چشم اندازهفته نامه

دوراهی: بسترن B30 یا تندر 90 پلاس اتوماتیک؟!

سلسله نوشتارهای مقایسه‌ای کوتاه مجله پدال که در بخش خودروهای خارجی با نام “نیش گاز” و در بخش خودروهای داخلی با نام “دوراهی” خدمت دوستان عزیز تقدیم می‌گردد بیشتر حالت مقایسه‌ای و البته تعاملی داشته و هدف ما از این نوشتارها آشنایی کاربران عزیز با خودروهای روز دنیا و البته در بخش خودروهای داخلی نیز بهره‌گیری از تجربیات آنان می‌باشد. با عنایت به این موضوع ما به‌طور خلاصه مهم‌ترین ویژگی‌های خودروهای داخلی را خدمت شما عزیزان ارائه کرده و البته انتظار داریم مالکان و دوستانی که تجربه مالکیت و سواری با خودروها را دارند در بخش نظرات راهنمایی‌های لازم درباره نقاط قوت و ضعف خودروهای داخلی را بیان فرمایند تا افرادی که احیاناً قصد خرید این خودروها را دارند بتوانند به نتیجه صحیحی برسند.


با ذکر این مقدمه کوتاه، این بار در نظر داریم دو نمونه از سدان های داخلی را با یکدیگر مقایسه کنیم که یکی کاملاً در بازار جا افتاده اما دیگری چندان نام‌آشنا نیست هرچند که به نظر می‌رسد از سایر هم‌وطنان چینی خود متفاوت باشد.

بسترن بی 30
بهمن موتور که در سال‌های نه چندان خودروهای کاملاً مناسب و نسبتاً روز دنیا را مونتاژ می‌کرد هم‌اکنون محصولات خودروساز چینی فاو را مونتاژ می‌کند. پیش از این نمونه بزرگ‌تر B50 در بازار کشور عرضه شده اما استقبال چندانی از آن به عمل نیامد. هم‌اکنون خودرویی کوچک‌تر به نام B30 توسط این خودروساز عرضه می‌شود که زیرساخت آن با نسل قبلی فولکس‌واگن بورا یکسان است.

بسترن B30
طراحی بسترن B30 در کل نمره قبولی را دریافت می‌کند اما بی‌شک جذاب‌ترین بخش آن به جلو مربوط می‌شود که حالت گیرایی داشته و خودرو را گران‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد. در پروفایل جانبی و بخش عقبی شاهد طراحی پیش پا افتاده‌ای هستیم که در مقایسه با برخی هم‌وطنان خود و البته رقبای این رنج قیمتی محافظه‌کارانه نشان می‌دهد.

بسترن B30
اما قلب تپنده این خودرو همانند پلتفرم خودرو به فولکس‌واگن تعلق دارد که البته دیگر توسط این خودروساز آلمانی استفاده نشده و به فاو داده شده است. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری قدرت ۱۰۹ اسب بخاری و گشتاور ۱۵۵ نیوتون متری داشته و این نیرو از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

اما دیگر رقیب این میدان کاملاً برای ما و شما آشناست. تندر ۹۰ اتوماتیک را می‌گوییم که از سال ۸۶ مهمان جاده‌های کشور بوده است. پروژه ال نود که در آن زمان سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان به بار نشست و اولین میوه آن همین تندر ۹۰ بود که البته در ابتدا به دلیل شکل ظاهری خود چندان مورد استقبال قرار نگرفت اما پس از اندکی مشتریان دیدند کیفیت آن بالاتر از برخی تولیدات از رده خارج داخلی می‌باشد رفته‌رفته جایگاه تندر در کشور تثبیت گردید. این خودرو که در ابتدا قرار بود جایگزین پیکان شود هم‌اکنون از دسترس بسیاری از خریداران رده متوسط نیز خارج است!


به هر حال چندی است که ایران‌خودرو نسخه فیس لیفت شده این خود را با تغییرات در ظاهر و البته گیربکس راهی بازار کرده که باید اذعان نمود از نظر ظاهری بسیار بهتر از نمونه قبل از فیس لیفت. تغییرات صورت گرفته به چراغ‌های جلو، سپر، چراغ‌های عقب، نوار کرومی درب صندوق و سپر و مه شکن عقب محدود است که در کل باعث بهبود آن شده‌اند. در داخل کابین نیز برخی تغییرات اعمال شده اما همان‌گونه که گفته شد اصلی‌ترین تغییر به استفاده از گیربکس اتوماتیک مربوط می‌شود.

تندر 90 پلاس
قلب تپنده تندر ۹۰ اتوماتیک پلاس پیشرانه نام‌آشنای ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که قدرت ۱۰۵ اسبی و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری دارد. این نیرو نیز از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ظاهراً در این بخش دو خودرو شرایط یکسانی دارند اما خب نمی‌توان گشتاور بیشتر بسترن را نادیده گرفت.

در بحث سرعت و شتاب، بنا به گفته منابع گوناگون شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بسترن B30 در حدود ۱۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده درحالی‌که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تندر برابر با ۱۱.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌باشد.

logan-facelift
موضوع بعدی بحث مصرف سوخت و گنجایش صندوق‌عقب این دو خودروی خانوادگی می‌باشد. بسترن B30 به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر مصرف ۷ لیتری داشته درحالی‌که این عدد در تندر به ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر می‌رسد. از نظر گنجایش صندوق‌عقب این تندر ۹۰ است که با حجم ۵۱۰ لیتری خود پیش می‌افتد درحالی‌که صندوق بسترن b30 گنجایش ۴۸۰ لیتری دارد.


در نهایت به یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید یعنی بحث قیمت می‌رسیم. بسترن B30 هم‌اکنون در نسخه اتوماتیک خود قیمت حدود ۶۴ میلیون تومانی داشته درحالی‌که تندر ۹۰ پلاس ایران‌خودرو با قیمت باورنکردنی ۵۷ میلیون تومانی خریدوفروش می‌شود. خودرویی که قرار بود جایگزین پیکان شود حالا از دسترس اقشار متوسط جامعه نیز خارج شده است!

اما یکی از نکات مهم در رابطه با خرید خودرو بحث خدمات پس از فروش و کیفیت است. تندر ۹۰ در این چند سال ثابت کرده که از نظر کیفی و هزینه نگهداری خودروی مناسبی بوده و با توجه به شبکه گسترده خدمات پس از فروش مشکلی از بابت تأمین قطعات نخواهد داشت درحالی‌که بسترن B30 خودرویی تازه‌وارد محسوب شده و هنوز کیفیت درازمدت آن اثبات نشده ضمن اینکه از خدمات محدودتری برخوردار است.

مقایسه مشخصات فنی

  تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک

بسترن B30 اتوماتیک

موتور

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری
قدرت ۱۰۵

 ۱۰۹

گشتاور

 ۱۴۰ ۱۵۵
گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک

۶ سرعته اتوماتیک

طول

 ۴۲۹۰  ۴۶۲۵
عرض  ۱۷۴۰

 ۱۷۹۰

ارتفاع

 ۱۵۲۵  ۱۵۰۰
فاصله بین دو محور  ۲۶۳۰

 ۲۶۳۰

وزن

 ۱۱۵۵  ۱۲۵۰
مصرف سوخت ۸.۳

۷

حجم صندوق بار

 ۵۱۰  ۴۸۰
شتاب صفر تا صد ۱۱.۷

۱۴

حداکثر سرعت

 ۱۷۵ ۱۷۰
قیمت ۵۷

۶۴

 
[polldaddy poll=9949831]

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ال 90 ماشین کم مصرفی هست که با بنزین سوپر و رانندگی ملایم در جاده مصرف 5.8 الی 5.5 رو هم تجربه میکنید شتاب صفر تاصد ال 90 دستی 10/2 ثانیه هست وتا سرعت 100 با زانتیا برابر میره اگه ماشین سرحال وراننده خوبی داشته باشه تندر پلاس اتومات هم شتابش 12 ثانیه هست اون تست های شتابی که تو سایت های مختلف واپارات میبینید ماشین در وضعیت استاندارد نیستن بسترن هم ماشین خوبیه اما با توجه به 107 اسب بخار و وزن خودرو واتومات بودن صفر تاصد کم تر از13 الی 14 ثانیه ممکن نیست

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. مهران

    ۱۷ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی حال میده وقتی با یه ال 90 اکثر ماشینهای چینیو تو جاده سوسک می کنی !
    امشب با این بسترن هم انداختیم شتابش خوبه ولی باز ال 90 بود که برد.
    فکر کنم طرف ماشینو صبح ببره نمایشگاه

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. آرش

      ۳۰ دی ۱۳۹۷
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خوبه که دوست عزیز در دنیای ” پیش فرضهای ذهنی ات ” خوشحالی
      ولی در آنجا چیزی زیادی وجود ندارد
      دیر یا زود با واقعیت رودررو خواهی شد

      تندر پلاس ماشین خوبی است ولی نه آن چیزی که نوشتی و قطعا آنگونه فکر میکنی

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. مرتضی

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با سلام بنده از سال ۹۶ تندر پلاس اتومات دارم واز ۹۰ تا ۹۶ دنده ای ال نود والبته سایر خودروهای ایرانی رو هم امتحان کردم ولی از هر لحاظ ال نود نسبت به ماشین های ایرانی سر تر بود حتی ایراداتی که برخی به لحاظ امکانات ویا حتی صندلی های آن گرفتند محسوس وآزار دهنده نبود حتی با کمی هزینه تمام آپشنهایی که ندارد را میتوان پیاده کرد. علت ارزان کمی ارزان بودن نسبت به رقبا همین نداشتن آپشن است.تنها ایرادی که به نوع اتومات وارده که البته در مورد کل اتومات ایرانی ها است در سر بالایی یا سر پائینی تند اتومات عملکرد خوبی ندارد وباید به دستی تبدیل شود ظاهرا خودروهای مونتاژ خارج کشور چنین مشکلی ندارند وعملکرد بهتری دارند. البته این مشکل برای شیبهای ملایم محسوس نیست.

        موافقم 2
        مخالفم 0
  3. آرش

    ۲۹ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام
    برای بررسی شتاب تندر ۹۰ پلاس و بسترن و همچنین کیفیت ساخت و مابقی مسایل باید به مرجعی مراجعه کرد نه پیش فرض ذهنی شخصی

    تندر ۹۰ پلاس دقیقا هیچ مزیتی از لحاظ فنی بر بسترن ندارد و طبیعی هم هست چون تنرز ۹۰ پلاس خودرویی قدیمی هست

    شتاب کمتر ۱۵.۱ ثانیه در مقابل ۱۴.۶ ثانیه مساله شتاب وقتی مهمتر میشود که به شتاب۶۰ تا ۱۰۰کیلومتر بر ساعت مراجعه میشود که حدود ۳.۵ ثانیه کمتر از بسترن هست کیفیت ساخت پائینتر از بسترن( هر دو ۴ ستاره ولی بسترن در گروه بالاتر حداقل ۲۵ نمره منفی کمتردارد نسبت به بسترن ) پلاس و بسترن تقریبا در یک رنج قیمتی هستند و اگر تندر پلاس در گروه قیمتی بسترن قرار میگرفت فقط ۳ ستاره کیفی داشت

    امکانات ایمنی کمتر از بسترن
    سامانه کنترل پایداری و لغزش و گیربکس ۶ سرعته در مقابل ۴ سرعته فرمان برقی در مقابل هیدرولیکی تسمه زنجیری در مقابل لاستیکی تعلیق نرمتر وسامانه کنترل خودرو در سربالایی و تازه اصلا کاری به سانروف و مانیتور و جادار بودن نداریم

    خوب است دوستان بر اساس پیش فرضهای ذهنی خود نظر ندهند من هردوی این ۲ خودرو رو دارم
    تازه ساندرو نه تندر ۹۰پلاس اتومات

    ساندرو دقیقا هیچ مزیتی جز بازار بهتر نسبت به بسترن ندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ پلاس ۱۵.۱ ثانیه و ۶۰ تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه هست ۱۱ ثانیه رو دوستان بر چه مبنایی میفرمایند
    ولی ساندور و تندر ۹۰ پلاس هم خودروهای خوبی هستند ولی نه نسبت به بسترن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. رضایی

    ۳ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تندر 90 و بالاتر از اون ساندرو و استپ وی هیچ مزیتی بر بسترن بی سی ندارند الا قطعات یدکی بیشتر. تمام افتخار خانواده تندر این بود که کیفیت قطعاتشون خوبه اما الان وقتی با بی 30 مقایسه می کنیم می بینیم بسترن با کیفیت تره. یک عده صاحب تندر که میخان خودروی خودشون رو بالا ببرن ممکن بگن تندر بهتره اما اگه از این اظهار نظرهای شخصی بگذزیم این خودرو طبق بررسی های کیفی مستند در یک رده قیمتی بالاتر چهار ستاره کیفی دارد پس به لحاظ کیفیت هم بر تندر برتری دارد. برتری طراحی، امکانات، جادارتر بودن بسترن نیز کاملا مشخصه. در ضمن این ماشین شش دنده است نه چهار دنده و گیربکس آیسین ژاپن روشه.ای اس پی داره. ارزش دلاریش هم در سطح دنیا بالاتر از خانواده تندر هست.

    موافقم 2
    مخالفم 2
  5. HG

    ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما بسترن داریم خیلی عالیه ازش خیلی راضییم خیلی خوبه با امکانات و بی صدا راحت زیبا

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. منصور

    ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین چینی شاید خوب باشه ولی بازار دست دوم خوبی نداره و موقع فروش صاحبشو خون به جیگر میکنه تازه با کلی ضرر . بعدش هم که شتاب ضعیف و کلی داستان دیگه .

    موافقم 5
    مخالفم 3
  7. حميد

    ۲۹ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه به علت زندگی تو ایران بایست با توجه به شرایط مالی و امکانات مورد نیاز خودرو را انتخاب کرد .در مقایسه نهایی این دو ماشین به نظر من بسترن بهتر از ال 90 می باشد .البته بایست حتما با هر دو خودرو رانندگی کنید ببینید در کدام حس بهتری دارید .اپشنهای بسترن در مقابل ماشین بی اپشنی مثل ال 90 به مراتب بهتر است ولی بازار دست دوم خوب ال 90 و ارتفاع بالای ماشین ال 90 از بسترن خیلی بهتر می باشد .برای افراد محتاطی که قدیم پیکان سوار می شدند و می گفنتد دوو خوب نیست الان هم با همون منطق ال 90 بهتر از بسترن است

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. قاسم

    ۲۲ دی ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    ماشین های چینی از لحاظ آپشن و زیبایی خوب هستند اما مشکل اصلی بازار دسته دوم و افت قیمت بیشترشون نسبت به خودروهای دیگه است.اگر فروش ماشین براتون مهم نیست و افت قیمت را بی خیال هستید ، ماشین های چینی گزینه خوبی هستند. اما از لحاظ استهلاک و بازار دسته دوم بطورقطع ال نود و ساندرو بهترین گزینه ها هستند.

    موافقم 2
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا