چشم انداز

پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال 2015 (قسمت اول)

بازار اروپا بازاری آزاد و بزرگ است که خاستگاه بسیاری از اسطوره‌های خودروسازی می‌باشد. این بازار با بازار آمریکا که در مورد آن زیاد می‌خوانیم، تفاوت‌های اساسی دارد. بسیاری از مدل‌ها و کلاس‌های پرفروش در آمریکا، اصلاً در اروپا وجود خارجی ندارند و بسیاری از پرفروش‌های اروپایی نیز توفیق چندانی در جلب‌توجه آمریکایی‌ها نداشته‌اند. برخلاف آمریکا که شاسی‌بلندها و تراک‌های غول‌پیکر، پرفروش‌ترین خودروهای بازار می‌باشند، در اروپا خودروهای بسیار کوچک و جمع‌وجور پرفروش‌ترین‌ها هستند. با توجه به روابط رو به بهبود کشورمان با صنایع و خصوصاً خودروسازان اروپایی، لازم دیدیم نگاهی به لیست پرفروش‌ترین خودروهای سال ۲۰۱۵ در اروپا در هر کلاس بیندازیم.

European car sales analysis Full Year 2015
European car sales analysis Full Year 2015
کلاس خودروهای بسیار کوچک (مینی خودروها)
این کلاس از خودروها در اروپا صحنه قدرت‌نمایی ایتالیایی‌هاست. برای ۱۲ سال پیاپی، فیات عنوان پرفروش‌ترین خودروی این سگمنت را در اختیار داشته است. درواقع از سال ۲۰۰۴ که فیات پاندا این عنوان را با غلبه بر رنو Twingo تصاحب کرد، فیات سند پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس را به خود اختصاص داد و هم‌اکنون نیز تاج شاهی کوتوله‌ها بر سر فیات ۵۰۰ قرار گرفته است. این برای سومین سال پیاپی است که فیات ۵۰۰ لقب پرفروش‌ترین مینی خودروی اروپا را دریافت می‌کند.

2015 Fiat 500 facelift
۲۰۱۵ Fiat 500 facelift

پس از فیات ۵۰۰، برادرش فیات پاندا دومین خودروی پرفروش این کلاس است و فولکس‌واگن Up! رتبه بعدی را به خود اختصاص داده است. رنو Twingo و تویوتا Aygo نیز رتبه‌های چهارم و پنجم پرفروش‌ترین خودروهای بسیار کوچک بازارهای اروپایی را نصیب خود کرده‌اند. در جدول زیر پرفروش‌ترین مینی خودروهای اروپا را مشاهده می‌کنید:

گروه خودروهای مینی ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ Change
۱. فیات ۵۰۰ ۱۸۰.۰۰۵ ۱۸۰.۴۰۳ ۰%
۲. فیات پاندا ۱۷۱.۳۷۷ ۱۵۲.۰۴۵ ۱۳%
۳. فولکس واگن آپ ۱۰۵.۳۴۸ ۱۲۴.۸۴۵ -۱۶%
۴. رنو توئینگو ۹۵.۸۰۸ ۸۱.۵۷۴ ۱۷%
۵. تویوتا آیگو ۸۶.۰۸۵ ۶۸.۸۷۴ ۲۵%
۶. هیوندای i10 ۸۶.۰۰۴ ۸۰.۸۱۹ ۶%
۷. پژو ۱۰۸ ۶۸.۵۲۲ ۳۱.۰۸۷ ۱۲۰%
۸. سیتروئن C1 ۶۳.۶۹۵ ۵۳.۵۱۸ ۱۹%
۹. لانچیا اپسیلون ۵۹.۵۰۱ ۶۲.۸۰۷ -۵%
۱۰. اسمارت فورتو ۵۷.۰۵۶ ۵۲.۰۵۹ ۱۰%
۱۱. اوپل/واکسهال آدام ۵۵.۲۷۸ ۵۴.۲۰۷ ۲%
۱۲. کیا پیکانتو ۵۴.۰۳۶ ۵۱.۲۲۲ ۵%
۱۳. فورد کا ۴۸.۳۶۸ ۵۲.۸۵۴ -۸%
۱۴. اسمارت فورفور ۳۹.۵۴۳ ۳.۷۵۷ ۹۵۳%
۱۵. اشکودا سیتی‌گو ۳۸.۷۳۵ ۴۰.۶۱۶ -۵%
۱۶. میتسوبیشی اسپیس‌استار/میراژ ۲۹.۵۴۷ ۲۲.۰۰۸ ۳۴%
۱۷. اوپل کارل/واکسهال ویوا ۲۸.۶۰۷ ۱۱ New
۱۸. سوزوکی سلریو ۲۵.۳۹۳ ۸۹۴ ۲۷۴۰%
۱۹. سئات MII ۲۴.۲۹۸ ۲۴.۸۶۵ -۲%
۲۰. سوزوکی آلتو ۵.۷۱۰ ۲۶.۸۷۶ -۷۹%
۲۱. سوزوکی اسپلش ۲.۶۶۳ ۱۳.۲۳۲ -۸۰%
۲۲. اوپل/واکسهال آگیلا ۲.۰۵۴ ۱۲.۲۰۰ -۸۳%
۲۳. پژو iON ۱.۴۶۱ ۵۷۰ ۱۵۶%
۲۴. سیتروئن C-Zero ۱.۰۷۵ ۶۱۳ ۷۵%
۲۵. میتسوبیشی i-MiEV ۷۱۴ ۶۷۵ ۶%
۲۶. شورولت اسپارک ۴۷۹ ۱۰.۱۳۸ -۹۵%
۲۷. میتسوبیشی اتریج ۳۵۲ ۲۰ ۱۶۶۰%
۲۸. تویوتا آی‌کیو ۲۹۲ ۳.۵۹۳ -۹۲%
۲۹. پژو ۱۰۷ ۸۸ ۲۴.۳۵۶ -۱۰۰%
۳۰. تاتا ایندیکا ۵۲ ۳۴۵ -۸۵%
مجموع فروش این سگمنت ۱.۳۳۲.۱۴۶ ۱.۲۳۱.۲۴۱ ۸%

کلاس خودروهای ساب کامپکت
این کلاس همچنان پرفروش‌ترین کلاس در اروپاست و از محبوبیتی ویژه در بین اروپایی‌ها برخوردار است. در این بخش از بازار، فورد کار تحسین‌برانگیزی انجام داده است و توانسته برای چهارمین سال پی‌درپی و برای ششمین بار در هفت سال گذشته، مقام پرفروش‌ترین خودروی این کلاس را با مدل فیستا در اختیار بگیرد. رنو کلیو توانسته است مقام دوم را به دست آورده و بالاتر از فولکس‌واگن پولو قرار بگیرد. هر سه این خودروها توانسته‌اند بالاتر از ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی به فروش برسانند.

Ford Fiesta Black and White Editions
Ford Fiesta Black and White Editions
در مقام‌های بعدی، می‌توان اوپل/واکسهال کورسا و پژو ۲۰۸ و تویوتا یاریس را مشاهده کرد که با تکرار مقام خود در سال گذشته، رتبه‌های چهارم تا ششم فروش را به خود اختصاص داده‌اند. بیشترین رشد فروش نیز مربوط به رنو ZOE و MG3 با به ترتیب ۶۷% و ۶۰% رشد نسبت به سال ۲۰۱۴ بوده است. در جدول زیر میزان فروش خودروهای ساب کامپکت در سال ۲۰۱۵ و مقایسه آن با سال گذشته را مشاهده می‌کنید.

گروه خودروهای فوق جمع و جور ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ Change
۱. فورد فیستا ۳۱۳.۶۱۰ ۳۰۸.۳۴۵ ۲%
۲. رنو کلیو ۳۰۳.۲۴۰ ۲۹۹.۶۲۳ ۱%
۳. فولکس پولو ۳۰۱.۴۶۲ ۲۷۹.۴۶۳ ۸%
۴. اوپل/واکسهال کورسا ۲۶۸.۸۴۶ ۲۵۰.۳۴۲ ۷%
۵. پژو ۲۰۸ ۲۲۸.۰۸۸ ۲۱۴.۵۴۷ ۶%
۶. تویوتا یاریس ۱۸۲.۴۰۷ ۱۶۹.۰۱۶ ۸%
۷. اشکودا فابیا ۱۵۹.۹۲۷ ۱۱۶.۳۳۷ ۳۷%
۸. داچیا ساندرو ۱۴۷.۴۹۷ ۱۳۸.۷۰۹ ۶%
۹. سیتروئن C3 ۱۲۳.۴۴۳ ۱۲۹.۶۱۲ -۵%
۱۰. سئات ایبیزا ۱۱۸.۰۵۵ ۱۱۲.۹۲۸ ۵%
۱۱. هیوندای i20 ۹۱.۷۵۸ ۸۳.۹۰۳ ۹%
۱۲. فیات پونتو ۷۹.۲۰۲ ۸۶.۹۵۵ -۹%
۱۳. نیسان میکرا ۶۶.۱۴۷ ۶۰.۳۱۸ ۱۰%
۱۴. کیا ربو ۶۳.۹۳۰ ۵۸.۴۲۵ ۹%
۱۵. داچیا لوگان ۵۶.۱۴۴ ۵۴.۵۴۹ ۳%
۱۶. سوزوکی سوئیفت ۵۴.۴۴۲ ۴۹.۸۵۴ ۹%
۱۷. مزدا ۲ ۳۵.۴۷۸ ۲۴.۲۸۹ ۴۶%
۱۸. هوندا جاز ۳۰.۵۱۰ ۳۷.۶۴۵ -۱۹%
۱۹. رنو زوئی ۱۸.۴۶۹ ۱۱.۰۹۰ ۶۷%
۲۰. ام جی ۳ ۲.۶۰۳ ۱.۶۲۸ ۶۰%
۲۱. پژو ۲۰۷ ۱.۴۰۱ ۱۶.۱۱۰ -۹۱%
۲۲. شورولت آوئو ۱۴۰ ۳.۷۷۴ -۹۶%
۲۳. تویوتا آربِن کروزر ۲۴ ۳۵۵ -۹۳%
۲۴. میتسوبیشی کولت ۱۹ ۲۲۲ -۹۱%
مجموع فروش سگمنت ۲.۶۴۶.۸۴۲ ۲.۵۰۸.۴۳۲ ۶%

کلاس خودروهای جمع‌وجور (کامپکت)
اکنون نوبت به دومین کلاس پرفروش خودرو در اروپا می‌رسد. جایی که فولکس‌واگن گلف سلطان بلامنازع خودروی‌های جمع‌وجور اروپایی، حرف اول و آخر را می‌زند. این خودروی محبوب با فروش بیش از ۵۳۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۵، ۲۳% از کل فروش این سگمنت را به خود اختصاص داده است. هرچند که پیش‌بینی می‌شود که با پیشرفت مدل‌های جدید اوپل/واکسهال آسترا و رنو مگان، رقابت در این بخش افزایش یافته و این آخرین سالی باشد که گلف می‌تواند به این راحتی، بیشتر از ۵۰۰ هزار دستگاه را در یک سال بفروشد.

2015 Volkswagen Golf TDI
۲۰۱۵ Volkswagen Golf TDI
مقام دوم پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور اروپایی به فورد فوکوس رسیده است. هرچند که پیش‌بینی می‌شود که اوپل/واکسهال آسترا که در حال حاضر در رتبه پنجم قرار دارد، بتواند در سال ۲۰۱۶ به راحتی مقام دوم را از آن خود کند. اشکودا اکتاویا و پژو ۳۰۸ در رقابتی شانه‌به‌شانه مقام‌های سوم و چهارم فروش در این سگمنت را از آن خود کرده‌اند. لازم به توضیح است که برخی از سایت‌ها مکان این دو را برعکس ذکر کرده‌اند. اوپل/واکسهال آسترا و سئات لئون نیز جایگاه‌های پنجم و ششم جدول پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.
در جدول زیر، پرفروش‌ترین خودروهای جمع‌وجور در اروپا را مشاهده می‌کنید.

