انتخاب خودروی سال 2023 موتورترند

یک‌شنبه 29 آبان 1401 - 06:30
مطالعه 8 دقیقه
Cars-1
موتورترند از سال 1949 هرساله اقدام به انتخاب خودروی سال کرده و برای سال 2023 هم شاهد داستانی مشابه هستیم. در این رقابت صرفاً خودروهای کاملاً جدید...
تبلیغات

موتورترند از سال 1949 هرساله اقدام به انتخاب خودروی سال کرده و برای سال 2023 هم شاهد داستانی مشابه هستیم. در این رقابت صرفاً خودروهای کاملاً جدید یا مدل‌هایی که به‌روزرسانی بزرگی را تجربه کرده‌اند جواز حضور خواهند داشت. رقابت خودروی سال 2023 موتورترند شامل پانزده مدل ماشین مختلف می‌شود که برای دستیابی به کالیپر طلایی تلاش می‌کنند. این شرکت‌کنندگان در نسخه‌های مختلف در رقابت حضور دارند که تعداد کل خودروها را به 21 دستگاه رسانده است.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان رقابت خودروی سال 2023 موتورترند

آکورا اینتگرا

آئودی A3

ب‌ام‌و سری 2 کوپه

ب‌ام‌و i4

شورلت کوروت Z06

جنسیس G80 الکتریکی

جنسیس G90

هوندا سیویک تایپ R

مرسدس AMG SL

مرسدس بنز C کلاس

مرسدس بنز EQE

نیسان Z

سوبارو WRX

تویوتا GR کرولا

فولکس‌واگن آرتئون

هرکدام از این خودروها نه در قیاس با یکدیگر بلکه بر اساس شش معیار مشخص شامل ایمنی، ارزش، پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، مصرف سوخت و عملکرد کلی ارزیابی می‌شوند. پیش از انتخاب برنده، ابتدا از بین شرکت‌کنندگان، فینالیست‌ها انتخاب می‌شوند. خودروها برای اینکه بتوانند به مرحلهٔ فینال راه پیدا کنند باید در همهٔ این شش معیار عملکرد برجسته‌ای داشته باشند تا نهایتاً یکی از آن‌ها جایزهٔ کالیپر طلایی را به خانه ببرد. مردان موتورترند چندین روز را صرف آزمایش، رانندگی و بررسی گستردهٔ هرکدام از این فینالیست‌ها می‌کنند تا نهایتاً خودرویی که به بهترین وجه تجسم خودروی سال باشد را مشخص کنند. این خودرو باید از لحاظ طراحی، نوآوری، هیجان رانندگی و... درخشان عمل کند.

کپی لینک

فینالیست‌های رقابت خودروی سال 2023 موتورترند

آکورا اینتگرا

آکورا اینتگرا که تازه احیاء شده، خودرویی استثنایی است. این سدان ژاپنی با خودروهای لوکس کوچک دیگری مثل آئودی A3، ب‌ام‌و سری 2 گرن کوپه و مرسدس بنز A کلاس رقابت می‌کند اما قیمت بسیار ارزان‌تری دارد و در داخل از همهٔ آن‌ها بسیار بزرگ‌تر است. این ماشین با فرم بدنهٔ لیفت‌بک، در ظاهر جزئیات چشم‌نوازی دارد و کابین آن‌هم با متریال عمدتاً لوکس پوشیده شده است. همچنین در تیپ‌های بالاتر نیز سیستم صوتی ELS با 16 بلندگو ارائه می‌شود که فوق‌العاده خوب است.

ب‌ام‌و سری 2 کوپه

در دنیایی که اشتهای چندانی برای کوپه‌های اسپرت جمع‌وجور وجود ندارد، باید ب‌ام‌و را به خاطر ساخت نسل دوم سری 2 تشویق کرد. هرچند نسل دوم این خودرو در ابعاد رشد داشته اما همچنان کوچک‌ترین و سبک‌ترین کوپهٔ ب‌ام‌و است که در کنار تنظیم فوق‌العادهٔ سیستم تعلیق و پیشرانه‌های نرم، دوران اوج جذابیت و هیجان سری 3 را یادآوری می‌کند.

ب‌ام‌و i4

ب‌ام‌و i4 و سری 4 گرن کوپه تقریباً یکسان هستند. پلت‌فرم این دو ماشین به‌اندازهٔ کافی انعطاف‌پذیر است که از هردو نوع قوای محرکهٔ الکتریکی و درون‌سوز پشتیبانی کند. به همین دلیل، اگر نشان i4 را بپوشانیم، تشخیص آن به‌عنوان یک خودروی الکتریکی بدون توجه به جلوپنجرهٔ مسدود و فقدان سر اگزوز، دشوار خواهد بود. به‌طورمعمول، خودروهای بنزینی که به نمونه‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند به‌اندازهٔ خودروهای برقی اختصاصی مثل تسلا و ریویان متناسب به نظر نمی‌رسند اما این در مورد i4 صدق نمی‌کند زیرا سدان باواریایی‌ها با مشکلاتی مثل ارتفاع بلند کف خودرو، وزن بسیار سنگین‌تر یا مسائل مربوط به جانمایی به خاطر جابجایی موتورها و نصب باطری‌های بزرگ مواجه نیست.

شورلت کوروت Z06

هرچند کوروت‌های قوی‌تر و جذاب‌تری در راه هستند اما C8 Z06 شاید نقطهٔ اوج خودروهای اسپرت آمریکا باشد. این ترکیبی از قدرت حماسی، بی‌وقفه و تنفس طبیعی با گشتاوری است که چرخ‌های عقب را تا مرز چسبندگی خود بدون نیاز به دخالت سیستم‌های الکترونیکی پیش می‌برد در کنار یک شاسی متعادل که کمتر از 40 درصد وزن را روی چرخ‌های جلو قرار داده است. الکتریکی کردن محور جلو، توربوشارژ کردن پیشرانه و افزودن جادوی بیشتری به شاسی ممکن است همهٔ اعداد پرفورمنس Z06 را بهبود دهد ولی ما احتمالاً چنین کوروت‌هایی را به‌اندازهٔ این دوست نخواهیم داشت.

جنسیس G80 الکتریکی

طبق تجربهٔ ما، خودروهایی که هم با پیشرانه‌های بنزینی و هم الکتریکی ارائه می‌شوند در هیچ‌کدام بهترین نیستند همان‌طور که هیوندای آیونیک قدیمی نشان داد ساخت پکیجی مناسب برای پیشرانه‌های درون‌سوز و برقی اغلب موجب کاستی‌های برای هردو می‌شود؛ بنابراین، جنسیس G80 الکتریکی هم احتمالاً نباید خوب باشد ولی در کمال تعجب، این ماشین بسیار چشمگیر است.

هوندا سیویک تایپ R

با معرفی نسل جدید هوندا سیویک تایپ R سؤالات زیادی در ذهنمان نقش بست. آیا این هم مثل قبلی عالی خواهد بود؟ آیا افزایش قدرت روی هندلینگ آن تأثیر می‌گذارد؟ آیا انتظارات ما را برآورده خواهد کرد؟ پس از گذراندن چند روز با تایپ R جدید در طول رقابت خودروی سال، خوشحالیم بگوییم که این هاچ‌بک داغ ژاپنی هنوز هم یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود.

کپی لینک

جنسیس G90، خودروی سال 2023 موتورترند

ما خوشحالیم که می‌بینیم جنسیس انتقادات ما را می‌خواند و آن‌ها را برطرف می‌کند. در رقابت خودروی سال 2017، از نسل اول G90 به خاطر ظاهر محافظه‌کارانه و عدم نوآوری فنی انتقاد کردیم. فقط سه سال بعد، نسخهٔ فیس‌لیفت آن خودرو با ظاهری جدید و جسورانه و پیشرفت‌های دیگر در رقابت سال 2020 حضور پیدا کرد اما این بار هم به خاطر پیشرانهٔ V8 ضعیف و فقدان نوآوری‌های داخلی با انتقاد مواجه شد. حال بازهم پس از سه سال، این برند لوکس نوپا، با رعایت تمام توصیه‌ها و پاسخ به انتقادات ما، نسل کاملاً جدید سدان پرچم‌دار خود را راهی رقابت خودروی سال 2023 کرده است.

نسل جدید G90 با دقت به پیشگامان این بخش یعنی مرسدس بنز S کلاس، ب‌ام‌و سری 7 و آئودی A8 توجه کرده و حالا چشم‌ها را به سمت خود می‌کشد. این ماشین خاطرات داوران قدیمی‌تر را زنده کرد. آن‌ها به‌وضوح سروصدایی که بیش از 30 سال پیش یک تازه‌وارد دیگر یعنی لکسس LS400 به پا کرده بود را به یاد می‌آورند زیرا جنسیس هم می‌خواهد دقیقاً راه برند لوکس تویوتا را در پیش بگیرد. نسل جدید G90 را نمی‌توان یک کیا یا هیوندای ری‌بج شده دانست. این ماشین دیگر سعی نمی‌کند دنباله‌روی رقبا باشد و ویژگی‌های آن‌ها را مهندسی معکوس کند. محصولات جنسیس هم‌اکنون می‌توانند به خاطر شایستگی‌های خود نظر خریداران را جلب کنند نه اینکه صرفاً جایگزین‌های ارزان‌تری برای خودروهای لوکس باسابقه باشند.

سدان‌های فول سایز لوکس ممکن است خیلی با قلب بازار خودرو فاصله داشته باشند اما جنسیس G90 حتی با قیمت 100 هزار دلاری هم ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. بله برند لوکس هیوندای با جسارت وارد محدودهٔ قیمت شش‌رقمی شده است اما G90 جدید حالا کاملاً توان رقابت با مرسدس بنز S کلاس را دارد. این ماشین مثل یک مایباخ با نصف قیمت احساس می‌شود. جنسیس ممکن است هنوز هم برند خیلی شناخته‌شده‌ای نباشد و سابقهٔ و تاریخچهٔ چندانی نداشته باشد اما این سدان مجلل باید به ایجاد یک میراث غنی برای این برند نوپا در سال‌های آینده کمک کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

Genesis G90 3.5T E-SC AWD

پیشرانه

3.5 لیتری V6

تنفس

توئین توربو+سوپرشارژر برقی

قدرت

415 اسب بخار

گشتاور

550 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

محور محرک

چهارچرخ

طول

5,275 میلی‌متر

عرض

1,930 میلی‌متر

ارتفاع

1,491 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,180 میلی‌متر

وزن خالص

2300 کیلوگرم

توزیع وزن

50-50 جلو/عقب

شتاب صفر تا 96

5.4 ثانیه

مسافت 400 متر

13.9 ثانیه

توقف از 96

37.5 متر

شتاب جانبی

0.86 جی

پیست Figure-8

26.3 ثانیه

مصرف سوخت

11.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

99,795 دلار

قیمت تست‌شده

101,295 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.