انتخاب شاسیبلند سال 2024 موتورترند
پس از انتخاب خودروی سال 2024، حالا زمان انتخاب شاسیبلند سال 2024 موتورترند رسیده است. امسال 31 مدل خودرو در 40 نسخهٔ مختلف برای رسیدن به این عنوان باهم رقابت میکنند. انتخاب 10 فینالیست از بین این تعداد شاسیبلند تنها چالش بزرگ رقابت امسال نبود زیرا از بین شرکتکنندگان، 16 خودرو باید بهطور مرتب به برق متصل میشدند (6 خودروی پلاگینهیبریدی و 10 خودروی الکتریکی که بیشترین تعداد در تاریخ این رقابت محسوب میشود) و در یک سفر جادهای طولانی، یافتن جایگاه شارژ برای این تعداد خودرو در یک زمان و یک مکان بسیار سخت بود.
خودروهای حاضر در این رقابت، علاوه بر اینکه از لحاظ سواری، هندلینگ، راحتی، کیفیت ساخت، تکنولوژی و... بهدقت مورد ارزیابی قرار میگیرند، پیش از هر چیز، بر اساس شش معیار کلیدی موتورترند شامل طراحی، مهندسی، مصرف سوخت، ایمنی، پرفورمنس و ارزش در برابر قیمت سنجیده میشوند و خودرویی که در همه یا اکثر این شش معیار نسبت به دیگر شرکتکنندگان برتری داشته باشد پیروز خواهد شد. همهٔ شرکتکنندگان این رقابت نیز خودروهای کاملاً جدیدی هستند و یا بهروزرسانی بزرگی را تجربه کردهاند.
شرکتکنندگان رقابت شاسیبلند سال 2024 موتورترند
- آئودی Q8 اسپرتبک E-Tron
- آلفارومئو توناله
- بامو X1
- بامو X7
- بیوک انکور GX
- بیوک انویستا
- کادیلاک لیریک
- شورلت بلیزر EV
- شورلت ترکس
- دوج هورنت
- فورد اسکیپ
- جنسیس GV70 الکتریکی
- هوندا پایلوت
- هیوندای کُنا
- جیپ کامپس
- کیا سلتوس
- لندروور دیفندر 130
- رنجروور اسپرت
- لکسوس RX
- لکسوس RZ
- مزدا CX-90
- مرسدس بنز EQE SUV
- مرسدس بنز GLC
- مرسدس بنز GLE
- نیسان آریا
- سوبارو کراسترک
- تویوتا bZ4X
- تویوتا کرولا کراس
- تویوتا گرند هایلندر
- فولکسواگن اطلس
- فولکسواگن اطلس کراس اسپرت
پس از یک هفته آزمایش و رانندگی با تمام این شاسیبلندها در یک محل آزمایش خودرو، لیست شرکتکنندگان به تنها 10 فینالیست کاهش پیدا کرد. سپس این فینالیستها در شرایط دنیای واقعی در جادههای عمومی مورد ارزیابی قرار گرفتند. لیست فینالیستهای امسال اما بسیار متنوع بوده و از مدلهای ارزانقیمت و کوچک گرفته تا لوکس و بزرگ را با پیشرانههای بنزینی، هیبریدی، پلاگینهیبریدی و الکتریکی شامل میشود. این نشان میدهد که هر شاسیبلندی با هر اندازه و قیمتی میتواند پیروز رقابت موتورترند شود. از بین از 10 فینالیست اما نهایتاً خودرویی بهعنوان شاسیبلند سال 2024 موتورترند انتخاب خواهد شد که در شش معیار مذکور، بهتر از دیگر فینالیستها باشد.
فینالیستهای رقابت شاسیبلند سال 2024 موتورترند
آلفارومئو بالاخره یک شاسیبلند کامپکت لوکس را به بازار فرستاده است. البته برند ایتالیایی برای این کار مجبور به همکاری و اشتراک قطعات با دوج شده و به همین دلیل، برخی آزمایشکنندگان معتقد بودند که این کار حس ارزانی به توناله بخشیده و زرقوبرق آلفا را کمرنگ کرده است. از سوی دیگر، برخی طراحی توناله را بسیار بهتر و هماهنگتر از دوج هورنت میدانستند.
بامو X1
نسل جدید X1 پیشرفت بزرگی را نسبت به قبل نشان میدهد و درحالیکه نسل قبلی شبیه یک مینی کانتریمن بزک شده بود، مدل جدید کاملاً متفاوت از همتای مینی خود احساس میشود. اکثر داوران X1 را زیباترین بامو جدید میدانستند. کابین این ماشین هم آیندهنگرانه و بسیار شبیه سری 7 به نظر میرسد اما با نصف قیمت. X1 با وجود اندازهٔ کوچک، فضای بار و سرنشین قابلتوجهی را در داخل ارائه میکند.
لیریک خودروی لوکسی است که مدتها امیدوار بودیم کادیلاک تولید کند. این ماشین در داخل و بیرون طراحی جسورانهای دارد و عملاً از هیچ قطعهٔ مشترک قابلمشاهدهای با دیگر محصولات جنرال موتورز استفاده نمیکند. ظاهر کلی لیریک نیز بهعنوان خودرویی که در دوران انتقال از بنزین به برق ساخته شده و یک پکیج باطری را زیر بدنهٔ خود پنهان کرده بسیار بهتر از برخی خودروهای الکتریکی بازار به نظر میرسد.
ترکس جدید شاسیبلند بسیار خوبی است زیرا پکیجی هوشمندانه را با قیمتی ارائه میکند که به نظر میرسد اکثر خودروسازان توان آن را ندارند و این کراساوور را به یکی از ارزانترین خودروهای بازار تبدیل کرده است. البته هرچند ترکس خودرویی جذاب و ارزانقیمت است اما یک مشکل بزرگ دارد، تمام مدلهای آن صرفاً محرک جلو هستند و سامانهٔ چهارچرخ محرک حتی بهصورت سفارشی هم ارائه نمیشود.
جنسیس GV70 الکتریکی
جنسیس GV70 در رقابت انتخاب شاسیبلند سال 2022 موتورترند با قاطعیت برنده شد و نسخهٔ الکتریکی آنهم بسیار به بردن کالیپر طلایی امسال نزدیک شده بود اما به خاطر یک مشکل بزرگ از کسب عنوان شاسیبلند سال 2024 باز ماند. این مشکل، شعاع حرکتی بسیار اندک تنها 380 کیلومتری است. این نقطهضعف بسیار بزرگی محسوب میشود زیرا تسلا مدل S یک دهه پیش بردی بیش از این داشت و شورلت بولت شش سال پیش چنین بردی را ارائه میکرد.
هوندا پایلوت
در بازاری پر از شاسیبلندهای سه ردیفه، هوندا پایلوت در هر شش معیار مذکور خوب عمل کرد و داوران از سواری، هندلینگ، کابین جادار و ورود و خروج آسان به صندلیهای ردیف سوم آن راضی بودند. پایلوت با ظرفیت حمل هشت نفر، به لطف راحتی چشمگیر، گزینهای محبوب خانوادهها خواهد بود و حتی افرادی با قد بیش از 190 سانتیمتر هم در ردیف سوم صندلیهای آن با کمبود فضای سر یا پا مواجه نمیشوند.
پس از عرضهٔ نسل جدید رنجروور در سال 2022، نسل جدید مدل کوچکتر رنجروور اسپرت هم امسال به بازار آمد و مثل برادر بزرگتر خود، توانست به فینال رقابت شاسیبلند سال موتورترند راه پیدا کند. همچنین نمونهٔ حاضر در رقابت ما از نوع پلاگینهیبریدی است که با 400 اسب بخار قدرت و برد تمام الکتریکی 80 کیلومتر، تا زمان عرضهٔ رنجروور تمام الکتریکی، بهترین گزینه خواهد بود.
لکسوس RX
لکسوس RX اولین شاسیبلند سال موتورترند بود. این خودرو چند دهه پیش تجربهٔ سواری یک سدان لوکس را با ظاهر یک شاسیبلند ارائه کرد. این فرمولی بود که بازی را تغییر داد و RX را به پرفروشترین شاسیبلند لوکس بازار آمریکا تبدیل کرد. حال جدیدترین نسل این ماشین با پیشرانههای متعدد و طراحی جدید در داخل و خارج به بازار آمده و هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
سوبارو کراسترک
کراسترک به دلیل اندازهٔ مناسب، سواری نرم و تواناییهای آفرود بالا، یکی از محبوبترین خودروهای موتورترند بوده و حالا نسل جدید آن چند پیشرفت مهم را تجربه کرده است. مورد اول یک پیشرانهٔ تخت قویتر است یعنی چیزی که کراسترک از ابتدا بدان نیاز داشت. دوم نسخهٔ جدید ویلدرنس است که تواناییهای آفرود این کراساوور کوچک را ارتقاء داده و امکان عبور از مسیرهای خشنتر را فراهم میکند.
شورلت بلیزر EV، شاسیبلند سال 2024 موتورترند
صنعت خودروسازی در حال تجربهٔ بزرگترین تغییر از زمان اختراع این وسیلهٔ نقلیه است و انتخابهای موتورترند نیز با این تحول همگام بوده است. بیش از یک دهه پیش تسلا مدل S بهعنوان خودروی سال انتخاب شد و در سال 2017 هم شورلت بولت این عنوان را از آن خود کرد. بااینحال، هیچکدام از خودروهای الکتریکی زیادی که طی این سالها به بازار آمدهاند کاملاً بینقص نیستند. مدلهای لوکسی مثل بامو iX و پورشه تایکان قیمتهای ششرقمی دارند و بسیاری مدلهای غیرلوکس از مشکلاتی مثل شعاع حرکتی محدود یا طراحی بحثبرانگیز رنج میبرند.
شورلت بلیزر EV اما نشان میدهد که سرانجام رانندگی الکتریکی میتواند در دسترس عموم مردم قرار گیرد. شورلت واقعاً به ویژگیهای خوب و بد بولت توجه کرده و این آموختهها را در بلیزر به کار گرفته است. این خودرویی الکتریکی است که کاملاً با فکر ساخته شده نه یک پروژهٔ سریع و دمدستی. بلیزر EV چیزی بسیار بیشتر از یک بولت بزرگشده است و برای نیازهای خانوادهها بسیار مناسبتر است. این شاسیبلند با کابین جادار با کف تخت، قابلیت رانندگی با یک پدال، و تنوع بالای مدلها، دقیقاً همان چیزی که خریداران خودروهای الکتریکی میخواهند را ارائه میکند. ترکیبی از این ویژگیها با جزئیات طراحی جذاب، شورلت بلیزر EV را به بهترین شاسیبلند سال تبدیل کرده است.
مشخصات فنی
Chevrolet Blazer EV | |
قوای محرکه | الکتریکی دو موتوره |
قدرت | 288 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | 4,882 میلیمتر |
عرض | 1,981 میلیمتر |
ارتفاع | 1,651 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,094 میلیمتر |
وزن خالص | 2374 کیلوگرم |
شتاب صفر تا 96 | 6.0 ثانیه |
مسافت 400 متر | 14.8 ثانیه |
توقف از 96 | 39.9 متر |
شتاب جانبی | 0.80 جی |
مصرف انرژی | 21.8 کیلووات |
برد | 450 کیلومتر |
قیمت پایه | 60,215 دلار |
قیمت تستشده | 64,230 دلار |