گروه خودروهای جمع و جور ۲۰۱۵ ۲۰۱۴ Change
۱. فولکس واگن گلف ۵۳۴.۵۳۵ ۵۲۳.۷۲۹ ۲%
۲. فورد فوکوس ۲۳۲.۱۶۰ ۲۲۲.۲۹۷ ۴%
۳. اشکودا اکتاویا ۲۱۵.۷۹۷ ۲۰۵.۰۷۱ ۵%
۴. پژو ۳۰۸ ۲۱۳.۷۶۴ ۱۶۱.۵۱۵ ۳۲%
۵. اوپل/واکسهال آسترا ۱۹۲.۹۷۳ ۱۷۹.۵۴۷ ۷%
۶. سئات لئون ۱۴۱.۷۷۷ ۱۳۶.۸۹۶ ۴%
۷. تویوتا آئوریس ۱۲۹.۶۴۸ ۱۲۸.۹۰۵ ۱%
۸. رنو مگان ۱۲۳.۱۱۴ ۱۳۵.۲۰۶ -۹%
۹. هیوندای i30 ۸۹.۹۵۷ ۸۱.۶۸۶ ۱۰%
۱۰. کیا سید ۷۳.۴۱۲ ۷۵.۶۹۲ -۳%
۱۱. اشکودا راپید ۶۷.۹۷۴ ۷۶.۹۲۵ -۱۲%
۱۲. سیتروئن C4 ۵۰.۲۰۲ ۶۱.۵۳۳ -۱۸%
۱۳. مزدا ۳ ۴۹.۷۶۶ ۴۸.۰۹۶ ۳%
۱۴. هوندا سیویک ۴۳.۶۵۲ ۴۲.۰۳۵ ۴%
۱۵. نیسان پولسار ۴۳.۲۶۷ ۸.۰۲۱ ۴۳۹%
۱۶. فولکس واگن بیتل ۲۵.۵۶۲ ۲۹.۳۷۱ -۱۳%
۱۷. نیسان لیف ۱۵.۳۰۳ ۱۵.۱۵۸ ۱%
۱۸. تویوتا کرولا ۱۲.۷۱۳ ۱۲.۴۳۲ ۲%
۱۹. فولکس واگن شیروکو ۱۲.۰۳۵ ۱۰.۰۹۳ ۱۹%
۲۰. فولکس واگن جتا ۱۰.۴۱۴ ۹.۶۷۵ ۸%
۲۱. سئات تولیدو ۱۰.۲۸۶ ۱۱.۰۳۷ -۷%
۲۲. تویوتا پریوس ۷.۶۳۸ ۸.۱۶۲ -۶%
۲۳. سیتروئن سی-الیزه ۶.۷۲۷ ۵.۹۳۳ ۱۳%
۲۴. رنو فلوئنس ۵.۰۸۱ ۵.۴۶۵ -۷%
۲۵. میتسوبیشی لنسر ۳.۷۹۱ ۳.۷۶۱ ۱%
۲۶. پژو ۳۰۱ ۲.۴۴۸ ۲.۸۳۷ -۱۴%
۲۷. هیوندای النترا ۱.۵۰۷ ۱.۳۷۵ ۱۰%
۲۸. سوبارو ایمپرزا ۹۱۲ ۲.۲۴۰ -۵۹%
۲۹. فیات تیپو ۷۷۲ ۰ New
۳۰. فیات براوو ۳۲۰ ۳.۸۵۰ -۹۲%
۳۱. شورولت کروز ۱۴۹ ۷.۴۰۶ -۹۸%
۳۲. هوندا CR-Z ۳۲ ۳۰۱ -۸۹%
۳۳. هوندا اینسایت ۲۷ ۵۳۶ -۹۵%
۳۴. فیات لیِنا ۱۳ ۲۲۰ -۹۴%
مجموع فروش این سگمنت ۲.۳۱۷.۷۲۸ ۲.۲۱۷.۰۰۶ ۵%

ادامه دارد…
منبع: left-lane

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. اشكان

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (81 ديدگاه)

    هم ولکس واگن گلف و هم فورد فوکوس تو تبریز هست….انصافا فوکوس از نزدیک خیلی با جذبه تره….مخصوصا صدا موتورش محشره?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      من فیستا رو روندم خیلی از ولستر سرتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. اشکان

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (106 ديدگاه)

        ولستر که هیچی….به درد نخور ترین خودروی تولیدی هیونداست….

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. ALIUnited

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (135 ديدگاه)

        اصلا ولستر قابل مقایسه با گلف و فیوستا نیس

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. shahab

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (647 ديدگاه)

        با 206میشه گرفتش!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. mj

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (62 ديدگاه)

    وای وای اینا مسلمون نیستن…
    ولی چقدر تنوع و مدل های گوناگون…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      شما که مسلمونی یه تنوع تو خودت بده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. VAHI:D

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (474 ديدگاه)

    تنوع انتخاب نابودم کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hannibal

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آدم وقتی از این سری از پست ها رو می خونه، دیگه نمی دونه به مدیران خودرو، ایران خودرو، پارس خودرو و بالاخص سایپا چی بگه. حداقلش نیان از کشورایی که دارن باهاشون قرارداد می بندن، بخوان ماشین های ۲۰ سال پیششون رو به اینا بدن مونتاژ کنن. حداقلش کمی کمی کمی بروز باشن. اگه توانش رو ندارن خب برن کنار تا مردم خودشون انتخاب کنن. و واقعا سر در نمیارم که ماشین ۱۸۰۰۰ دلاری اینحا چرا بالای صد میلیون میشه. هر کاری هم که بکنن، نمی تونن سلیقه ی مردم رو که اساسا ماشین های اونطرف گمرگ هست رو تغییر بدن. ببینین، آدمی مثل من بجای اینکه در مورد خود مطلبی که تو سایت درج شده نظر بده چقدر به حاشیه میره!خب همش تقصیر این تئوریزه های سیاسی ساخت و سازه ماشین های بی کیفیتِ داخله…
    به امید اینکه روزی ماشین ۱۸۰۰۰ دلاری اینجا ۲۵هرار دلار فروخته شه.
    میدونم آرزو بود.
    ولی آرزوئه دیگه، دست آدم که نیست. دل آدم میخواد.
    قربان شما مطلب بسیار خوب و لذتبخشی بود. عکس ها رو دانلود کردم و برای مدتی عکس بک گراندم می کنم. و در نهایت تا مطلب دیگر بدرود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Archi KHAN

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    اصلا علاقه ای به خودروی فرانسوی ندارم
    ولی قابل توجه اونایی که قرارداد با رنو و پژو و کلا فرانسه را به استهزاء گرفتند !
    ماشین های فرانسوی اون بالاها حتی بعضا بالاتر از ژاپنی ها و در کنار آلمانها قرار گرفتن !
    پس نتیجه میگیریم :
    عیب از فرانسه و پژو و رنو و … نیس !!!
    عیب از خودمونِ

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (623 ديدگاه)

      آرچی خان جان درسته ولی چرا باز فرانسه و پژو چرا تویوتا یا هوندا نه فولکس نه کره ای نه ایتالیایی نه آمریکایی نه چرا فقط فرانسه اینم با این حالت تحقیرآمیز ببین این برند پژو دید خوبی نداره چرا نباید عوض بشه خب مردم نمیخوانش بدشون میاد خوب یا بد زور که نیست مهم دید مردمه چرا نباید تنوع داشته باشیم شما میگی اروپا ببخشید ولی اونجا چیش شبیه ما هست تنوع ماشیناشون شبیه ماهستش کیفیتشون شبیه سطح زندگیشون شبیه به نظرم اونا از شکم سیری(کاری به بقیه مسائل ندارم ولی اختصاصی در زمینه خودرو) حق انتخاب دارن ما چی پژو نشد انتخابه دیگه ای جز چینی(تازه گرون تر از پژو) آشغال نداریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. J.P

        ۱ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (135 ديدگاه)

        یه واقعیتیو که هموطنای عزیز نمیدونن ،اینه که خط تولید ایران خودرو و سایپا رو فرانسوی ها طراحی کردن و ربات ها رو برنامه ریزی کردن و اگه شرکتی غیر از اینا بیاد،باید هزینه های گزافی برای خط تولید بدن ،برای همین مناسب ترین شرکت براشون همین فرانسوی هاست وقتی شرکت برشکسته باشه مجبوری بری دنبال منفعت بیشتر مثل داستانی که رخ داد

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Sina

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (360 ديدگاه)

      تازه فهمیدی!! البته پژو هم بی تقصیر نیست چون خودشم بدش نمیاد ماشینای از رده خارجشو بهمون بندازه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. qiasi206

        ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (58 ديدگاه)

        هردو چشمشون به جیب منو و شماست دلشونم واسه ما نمیسوزه. تمام

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. sina

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (307 ديدگاه)

      دقیقا منم نظر شما رو دارم ولی ازشون بدمم نمیاد به نظرم این تقصیر ما هست که بذاریم اینکار ها رو بکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. سعید

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (44 ديدگاه)

      بنز نارنجی هم نزدیک نیم قرنه داره داخل کشور مونتاژ میشه.به علاوه نیسان ابی و وانت مزدا و…ایا باید از بنز ونیسان ومزدا هم مثل پژو متنفر باشیم؟برادر عیب از هم وطنان خودمونه.عیب از ایرا ن خودرو وسایپاست.نه پژو ونیسان وبنز ومزدا و…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خسته شده

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (623 ديدگاه)

        من دید مردمو گفتم نگفتم کامیون بنز یا نیسان گاوی تولید میکنن و مردمم راضین ماشین سواری که تویه هر خانواده ای هست ضمن اینکه من نگفتم اینا آشغالن(منظور من ماشین های چینی بود) گرچه ساخت ایران این برندهای فرانسوی همه آشغالن وقتی تنوع محصولات نیست حتی اگر بهترین و باکیفیت ترین پژو یا رنو هم تولید میشد بازم آدم زده میشه چون غیر از 206 207 405 پارس و مگان مدل دیگه ای نداریم تنوعی وجود نداره تویه این رنج بیخود هم شعار نده این سایپا و ایران خودرو مدیرانش از آسمون نیمودن که از همین من و شما بودن خواهشا اینو و اونو و روشون عیب نذارید اشکال از من و شماست یه کمپین و نتونستیم درست ازش محافظت کنیم انتظار فرج الهی نداشته باش فقط دنبال مقصر میگردن ایرانی ها من نمیدونم این پژو و پراید و خودشون سوار میشن و میخرن همه مقصرن جز خودشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. چلنجر

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (41 ديدگاه)

      آرچی جان حرفت درست ولی دقت کنیم این آمار اروپاست و ماشین کره ای و ژاپنی نصف دنیا رو باید دور بزنه تا وارد اروپا بشه تازه باید یکسری عوارض (شاید گمرکی هم) بده . یعنی گرونتر درمیاد وگرنه هیچ بعید نیست اگه تویوتا، هوندا یا حتی هیوندا و کیا توی اروپا کارخونه بزنن اونوقت پژو باید بره سماور بسازه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (8 ديدگاه)

        دوست عزیز تمام این کمپانی هایی که گفتی (تویوتا.هوندا.هیوندای و کیا) تو اروپا سایت تولید دارند. تو انگلیس .فرانسه.ترکیه.چک.و….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. omid

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    اینجا که پراید پرفروشه بخاطر ایمنی بالا قدرت زیاد و زیبایی بیش از حد کیفیت که اصلا تا 10 سال رنگ تعمیر کارو ماشین به خودش نمیبینه خدا خیرشون بده از طرف دیوی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    دیگه هر مدل خودرویی که بخوای هست و هر شخصی با هر سطح درآمدی میتونه خودروهای بسیار خوبی سوار شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Nima

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    ایرانیا ماشیناى آمریکایى رو بیشتر میپسندن تا اروپایى
    یعنى سوارى آمریکایى ها بیشتر بشون حال میده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیرحسین

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    به عنوان کسی که زمانی طعم کیفیت خوب پژو و سیتروئن رو چشیده خوشحالم که افسانه بی کیفیت بودن فرانسوی ها رسوا شده.مقصر اصلی مسئولین بی لیاقت ما هستن
    نکته بعدی وجود MG تو لیست هست که افسانه غیر قابل ورود بودن این کمپانی به اروپا هم رسوا شده
    ولی در هر صورت فولکس واگن بهترین کمپانی برای بازار ایران هست و فروش اش در اروپا هم این رو ثابت کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عبدالله

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    ما ایرانی ها عادت داریم مشکلات وکم وکاستی های خودمان را به گردن دیگران می اندازیم و هیچ گاه عیب را از چشم های خود نمی بینیم و همین دلیل بزرگترین مانع پیشرفت ما و کشورمان در طول تاریخ بوده است.
    خودرهای ساخت داخل همگی بی کیفیت و گران هستند کاملا قبول ولی بی کیفیتی خودروهای شرکت ویران خودرو چه ربطی به شر کت پژو فرانسه دارد که در اروپا جز< پرفروشترین و باکیفیت ترین خودرهاسازان هستند؟
    کشورهایی مانند ترکیه و مالزی و مکزیک و روسیه و برزیل و … هم با شرکت های فرانسه ای پژو و رنو همکاری داشته و دارند ولی در آن جا کیفیت خودرهای ساخته شده تفاوت چندانی با خودروهای ساخت فرانسه ندارند و در آن کشورها خودرهای پژو و رنو به اندازه خودرهای ژاپن و آلمان و آمریکا محبوبیت دارند چون شرکتهای خودرسازی شان مانند شرکتهای ایران خائن به ملت خود نیستند.
    مطمئن باشید اگر به جای پژو با شرکتهای مانند تویوتا و فولکس واگن و فورد و … قرارداد بسته شود هیچ نحولی در صنعت خودروسازی کشور ایجاد نمیشود و مانند خودرهای پژو 405 و 206 دو یا سه سال اول ازشرکتهای مادر قظعه وارد کرد سپس که خودرهایشان در جامعه جا افتاد بلافاصله برای قیمت تمام شده کمتر و سود بیشتر به شرکتهای چینی روی می آورند و با قطعه درجه هفت و هشت چینی خودری تویوتا و فولکس واگن و فورد تحویل ملت می دهند.
    آگاه باشید که عیب از ایران خودروست نه پژو فرانسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پویان

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    ملت یه جوری اینجا تویوتا تویوتا میکنن من فکر کردم الان رتبش تو همه بخشها بین سه تای اوله! کرولا چه فروش افتضاحی داشته نسبت به رقبای کره اییش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد

      ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (74 ديدگاه)

      سلیقه ی اروپایی ها خیلی با تویوتا جور در نمیاد. همونطور که سلیقه آمریکایی ها خیلی با فولکس جور در نمیاد.خیلی هم چیز عجیبی نیست.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پویان

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (54 ديدگاه)

        کلا اینکه آمریکایی ها تویوتا میخرن فکر میکنم بیشتر بخاطر خدمات پس از فروش فوق العاده تویوتاس که تو آمریکا ارائه میده.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. سیروس

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (73 ديدگاه)

    ای بابا فکر کنم سایپا 111 و تیبا 2 رو یادشون رفته توو لیست اضافه کنن، به لحاظ فنی و اقتصادی از همه موارد فوق بالاترن :)))))) به اضافه اینکه از آپشن های فوق العاده ای خم بهره مند هستن :))))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. MaZi Zo0M Z0oM

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوست عزیز جناب عبدالله،اتفاقا پژو و رنو هم مقصر هستند و در این جریانات سهم کمتری در این قصورات و کوتاهی ها نسبت به ایرانخودرو و سایپا ندارند.چرا که هر محصولی که با نام و آرم پژو در ایران بفروش میرسه،مبلغی به عنوان حق لایسنس به شرکت اصلی پرداخت میشه.از طرفی رنو و پژو در کشورهای نامبرده شده خودشون سرمایه گذاری کردند و سایت تولید محصولات خودشون رو در اون کشورها راه اندازی کردند به همین جهت مجبوره که محصولات خودش رو در اون کشورها با کیفیت به تولید برسونه که بتونه مبلغ سرمایه گذاری شده خودش رو برگردونه.در حالیکه پژو و رنو در ایران سرمایه گذاری کلان جهت احداث کارخانه نداشتند و فقط به عقد قرار داد جهت تولید فلان محصول قدیمیشون با خودروسازان وطنی بسنده کردند و با اینکه قرار به انتقال تکنولوژی بصورت تدریجی جهت افزایش درصد داخلی سازی قطعات اون خودروها در قرارداد به امضاء رسیده،اما طرف خارجی نه تنها تکنولوژی و دانش مربوطه رو انتقال نمیده،بلکه با عدم تأمین قطعات اون خودروها در زمان مشخص و با تیراژ معین،خودروساز ما رو در فشار و منگنه قرار میده که منجر به ضرر مالی هنگفتی به دلیل پرداخت خسارت دیرکرد تحویل خودرو به مشتریان میشه.خودروساز داخلی هم چون دانش و تکنولوژی لازم برای تولید قطعات مورد نیازش رو در اختیار نگرفته،به ناچار دست به دامان قطعه سازان خارجی علی الخصوص چین میشه.در این بین یک شبه مقامات فرانسوی هم بدون توجه به تعهداتی که باید انجام بده،ترک دیار میکنه و کلهم برمیگردن کشور خودشون.از طرفی چون محصولشون،محصول تاریخ گذشته و از رده خارج در بازار جهانی هست،هیچ شکایتی متوجه قطعه سازان چینی جهت کپی کردن قطعات و تولید با کیفیت نه چندان مطلوب نیست.همین الانش که پژو با ایرانخودرو قرارداد جدید بسته قراره از سال 96 محصولات به ظاهر امروزیش رو در ایران عرضه کنه.که تا همون سال 96 محصولات امروزش دستخوش تغییر کلی شده.چرا کسی نمیگه چرا در سال 2016 سایپا باید رنو ساندرو مدل 2008 رو به مردم تحویل بده درحالیکه همین سایپا سال گذشته و در ماههای پایانی سال 2014 میلادی اقدام به مونتاژ و عرضه سراتو 2011 نموده ولی تو سال 2016 باید محصول 8 سال پیش رنو رو عرضه کنه.بدبختی اینجاست که حالا تازه خط مونتاژ ساندرو راه اندازی شده و معمولا سایپا(و همچنین ایرانخودرو در سایر محصولاتش) تا حداقل 6-5 سال دیگه میخواد خودروی 7-8 سال پیش رو مونتاژ کنه بدون تغییر یا آپگرید یا ارتقاء به مدلهای بروز جهانی.مثلا رنو مگان و رنو(داچیا) لوگان ا 8-9 سال تو ایران مونتاژ و تولید شدند.تو این مدت نزدیک به یک دهه و با اینکه تیراژشون هم کم نبود،کدومشون به مدل جدید ارتقاء یافتند یا آمکانات و آپشنهایی به اونها اضافه شد و بروزرسانی شدند؟
    کدومشون موتور و گیربکسشون رو بروزرسانی کردند و نمونه جدیدترش رو به ایران دادند؟پاسخ هیچکدام است.درحالیکه میبینی با اینکه شرکتهای خودروبنداز چینی هنوز به یک دهه فعالیت در ایران نرسیده اند،ولی چه از لحاظ موتور و گیربکس و چه از لحاظ اتاق و امکانات بروزرسانی شده و مدلهای فیس لیفت و جدیدترشون رو هم به ایران رسوندند.یا نگاه میکنیم و میبینیم که درسته که نیسان ژاپن در آغاز دهه 1380 اقدام به عرضه چندین محصول خودرویی در کلاسهای مختلف میکنه و تقریبا محصولات یکی-دو سال قبل خودشون رو به ایران میارند و مجوز داخلی سازی قطعات اونها رو هم نمیده،ولی تا پایان عرضه ضمن نظارت بر پروسه تولید و مونتاژ اونها،قطعات مورد نیاز اونها رو هم تا آخر تأمین میکنه که طرف ایرانی مجبور به عقد قرار داد با قطعه سازان بی کیفیت یا کم کیفیت جهت تأمین قطعات مورد نیازش نشه و بعد از اتمام دوره قرار داد هم نهایتا کل خط رو جمع میکنه میره که تا n سال دیگه اون محصول در ایران تولید نشه و موتورش یا اتاقش با اتاق و موتور یک خودروساز دیگه تلفیق نشه و محصولات شتر گاو پلنگ من دراوردی رو با افتخار روانه بازار نکنه!از اونطرف میبینی شرکتهایی نظیر کیا و هیوندای با اتمام قرار دادشون جهت تولید ریو-ورنا و آوانته پس از اتمام قرار داد کلهم جمع میکنند کل خط رو و خبری از ادامه تولید آنها دیگه منتشر نمیشه ولی کماکان محصولی همچون پژو 405 که عقبه عرضه اون از طرف ایرانخودرو به سال 1371 بر میگرده با حفظ بیس و ظاهر کلی خود البته با کیفیت پایینتر داره به تولید میرسه و طرح دیگر این خودرو موسوم به پژو پارس از سال 79 همچنان با حفظ ظاهر خودش و البته افت کیفیت بسیار زیاد نسبت به سالهای اولش داره تولید میشه.فقط اشتباه دیگری که پژو فرانسه انجام داد این بود که موتور TU5 رو هم به ایران داد تا شاهد عرضه همان محصولات با قدمت بیش از یک دهه قبلی اینبار با موتور و گیربکس جدید همچنان بعنوان پرتیراژ ترین محصول ایرانخودرو عرضه بشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
      سوابق: (44 ديدگاه)

      اقا مگه همین رنو نمیخواد پارس خودرو را بخره وخودس مجزا وتحت نظارت خودش تولید کنه.؟خوب چرا نمیگذارن؟مقصر رنوه یا مافیای فاسد داخلی؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MaZi Zo0M Z0oM

        ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
        سوابق: (55 ديدگاه)

        اگر رنو پارسخودرو یا یکی از زیر مجموعه های سایپا رو بخره شما فکر میکنید ما خودروساز میشیم؟نخیر،اونوقت ما فقط مونتاژ کار میشیم و درحقیقت فقط میشیم برده و جمال برند های خارجی.چون فقط باید قطعه وارد کنیم و اینجا سر هم کنیم.اونوقت قطعه سازی نخواهیم داشت.ارز های کلون از مملکت خارج میشه.اقتصادمون شدیدا تحت الشعاع ارز قرار میگیره.به علت صرفا مونتاژ کار شدن هیچ اشتغالزایی که صورت نمیگیره،با تعدیل نیروی زیادی هم مواجه خواهیم شد.کلیه سودهای حاصل از فروش خودروها تماما میره در جیب فرانسوی ها و افسار صنایع هودروسازی رو عملا بهشون واگذار میکنیم.اونوقت فقط کافیه یکسال اونها تصمیم بگیرند که هیچ خودرویی رو تو ایران تولید نکنند.نتیجه میشه بیکاری 7345 نفر که عمدتا سرپرست خانوار هستند.رنو تو ترکیه سایت تولید قطعه داره و حتی زمان مونتاژ رنو مگان،بسیاری از قطعات اون از ترکیه وارد میشد و درواقع ما داشتیم رنو مگان اسما فرانسوی و رسما ترکیه ای رو اینجا مونتاژ میکردیم.خرید بخشی از خودروسازی ما توسط رنو فرانسه،یعنی رونق دادن به سایت قطعه سازی رنو در تزکیه و اشتغالزایی برای ترکیه و بهیود اقتصاد ترکیه و فرانسه.دیگه اونوقت هیچ رقمه تکنولوژی وارد صنایع خودروسازی نمیشه و اساسا دیگه هیچ خودرویی رو نمیتونیم طراحی و تولید کنیم وصنعت قطعه سازی رو هم در داخل نخواهیم داشت.میشیم یه کشوری بد تر از ترکیه در صنایع خودروسازی که اینهمه سال داره خودرو برای برندهایی نظیر رنو و فیات مونتاژ میکنه اما هیچ خودرویی رو نمیشناسید که در ترکیه طراحی و تولید شده باشه و بعنوان یک برند مستقل ترکیه ای به دنیا معرفی شده باشه.نتیجه=صنعت ایران بتدریج میشه درخدمت صنعت فرانسه و هیچ استقلالی از خودش نخواهد داشت.اونوقت براحتی توسط سیاستهای دولت فرانسه فلج خواهیم شد و ایران،میشه جزو مستعمرات کشور فرانسه و گوش به فرمان فرانسه و متحدانش میشه و همواره باید جهت حفظ منافع اونها اقدام کنه.و اینگونه تاریخ تکرار خواهد شد.ممکنه یکی بگه اینها چرت و پرته و نتیجه خرید پارسخودرو توسط رنو این میشه که خودروهای با کیفیت خواهیم داشت و میتونیم خودروهای متنوع و با کیفیت داشته باشیم و دیگه کسی مجبور نیست بره خودروهای بی کیفیت و قدیمی پژو 405 و 206 ایرانی سازی شده و پارس و سمند و پراید و تیبا بخره.که این عمل بازهم میشه ضربه به صنعت خودروسازی داخلی و بیکاری سیر کثیری از کارکنان و سرپرستان خانوار افراد شاغل در این شرکتها.فکر میکنید پژو چرا با ایران قرار داد مشروط بست که از سال 2017 تنها چند محصول رو در ایران با قطعات وارداتی و بدون اجازه داخلی سازی هیچیک از قطعات اونها و متعهد شدن ایرانخودرو به مونتاژ محصولات پژو با تیراژ 2 میلیون دستگاه در سال اونهم بدون اجازه داخلی سازی قطعات خودروها که یعنی عدم انتقال تکنولوژی قطعه سازی و عدم رسیدن به توانایی طراحی و ساخت خودرو.
        جالبه که هیچ کس نمیگه چرا رنو میخواد پارسخودرو رو بخره.چرا نمیره شرکت زامیاد رو بخره؟چرا نمیاد با سرمایه گذاری مشارکتی با ایران هزینه بمراتب کمتری رو سرمایه گذاری کنه؟اصلا چرا نمیاد یه کارخانه جدید خودروسازی تو ایران طراحی و احداث کنه که هم بطور مستقیم 10,000 فرصت شغلی ایجاد کنه و بطور غیر مستقیم هم حداقل 5000 فرصت شغلی جدید ایجاد کنه؟چرا نمیره سایت های دیگر خودروسازی مثل زاگرس خودرو،بم خودرو،سناباد خودرو،گروه خودروسازی تاپکو،یا کیش خودرو رو بخره و دست گاشته رو پارسخودرو؟بخاطر اینکه غزیزم پارس خودرو از ابتدا سابقه تولید خودروهای جنرال موتورز رو با تنوع محصولات بسیار زیادی رو داشته و در 2 دهه اخیر هم به عنوان کیفی ترین محصولات مونتاژی در خودروهای سبک گروه سواریها رو داشته.وقتی بتونی چنین شرکتی رو در اختیار داشته باشی یعنی از همون اول نیومده رفتی بالا.یعنی دیگه شرکتی نیست که بتونه باهات رقابت کنه و حاکم بی چون و چرای صنعت خودروسازی ایران خواهی شد.فراموش نکنیم که فرانسه تعهدات قبلی خودش رو در قبال ایران هنوز بصورت کامل انجام نداده،اونوقت به راحتی بگیم گذشته،دیگه گذشته،فردا رو نگاه کن.فرانسه کشوریست که در دهه شصت فراورده های خونی آلوده به ویروس HIV رو آگاهانه و به عمد به ایران ارسال کرد که منجر به آلوده شدن بسیاری از بیماران هموفیلی که از این خونهای آلوده بهشون تزریق شده بود و مرگ 100 ها تن از ایرانیها شد،بدون حتی عذر خواهی رئیس جمهورش از ملت ما و بدون پرداخت غرامتی به خانواده های قربانیان این فاجعه.حالا بازهم چشم ها رو ببندیم و دیسلایک ارسال کنید…!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. moein

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    واقعا که سبدی از محصول دارن اصلا تاج گله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امیرحسین

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (337 ديدگاه)

    دوست نازنین من….
    مافیای خودرو و مسئولین فاسد اجازه سرمایه گذاری مستقیم رو به شرکتهای فرانسوی یا هر شرکت دیگه ای نمیدن چون درآمد های میلیاردی شون از بین میره.مگر میشه که کمپانی ها سرمایه گذاری هنگفت کنن و سپس مدیریت این سرمایه رو به مدیران لایق ایرانی بسپارند؟؟؟!!!شما خودت رو بجای مدیرعامل پژو بذارید
    اگر اینگونه بود کمپانی تویوتا که تو پاکستان و مصر سایت داره یا فولکس واگن که تو هند کارخانه زده تو ایران هم سرمایه گذاری میکرد که در نتیجه هم صنعت قطعه سازی ایرانی تبدیل به صنعتی درآمد زا میشد و هم کارگر ایرانی نان مکفی سر سفره میبرد و هم مصرف کننده ایرانی رضایت داشت.مشکل اینجاست که مافیا خودرو و دولت حاضر به دست کشیدن از سودش نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. MaZi Zo0M Z0oM

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    دوست من اینکه پژو و رنو و سیتروئن بجای عرضه خودروی با تکنولوژی روز و مدل حداکثر یک یا دوسال پیش به ایران،ترجیح میدن مدلهایی که تو دنیا دیگه عرضه و تولید نمیشه رو به ایران بدن برای مدت 7-8-10 سال بعد گه اینها میخوان تولید کنند بدون اینکه تو این مدت لون رو بروزرسانی کنند که برای مشتری جذابیت و تازگی ایجاد کنه،هیج کاری نمیکنه به مافیای ایران ربطی نداره.به خیانت اون شرکتهای خودروسازی که عموما بدبختانه فرانسوی هم هستند بر میگرده.همین قضیه مشابه برای سوزوکی گراند ویتارا هم بود که این شرکت هم از قضا با ایرانخودر کار میکنه.چطوریه که وتارا آپدیت میشه و موتورش قویتر میشه امکانات و آپشنهاش افزایش پیدا میکنه،اما پژو 206 و رنو لوگان هیچ بروزرسانی به خودشون نمیبینند که هیچ،بلکه سیاستهای خارجی باعث میشه که سیستم مولتی پلکس 206 هم تغییر کنه و دیگه قابلیت قبل رو هم نداشته باشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. fara2001

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (201 ديدگاه)

    دقیقا نظر برخی از دوستان مثه این میمونه که یکی بخواد پرایدشو 50 میلیون بفروشه و کلی براش مشتری پیدا بشه.به نظرتون نمیفروشه؟؟؟؟؟؟؟/
    پژو هم که از خداشه . ایراد اول از خودمونه بعد از مدیران سودجو ایرانخودرو ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. hamid

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (58 ديدگاه)

    با سلام
    نظر دوستان عزیز متفاوته در مورد شکرتهای فرانسوی که یکی از دوستان گفتند که مقصر خود ما هستیم من میخوام بگم تو این دنیا مردم ایران چرا باید همیشه مقصر باشن مگه ما خواستیم و گفتیم ماشین های چند سال پیش خودروهای فرانسوی رو برونیم >>؟؟
    بنظر من نه تنها مسولین بالا رده ما دخیل هستند در مورد تولیدات بی کیفیت خودروها این رو هم باید در نظر داشته باشیم که مقصر اصلی همین کشور حامی صهیونیست فرانسه هست که همیشه فقط بخاطر منافع خودش با ایران در اتباط هست که اجاز میده خودرهای 20 30 ساله خودش رو اون هم با تحت لیسانس خودشون مبلغی رو هم دریافت میکنن !!
    چرا در کشورهایی که سرمایه گذاری کرده از خودرهای با کیفیت بروزش تولید میکنه ؟؟..(زیرا میدونه که هیچ جای دنیا مثل ایرا نیست که کحصولات بی کیفیت به مردمشون بدن)
    و در آخر این رو میخوام عرض کنم که همین فرانسه در مذاکرات هسته ای 5 +1 بیشترین سنگ اندازی رو انجام میداد تا مذاکرات به سر انجام نرسه و یا به منافع خودش تموم بشه …که متاسفانه هم بیشترین سود رو هم در بین این کشورها با لغو تحریم ها برد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. MaZi Zo0M Z0oM

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    اگر رنو پارسخودرو یا یکی از زیر مجموعه های سایپا رو بخره شما فکر میکنید ما خودروساز میشیم؟نخیر،اونوقت ما فقط مونتاژ کار میشیم و درحقیقت فقط میشیم برده و جمال برند های خارجی.چون فقط باید قطعه وارد کنیم و اینجا سر هم کنیم.اونوقت قطعه سازی نخواهیم داشت.ارز های کلون از مملکت خارج میشه.اقتصادمون شدیدا تحت الشعاع ارز قرار میگیره.به علت صرفا مونتاژ کار شدن هیچ اشتغالزایی که صورت نمیگیره،با تعدیل نیروی زیادی هم مواجه خواهیم شد.کلیه سودهای حاصل از فروش خودروها تماما میره در جیب فرانسوی ها و افسار صنایع هودروسازی رو عملا بهشون واگذار میکنیم.اونوقت فقط کافیه یکسال اونها تصمیم بگیرند که هیچ خودرویی رو تو ایران تولید نکنند.نتیجه میشه بیکاری 7345 نفر که عمدتا سرپرست خانوار هستند.رنو تو ترکیه سایت تولید قطعه داره و حتی زمان مونتاژ رنو مگان،بسیاری از قطعات اون از ترکیه وارد میشد و درواقع ما داشتیم رنو مگان اسما فرانسوی و رسما ترکیه ای رو اینجا مونتاژ میکردیم.خرید بخشی از خودروسازی ما توسط رنو فرانسه،یعنی رونق دادن به سایت قطعه سازی رنو در تزکیه و اشتغالزایی برای ترکیه و بهیود اقتصاد ترکیه و فرانسه.دیگه اونوقت هیچ رقمه تکنولوژی وارد صنایع خودروسازی نمیشه و اساسا دیگه هیچ خودرویی رو نمیتونیم طراحی و تولید کنیم وصنعت قطعه سازی رو هم در داخل نخواهیم داشت.میشیم یه کشوری بد تر از ترکیه در صنایع خودروسازی که اینهمه سال داره خودرو برای برندهایی نظیر رنو و فیات مونتاژ میکنه اما هیچ خودرویی رو نمیشناسید که در ترکیه طراحی و تولید شده باشه و بعنوان یک برند مستقل ترکیه ای به دنیا معرفی شده باشه.نتیجه=صنعت ایران بتدریج میشه درخدمت صنعت فرانسه و هیچ استقلالی از خودش نخواهد داشت.اونوقت براحتی توسط سیاستهای دولت فرانسه فلج خواهیم شد و ایران،میشه جزو مستعمرات کشور فرانسه و گوش به فرمان فرانسه و متحدانش میشه و همواره باید جهت حفظ منافع اونها اقدام کنه.و اینگونه تاریخ تکرار خواهد شد.ممکنه یکی بگه اینها چرت و پرته و نتیجه خرید پارسخودرو توسط رنو این میشه که خودروهای با کیفیت خواهیم داشت و میتونیم خودروهای متنوع و با کیفیت داشته باشیم و دیگه کسی مجبور نیست بره خودروهای بی کیفیت و قدیمی پژو 405 و 206 ایرانی سازی شده و پارس و سمند و پراید و تیبا بخره.که این عمل بازهم میشه ضربه به صنعت خودروسازی داخلی و بیکاری سیر کثیری از کارکنان و سرپرستان خانوار افراد شاغل در این شرکتها.فکر میکنید پژو چرا با ایران قرار داد مشروط بست که از سال 2017 تنها چند محصول رو در ایران با قطعات وارداتی و بدون اجازه داخلی سازی هیچیک از قطعات اونها و متعهد شدن ایرانخودرو به مونتاژ محصولات پژو با تیراژ 2 میلیون دستگاه در سال اونهم بدون اجازه داخلی سازی قطعات خودروها که یعنی عدم انتقال تکنولوژی قطعه سازی و عدم رسیدن به توانایی طراحی و ساخت خودرو.
    جالبه که هیچ کس نمیگه چرا رنو میخواد پارسخودرو رو بخره.چرا نمیره شرکت زامیاد رو بخره؟چرا نمیاد با سرمایه گذاری مشارکتی با ایران هزینه بمراتب کمتری رو سرمایه گذاری کنه؟اصلا چرا نمیاد یه کارخانه جدید خودروسازی تو ایران طراحی و احداث کنه که هم بطور مستقیم 10,000 فرصت شغلی ایجاد کنه و بطور غیر مستقیم هم حداقل 5000 فرصت شغلی جدید ایجاد کنه؟چرا نمیره سایت های دیگر خودروسازی مثل زاگرس خودرو،بم خودرو،سناباد خودرو،گروه خودروسازی تاپکو،یا کیش خودرو رو بخره و دست گاشته رو پارسخودرو؟بخاطر اینکه غزیزم پارس خودرو از ابتدا سابقه تولید خودروهای جنرال موتورز رو با تنوع محصولات بسیار زیادی رو داشته و در 2 دهه اخیر هم به عنوان کیفی ترین محصولات مونتاژی در خودروهای سبک گروه سواریها رو داشته.وقتی بتونی چنین شرکتی رو در اختیار داشته باشی یعنی از همون اول نیومده رفتی بالا.یعنی دیگه شرکتی نیست که بتونه باهات رقابت کنه و حاکم بی چون و چرای صنعت خودروسازی ایران خواهی شد.فراموش نکنیم که فرانسه تعهدات قبلی خودش رو در قبال ایران هنوز بصورت کامل انجام نداده،اونوقت به راحتی بگیم گذشته،دیگه گذشته،فردا رو نگاه کن.فرانسه کشوریست که در دهه شصت فراورده های خونی آلوده به ویروس HIV رو آگاهانه و به عمد به ایران ارسال کرد که منجر به آلوده شدن بسیاری از بیماران هموفیلی که از این خونهای آلوده بهشون تزریق شده بود و مرگ 100 ها تن از ایرانیها شد،بدون حتی عذر خواهی رئیس جمهورش از ملت ما و بدون پرداخت غرامتی به خانواده های قربانیان این فاجعه.حالا بازهم چشم ها رو ببندیم و دیسلایک ارسال کنید…!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا