چشم اندازهفته نامه

10 خودروی افسانه‌ای ژاپن که شایسته بازگشت هستند؛ از FJ کروزر تا نیسان GT-R

ژاپن در طول تاریخ خودروهای افسانه‌ای زیادی ساخته که خیلی از آن‌ها بدون معرفی جانشین کنار رفتند. از بین این خودروها، ۱۰ مدلی که در ادامه خواهیم دید بیشترین شایستگی را برای بازگشت دارند.

در اواخر دهه ۸۰، اقتصاد ژاپن در اوج شکوفایی بود و این رونق، خودروسازان این کشور را به توسعه خودروهای جسورانه‌ای سوق داد تا پاسخگوی نیاز مشتریان ثروتمندی باشند که جیب‌هایشان پر از پول بود. خودروهایی مانند نیسان اسکای‌لاین GT-R R32 و هوندا NSX این دوره متولد و به نمادهایی ماندگار تبدیل شدند. بسیاری از این خودروهای نمادین اما به دلایل مختلفی مانند تغییر تقاضای بازار، قوانین سخت‌گیرانه‌تر زیست‌محیطی یا تغییر استراتژی‌های برند از روی خط تولید کنار رفتند و هرچند برخی از آن‌ها با نسل‌های مدرن بازگشته‌اند اما بسیاری دیگر در صفحات تاریخ آرام گرفته‌اند. ما معتقدیم برخی از این خودروهای ژاپنی آن‌قدر ارزشمند هستند که نباید به فراموشی سپرده شوند. در ادامه، ۱۰ خودروی ژاپنی نمادین را معرفی می‌کنیم که به‌طورقطع شایسته بازگشت به خط تولید هستند.

هوندا NSX

NSX که در بازار آمریکا با برند آکورا عرضه می‌شد، پس از دو نسل تولید، در سال ۲۰۲۲ از خط تولید کنار رفت. نسل اول NSX که در سال ۱۹۹۰ معرفی شد، به یک افسانه تبدیل شد. این خودرو با ترکیب قابلیت اطمینان، راحتی و پرفورمنس بی‌نظیر، سوپرکارهای ایتالیایی آن زمان را چنان تحت‌فشار قرار داد که گویی محصولاتی از یک کارگاه کوچک بودند. این سوپراسپرت موتور وسط با کمک آیرتون سنا، اسطوره فرمول یک، توسعه یافت و معیاری جدید برای کاربری روزمره در سوپراسپرت‌ها تعیین کرد. نسل دوم NSX که در سال ۲۰۱۷ به بازار بازگشت، به پیشرانه هیبریدی مجهز بود که شامل یک موتور V6 توئین توربو و سه موتور الکتریکی به همراه سیستم چهارچرخ محرک می‌شد. این NSX اگرچه از نظر فنی بسیار پیشرفته بود اما نتوانست همان جادو یا موفقیت تجاری نسل اول را تکرار کند. تولید این مدل در سال ۲۰۲۲ به پایان رسید، اما هوندا اشاره کرده که در آینده، NSX یا خودرویی مشابه آن، به‌صورت یک سوپراسپرت تمام الکتریکی بازخواهد گشت.

هوندا S2000

هوندا سابقه‌ای درخشان در ساخت خودروهای اسپرت جدی دارد و یکی از برجسته‌ترین آن‌ها S2000 بود. این خودروی کوچک، سبک و چابک، بر خلوص رانندگی تمرکز داشت تا قدرت و پرفورمنس افراطی. این رویکرد به پیشرانهٔ S2000 هم تسری یافت، یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی که قدرتی کافی برای رانندگی هیجان‌انگیز را فراهم می‌کرد. موتور ۲ لیتری اولیه ۲۴۰ اسب بخار تولید می‌کرد که با نسبت ۱۲۰ اسب بخار به ازای هر لیتر، بالاترین خروجی را در میان موتورهای تنفس طبیعی تولیدی در زمان خود داشت. در بازار آمریکا، حجم موتور بعدها به ۲.۲ لیتر افزایش یافت تا گشتاور بیشتری ارائه دهد. شایعات درباره جانشین S2000 حتی پیش از توقف تولید در سال ۲۰۰۹ وجود داشت اما با توجه به تمرکز کنونی هوندا بر الکتریکی‌سازی، بازگشت یک خودروی اسپرت سبک و متمرکز مانند S2000 بعید به نظر می‌رسد.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

