چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین درهای خودرو، از گالوینگ مرسدس تا خفاشی لامبورگینی

هرچند درهای خودرو اساساً راهی برای ورود و خروج هستند ولی برخی خودروسازان در برخی خودروها از درهای متفاوت و خلاقانه‌ای استفاده کرده‌اند و جذابیت فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشتند.

چه کسی در دوران نوجوانی پوستری از لامبورگینی کانتاش با درهای رو به بالا روی دیوار اتاقش نداشت؟ آن لحظه بود که فهمیدیم درهای خودرو فقط برای ورود و خروج نیستند و شیوهٔ باز شدند آن‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری روی جذابیت خودرو داشته باشد. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با جذاب‌ترین درهای خودرو که طی سال‌ها دیده‌ایم آشنا شویم.

مرسدس بنز 300SL

مرسدس 300SL هرچند خودرویی سریع بود و ظاهر شیکی داشت ولی بدون شک یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های آن، درهای گالوینگ منحصربه‌فرد بود که برای باز شدن باید به سمت بالا حرکت می‌کردند؛ اما این درواقع یک شاهکار طراحی هوشمندانه بود. درهای این خودرو بخش اعظم سقف بالای سر سرنشینان را در برمی‌گرفتند و درست در وسط سقف به هم می‌رسیدند. این طراحی در آن زمان بی‌نظیر بود و هنوز هم امروز چشمگیر است. مهم‌تر از همه، این طراحی کاربردی بود، زیرا کابین باریک و تنگ 300SL اجازه استفاده از هیچ نوع در معمولی را نمی‌داد. با این طراحی، مهندسان مرسدس توانستند بدنه را تا حد ممکن باریک و کم‌ارتفاع نگه دارند.

لامبورگینی کانتاش

ما لامبورگینی کانتاش را در صدر فهرست خود قرار می‌دهیم زیرا احتمالاً تأثیرگذارترین خودروی اسپرت دوران خود بود. شکل گوه‌ای تند با کاپوت و پنجره‌ای که با زاویه یکسان به سمت بالا ادامه می‌یافت و بدنه‌ای کم‌ارتفاع و پهن، این خودرو را بسیار چشمگیر کرده بود. لولای رهای کانتاش در جلو یعنی جایی که پنجره و پنل بدنه به هم می‌رسیدند نصب شده بودند. از آنجا، باید در را به سمت جلو و بالا هل می‌دادید تا کل صندلی جلو نمایان شود و بتوانید به داخل بنشینید. این درهای کانتاش معیاری را برای نسل بعدی سوپرکارهای نه فقط لامبورگینی بلکه دیگر برندها تعیین کرد و نشان داد طراحی خاص درها چقدر می‌تواند روی جذابیت یک خودرو تأثیر داشته باشد.

مزدا RX-8

برای حل مشکل دسترسی محدود به صندلی‌های عقب در یک کوپهٔ اسپرت دودر چه باید کرد؟ مهندسان مزدا در پاسخ به این سؤال گفتند ساده است. از دو در کوچک با لولاها در سمت مخالف استفاده می‌کنیم. این دقیقاً کاری بود که مزدا با RX-8 انجام داد. موتور وانکل این خودرو به‌تنهایی یک ویژگی منحصربه‌فرد بود، اما مردان مزدا به این بسنده نکردند و دو در کوچک، یکی در هر طرف بدنه، اضافه کردند. برخلاف انتظار، لولاهای این درها در سمت عقب قرار داشتند. این یعنی وقتی درهای جلو باز می‌شدند، می‌توانستید نیم درهای عقب را باز کنید تا فضای بزرگی برای دسترسی به صندلی‌های عقب ایجاد شود.

رولزرویس ریث

وقتی صحبت از درهایی با لولاهای غیرمعمول می‌شود، رولزرویس ریث با درهایی که به‌عکس باز می‌شوند قطعاً یکی از گزینه‌ها خواهد بود. درحالی‌که مزدا RX-8 در هر طرف دو در داشت که مانند درهای کمد باز می‌شدند، ریث تنها یک در بسیار بزرگ در هر طرف دارد. کافی است دستگیره را بگیرید و در مانند دهان دایناسور باز می‌شود. مشخص نیست این طراحی واقعاً ورود را آسان‌تر می‌کند، چون باید مسافت زیادی دور در راه بروید تا پس از باز کردن آن سوار شوید اما قطعاً جذاب است و در دنیای ثروتمندان که کارایی مسئله‌ای نیست، هرچه عجیب‌تر، بهتر.

