5 کانسپت بد که هیچگاه منتظر تحقق آنها نیستیم
در مطلب پیشین 5 کانسپت برتر را معرفی کردیم حالا نوبت به 5 کانسپت بد و البته عجیب است که به خاطر اشتباهات مختلفی که در طراحی آنها وجود دارد در خاطر ما ماندگار میشود. اگر خودروسازان به دنبال بازخورد کانسپت تولیدی خود باشند، بیشک سراغ این خودروها نمیروند.
امیدواریم که خودروسازان از فکر تولید این خودروها بیرون بیایند و یا حداقل روند تولید را با سبک و سیاق دیگری در پیش بگیرند.
5. لکسس LF-SA کانسپت
آیا حتی خودرویی که در ذهنتان تصویر میکنید جلوپنجره دوکیشکل بزرگی دارد؟ لکسس در LF-SA با جلوپنجره دوکیشکل بزرگ به دنبال طراحی اسمی اسپرت بود، اما با این طراحی، جلوپنجره را بیشازحد بزرگ در نظر گرفت.
اگر کلاس خودرویی و سایز این خودرو را هم در نظر بگیرید متوجه میشوید که تنها جلوپنجره دوکیشکل این کامپکت جمعوجور قسمت جلویی خودرو را پوشانده است. لکسس که در سالهای اخیر یکی از شجاعترین خودروسازان بوده در جشن سالگرد 25 سالگی خود این کانسپت عجیب را با خود به نمایشگاه ژنو 2015 آورد. طراحی ریسکی این خودرو شاید مناسب ذائقه مشتریان اروپایی باشد و شاید هم نه، یک شکست از قبل پیشبینیشده. درنهایت لکسس LF-SA احتمالاً یکی از ریسکیترین کانسپت های سالهای اخیر باشد که بهتر است به تولید نرسد.
4. سیتروئن توبیک کانسپت
به نظر شما توبیک یک سواری است یا یک اتوبوس پیشرفته؟ توبیک در هر کلاسی که قرار بگیرد در کنار دیگر کانسپت های نامناسب این خودروساز فرانسوی هیچگاه نباید به تولید برسد؛ اما نکتهای که نمیتوان از آن گذشت طراحی عجیب رینگهاست که به خاطر تطبیق با طراحی درهای این خودرو به شکل عجیبی شارپ شده است.
به نظر میرسد که طراح تسلیم این طراحیشده و حتی بهجای استفاده از گلگیرهای منحنی شکل ترجیح داده که گلگیرهای روی رینگ خودرو را شارپ و زاویهدار طراحی کند.
3. سایون هاکو کوپه کانسپت
کمپانی خودروسازی تویوتا معمولاً کانسپت های فوقالعادهای میسازد اما شرکتهای تابعه این برند کانسپت های عجیبوغریبی میسازند. در کنار کامپکت جمعوجور لکسس یعنی LF-SA، سایون هاکو کوپه کانسپت هم در لیست قرارگرفته و امیدواریم این خودرو هم روند تولید را در پیش نگیرد.
خوشبختانه به نظر میرسد که هاکو هیچوقت روند تولید را در پیش نگیرد چراکه این خودرو در سال 2008 معرفی شد و هنوز پیشرفتی در این زمینه مشاهده نشده است. البته این خودرو از برخی جهات واقعاً قابلقبول است و ویژگیهای خوبی دارد، شیشه جلو و شیشه پیوسته کناری و پشتی دید وسیعی دارد اما استایل کلی این کانسپت که از خودروی xB الهام گرفتهشده و از بعضی عناصر آن استفاده کرده، نتیجهی برعکسی داشته و به پکیجی وحشتناک تبدیلشده است. با تولید iA و iM در خط تولید این کمپانی به نظر میرسد که سایون بازخورد و نقد این خودرو را بهخوبی دریافت کرده است.
2. فیات FCC4 کانسپت
تصمیمگیری انتخاب رتبهی اول یا دوم برای این کانسپت کار واقعاً دشواری بود. این کراس اور عجیبوغریب در نمایشگاه سائوپائولو سال گذشته توسط فیات رونمایی شد. با توجه به اینکه اطلاعات این کانسپت دیگر در سایتهای خبری این خودروساز پیدا نمیشود به نظر میرسد که حتی خود فیات هم از رونمایی این خودرو پشیمان شده و وجود آن را انکار میکند.
این خودرو ترکیبی از تمام کلاسهای خودرویی محبوب بازار است. این کانسپت یک کوپه چهار درب است که با استایل کراس اور شکلگرفته است، فضای باری که برای FCC4 در نظر گرفتهشده بهاندازهی یک پیکاپ است اما فضا با شیشه پوشیده شده است. اگر این کانسپت را تا حالا از نزدیک ندیدهاید با توجه به توقف روند تولید آن به نظر نمیرسد که دیگر هیچوقت آن را ببینید.
1. ب ام و 3.0 CSL هامیج کانسپت
شاید قرار دادن کانسپت ب ام و در قعر بدترینها کار احمقانهای به نظر برسد، اما بسیاری از علاقهمندان به صنعت خودرو با این تصمیم موافقاند. وقتی تصاویر و تیزرهای این کانسپت از خودروساز آلمانی به بیرون درز کرد همهچیز هیجانانگیز بود; اسپویلر تهاجمی عقب، کیت بدنهی عریض و رنگ زرد مخصوص مسابقات داکار
اما وقتی این خودرو بهصورت کامل رونمایی شد، کانسپت چنگی به دل نمیزد و نگاه اول تبدیل به نگاه دوم نمیشد. اگر صادقانه این کانسپت را بررسی کنیم میبینیم که گلگیرهای جلویی که تا بالای کاپوت نقش بسته کاملاً بیمعنی هستند. معلوم نیست که ب ام و چگونه از طراحی موفق M4 به طراحی این هیولا رسیده است. یکی از کارشناسان، طراحی این خودرو را "گربهماهی تغییر شکل یافته " نامیده و به نظر اصطلاح مناسبی را به کار بسته است چراکه باوجود فرم طراحی و آینههای خاص و براق بامو، میتوان ریش و سبیل را هم برای این خودرو متصور شد.
منبع: autoguide