میتسوبیشی لنسر اوولوشن که در سال ۱۹۹۲ معرفی شد، به لطف پرفورمنس رالی مانند، موتور توربوشارژ و سیستم چهارچرخ محرک پیشرفته‌اش به‌سرعت به یک افسانه تبدیل شد. این خودرو در طول ۱۰ نسل، ترکیبی از سرعت، هندلینگ چابک و کارایی یک سدان را ارائه داد و به دلیل قابلیت بالای تیونینگ، در بازار افترمارکت بسیار محبوب شد. تولید اوولوشن در سال ۲۰۱۶ متوقف شد و هیچ جانشین مستقیمی معرفی نشد. حتی نام لنسر نیز کنار گذاشته شده و احتمال عرضه اوولوشن XI را کمرنگ کرد. بااین‌حال، شایعات مداومی وجود دارد که میتسوبیشی ممکن است نام اوولوشن را احیا کند اما این بار به‌صورت یک شاسی‌بلند با پیشرانه هیبریدی یا حتی تمام ‌الکتریکی. میتسوبیشی فعلاً در این مورد سکوت کرده است.

مزدا RX-7

مدت‌ها پیش از آنکه دومینیک تورتو این مزدای جذاب را در فیلم سریع و خشن براند، RX-7 در محافل خودرویی به یک افسانه تبدیل شده بود. موتور وانکل آن جذاب‌ترین ویژگی این ماشین بود اما RX-7 چیزی فراتر از موتور وانکل قدرتمند و دور بالا بود؛ وزن سبک، هندلینگ چابک و طراحی خیره‌کننده نسل سوم هنوز هم نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. مزدا پس از RX-7، مدل RX-8 را با موتور وانکل و چهاردر معرفی کرد که هرچند همچنان جذاب بود اما به دلیل فقدان توربوشارژر خاص RX-7، آرام‌تر به نظر می‌رسید. مزدا علاقه خود به احیای خودروهای اسپرت روتوری را ابراز کرده اما مصرف بالای سوخت و مصرف روغن در موتورهای وانکل، این کار را دشوار کرده است.

نیسان GT-R

نیسان GT-R یکی از افسانه‌ای‌ترین خودروهای ژاپنی است و مدل کنونی R35 آن پس از یک دوره تولید ۱۸ ساله، در جولای امسال از خط تولید کنار می‌رود. میراث این خودرو فراتر از اعداد پرفورمنس است و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است. مدل‌های R32، R33 و R34 اسکای‌لاین GT-R به لطف بازی گرن توریسمو به شهرت جهانی رسیدند و وقتی نیسان در سال ۲۰۰۷ مدل R35 را معرفی کرد، هوشمندانه از این شهرت بهره برد و خودرو را در سطح جهانی عرضه کرد؛ مانند اسلاف خود، R35 به‌عنوان یک قاتل غول‌ها شناخته شد که عملکرد سوپراسپرت را با قیمت بسیار کمتر ارائه می‌داد. حالا توجهات به R36 معطوف شده که وظیفه دشواری در پیش دارد. البته نیسان عجله‌ای برای معرفی آن ندارد اما تأیید کرده که این خودرو از یک موتور V6 توربوشارژ با سیستم هیبریدی بهره خواهد برد.

نیسان سیلویا

هرچند GT-R همیشه به‌مراتب ارزان‌تر از سوپراسپرت‌هایی بود که می‌توانست در پیست با آن‌ها رقابت کند اما هنوز هم خودروی ارزان‌قیمتی به‌حساب نمی‌آمد. به همین دلیل، نیسان خودروهای اسپرت قابل‌دسترس‌تری مانند سیلویا را در کنار GT-R عرضه کرد. بهترین نسل سیلویا نسل آخر با طراحی جذاب، بهبود شاسی و پیشرانهٔ توربوشارز با قابلیت تیونینگ بالا بود با کد S15 شناخته می‌شد. تولید سیلویا در سال ۲۰۰۲ بدون معرفی جانشین متوقف شد. بااین‌حال، ایوان اسپینوسا، مدیر جدید محصولات نیسان، علاقه خود به احیای نام سیلویا را ابراز کرده است. او می‌گوید چالش اصلی، یافتن توجیه اقتصادی در بازاری است که روزبه‌روز به شاسی‌بلندها و خودروهای الکتریکی گرایش بیشتری پیدا می‌کند.

