گاو 700 اسب بخاری

جمعه 25 فروردین 1391 - 03:30
مطالعه 12 دقیقه
2012 Lamborghini Aventador LP700-4
طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهاى توليدى اين شركت براساس نام هاى گاوهاى اسپانيايى نام‌گذارى مى شوند و اين‌بار نيز اين رويه در مورد...
تبلیغات

طبق سنت دیرین لامبورگینی هرکدام از خودروهاى توليدى اين شركت براساس نام هاى گاوهاى اسپانيايى نام‌گذارى مى شوند و اين‌بار نيز اين رويه در مورد قوى‌ترين خودروى تمام ادوار لامبو بدون تغييرباقى مانده است . . .

آونتادور نام يكى از شجاع‌ترين گاوهايى است كه در اكتبر سال 1993 در شهر اراگزا اسپانيا با مقاومت كم‌نظيرى در مقابل ماتادورها موفق به دریافت نشان شجاعت شده بود. در مجموع بايد آونتادور را يكى از بهترين اسامى انتخاب شده تا به حال از سوى لامبورگينى به حساب آورد که برخلاف جوتا (Jota) يا مورچیه‌لاگو، براحتى قابل بيان است.

طبق اعلام لامبورگينى، آونتادور تقريبا صد در صد در تمام بخش‌ها، شاسى، سازه كابين، پيشرانه V12، جعبه دنده، سيستم تعليق، سيستم چهار چرخ متحرك و ... در مقايسه با لامبورگينى مورچیه‌لاگو متحول شده و ديگر نمى‌توان آنرا يك لامبو/آئودى صرف خطاب كرد!

***  طراحى  ***

در همان نگاه اوليه به آونتادور جديد، به وضوح مى‌توان پى‌برد كه تنها يك لامبورگينى چنين هيولايى را در اختيار مشتريان خود مى گذارد!

«فليپو پرينى» از مركز استايل لامبورگينى زير نظر طراح ارشد شركت «مانفرد فيتزگرالد» خالق اين شاهكار جديد است تا به خوبى فلسفه طراحى يك لامبوى قدرتمند و فوق سريع را در ذهن هر بيننده‌اى ایجاد كند.

آونتادور LP700-4 به طور حتم بیش از هر لامبورگينى ديگرى خشونت و قدرت را در طراحى ظاهرى خود مى بيند به طوریكه دماغه خودرو متشكل از خطوط شكسته و تيز كه در ادامه با پروفيل بسياركوتاه سقف و ديفيوزر غول پيكر عقب تكميل مى شود تا نهايت حس پويايى را به وجود آورد.

آونتادور با طولى برابر با 4780 ميلىمتر و پهناى بسيار زياد 2260 ميلى‌متر (شامل آيينه ها) در كنار ارتفاع 1136 ميلى متر، بسيار بيش از آن چه واقعا هست عريض به نظر میرسد كه جدا از نسبت ارتفاع به پهناى كم، نبايد از تاثير ورودى هاى هواى بزرگ جلو نیز غافل شد.

طبق برنامه ريزى هاى صورت گرفته آونتادور تنها به تعداد 4,000 دستگاه توليد خواهد شد و در اين بين تنها 500 دستگاه مجهز به شاسى مونوكوك تمام فيبركربنى، خط توليد كارخانه را ترك مى كنند.

با ورود به داخل كابين، فضاى وسيع و كاملا مدرن اين بخش مهم‌ترين نكته‌اى است كه به طور حتم جلب توجه مى‌كند. استفاده از مواد باكيفيت بسيار مرغوب در ساخت قطعات و هنر طراحى ايتاليايى در كنار فهرست بلند بالاى تجهيزات استاندارد، دقيقا همان مساله‌اى است كه از يك لامبوى اصيل انتظار مى رود.

در كنسول مركزى كه با شيب بسيار زيادى به سمت جلو كشيده یک سوییچ به رنگ قرمز تعبیه شده که با کلیه دکمه‌ها در تضاد است، اين سوييچ در واقع فرمان بيدارشدن پيشرانه آونتادور را صادر مى كند!

یك صفحه نمايش هفت اينچى نيز به صورت استاندارد در كنسول مركزى درنظر گرفته شده تا سرنشينان به واسطه آن بر سيستم چند رسانه‌اى و ردياب ماهواره‌اى خودرو نظارت داشته باشند. البته در اين فضا برخى مشخصه‌هاى آشناى يك لامبورگينى مانند سوييچ هاى ضامنى كه براى بالا و پايين بردن شيشه ها و فعال كردن سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك و ... به كار مى‌روند نیز جلب توجه مى كند.

***  پيشرانه  ***

اولين، خودروى توليد شده توسط فروچيو لامبورگينى در سال 1964 (یعنی GT350) مجهز به يك پيشرانه 3,5 ليترى 12 سيلندر بود كه توانايى توليد حداكثر قدرتى برابر با 320 اسب‌بخار را داشت تا در زمان خود يكى از پيشرفته ترين تكنولوژى پيشرانه را از آن خود كرده باشد. اين پيشرانه در چندين دهه مورد بهينه‌سازى و ارتقا قرار گرفت تا در مدل‌هاى ميورا، کنتاچ، اسپادا، ديابلو و در نهايت مورچیه‌لاگو مورد استفاده قرار گيرد.

اما مهندسان بخش تحقيق و توسعه (R&D) لامبورگينى براى ادامه دادن اين رويه پيشرانه 12 سيلندر كاملا جديدى را ساخته‌اند كه نه تنها به واسطه تعداد سيلندرهاى آن بلكه به خاطر توليد بيشترين نيروى ممكن در تمام دورهاى موتور و بواسطه تنفس طبيعى بودنش يكى از خاص‌ترين نمونه‌هاى موجود در اين صنعت به حساب مى آيد.

نتيجه كار تيم R&D توليد پيشرانه 12 سيلندر خورجينى جديد با زاويه رايج 60درجه بين سيلندرها گرديد كه با اندازه 66,5 سانتى‌متری خود از بخش فوقانى تا پايين (به همراه عرض 848 و طول 784 ميلى‌متر) به طور حتم از جمع‌وجورترين نمونه هاى 12سيلندر به حساب مى آيد. اين پيشرانه وزنى در حدود 235 كيلوگرم دارد.

پیشرانه به كار رفته در آونتادور (با کد L539) با حجم دقيقى معادل 6,498 سى‌سى توانايى توليد حداكثر قدرت 700 اسب بخار در 8,250 دور در دقيقه و گشتاور عظيم 690 نيوتن متر را از دور 5,500 دارد.

با توجه به چنين نيروى توليدى، آونتادور با وزن خالصى برابر با 1,575 كيلوگرم در 2,9 ثانيه از حال سكون به تندى 100 كيلومتر درساعت رسيده و در نهايت عقربه سرعت‌سنج را بر روى عدد 350 كيلومتر درساعت قرار مى‌دهد تا تنها ابرخودروهاى ميليون دلارى توان رقابت با آنرا داشته باشند.

با وجود چنين توانايى هايى ميزان انتشار گازهاى آلاينده و همچنين مصرف سوخت تا 20 درصد كمتر از مدل مشابه قبلى شده است.

مهندسان لامبورگينى براى استفاده بهينه از قلب تپنده آونتادور، يك جعبه دنده فوق پيشرفته هفت سرعته ISR را براى اين خودرو درنظر گرفته‌اند كه فاصله تعويض دنده‌اى برابر با 50 ميلى‌ثانيه دارد كه در مقام مقايسه با جعبه دنده دوکلاچه آئودى R8 در حدود دو برابر سريع‌تر است.

***  شاسى  ***

براى آنكه نيروى توليد شده توسط پيشرانه براحتى به وسيله جعبه دنده هفت‌سرعته اتوماتيك به چرخ‌ها منتقل شود، آونتادور از يك سيستم چهارچرخ متحرك (AWD) بهينه‌سازى شده بهره مى‌گيرد. اين سيستم كه به نام Haldex IV شناخته مى شود، به صورت هوشمندانه و بسته به شرايط مسير و حالت حركت خودرو، نيروى توليدى را بين چرخ هاى جلو و عقب تقسيم مى كند.

سيستم ديفرانسيل خود قفل‌شونده عقب به همراه ديفرانسيل جلو به صورت الكترونيكى توسط سیستم پایداری خودرو (ESP) كنترل مى شود تا بهترين ديناميك و فرمان پذيرى براى خودرو به دست آيد. البته راننده مى‌تواند از بين سه حالت ممكن شامل Strada (یا جاده)، Sport و Corsa (یا پیست) يكى را انتخاب كند كه وابسته به آن پيشرانه، جعبه دنده، ديفرانسيل، فرمان و كنترل كننده‌هاى ديناميكی خودرو تغيير مى كند.

سيستم تعليق جناغى دوبل آلومينيومى آونتادور نيز در نوع خود يكى از كم نظيرترين‌ها محسوب مى‌شود. لول فنرها و كمك فنرها به صورت كامل از تكنولوژى خودروهاى فرمول وان اقتباس شده‌اند كه در عين حال براى رانندگى شهرى مورد بهينه‌سازى قرار گرفته‌اند.

براى متوقف كردن اين هيولا طبيعتا به ديسك ترمزهايى با قطر زياد احتياج است. آونتادور به صورت استاندارد مجهز به ديسك هاى كربن/سراميكى بسيار سبك شده كه در جلو داراى قطرى برابر با 400 ميلى‌متر و در عقب 380 ميلى‌متر هستند تا در تركيب با كاليپرهاى شش پيستونه جلو و چهار پيستونه عقب، در هر شرايطى خودرو را در كمترين مسافت ممكن متوقف كنند.

همچنين رينگ هاى آلیاژی 19 اینچی که در محور جلو با تايرهاى 255 میلی‌متری و رینگ‌های 20 اینچی محور عقب که با تايرهاى 335 میلی‌متری پيرلى از نوع Pzero روكش شده‌اند، بيشترين چسبندگى را فراهم مى‌كنند.

لامبورگينى آونتادور 2012 داراى قيمت‌ پایه‌ای 379,700 دلار (یا 255,000 یورو یا 201,900 پوند) است كه البته این قیمت بدون احتساب مالیات است.

سایر تجهيزات استاندارد: صندلى هاى دستى با قابليت تنظيم الكتريكى قسمت بالايى و كمر؛ ترمزهای ABS با توزیع الکتورنیکی نیروی ترمز (EBD)؛ سیستم کنترل کشش (ASR)؛ سیستم کنترل پایداری (ESC)؛ سيستم کمکی عبور از سراشيبى‌ها؛ كنترل الكتريكى اسپويلر عقب؛ فرمان سروترونيك حساس به سرعت؛ استارت دکمه‌ای؛ نمایشگر هفت اينچى TFT ؛ كامپيوتر سفر؛ سیستم چندرسانه‌ای با درگاه USB و اتصال iPod؛ سيستم راهياب ماهواره‌اى با ارتباط بلوتوث؛ لامپ‌هاى باى‌زنون (BiZenon) به همراه چراغ هاى LED مخصوص روز؛ سيستم تهويه مطبوع اتوماتيك؛ ایربگ دو مرحله‌اى راننده؛ ایربگ سرنشين و ایربگ‌های جانبی؛ كمربندهای پيش كشنده و محدود كننده بار وارده؛ فرمان چند منظوره و جمع شونده به پايين؛ ترمز دستى الكتريكى؛ ايموبيلايزر؛ قفل اتوماتيك؛ سيستم مشاهده ميزان باد تايرها و ...

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.