قلع‌وقمع وحشیانهٔ سدان‌های فول سایز بازار آمریکا توسط کراس‌اوورها

پنج‌شنبه 14 مرداد 1400 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Full-Size-Sedan
همه می‌‎دانیم که چند سالی است کراس‌اوورها بر بازار خودرو در سراسر جهان سلطه یافته و به‌تدریج در حال حذف کلاس‌هایی مثل سدان‌ها و مینی‌ون‌ها هستند....
تبلیغات

همه می‌‎دانیم که چند سالی است کراس‌اوورها بر بازار خودرو در سراسر جهان سلطه یافته و به‌تدریج در حال حذف کلاس‌هایی مثل سدان‌ها و مینی‌ون‌ها هستند. در آمریکا اما این تغییر گرایش بازار بیشتر به چشم می‌آید زیرا طی چند سال اخیر بسیار از سدان‌های این بازار کنار رفته‌اند. این موضوع در بخش سدان‌های فول سایز پررنگ‌تر بوده و در حال حاضر این کلاس در بازار آمریکا از همیشه خلوت‌تر شده است. به‌تازگی نیز خبر رسیده که یکی از معدود بازماندگان این کلاس یعنی تویوتا آوالون هم به‌زودی از بازار آمریکا خداحافظی خواهد کرد. حال به همین بهانه قصد داریم در ادامه نگاهی به سدان‌های فول سایزی بیندازیم که طی سال‌های اخیر یکی پس از دیگری از بازار آمریکا کنار رفتند.

هیوندای آزرا

اولین سدان فول سایزی که طی چند سال اخیر از بازار ایالات‌متحده حذف شد، هیوندای آزرا بود. نسل پنجم این خودرو که در نمایشگاه لس‌آنجلس 2011 معرفی شد، آخرین نسلی بود که در آمریکا به فروش رسید. با خاتمهٔ تولید این نسل در سال 2017، هیوندای اعلام کرد که به دلیل فروش پایین، نسل ششم آزرا در آمریکا عرضه نخواهد شد. یکی دیگر از دلایل حذف این خودرو از بازار ایالات‌متحده، عرضهٔ سدان‌های جدید جنسیس بود که به‌طور غیرمستقیم جایگزین آزرا شدند. البته آزرا همچنان در بازار خانگی کره جنوبی عرضه می‌شود.

فورد تاروس

فورد در استراتژی جدید خود که صرفاً روی پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها تمرکز دارد، تصمیم به حذف همهٔ سدان‌ها و هاچ‌بک‌های خود از بازار آمریکا گرفت که یکی از آن‌ها تاروس بود. این سدان فول سایز از سال 1985 در ایالات‌متحده حضور داشت اما در اول مارس 2019، آخرین دستگاه آن از خط تولید کارخانهٔ شیکاگو خارج شده و به حضور 34 سالهٔ تاروس در این بازار پایان داد. البته چند سال پیش از خاتمهٔ تولید نسل پنجم تاروس در آمریکا، فورد در نمایشگاه شانگهای 2015 نسل ششم آن‌را فقط برای بازار چین معرفی کرد که هنوز تولید و عرضهٔ آن ادامه دارد.

شورلت ایمپالا

ایمپالا یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین محصولات شورلت محسوب می‌شود. این خودرو که برای اولین بار در سال 1957 معرفی شد، طی 10 نسل در طول 6 دهه به تولید رسید؛ اما جنرال موتورز هم مثل فورد در دههٔ گذشته تصمیم به حذف اکثر سدان‌های خود گرفت و به همین دلیل آخرین دستگاه ایمپالا در 27 فوریهٔ 2020 از کارخانهٔ جنرال موتورز در دیترویت خارج و پروندهٔ این نام باسابقه برای همیشه بسته شد.

بیوک لاکراس

لاکراس سدان پرچم‌دار بیوک بود که برای اولین بار در سال 2005 به بازار آمد. این خودرو که طی سه نسل به تولید رسید، بر پایهٔ پلت‌فرم مشترکی با شورلت ایمپالا ساخته می‌شد. لاکراس هم یکی دیگر از قربانیان قتل‌عام سدان‌های جنرال موتورز بود و تولید آن در 15 فوریه 2019 به پایان رسید. البته لاکراس در چین همچنان تولید می‌شود و حتی دو سال پیش فیس‌لیفتی را هم تجربه کرد.

کیا کادنزا

سدان فول سایز کادنزا برای اولین بار در سال 2009 به‌عنوان جانشینی برای اوپیروس معرفی شد. این خودرو که پلت‌فرم مشترکی با هیوندای آزرا داشت و در دو نسل تولید شد، در کره جنوبی با نام K7 عرضه می‌شد. چندی پیش اما کیا اعلام کرد که به دلیل فروش پایین، به عرضهٔ کادنزا و همین‌طور سدان بزرگ‌تر K900 در بازار آمریکا پایان خواهد داد. بدین ترتیب، در ژانویهٔ امسال تولید کادنزا پایان یافت اما کیا سدان جدید K8 را به‌عنوان جایگزین آن معرفی کرده که فقط در کره جنوبی عرضه می‌شود.

تویوتا آوالون

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، جدیدترین قربانی حملهٔ کراس‌اوورها در بازار آمریکا، تویوتا آوالون است. در گزارشی که بعداً توسط تویوتا هم تأیید شد، گفته شده است که عرضهٔ آوالون پس از مدل 2022 در بازار ایالات‌متحده خاتمه خواهد یافت. البته مثل دیگر سدان‌های این لیست، مقامات تویوتا تأیید کرده‌اند که عرضهٔ آوالون همچنان در چین ادامه خواهد داشت. آوالون در سال 1995 راهی بازار آمریکا شد و نسل پنجم آن کمتر از چهار سال پیش در نمایشگاه دیترویت 2018 رونمایی شد.

کپی لینک

بازماندگان

نیسان ماکسیما

شاید باورکردنی نباشد در کلاسی که تا همین چند سال پیش شلوغ و رقابتی بود، در حال حاضر تنها سه خودرو حضور داشته باشند. یکی از این بازماندگان حملهٔ وحشیانهٔ کراس‌اوورها، نیسان ماکسیما است که خوشبختانه هنوز خبری در مورد خداحافظی آن نشنیده‌ایم. البته فروش این سدان ژاپنی هم بشدت کاهش یافته و از 75 هزار دستگاه در سال 2005 به تنها 18 هزار دستگاه در سال 2020 رسیده است؛ بنابراین ممکن است نیسان هم به‌زودی تصمیم به حذف ماکسیما از بازار آمریکا بگیرد خصوصاً وقتی می‌بینیم فروش این خودرو در شش ماه نخست امسال در این بازار کمتر از 10 هزار دستگاه بوده است.

دوج چارجر

در بازاری که همهٔ سدان‌های فول سایز بازی را به کراس‌اوورها واگذار کرده و در حال مرگ هستند، دوج چارجر خلاف جهت شنا می‌کند زیرا این سدان آمریکایی علیرغم سن بالا که به سال 2011 بازمی‌گردد، به لطف طراحی جذاب، پیشرانه‌های قدرتمند و انتقال قدرت محرک عقب، هنوز هم فروش بسیار خوبی دارد. سال گذشته در اوج بحران کرونا، چارجر در آمریکا بیش از 77 هزار دستگاه فروش داشته و در نیمهٔ اول امسال هم 42 هزار دستگاه فروخته است؛ بنابراین خوشبختانه شرایط چارجر همچنان خوب است ولی بااین‌حال الکتریکی‌سازی بزرگ‌ترین تهدید برای این ماشین محسوب می‌شود و هنوز سرنوشت نسل بعدی آن مشخص نیست.

کرایسلر 300

این سدان آمریکایی درواقع پسرعموی چارجر محسوب می‌شود و دقیقاً هم‌سن آن است زیرا نسل کنونی کرایسلر 300 هم در سال 2011 معرفی شد. این خودرو اما در بازار هرگز محبوبیت چارجر را ندارد زیرا فروش آن در سال گذشته تنها 16 هزار دستگاه و در شش ماه اول امسال 11 هزار دستگاه بوده است. به همین دلیل، آیندهٔ 300 فعلاً مبهم به نظر می‌رسد اما ممکن است در برنامه‌هایی که استلانتیس برای احیای کرایسلر در نظر گرفته، در آینده شاهد توسعهٔ نسل جدید این سدان فول سایز باشیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.