سوبارو WRX STI

سوبارو WRX STI در سال ۲۰۲۲ از خط تولید کنار رفت و دوره‌ای را که از سال ۱۹۹۴ آغاز شده بود، به پایان رساند. STI چیزی فراتر از یک سدان سریع بود. این ماشین نمادی از میراث موتوراسپرت سوبارو و توانایی این شرکت در ارائه یک سدان اسپرت چهارچرخ محرک با قیمتی معقول، مشابه لنسر اوولوشن محسوب می‌شد. در طول سال‌ها، نسل‌های مختلف WRX STI طرفداران زیادی در میان علاقه‌مندان به رانندگی و تیونینگ پیدا کردند. متأسفانه، قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی و گرایش به الکتریکی‌سازی باعث شده سوبارو نسخه STI از WRX کنونی را کنار بگذارد. شایعاتی درباره یک STI هیبریدی وجود دارد، اما هنوز تأیید رسمی نشده است.

سوزوکی سامورایی

سوزوکی سامورایی که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ در آمریکا فروخته شد، بر پایه نسل دوم جیمنی ساخته شده بود و یک آفرودر کوچک اما بسیار توانمند بود. جیمنی همچنان در برخی بازارها با نسل چهارم خود موفق است اما سامورایی کنار رفت. سرسختی و توانایی‌های آفرود عالی همراه با ظاهر جذاب و قیمت پایه حدود ۶ هزار دلار، سامورایی را در آمریکا به رقیبی برای جیپ رانگلر تبدیل کرد و حتی فروش بیشتری نسبت به آن داشت اما با خروج سوزوکی از بازار آمریکا، بازگشت سامورایی به این کشور بعید به نظر می‌رسد.

تویوتا FJ کروزر

تویوتا FJ کروزر با طراحی رترو و جعبه‌ای الهام‌گرفته از FJ40 کلاسیک، از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ در آمریکا فروخته شد و تا اواخر ۲۰۲۲ در بازارهای دیگر ادامه یافت. FJ کروزر در سبد محصولات تویوتا که در آن زمان به طراحی‌های محافظه‌کارانه گرایش داشت، یک استثنای برجسته بود. بااین‌حال، شخصیت سرسخت، توانایی آفرود و ظاهر جسورانه‌اش نتوانست فروش پایداری را حفظ کند و پس از هیجان اولیه، فروش آن کاهش یافت ولی تقاضای قوی در بازار دست‌دوم نشان‌دهنده ارزش بالای این خودرو است و می‌تواند نشانه‌ای از تقاضای کافی برای جانشین آن باشد. تویوتا اشاره کرده که یک جانشین کوچک‌تر برای FJ کروزر در حال توسعه است که شاید سال آینده معرفی شود.

تویوتا MR2

تویوتا MR2 یک خودروی اسپرت موتور وسط جذاب با هندلینگ چابک، رانندگی لذت‌بخش و قیمتی معقول بود. آخرین مدل MR2 در سال ۲۰۰۵ از بازار آمریکا کنار رفت. نسل سوم نسبت به نسل دوم که شبیه یک فراری کوچک بود و هنوز هم طرفداران زیادی دارد، آرام‌تر بود. حالا امیدها برای احیای این خودرو در حال افزایش است زیرا در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۳، تویوتا کانسپت FT-Se را رونمایی کرد که یک خودروی اسپرت الکتریکی با تناسبات موتور وسط بود. سپس در نمایشگاه توکیو ۲۰۲۵ نیز یک GR یاریس کانسپت موتور وسط معرفی شد که برای آزمایش موتور چهار سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ جدید تویوتا استفاده خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
carbuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2331 ديدگاه)

    متأسفانه با سیاست این خودروسازها و کاهش شدید تمایل بازار به محصولات اسپرت، شانس تولید نسل جدید در حال حاضر نزدیک به صفره. به هر حال امیدوارم که این اتفاق بیوفته.

    موافقم 30
    مخالفم 2
    1. Yaghoob

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (644 ديدگاه)

      سیاست جدید تویوتا اتفاقا تولید خودروهای اسپرت بیشتر هست.

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2331 ديدگاه)

        فعلا محتمل ترین اسامی MR2 و سلیکا هست که اونم هنوز وارد فاز عملیاتی نشده که امیدوارم تولید بشن.

        موافقم 3
        مخالفم 1
    2. amir

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3923 ديدگاه)

      جای یه جانشین در خورم برای سوپرا و اسکای لاین خالیه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. BMW

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1507 ديدگاه)

    زیبایی و احساس در هر کدومش مشخصه لعنتی ها چی زدند

    موافقم 26
  3. amiralim

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    به نظرم یه سری هاشون مثل سیلویا، rx7 یا حتی s2000 دیگه نباید برگردن!
    چون اونا همینجوری که هستن لجند هستن. اگه برگردن کلی از ابهتشون رو از دست میدن. و مطمئن باشید دیگه اونقدر خفن نیستن.
    خدا نکنه که ماشینی که با این نام ها درست کنن ماشین عالی ای نباشه. فقط کافیه یه ذره از عالی پایین تر باشه تا مردم همه هیت بدن.

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. johnmarston

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (196 ديدگاه)

      مثل بلایی که سر سوپرا اومد

  4. hosen

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1056 ديدگاه)

    Gt-r و لنسر حیف شدن واقعا

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. ابراهیم ( پدر اسحاق )

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ژاپن افتخار آسیا

    موافقم 28
    مخالفم 1
  6. JDM سابق

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1057 ديدگاه)

    همشون عالین به جز FJ
    .
    کاربر Nismo مقاله مورد نظرت آماده است منتظرم تو پست مرتبط کامنتش کنم.

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. Nismo

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2001 ديدگاه)

      سلام و درود جی دی ام جان
      از زحماتت بسیار ممنونم
      مشتاقانه منتظریم

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. JDM سابق

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1057 ديدگاه)

        فدای شما 🙏

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6754 ديدگاه)

      اوه اوه چه کامتی باشه که از کامنت گذشته شده مقاله😅
      جی دی ام جان شوخی کردم عشق مایی

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۹ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1057 ديدگاه)

        نه والا اونجوری مطلب درازی هم نشده
        ولی تو جزییات ریز شده
        بدک نی خوبه ولی بازم باب میلم نشده حتی عکس هم نتونستم از انجینش گیر بیارم توضیح خاصی تو نت ازش نیست، حالا در آینده نزدیک کامنت میکنم خودتون بخونید نظر هم بدید خوشحال میشم

        1. Taha Ayoobi

          ۹ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (6754 ديدگاه)

          حتما👌

  7. SepehrV10

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (193 ديدگاه)

    از دیدن تک تکشون لذت بردم
    کاش برای کشورای دیگه هم همچین مطلبی بزارین

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. Arash2009

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (99 ديدگاه)

    کاش تو ماشین های اسپرت جدید تویوتا ، اون موتور 2jz لعنتی رو برگردونن رو خط، دنیای تیونینگ بدون این موتور بی معناست

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. amir3715

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    هوندا سابقه‌ای درخشان در ساخت خودروهای اسپرت جدی دارد و یکی از برجسته‌ترین آن‌ها S2000 بود. این خودروی کوچک، سبک و چابک، بر خلوص رانندگی تمرکز داشت تا قدرت و پرفورمنس افراطی.
    قدرت و پرفورمنس افراطی که مشکل بیشتر ماشین های امروزی شده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  10. همایون

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    نقش GTR رو الان کوروت داره انجام میده بعید میدونم R36 بتونه موفقیتهای نسل قبل رو جبران کنه برای اینکار حداقل به هزاراسب احتیاج داره مهترین ویژگی R35 این بود که تو درگ غولهارو شکست میداد که بخش بزرگیش مدیون سیستم انتقال قدرتش بود ما الان به کمک سیستم هیبرید سوپرکارها هم مثل نیسان چهارچرخ محرک شدن و تو درگها بسیار سریع شدن.ولی همینکه موتور درون سوز ۶سیلندر داره خیلی باارزشه.شاید بهتر باشه نیسان تمرکزش رو بزاره رو ثبت تایمهای خوب تو پیستها

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. منصور

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (71 ديدگاه)

    هوندا ،خودرو ساز موفقی که از ابتدا تو ایران مطرح نشد و تو ذهن ما بعنوان موتور سیکلت
    ساز نقش بسته تا خودروسازی در حد اندازه تویوتا و مزدا و….

  12. Suge knight

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (70 ديدگاه)

    مزدا rx7 جدید با قوانین آلایندگی آمریکا توسعه یافته و تو راهه wrx sti جدید هم قراره تو نمایشگاه ژاپن موبیلیتی رونمایی بشه
    ولی اینکه کسی بابت nsx الکتریکی پول بده در هاله ای از ابهامه

  13. Taha Ayoobi

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6754 ديدگاه)

    همه شون عشق ان

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. اشکودا عشق مردم ترکیه

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1243 ديدگاه)

    مزدا اسپید
    از هوش مصنوعی پرسیدم گفت کیفیت ماشین های نیسان به نسبت بقیه ژاپنی ها کمتره

  15. moslem

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    من فقط از یک چیز نارحتم که چرا تویوتا، سوپرا رو مثل نسل قبلش بی نقص نساخت امد با bmw از یه پلتفرم و موتور مشترک استفاده کرد انتظار داشتم با همون دیوانگی تویوتا ساخته میشد موتور سگ جونی که تا خرخره تقویت میشد و آخ نمی گفت ولی افسوس من اصلا نسل جدیدش و به عنوان سوپرا قبول ندارم اون فقط یه z4 کوفتیه همین

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. johnmarston

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (196 ديدگاه)

      نسل ۵ سوپرا ماشین خوبی بود
      اما سوپرای خوبی نبود

  16. yektachafi

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (193 ديدگاه)

    با عرض پوزش از دوستان
    این مقاله رو باید بوسید😂

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۹ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6754 ديدگاه)

      چرا پوزش😂

  17. هنری فورد

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (105 ديدگاه)

    ژاپن ، کشوری که دوسش دارم .

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. GENERAL CORVETTE

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    NSX و اولوشن هم برقی نخواهند بود
    هایبریدی خواهند شد

    S2000 هم به عنوان رقیب میاتا برمیگرده

    پلتفرم NSX با GTR R36 یکی خواهد بود
    هردو انجین وسط
    R36 هایبرید خفیف و NSX پلاگین هایبرید

    نسل جدید لنسر و لنسر اوولوشن خواهیم داشت
    با یک اوولوشن کراس اوور

    موافقم 1
    مخالفم 1
  19. Aryan Abdolahpoor

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    هوندا ، s2000 را با سیستم VTEC و کیلومتر شمار دیجیتالی و موتور طراحی شده از روی موتورسیکلت ( موتو جی پی ) خودرویی پیشرفته ارائه کرد.
    میتسوبیشی ، هر ۲۵۰۰ دستگاه لنسر اوولوشن نسل اول را در عرض ۳ روز فروخت.
    نیسان با مدل gtr توانایی های یک خودرو را دوباره تعریف کرد.
    مزدا با مدل RX7 ثابت کرد که موتور ونکل هم می تواند خوب باشد.
    سوبارو با مدل ایمپرزا WRX STI با رانندگی کالین مکری قهرمان رالی جهانی شد.
    هوندا با مدل nsx رقیبی برای فراری ساخت.
    و در نهایت تویوتا هم همیشه برای هر نوع کلاس خودرویی ارائه می کرد

    موافقم 1
    مخالفم 1
  20. JaMsHiD-B

    ۹ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (3320 ديدگاه)

    حیف مزدا و سری اسپید
    واقعا همه ماشیناشون خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا