چشم اندازهفته نامه

10 خودرویی که جلوتر از زمان خود بوده‌اند

برخی اوقات بهتر است که اولین نباشید! نوآوری و ابتکار در صنعت خودرو می‌تواند جوایز مختلفی را به ارمغان بیاورد. البته با فرض اینکه عموم مردم آماده‌ی پذیرش یک خودروی جدید و انقلابی باشند. کرایسلر در دهه‌ی ۸۰ میلادی و تسلا در زمان حال پیشرو بوده و هستند.

1990-gm-impact1
اما همیشه همه‌ی خودروهایی که جلوتر از زمان خود بوده‌اند روی موفقیت را به خود ندیده‌اند. برخی در زمانی اشتباه در مکانی اشتباه قرار داشته‌اند درحالی‌که برخی هم تکنولوژی فراتر از زمان خود را به نمایش گذاشته‌اند. این خودروها ممکن است که حالا از روی علاقه دوستدارانی داشته باشند اما در زمان عرضه‌ی اولیه‌ی خود ضرورتاً بازخورد خوبی را دریافت نکرده‌اند. اینجا ۱۰ خودروی جلوتر از زمان خود را در ۳۰ سال گذشته و فراتر از آن لیست کرده‌ایم.

۱۰. پونتیاک آزتک
نیازی به گفتن نیست که این خودرو یکی از زشت‌ترین وسایل نقلیه‌ی تمامی ادوار نام گرفته است؛ اما کانسپت واقعی که در باطن آزتک قرار داشته یکی از خودروهای جلوتر از زمان خود بوده است. این کراس اوور قدبلند که خشن به نظر می‌رسد، در بدنه از ورقه‌های فلزی معمولی و نسبتاً نرم امروزی استفاده کرده است. عناصر طراحی همچون چراغ‌های قرارگرفته در بالای گلگیرها، نمای شیب‌دار عقب و شیشه‌های کناری زاویه‌دار می‌توانند در بسیاری از کراس اوورهای امروزی پیدا شوند. این خودرو همچنین نوآوری‌هایی در داخل کابین داشته از جمله کولر قابل جابجایی و چادر قابل‌نصب.

Pontiac-Aztek
۹. نیسان Stanza Wagon/Axxess
Stanza واگن و جانشین آن نیسان Axxess یک خودروی ساب کامپکت با درهای عقبی کشویی و سیستم چهارچرخ محرک در دسترس بوده است. آیا این خودرو یک مینی ون است، یا یک کراس اوور یا یک واگن کوچک؟ پاسخ مثبت است. این خودرو به‌طور باورنکردنی‌ای کاربردی بودن و عملکرد را در یک فرم کوچک و صرفه‌جو عرضه کرده است. اگرچه که بسیاری از کراس اوورهای ساب کامپکت کنونی درب عقب کشویی ندارد اما به‌هرحال کانسپت پایه آشنا است.

Nissan-Stanza-Wagon
۸. سوزوکی SX4 هاچبک
و حال که صحبت از کراس اوورهای ساب کامپکت شد باید گفت که این سگمنت الآن بسیار داغ است؛ اما قبل از ساخت خودروهایی چون مزدا CX-3، هوندا HR-V و فیات 500X باید سوزوکی SX4 هاچبک را در این وادی موردبررسی قرار داد. این خودرو که به نوعی نشان‌دهنده‌ی خطوط کلی جانشینان مدرن خود است، ارتفاع زیادی از زمین دارد و بدنه‌ای ساب کامپکت و سیستم چهارچرخ محرک انتخابی را به نمایش می‌گذارد. این خودرو حتی قبل از میتسوبیشی اوت لندر اسپورت و نیسان جوک وجود داشته است.

Suzuki-SX4-Hatchback
۷. فورد موستانگ SVO
یک ماسل کار ۴ سیلندر توربوشارژ دار در اوایل دهه‌ی ۸۰ یک گناه نابخشودنی به حساب می‌آمد و برخلاف پرفورمنس چشمگیرش، چندان موردتوجه قرار نگرفت. خب ۳۰ سال در زمان سفر کنیم و به زمان حال بیاییم! نه‌تنها پیشرانه‌ی ۴ سیلندر در موستانگ دیده می‌شود بلکه این بیماری مسری به کامارو نیز سرایت کرده است! جالب آنکه این پیشرانه‌های ۴ سیلندر بسیاری از پیشرانه‌های ۸ سیلندر آن زمان را در جیب خود می‌گذارند!

Ford-Mustang-SVO
۶. دوج ویستا کلت/هوندا سیویک واگو ون
این دو خودرو واگن‌های ساب کامپکت بلندقد دهه‌ی ۸۰ بوده‌اند اما این خودروها اساساً طرح کلی اکثر هاچبک های کوچک امروزی هستند. با اضافه کردن خط سقف بلندتر، مسافران می‌توانند قائم‌تر بنشینند و از فضای اضافی به وجود آمده استفاده کنند. نیسان ورسا نوت، هوندا فیت و تویوتا یاریس از فلسفه‌ی این طرح کاربردی استفاده کرده‌اند.

Honda-Civic-Wagovan
۵. پورشه ۹۵۹
سیستم چهارچرخ محرک در دهه‌ی ۸۰ اکثراً در خودروهای آفرود و خودروهای رالی بکار گرفته می‌شد تا اینکه پورشه ۹۵۹ تمامی معادلات را تغییر داد. ۹۵۹ اولین خودروی چهارچرخ محرک با عملکرد بالا نیست که تا حالا ساخته‌شده، اما پورشه نشان داد که این سیستم چگونه می‌تواند قدرت زیاد را در راهی درست استفاده نماید و پیست‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشته و مسابقات را برنده شود. امروز، سیستم چهارچرخ محرک در بسیاری از خودروها دیده می‌شود.

Porsche-959
۴. سوبارو اوت بک
یک واگن چهارچرخ محرک را انتخاب کنید، چند سانتی‌متری ارتفاع را زیادتر کنید و چند روکش و طرح چشمگیر را به خودرو اضافه نمایید. خب حالا یک کراس اوور دارید! این یک خودروی تماماً کانسپت نیست اما سوبارو اوت بک فرمول را به خوبی پیاده کرده و ثابت کرده که خودروساز محبوبی در تمامی دوران‌ها است. هوندا کراس تور، تویوتا ونزا، آئودی آلرود و فولکس گلف آلتراک و حتی خود سوبارو Crosstrek می‌توانند از اوت بک به خاطر موجودیتشان تشکر کنند.

Subaru-Outback
۳. AMC Eagle
اوت بک ممکن است که سیستم چهارچرخ محرک را با یک واگن قدبلند به‌صورت ترکیبی عالی درآورده باشد اما یک دهه پیش از آن AMC Eagle وجود داشته است. Eagle با بدنه‌ی یک واگن، سیستم چهارچرخ محرک و مواردی دیگر جلوتر از زمان خود بوده است. این خودروی غیرعادی در زمان خود کمتر دوست داشته می‌شد اما الآن در لیست ما نامش قرار دارد.

AMC-Eagle
۲. بیوک ریویرا ۱۹۸۶
دیدن بیوک مخصوصاً مدل ریویرا در این لیست ممکن است عجیب‌وغریب باشد؛ اما این خودرو تکنولوژی ۳۰ سال گذشته را یدک می‌کشد، تکنولوژی که هم‌اکنون در اکثر خودروهای جدید وجود دارد. این تکنولوژی صفحه‌ی لمسی نام دارد! ممکن است باور کردنش سخت باشد اما این خودرو در سال ۸۶ میلادی کنترل صفحه لمسی داشته است. به خاطر محدودیت‌های مربوط به آن زمان، این سیستم پایه و کند بوده و چندان قابل‌اعتماد نبوده است؛ اما این خودرو بر آینده تأثیر گذاشته است، آینده‌ای که حالا می‌بینیم و در آن دکمه‌های گوناگون با یک صفحه‌ی ساده جایگزین شده‌اند.

1986-Buick-Riviera
۱.GM EV1
این خودرو ممکن است که یک طرح مطالعاتی، ابزار بازاریابی و یا هر چیز دیگری باشد؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها دلیل نمی‌شوند که این خودرو را اولین وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی مدرن در دسترس عموم ندانیم. با محدوده‌ی حرکتی مناسب در جهان واقعی و قدرت خوب، این خودروی الکتریکی عجیب آینده‌ی روشنی را برای خودروهای الکتریکی نشان داد.
متأسفانه برنامه‌ی EV1 لغو گردید اما چندین سال بعد خودروهای الکتریکی با دست پر پا یه میدان گذاشتند.

GM-EV1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باتشکر از دوست عزیزمون شاهین جان

    1. امیر

      ۳۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (1773 ديدگاه)

      ولی یه سوال.
      یعنی مکلارن اف1 از زمان خودش جلوتر نبود!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      1. سینا

        ۱ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (127 ديدگاه)

        کاملا درسته.

      2. Mustang shelby gt 350

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (114 ديدگاه)

        و همچنین فولکس w12

  2. علی

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (205 ديدگاه)

    ذکر منبع رو فراموش کردین دوست عزیز!!!!

  3. Madjid

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11557 ديدگاه)

    ای جونم پورشه 959. قورباغه ی دوست داشتنی ….
    ماشینای پورشه بخصوص 911 و 959 دل آدمو میبرن. مثل این بچه کوچولو های ناز و خوشگل میمونن. دلت میخواد لپشون رو بگیری و یک بوس محکم ازش بخوری!!!!
    تو رو خدا برگردین قیافشو نگاه کنین!!!

    1. mehran911

      ۳۱ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (2120 ديدگاه)

      دقیقا
      مدل هایی مثل 959 و یا 911GT2RS که قویترین 911 تاریخ بود(که احتمال داره مدل جدیدش همین زودی ها معرفی بشه ) و یا 911GT1 افسانه ای
      بینظیر بودن

  4. mehran911

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2120 ديدگاه)

    پس اسم 959 افسانه ای که عاشقشم هم اومد
    به جرات میگم بهترین خودروی اسپرت زمان خودش بود یکی از بهترین 911 های تاریخ
    959 در زمان تولید با حداکثر سرعت 317 کیلومتر برساعت سریعترین خودروی خیابانی دنیا لقب گرفت و شتاب 3.6 ثانیه ای این خودرو بعد از گذشت حدود 30 سال هنوز هم قابل توجه

    این خودرو بدلیل سیستم تعلیق بینظیر و سیستم چهار چرخ متحرکش قابلیت رانندگی در هر جاده ای رو داشت . جالبه که بدونید پورشه با اندکی تغییر در 959 قهرمان مسابقات رالی داکار در سال 1986 شد مسابقاتی که تنها خودرو های شاسی بلند توانایی رقابت در اون رو دارند

    Ever ahead

  5. Nima

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    5-6 تا از ۱۰ تا آمریکایى بود
    بهترین موارد هم مال آمریکا بود یعنى GM EV1 و مانیتور لمسى بیوک ریویرا ۱۹۸۶
    این است آمریکا.

  6. کاوه آهنگر

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (99 ديدگاه)

    از 10 مورد، 4 مورد ماشین ژاپنی هستند. آفرین به ژاپن. صفحه لمسی بیوک هم تحسین برانگیزه

  7. سید علیرضا

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    پس مرسدس بنز w124 کجا رفت؟؟؟

  8. احسان(احسان سابق)

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2874 ديدگاه)

    خواهش می کنم اسمی از ازتک نیارید. تنها چیز خوبی که این ماشین داشته اینه که والتر وایت تو برکینگ بد سوارش میشد

  9. رضا پ

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    سوزوکی sx4 همین الانم از محصولات سوزوکی جلوتره !

  10. احمد باقری

    ۳۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    همون قورباغه همیشگی

  11. آرش

    ۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (162 ديدگاه)

    تو استایل نیسان جوک فعلی طراحی خارجی پونتیاک آزتک (عکس اول) قابل تشخیصه.

  12. USA & JAPAN

    ۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    امریکا و ژاپن رو عشقه که همیشه میدرخشن

  13. ساسان پورش

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    GM EV1 سال 1994 ساخته شده و چند سالی هم ب فروش میرسید ( یعنی 22 سال پیش ) اون وقت مخترع ایرانی(همون کارخونه دار میلیاردر) اومده میگه من 5 سال پیش قبل از تمام کارخونه های ماشین سازی دنیا ماشین برقی اختراع کرده م دولت ازم حمایت نمیکنه!!!!!!!!!!!!!

  14. جواد

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    متاسفانه ملت ما ماشین باز هستن و از فقیرترین افراد سوال کنی می تونن دایره المعارفی از خودروها باشند و بیایند و بخش نظرات این مجله رو پر کنن اما وقتی ازشون میخوای به فکر کاهش مصرف سوخت ات هستی یا نه می پرسه کدوم سوخت?!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا