بی ام و X2 وارداتی؛ مشخصات و قیمت 18i و 25i سری M اسپرت
بیامو X2 صرفا دیفرانسیل جلو است اما همراه پیشرانهی 2 لیتر توربوشارژ، توانایی بسیار خوبی برای رانندگی شهری فراهم میکند. این کراساور، با موتور 1/5 لیتر توربو نیز وارد ایران خواهد شد.
ظاهرا قرار است بی ام و X2 از طریق سامانه واردات خودروی جانبازان به کشور ما برسد. با این شرایط، تعداد ورودی بسیار محدود خواهد بود و قیمت نجومی برای مصرفکننده نهایی خواهد داشت.
خودروهای ساخت آلمان، از محبوبترین محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهانی هستند. شهرت، مرسدس بنز، بیامو، پورشه، آئودی و فولکس واگن، بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند قیمت متوسط آنها، بالاتر از مدلهای مشابه ساخت ژاپن و امریکا محسوب میشود. از سویی دیگر، مالیات و عوارض گمرکی بر واردات خودرو، دست مردم را از مدلهای آلمانی کوتاه کرده است. برخلاف بسیاری کشورهای دنیا، حتی ورود خودروهای دست دوم نیز به ایران ممنوع است.
بیشتر بخوانید:
↵مشخصات بی ام و 318 پرشیا خودرو
↵رونمایی پرشیا خودرو از انواع اوپل در ایران
بیامو (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانههای هواپیما، اولین محصولات بیامو بودند. سپس از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بیامو، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه افزایش یافت. بیامو از دیرباز علاقهمند ساخت مدلهای اسپرت و شرکت در مسابقات سرعت بو؛ اما با تأسیس دپارتمان M مخفف نام کامل (BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصیسازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیرمجموعهی بیامو هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بیامو موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، از محبوبترین برندهای دنیا محسوب میشود.
نسل اول X2 سال 2018 تا 2023 تولید شد و در کمال تعجب، کمی کوچکتر از X1 بود. این مدل، برای نسل دوم هم، ابعادی بسیار نزدیک به X1 دارد و در طراحی 2024 نسخهی کوپه از برادر خود محسوب میشود. بیامو X2 با نسخهی تمام برقی iX2 نیز در اروپا وجود دارد.
هماکنون iX1 برقی در ایران عرضه شده و بعید نیست iX2 هم توسط پرشیاه خودرو وارد کشور شود. این خودروها همگی از طریق سامانه واردات خودروی جانبازارن عرضه میشوند. دیگر مورد مهم اینکه، X2 فقط یک خط تولید در آلمان دارد و مونتاژ چین نیست.
طراحی ظاهری و نمای بیرونی بی ام و X2 پرشیا خودرو
مدل جدید X2 در مقایسه با نسل قبل، تهاجمیتر اسپرتتر به نظر میرسد. نسخهی برقی از جلوپنجرهی بسته و نمای سیاه برای بخش مرکزی سپر استفاده میکند اما برای X2 وارداتی که تمام بنزینی است؛ ساختار مستقل جلوپنجره با الگوبرداری از طرح سنتی بیامو ارایه میشود.
چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، المانهای خاص X2 هستند. داخل سپر با مثلثهای مشبک، پیچیده به نظر میرسد و همراه قطعات پلاستیکی سیاهرنگ ارایه میشود؛ اما ستونهای فلزی و قاب براق در پیرامون جلوپنجرهی دوگانه، حس لوکس بی ام و X2 را تقویت میکنند. خطوط روی کاپوت و برشهای بدنه نیز، مطابق آنچه از یک کراساور ساخت بیامو انتظار میرود، به خوبی انجام شده است.
در نمای جانبی بی ام و X2، میتوان طرح کوپه را مشاهده کرد. حجمدهی بدنه و خطوط روی درها، شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، فرم دستگیرهها و رینگهای 20 اینچ، طراحی چشمنواز دارند. مدلهای پایه از X2 ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب دارند اما نسخههای آپشنال از تزئینات همرنگ بدنه استفاده میکنند.
سبک چراغهای عقب X2 با حالتی شبیه سری 6 و X6 ارایه میشود که مخصوص مدلهای جدید بیامو است. در سپر، پلاستیک سیاهرنگ مادهی اصلی محسوب میشود و حس لوکس خودرو را کاهش میدهد؛ اما حجمدهی اسپرت و خطوط شکسته روی قسمت های مختلف، چشم بیننده را به سمت بالا هدایت میکند. آنتن کوسهای بسیار کوتاه، بالچهی روی درپوش صندوق و ابعاد نسبتا بزرگ شیشه، نکات مثبت X2 در نمای پشت هستند؛ اما در مجموع نمیتوان دید عقب این خودرو را زیبا توصیف کرد.
طول 4554 و عرض 1,845 و ارتفاع 1590 و فاصله محوری 2,692 میلیمتر، ابعاد بیامو X2 را تشکیل میدهند که عملا تفات خاصی با iX1 وارداتی ندارند.
طراحی داخلی و نمای کابین بی ام و X2 پرشیا خودرو
سبک خاص بیامو با نمایشگر بزرگ 10/7 ایستاده روی داشبورد و ساختار پیوسته در کنار پنل دیجیتال 10/25 اینچ پشت فرمان، مهمترین المانهای بیامو X2 هستند. ابعاد بزرگ خروجی هوا در مقابل شاگرد، عجیب به نظر میرسد اما کیفیت بسیار خوب چرم و پوشش نرم قسمتهای مختلف داشبورد، راضی کننده هستند.
کنسول بزرگ بین صندلیهای جلو، دیگر مورد خاص بی ام و X2 است که با حالت معلق و طاقچهای ارایه میشود. این بخش، پیوستگی با داشبورد ندارد و به همین دلیل، محل قرارگیری جالیوانیها کمی دور از دسترس است. کراساور کوچک بیامو متکی به نمایشگر لمسی محسوب میشود و کلیدهای کنترلی برای تهویه مطبوع یا دیگر امکانات رفاهی ندارد. فرمان ساده و کاملا دایرهای، دیگر عنصر ثابت در مدلهای مختلف X2 است.
مطابق انتظاری که از یک خودروی ساخت بیامو میرود، راحتی صندلیها و کیفیت پوشش چرم آنها، بسیار خوب است. داخل تودریها و زیر داشبورد هم، مواد نرم مشابه صندلی دارد. چهار سرنشین بلندقد به راحتی در X2 جا میشوند و 560 لیتر برای حمل بار داخل صندوق عقب فراهم است. این مورد تفاوت مهمی با صندوق 490 لیتری X1 ایجاد میکند.
پیشرانه و تجهیزات فنی بی ام و X2 پرشیا خودرو
دو مدل X2 با قدرتهای متفاوت وارد ایران میشوند که البته دیفرانسیل جلو هستند. این خودروها با گیربکس هفت سرعته ارایه میشوند و هیبرید نیستند.
نسخهی ارزانتر به نام 18i از موتور سه سیلندر 1/5 لیتر توربو، 140 اسب بخار قدرت و 220 نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر 9 ثانیه، نهایت سرعت 200 کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت 6 تا 7 لیتر بنزین در صد کیلومتر، دیگر مشخصات X2 سری 18i هستند.
مشخصات | X2 18i | X2 25i |
---|---|---|
نوع موتور | 3 سیلندر، 1.5 لیتر توربو | 4 سیلندر، 2 لیتر توربو |
قدرت (اسب بخار) | 140 | 240 |
گشتاور (نیوتنمتر) | 220 | 400 |
سرعتگیری صفر تا صدکیلومتر برساعت (ثانیه) | 9 | 6 |
نهایت سرعت (کیلومتر برساعت) | 200 | 220 |
مصرف (لیتر در صد کیلومتر) | 6/5 | 9 |
مدل قویتر به نام 25i، همراه موتور 2 لیتر توربو 4 سیلندر، قدرت 240 اسب بخار و گشتاور 400 نیوتنمتر فراهم میکند. این کراساور در زمان 6 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت 220 کیلومتر برساعت دارد.
مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی X2 وارداتی شامل نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD)، سه حالت رانندگی، سیستمهای کمکی راننده، درب صندوق برقی، پایش فشار تایرها (TPMS)، پنل پشت فرمان دیجیتال و نمایشگر لمسی یکپارچه، صندلی های برقی جلو با قابلیت تنظیم در ۸ جهت، سیستم صوتی هارمن کاردن، کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، کروز کنترل تطبیقی با ترمز خودکار، ترمز پارک برقی و حفظ خودرو در شیب (اتوهلد) هستند.
قیمت بی ام و X2در بازار جهانی و هزینه خرید پرشیا خودرو
در امارات متحده عربی، ارزانترین مدل X2 به قیمت 40 هزار دلار فروخته میشود و دیگر نسخهها مثل X2 25i، گرانتر هستند. با این شرایط، حداقل هزینه برای خریدار اولیه از پرشیا خودرو، نزدیک به 6 میلیارد تومان خواهد بود.
در بازار ایران هماکنون برای بیامو X1 کمکار مدل 2017 حدود 7 میلیارد تومان پرداخت میشود. مدلهای قدیمیتر نیز 5 تا 6 میلیارد تومان هزینه خرید دارند. با این شرایط، احتمالا نمونههای وارداتی از X2 جدید نیز قیمت نجومی خواهند داشت.