پیست، مکانی برای زنده ماندن هایپرکارهای بنزینی در آیندهٔ الکتریکی

سه‌شنبه 26 مرداد 1400 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
Track-Only-Hypercars
مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، خودروسازان را مجبور به هیبریدی کردن پیشرانه‌های درون‌سوز یا بازنشسته کردن کامل آن‌ها نموده است. دراین‌بین، هرچند...
تبلیغات

مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی، خودروسازان را مجبور به هیبریدی کردن پیشرانه‌های درون‌سوز یا بازنشسته کردن کامل آن‌ها نموده است. دراین‌بین، هرچند سوپراسپرت‌سازان به خاطر تیراژ تولید پایین و طبیعت سفارشی محصولات خود کمتر از این الکتریکی‌سازی متأثر شده‌اند اما حتی این شرکت‌ها هم به سمت تحرک الکتریکی در حل حرکت هستند؛ بنابراین، آیا راهی وجود خواهد داشت که بتوان پیشرانه‌های درون‌سوز را در آینده‌ای تمام الکتریکی زنده نگه داشت؟ خب ممکن است این کار در خودروهای جاده‌ای غیرممکن باشد اما پیشرانه‌های بنزینی می‌توانند در هایپرکارهای مخصوص پیست زنده بمانند.

ساخت یک خودروی چند میلیون دلاری که اجازهٔ تردد در جاده‌ها را نداشته باشد ممکن است بیهوده به نظر برسد اما طی دهه‌های گذشته شاهد معرفی هایپرکارهای زیادی بوده‌ایم که فقط برای استفاده در پیست طراحی شده‌اند. ازجملهٔ تعدادی از این خودروها می‌توان به فراری FXX K Evo سال 2017، مازراتی MC12 کورسا سال 2006، مک‌لارن P1 GTR سال 2015، آستون‌مارتین ولکان سال 2015، لامبورگینی اسنزا SCV12 سال 2020 اشاره کرد. جدیدترین نمونه از این خودروها نیز بولاید است که بوگاتی به‌تازگی خبر از تولید آن داده است.

ساخت این خودروهای مخصوص پیست، خودروسازان را از مقررات متعددی مثل الزامات طراحی، صدا و آلایندگی که باید در خودروهای جاده‌ای رعایت شود آزاد کرده و امکان ساخت یک خودروی رانندهٔ نهایی را فراهم می‌کند. حتی خودروهای مسابقه‌ای هم در پرفورمنس، ابعاد بیرونی و آئرودینامیک طبق قوانین با محدودیت‌هایی مواجه هستند اما هایپرکارهای مخصوص پیست فارغ از همهٔ این قوانین دست‌وپا گیر، کاملاً بدون محدودیت می‌تواند در پیست‌ها سریع و سریع‌تر باشند.

سوپراسپرت‌سازان اما برای اینکه زنده بمانند باید مدل‌های جاده‌ای الکتریکی‌شده تولید کنند. به همین دلیل است که فراری و مک‌لارن به سمت مدل‌های پلاگین‌هیبریدی رفته‌اند، در استراتژی آیندهٔ لامبورگینی همهٔ مدل‌ها پلاگین‌هیبریدی خواهند بود، کوئنیگ‌زگ مدل‌های هیبریدی رگرا و جمیرا را تولید کرده و بوگاتی هم پس از اتحاد با ریماک روی هایپرکاری تمام الکتریکی کار می‌کند. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که این شرکت‌ها مجبور به کنار گذاشتن پیشرانه‌های V8، V10 و V12 خود هستند زیرا همچنان می‌توانند از این موتورها در مدل‌های مخصوص پیست استفاده کنند.

یکی از کسانی که این موضوع را مطرح کرده، مدیرعامل لامبورگینی «استفان وینکلمن» است که در مصاحبهٔ اخیر خود با اتوکار گفته است که هرچند پیشرانهٔ V12 لامبورگینی در خودروهای جاده‌ای آینده هیبریدی خواهد شد اما مدل‌های بنزینی خالص مخصوص پیست مثل اسنزا کنار نخواهند رفت. مثال دیگری دراین‌باره، آستون‌مارتین والکری AMR Pro مخصوص پیست است که نسخهٔ تولیدی آن اخیراً معرفی شده است. این نسخه فقط به پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی مجهز است و سیستم هیبریدی نسخهٔ جاده‌ای به‌منظور کاهش وزن در آن حذف شده است. همچنین بوگاتی بولاید هم با نیروگاه 6 لیتری W12 خود، یک هایپرکار مخصوص پیست بنزینی خالص محسوب می‌شود.

بنابراین، حتی پس از ممنوعیت فروش خودروهای درون‌سوز در سراسر جهان، هایپرکارهای مخصوص پیست همچنان امکان استفاده از این موتورها را فراهم خواهند کرد. درنتیجه، شاید پیست‌ها آخرین راه‌حل برای زنده نگه‌داشتن خودروهای بنزینی باشند هرچند که شرکت‌هایی مثل پورشه در حال کار روی سوخت‌های مصنوعی هستند که امیدوارند این سوخت‌ها خودروهای درون‌سوز را سبزتر کرده و به جلوگیری از مرگ آن‌ها کمک کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.