پرفروشترین خودروهای اسپرت آمریکا در نیمه اول سال 2016
- کلاس خودروهای اسپورت ممتاز کوچک
میزان فروش در این کلاس در سهماهه دوم سال رشد 18.4 درصدی داشته و تعداد 7435 دستگاه خودرو به خانه مشتریان جدید راه پیدا کردهاند. میزان رشد فروش سهماهه اول این کلاس نیز 11.4 درصد بوده است. این عملکرد دقیقاً در مقابل میزان فروش خودروهای اسپورت معمولی است. در این کلاس شاهد افت فروش 15 درصدی در سهماهه دوم سال هستیم. پیشروی کلاس خودروهای ممتاز کوچک مرسدس بنز SLK بوده که در فرایندی فیس لیفت شده و بهصورت همزمان نامش به SLC تغییر یافته و هماکنون جایگاه خود را به پورشه کیمن واگذار نموده و با فاصلهی نسبتاً کمی بالای سر نسل جدید آئودی TT قرار دارد.
- نکات برجستهی نیمه اول سال 2016
هماکنون پیشروی جدیدی را برای این کلاس میبینیم. پس از سهماهه اول پایدار، میزان فروش پورشه کیمن در سهماهه دوم سال افزایش 37.6 درصدی دارد که برای پیشی گرفتن این خودرو از مرسدس بنز SLC که در نیمه اول و دوم سال به ترتیب 29.8 و 16.5 درصد افت فروش را شاهد بوده کافی است. به زودی SLC بهروزشده به نمایندگیها راه پیدا میکند و مرسدس امیدوار است که دوباره به صدر بازگردد.
آئودی TT در نیمه دوم سال 2015 تجدید حیات یافته و از رشد فروش خود لذت میبرد.TT با پشت سر گذاشتن پورشه باکستر به ردهی سوم پرفروشهای کلاس صعود کرده است.
باکستر نیز بهروز شده و نام جدید 718 باکستر را برای خود انتخاب کرده و برای اولین بار از پیشرانهی 4 سیلندر در این خودرو استفاده میشود.
پس از افت فروش 73 درصدی در سهماهه اول سال، میزان فروش بامو Z4 در سهماهه دوم به حالت اولیه برگشته و در کل Z4 نیمه اول سال را با افت فروش 48.6 درصدی پشت سر گذاشته است. به نظر میرسد که بامو در حال آماده شدن برای پایان تولید این خودرو و جایگزینی آن با مدل مشترک توسعه یافته با تویوتا است.
آلفارومئو 4C نیز در سهماهه دوم سال رشد فروش داشته و نسبت به مدت مشابه سال 2015 میزان 36 درصد به فروش آن اضافه شده است. در کل آلفا نیمه اول سال را با افت فروش 29 درصدی پشت سر گذاشته است.
- کلاس خودروهای اسپورت کوچک
نیمه اول سال شاهد افت فروش 7 درصدی در این کلاس خودرویی هستیم. در 6 ماه ابتدایی تعداد 172040 دستگاه خودرو در این کلاس تحویل مشتریان شده است. پس از رشد 3 درصدی فروش در سهماهه اول سال، نیمه دوم سال افت 15 درصدی را تجربه نموده است.
- نکات برجستهی نیمه اول سال 2016
در این کلاس شاهد شوک بزرگی در رتبهبندی فروش مدلهای عضلانی آمریکایی هستیم. شورولت کامارو که از سال 2010 تا 2014 پیشروی فروش آمریکاییهای عضلانی بوده، پیش از واگذار کردن این عنوان به نسل جدید فورد موستانگ، در سهماهه دوم سال 2016 فروش کمتری نسبت به دوج چلنجر داشته است. چلنجر که نسل سوم آن از سال 2008 در بازار حضور دارد پیش از این در دو ماه مارس و اکتبر 2015 کامارو را در امر فروش جا گذاشته بود (با اختلاف ناچیز 160 دستگاهی) اما در سهماهه دوم سال 2016 چلنجر در دو ماه می و ژوئن با فروش بیشتر 1360 دستگاهی پشت کامارو را به زمین زده است. البته کامارو در 4 ماه ابتدایی سال به حد کافی فروش داشته تا بالای این خودرو در جدول قرار بگیرد اما همین عملکرد نیز برای دوج جالب است.
کوپهی کرهای هیوندای ولوستر در نیمه اول سال رشد فروش 15 درصدی داشته و باعث شده تا در ردهی چهارم و بالای سایون tC قرار بگیرد. میزان فروش مزدا MX-5 میاتا نسبت به فروش نسل قبلی خود در سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
به تازهوارد این کلاس یعنی فیات 124 اسپایدر نیز خوشامد میگوییم. فروش این خودرو در آمریکا از ماه ژوئن و ثبتنام یک دستگاه آغاز شده و به زودی در نمودارهای فروش خودنمایی خواهد کرد. این خودرو بر پایهی پلتفرم مزدا MX-5 شکل گرفته و توسط مزدا در ژاپن ساخته میشود اما از پیشرانههای توربو و گیربکس فیات سود میبرد. برخی اعتقاد دارند که ترکیب قوای محرکه و طراحی ایتالیایی فیات 124 باعث شده تا این خودرو دلپذیرتر از مزدا باشد. با در نظر گرفتن شبکه نمایندگی محدود فیات و ارزش پایینتر برند و همچنین معروفیت بالای میاتا، فکر نمیکنیم که 124 اسپایدر به حد کافی برای به چالش کشیدن میاتا در بازار آمریکا قدرتمند باشد.
- کلاس خودروهای اسپورت بزرگ
سهماهه دوم امسال برای این کلاس خودرویی چندان دلچسب نبوده و شاهد افت 14 درصدی و فروش 13668 دستگاهی خودرو بودهایم که در مجموع باعث افت فروش 16 درصدی خودرو در نیمه اول سال شده است. همهی مدلها به جز مرسدس-ایامجی GT در نیمه اول سال با افت فروش مواجه بوده است. پورشه 911 فیس لیفت و آئودی R8 جدید رشد فروش را در برههای از سال داشتهاند اما این عملکرد برای جبران افت سهماهه اول کافی نبوده است. هرچقدر هم که عملکرد خودروها در این کلاس قوی باشد به نظر نمیرسد که بتوانند با یکی از پرفروشترینها یعنی شورولت کوروت رقابت نمایند.
- نکات برجستهی نیمه اول سال 2016
میزان فروش شورولت کوروت 20 درصد کاهش یافته اما باز هم غلبهی خود در این کلاس را حفظ کرده و نسبت به نزدیکترین رقیب خود یعنی پورشه 911 فروش تقریباً سه برابری دارد. البته به لطف استفاده از پیشرانههای بهروز شده، پورشه نیز فروش خود را پایدار کرده است.
اگر جگوار افت تایپ تنها پیروز سهماهه اول سال باشد، اما فروش آن در سهماهه دوم با افت ناگهانی 19 درصدی مواجه بوده و در نهایت این خودرو نیمه اول سال را با افت فروش 7 درصدی پشت سر گذاشته است. در سهماهه دوم مرسدس بنز SL در امر فروش از جگوار پیشی گرفته اما جگوار هماکنون سفتوسخت به ردهی سوم جدول چسبیده است.
پس از عرضهی موفق مرسدس-ایامجی GT در سهماهه دوم سال 2015، این خودرو تنها نصف فروش زمان معرفی خود را داشته و نیمه اول سال را با رشد فروش 12 درصدی نسبت به سهماهه دوم سال 2015 تمام کرده است. این عملکرد برای حریف پورشه 911 چشمانداز خوبی محسوب نمیشود.
نیسان GT-R به افت خود ادامه داده و در سهماهه دوم سال در امر فروش از R8 ضعیفتر عمل کرده و رتبهی هفتم خود را به حریفی آلمانی واگذار نموده است.
دوباره خوشامدگویی گرمی به آکورا NSX میگوییم. البته در ماه نخست عرضه تنها 2 دستگاه از این خودرو فروختهشده اما انتظار داریم که این خودروی هیبرید اسپورت در ماههای آینده نیسان GT-R و R8 را به چالش بکشد.
منبع: left-lane