خودروسازان و دولتها مردم را مجبور به خرید خودروهای الکتریکی میکنند!
با توجه به تعداد مطالب زیادی که ما هرروز در مورد خودروهای الکتریکی در پدال منتشر میکنیم، تقریباً میتوان گفت هیچ شکی وجود ندارد که بازار خودروی جهانی تا اواسط دههٔ آینده تحت سلطهٔ مدلهای الکتریکی قرار خواهد گرفت؛ اما نکتهٔ جالب اینکه چند سال پیش کارشناسان پیشبینی کرده بودند که تا سال 2020 همهٔ خودروهایی که در جادهها تردد خواهند کرد هیبریدی خواهند بود! این پیشبینی در سال 2008 توسط 125 نفر از مدیران صنعت خودرو در پاسخ به پرسش محققان IBM انجام شده و کاملاً مشخص است که اشتباه بوده است.
دوازده سال پسازآن پیشبینی یعنی در سال 2020 تنها 3 درصد از خودروهای فروخته شده در ایالاتمتحده هیبریدی بودهاند که این افزایش تنها 2.8 درصدی سهم بازار این خودروها از زمان پیشبینی مذکور را نشان میدهد. در مقالهٔ پیشبینی سال 2008 ذکر شده که افزایش قیمت بنزین و همینطور افزایش آگاهی مردم در مورد تغییرات اقلیمی در پی پخش مستند «یک حقیقت ناراحتکننده» در سال 2006، به افزایش تقاضا برای خودروهای کوچکتر و کممصرفتر در ایالاتمتحده کمک کرده است.
به همین دلیل فروش تویوتا پریوس با افزایش دو برابری در سال 2007 به 181 هزار دستگاه رسید. همچنین خودروسازان دیگری مثل جنرال موتورز هم با ساخت خودروهایی مثل شورلت ولت به سمت مدلهای هیبریدی حرکت کردند؛ اما تکنولوژی هیبریدی گران بود و پسازاینکه قیمت بنزین کاهش یافت، خودروسازان برای کمتر کردن مصرف سوخت محصولات خود به استفاده از تکنولوژیهایی مثل توربوشارژر و غیرفعالسازی سیلندرها روی آوردند. از سوی دیگر، خریداران هم خوشحال بودند که میتوانند به خودروهای بزرگتر و متعارفتر بازگردند و دیگر مجبور به خرید هیبریدیها نیستند.
بنابراین، آیا حالا هم باید به پیشبینیهایی که در مورد سلطهٔ خودروهای الکتریکی بر بازار خودروی آینده میشود با دیدهٔ تردید نگاه کنیم؟ احتمالاً نه زیرا تفاوت کلیدی بین سال 2008 و امروز این است که دیگر آیندهٔ خودروسازی فقط به خواست و تمایل خریداران متکی نیست. این بار موضوع باطریهای ارزانتر و مهمتر از آن، قوانین دولتی برای ممنوعیت فروش خودروها در اروپا و بعضی ایالتهای آمریکا مطرح است که این یعنی خریداران چارهای جز رفتن به سمت خودروهای الکتریکی ندارند.