کونیگزگ آگرا

کونیگزگ آگرا با شتاب صفر تا ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۱۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، یک شاهکار مهندسی است اما ویژگی دیگر آن، چیزی است که ما آن را رقص درها می‌نامیم. به زبان ساده، این درها به‌صورت به سمت بالا و کنار باز می‌شوند و از طریق یک مکانیزم پیچیده از حالت افقی به عمودی درمی‌آیند. البته هنگام باز کردن این درها باید مطمئن شوید پارکینگ بزرگی دارید و هنگام پارک در مرکز خرید، فضای اطراف را دو بار چک کنید!

پژو ۱۰۰۷

در اوایل دهه ۲۰۰۰، مینی‌ون‌های کوچک در بازار خودرو محبوب بودند. فولکس‌واگن با گلف پلاس و رنو با مودوس در ابن بخش حضور داشتند اما پژو با مدل ۱۰۰۷ متفاوت عمل کرد. این خودرو با طراحی جعبه‌ای شکل، ابعاد کوچک و سقف بلند، حس جاداری و مطبوعی به سرنشینان می‌داد. خلاقیت پژو اما استفاده از درهای کشویی بجای درهای معمولی بود. این ایده منطقی به نظر می‌رسید زیرا در پارکینگ‌های تنگ، دیگر نگران برخورد در با خودروی کناری نبودید. همچنین، دهانهٔ بزرگ‌تر درهای کشویی، ورود را آسان‌تر می‌کرد اما درها با سرعتی بسیار کند باز می‌شدند که در کنار پیشرانه‌های ضعیفی مثل TU3 و TU5 و همین‌طور قیمت گران‌تر از هاچ‌بک معمولی ۲۰۷، باعث شدند ۱۰۰۷ نتواند فروش مناسبی را تجربه کند.

فورد GT

فورد GT مدرن ادای احترامی باشکوه به GT40 دهه ۱۹۶۰ بود و مورد استقبال طرفداران فورد قرار گرفت؛ اما کمتر کسی می‌داند که این سوپراسپرت مدرن، علاوه بر ویژگی‌های جذابش، درهایی عجیب هم داشت. طراحان فورد می‌خواستند طراحی درهای نسخه اصلی را در نسخه مدرن بازسازی کنند. در GT40 هرچند درها به شکل عادی باز می‌شدند ولی بخشی از سقف را به درها اضافه شده بود. هدف این بود که تعویض رانندگان در پیت‌استاپ سریع‌تر و بستن راننده به صندلی آسان‌تر شود. در GT مدرن این درها که بخشی از سقف را شامل می‌شدند، پیچیدگی بیشتری پیدا کردند. این درهای به‌صورت افقی به بیرون حرکت می‌کنند و نیمی از سقف را جلوی شما قرار می‌دهند.

ب‌ام‌و Z1

وقتی ب‌ام‌و Z1 در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، با ویژگی‌های جذابی مانند اگزوز یکپارچه برای بهبود آیرودینامیک، پنل‌های بدنه پلاستیکی قابل تعویض و درهایی که به داخل بدنه فرومی‌رفتند، توجهات را جلب کرد. درهای Z1 کوچک بودند و می‌توانستند مانند شیشه به داخل رکاب‌های بلند فرو بروند. رانندگان برای هیجان بیشتر می‌توانستند سقف را باز کنند، درها را پایین بدهند و مانند یک ماشین کارت در شهر رانندگی کنید.

مک‌لارن P1

وقتی درهای پروانه‌ای مک‌لارن P1 باز شوند و بال عقب بالا برود، شبیه اوپتیموس پرایم به نظر می‌رسد! نمی‌دانیم آیا این چیزی بود که «رون دنیس» هنگام طراحی P1 در ذهن داشته اما در رقابت سوپراسپرت‌ها، هر جزئیات کوچکی اهمیت دارد، مانند درهایی که خودروی را شبیه فرمانده ربات‌های فیلم ترنسفورمرز نشان می‌دهند. لولای درهای P1 در بالای جلوی خودرو نصب شده‌اند و وقتی باز می‌شوند، با بالا رفتن به سمت کنار متمایل می‌شوند. این طراحی زیرکانه، عجیب و مسحورکننده است، دقیقاً همان چیزی که از یک سوپراسپرت خاص انتظار دارید.

ب‌ام‌و ایزتا

در اروپای پس از جنگ، قیمت ارزان اولویت اصلی در طراحی خودروها برای عموم بود. به همین دلیل ب‌ام‌و ایزتا را خلق کرد، خودرویی حبابی به‌اندازه یک باجه تلفن با پیشرانهٔ موتورسیکلت. طراحان ایزتا اما فقط روی کوچک بودن خودرو تمرکز نکردند و تصمیم گرفتند دماغه خودرو را به در تبدیل کنند. درست است، شما مانند سوار شدن به یک هواپیمای باری کوچک از طریق دماغه وارد این خودروی حبابی می‌شدید. البته، آلمانی‌ها به همه‌چیز فکر کرده بودند و اگر ایزتا جلوی خودروی دیگری پارک شده بود، می‌توانستید از سقف پارچه‌ای وارد شوید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1791 ديدگاه)

    هنوزم بعد این همه سال جذابه
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Car-Door-11.jpg

    موافقم 27
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (7774 ديدگاه)

      فورد gt چقدر جذابه طراحیش
      قهرمان لمانز اروپایی از ۱۹۶۶ تا ۶۹💪🇺🇸

      موافقم 5
      مخالفم 7
    2. NAVID@@98

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1306 ديدگاه)

      این جذابه
      ولی فراری شورلت کوروت و پاگانی هم به همین جذابی هستن چرا نزاشتن عجیبه تازه هنوز درهای جذاب بیشتری هم داریم که بایست گفت

    3. amir

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (3897 ديدگاه)

      زیباترین عکس این مقاله عکس مک لارن پی یک
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/05/Car-Door-9.jpg

      موافقم 7
      مخالفم 1
    4. ممد ژانگولر

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (4509 ديدگاه)

      مرسدس ۳۰۰ از همه کاربردی تره .به اون نشون تسلا هم تو مدل x از روی همین ایده اسکی رفت . یعنی مرسدس اگه تو این دور زمونه قدر خودشو و هواداراشو بیشتر میدونست و غیرت به خرج میداد الان جولان به رقیبانش نمیداد .

  2. BlackWing

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1488 ديدگاه)

    فورد GT نسل دوم اگر اشاره میشد جذاب تر بود چون بخشی از سقف به همراه در باز میشد !

    موافقم 15
  3. Yaghoob

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (613 ديدگاه)

    آگرا واقعا منحصر به فرده

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. Titanium

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (372 ديدگاه)

    وای پسر اون Z1،فکر‌کن تو اون گندم زار با این ماشین رانندگی کنی،اوفففف دیگه خود بهشته

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. net

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (3873 ديدگاه)

    با این مدل درها حال نمیکنم و همان در معمولی قشنگتره

    موافقم 2
    مخالفم 17
  6. احمدرضا

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (795 ديدگاه)

    واقعا دلتون اومد مک لارن F1 تو لیست نیارین ؟!

    موافقم 12
    مخالفم 2
  7. هنری فورد

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    درب های لافراری رو فراموش کردید با روح و روان آدم بازی میکنه .

    موافقم 18
  8. عباس

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    نمیدونم چرا ولی خیلی دلم خواست الان تو اون عکس پژو ۱۰۰۷ بودم و اون ماشین مال من بود

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. وحید

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چطور میشه که بحث درب های متفاوت خودرو باشه و اسم مرسدس SLR مکلارن داخل متن ذکر نشده باشه ؟

    موافقم 12
    مخالفم 2
  10. Cadillac-V

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (325 ديدگاه)

    فورد جی تی و کونیگزگ عالی بودن
    به در های این شاهکارم اشاره میشد بهتر بود
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/07/Cadillac-Eldorado-15.jpg
    https://www.pedal.ir/cadillac/cadillac-eldorado-brougham-1957/

    موافقم 8
    مخالفم 6
    1. froG-driVer

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      یچی شبیه سدان و شاسیای رولز

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. Hf capri

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (166 ديدگاه)

      این ها همون در های RX8 هستند که دو در برخلاف هم باز میشوند ولی این ایده خیلی قبلتر در خودروهای کادیلاک و رولزرویس و… استفاده میشد.

  11. JDM سابق

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (975 ديدگاه)

    مزخرف ترین نوع درب ها هستن
    درب باید جوری باز بشه که وقتی داخل نشستی بتونی راحت صندلی رو تنظیم کنی حالا اگر صندلی تنظیم نباشه راننده هم چاق باشه با این نوع درب ها بزور می‌تونه بشینه تو ماشین، بهترینشون بی ام و ایزتا بود 😁

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. Taha Ayoobi

      ۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6234 ديدگاه)

      😂😂😂

  12. Mr wrong

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (556 ديدگاه)

    پاگانی هوایرا خندید

  13. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (554 ديدگاه)

    مدل باز شدن درهای آستون مارتین هم قسنگن یه زاویه خاص دارن.درهای خود کشی لینکلن کدیلاک و رولز هم خفنن.درهای عقب تسلا مدل ایکس.آپولو.اون هایپر کار اماراتی که موتور باکسر پورشه داشت اسمش رو فراموش کردم.راستی از همه خفنتر درهای ژیان هاشم اگزوز خدا بیامرز.

  14. عارف رضائیان

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    البته که طراحی ایزتا متعلق به شرکت ایتالیایی ایزتا هست که بیمر اجراش کرد

  15. عارف رضائیان

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (223 ديدگاه)

    جای لایکان سوپر اسپورت لبنانی خیلی خالیه درهاش خیلی خاص بود

  16. Taha Ayoobi

    ۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6234 ديدگاه)

    همه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا