با نزدیک شدن به پایان سال 2023، به فصل جوایز خودرویی موتورترند رسیدهایم. این نشریه از سال 1949 تاکنون اقدام به انتخاب خودروی سال کرده است. در این رقابت صرفاً خودروهای کاملاً جدید یا مدلهایی که بهروزرسانی بزرگی را تجربه کردهاند جواز حضور خواهند داشت. هرکدام از این خودروها نه در قیاس با یکدیگر بلکه بر اساس شش معیار اصلی شامل ایمنی، ارزش، پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، مصرف سوخت و پرفورمنس ارزیابی میشوند. در رقابت سال 2024 موتورترند 15 مدل خودرو در نسخههای مختلف حضور دارند که مجموع خودروهای حاضر را به 26 نمونه رسانده است.
شرکتکنندگان رقابت خودروی سال 2024 موتورترند
- آکورا اینتگرا تایپ S
- بامو سری 7
- بامو M2
- فورد موستانگ
- هوندا آکورد
- هیوندای آیونیک 6
- لوسید ایر
- مرسدس بنز EQE AMG
- پولستار 2
- پورشه 911 کاررا T
- سوبارو ایمپرزا
- تسلا مدل 3
- تویوتا کرولا هیبرید
- تویوتا کراون
- تویوتا پریوس
این خودروها در محل آزمایشی رقابت موتورترند بررسی شده و محک زده میشوند و سپس از بین آنها فینالیستها انتخاب خواهند شد تا نهایتاً یک برنده جایزهٔ این رقابت یعنی کالیپر طلایی را از آن خود کند. شش فینالیستی که در ادامه خواهید دید، بر اساس شش معیار مذکور آنقدر خوب عمل کردهاند که شایستهٔ ارزیابی دقیقتری در جادههای عمومی بودند. از بین این ماشینها، پنج خودرو بهنوعی از الکتریکیسازی بهرهمند هستند. مردان موتورترند چندین روز را صرف آزمایش، رانندگی و بررسی گستردهٔ هرکدام از این فینالیستها میکنند تا نهایتاً خودرویی که به بهترین وجه تجسم خودروی سال باشد را مشخص کنند. این خودرو باید از لحاظ طراحی، نوآوری، هیجان رانندگی و... درخشان عمل کند.
فینالیستهای رقابت خودروی سال 2024 موتورترند
بامو سری 7
نسل هفتم سری 7 با کوهی از ویژگیهای پیشرفته و تکنولوژیهای روز وارد میدان شده است. این سدان پرچمدار فعلاً در نسخههای 740i شش سیلندر، 760i xDrive هشت سیلندر توئین توربو و i7 xDrive60 تمام الکتریکی با برد 480 کیلومتری به بازار عرضه میشود و نسخههای دیگری هم در راه هستند. همهٔ این مدلها در یک خط تولید ساخته میشوند و تجهیزات یکسانی برای آنها قابل سفارش است. بزرگترین انتقادی که اکثر داوران به سری 7 جدید داشتند به خاطر جلوپنجره بود.
بامو سری 2 کوپه
M2 بهترین خودروی اسپرت بامو محسوب میشود. شاید این ماشین سریعترین یا بهترین خودروی پیست نباشد اما به لطف رانندگی بسیار شگفتانگیز و ارائه با گیربکس دستی، بهعنوان یک خودروی راننده فوقالعاده خواهد بود. چسبندگی M2 در پیچها فوقالعاده است و درحالیکه قدرت کافی برای منفجر کردن لاستیکهای عقب خود را دارد، از چنان کنترل دقیقی در پدال گاز بهره میبرد که میتوان بدون ترس پیچها را طی کرد. هنگام پیچیدن، M2 دقیقاً به همان اندازهای که دوست دارید میچرخد و خودرو مثل موم در دستان شما خواهد بود.
هیوندای آیونیک 6
تعداد کمی از شرکتکنندگان رقابت سال 2024 بهاندازهٔ آیونیک 6 داوران موتورترند را به بحث وادار کردند. حتی در فینالی با حضور کوپهٔ اسپرت نمادین آلمانی و یک سدان الکتریکی با شتابی در حد بوگاتی ویرون، آیونیک 6 رقیب سرسختی بود زیرا ترکیبی از تکنولوژی داخلی، قابلیت شارژ سریع و دینامیک جذاب هیوندای، این ماشین را بهطور شگفتآوری جذاب کردهاند. علاوه بر این، آیونیک 6 از لحاظ فنی با آیونیک 5 که سال گذشته بهعنوان شاسیبلند سال موتورترند انتخاب شد یکسان است.
لوسید ایر
خودروهای کمی مثل لوسید ایر هیجان رانندگی را با جادوی مهندسی ترکیب کردهاند اما پاشنهٔ آشیل آن کیفیت ساخت است. حتی نسخهٔ پایهٔ پیور با قیمت 80 هزار دلاری هم خودروی گرانی است و با گذشت بیش از یک سال از حضور ایر در بازار انتظار داشتیم لوسید مشکلات کیفی نمونههای اولیه مثل فاصلهٔ زیاد بین پانلهای بدنه را برطرف کرده باشد. ما واقعاً این ماشین را دوست داریم اما وقتی تمام مشکلات ایر برطرف شد، آن موقع یک سدان الکتریکی لوکس بیحرف و حدیث خواهد بود.
تسلا مدل 3
نمیتوان در مورد خودروهای الکتریکی دوربرد مقرونبهصرفه صحبت کرد و اشارهای به تسلا مدل 3 نداشت. تسلا با قیمتی در حد رقبای بشدت رو به رشدی از هیوندای، فورد، فولکسواگن و...، همچنان جایگاه نمادین خود را حفظ کرده است. خریداران مدل 3 از وجههٔ سدان بزرگتر مدل S و همینطور دسترسی به شبکهٔ گسترده و قابلاعتماد سوپرشارژر بهرهمند میشوند. بااینحال، مشکلاتی مثل کیفیت ساخت پایین، کابین ساده و شعاع حرکتی متوسط، نقاط قوت مدل 3 را کمرنگ کردهاند.
تویوتا پریوس، خودروی سال 2024 موتورترند
ما سال 2004 جایزهٔ کالیپر طلایی را به خاطر طراحی و مهندسی درخشان به تویوتا پریوس اعطا کردیم که باعث کاهش مصرف سوخت شده بود بدون آنکه رانندگان را مجبور به تغییر عادات قدیمی خود کند. در پریوس 2024 هم همهچیز امیدوارکننده است. معمولاً بین مصرف سوخت و قدرت رابطهٔ خوبی وجود ندارد اما در پریوس جدید اینطور نیست. تویوتا سرانجام موتور 1.8 لیتری 95 اسب بخاری که 14 سال گذشته در تمام پریوسها میدیدیم را با یک نمونهٔ 2 لیتری قویتر 150 اسب بخاری جایگزین کرده است.
در پریوس هیبریدی، این پیشرانه در کنار یک موتور الکتریکی 111 اسب بخاری، گیربکس CVT و پکیج باطری 0.91 کیلووات ساعتی قرار میگیرد تا مجموع خروجی 194 اسب بخار و مصرف سوخت ترکیبی 4.1 لیتر در هر صد کیلومتر را ارائه کند. در پریوس پرایم پلاگینهیبریدی، همان پیشرانهٔ 2 لیتری با موتور الکتریکی قویتر 161 اسب بخاری و پکیج باطری بزرگتر 13.6 کیلووات ساعتی ارائه میشود و کل خروجی را به 220 اسب بخار میرساند و برد تمام الکتریکی 70 کیلومتری را فراهم میکند.
به لطف قدرت بیشتر، تجربهٔ رانندگی جدیدی را در پریوس شاهد هستیم که واقعاً جذاب است. پریوس پرایم هم با چنین موتور قدرتمند و تنظیم هوشمندانهٔ قوای محرکه، بیشتر شبیه یک خودروی الکتریکی به نظر میرسد که پشتیبان بنزینی دارد. طراحی بیرونی هم در این نسل از یک خودروی خانوادگی بسیار زشت به کوپهٔ اسپرت جذابی تبدیل شده که در بین خودروهای ارزانقیمت یکی از بهترینها است. البته با همهٔ اینها، مشکلاتی هم مثل فدا شدن فضای بار و فضای سر عقب به خاطر خط سقف شیبدار، کابین پرسروصدا و سرعت شارژ بسیار پایین 6.6 کیلوواتی باطریهای نسخهٔ پرایم هم در پریوس دیده میشود.
بهطورکلی، پریوس 2024 جدید یک خودروی کامپکت با طراحی خوب، مهندسیشده و مصرف سوخت و پرفورمنس بهتری نسبت به نسل قبلی و خودروهای کامپکت مشابه است. این ماشین طعم تردد اجتنابناپذیر الکتریکی را بدون اجبار رانندگان به تغییر عادتهای روزانهٔ خود ارائه میکند. چنین چیزی آشنا به نظر نمیرسد؟
مشخصات فنی تویوتا پریوس
تویوتا پریوس | تویوتا پریوس پرایم | |
پیشرانه | 2 لیتری I4 هیبریدی | 2 لیتری I4 پلاگینهیبریدی |
قدرت | 194 اسب بخار | 220 اسب بخار |
گیربکس | CVT | |
محور محرک | جلو | |
طول / عرض / ارتفاع | 4,600 / 1,783 / 1,430 میلیمتر | |
فاصلهٔ محوری | 2,750 میلیمتر | |
وزن | 1456 کیلوگرم | 1618 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 7.5 ثانیه | 6.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 15.8 ثانیه | 15.0 ثانیه |
توقف از 96 | 40.2 متر | 37.2 متر |
شتاب جانبی | 0.82 جی | 0.82 جی |
مصرف سوخت | 4.5 لیتر ترکیبی | 4.9 لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | 35,560 دلار | 36,665 دلار |
قیمت تستشده | 37,494 دلار | 43,648 دلار |