خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت اول)

سه‌شنبه 1 فروردین 1396 - 06:30
مطالعه 6 دقیقه
2017-tesla-model-s-p100d-rear-end
بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم می‌تواند یکی از قطب‌های خودروسازی در خاورمیانه و حتی...
تبلیغات

بازار خودروی ایران از پتانسیل زیادی برخوردار بوده و با توجه به نیروی انسانی جوان و منابع عظیم می‌تواند یکی از قطب‌های خودروسازی در خاورمیانه و حتی آسیا باشد. در مطلب جداگانه‌ای به پتانسیل‌های بالقوه‌ی صنعت خودروی کشورمان پرداخته شده و ان شالله در آینده شاهد این مطلب خواهید بود.

در سال 2016 بازار خودروی کشورمان با تولید بیش از یک میلیون و سیصد هزار دستگاهی در رتبه‌ی پانزدهم جهانی قرار گرفته و همین امر نشان دهنده‌ی ظرفیت‌های آن است. از طرفی مصرف‌کنندگان علاقه‌ی فراوانی به بهره بردن از جدیدترین تکنولوژی‌های روز دارند و این موضوع را به خوبی می‌توان در بازار خودرو دید. هرچند، متأسفانه به خاطر قدرت خرید پایین، بخش زیادی از هم‌وطنان قادر به پرداخت بهای بیشتر برای خرید این‌گونه خودروها نیستند. به نظر می‌رسد خودروسازانی می‌توانند در این بازار موفق شوند که خودروهایی ارزان‌قیمت با تکنولوژی نسبتاً مناسبی داشته باشند.

اما در این نوشتار نگاهی خواهیم انداخت به خودروسازان و خودروهایی که می‌توانستند وارد بازار شوند اما تاکنون راه به جایی نبرده‌اند. شاید هم در آینده شاهد جولان آن‌ها در خیابان باشیم!

  • مزدا

مزدا یکی از خوش‌نام‌ترین برندهای ژاپنی به خصوص در ایران است. خودروهای مزدا در ایران از استقبال خوبی برخوردار بوده‌اند و دلیل این امر را می‌توان در کیفیت ساخت مناسب، ظاهر جوان‌پسند و کیفیت سواری جذاب دید. گروه بهمن در گذشته همکاری تنگاتنگی با مزدا داشت و از محبوب‌ترین ساخته‌های آن می‌توان به مدل 323 و حتی 3 اشاره کرد که هنوز هم طرفداران زیادی دارند. یکی از کلاس‌های خودرویی‌ای که جای خالی‌اش در ایران به وضوح احساس می‌شود کلاس خودروهای کانورتیبل است. مزدا MX-5 میاتا به عنوان یکی از ارزان‌ترین و جذاب‌ترین کانورتیبل های دنیا مطرح است که اتفاقاً تجربه‌ی سواری بسیار جذاب و سرگرم‌کننده‌ای داشته و در صورت وارد شدن به بازار ایران می‌تواند از استقبال بالایی برخوردار شود.

زبان طراحی این روزهای مزدا مورد علاقه‌ی افراد زیادی بوده و کراس اوورهای این شرکت به دلیل شیک بودن، کیفیت ساخت مناسب و سواری لذت‌بخش می‌توانند افراد زیادی را جذب خود کنند.

  • هیوندای

هیوندای چندین سال است که حضوری پررنگ در بازار خودروهای وارداتی ایران داشته اما به تازگی خودروهایی از این خودروساز در بازارهای جهانی عرضه شده که جای خالی آن‌ها در بازار خودروی کشور ما نیز خالی است. یکی از این خودروها مدل آیونیک است که در سه نسخه‌ی هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی تولید شده و می‌تواند با بهایی ارزان‌تر نسبت به پریوس باب میل افرادی باشد که به محیط‌زیست علاقه بیشتری داشته و البته جیب‌هایشان عمق بیشتری دارد!

یکی دیگر از خودروهایی که در صورت عرضه در کشور می‌تواند فروش خوبی داشته باشد مدل کرتا است که کراس اوور کوچک شعبه‌ی هندوستان این برند است. کرتا با طراحی زیبا و ابعاد جمع‌وجور و البته بهایی رقابتی می‌تواند اکثر رقبای چینی بازار ایران را کنار بزند.

  • تسلا

بله تسلا! صنعت خودروی دنیا با شتابی باورنکردنی در حال حرکت به‌سوی قوای محرکه‌ی جایگزین بوده و طبعاً کشور ما نیز باید به این سمت‌وسو حرکت کند. تسلا که از شرکتی کوچک به غولی در عرصه‌ی خودروهای الکتریکی تبدیل شده این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده و مدل S آن می‌تواند در کشورمان کاملاً نیازهای افراد ثروتمند دوست‌دار شتاب و محیط‌زیست را ارضا کند! هرچند، احتمال ورود تسلا به بازار خودروی کشورمان به دلایل سیاسی و البته قیمت بالا چیزی نزدیک به صفر است!

  • لندروور و رنجروور

این شرکت بریتانیایی یکی از اسطوره‌های آفرود بوده و مدل‌های قدیمی آن در کشورمان خاطرات خوبی را رقم زده‌اند. یکی از زیباترین کراس اوورهای چند سال اخیر مدل اووک است که نمونه‌هایی گذر موقت از آن به ایران آمده‌اند. اگرچه در صورت ورود ساخته‌های این شرکت با کشورمان با بهایی بالا مواجه خواهیم شد اما به هر حال دیدن آن‌ها در خیابان تجربه‌ای لذت‌بخش به شمار می‌رود.

  • فولکس‌واگن

پس از برجام حرف و حدیث های فراوانی درباره‌ی ورود فولکس به بازار خودروی کشورمان مطرح شد و به نظر می‌رسد تا چندی دیگر ساخته‌های این برند آلمانی را در خیابان‌ها خواهیم دید. اخیراً نیز چندین دستگاه جتا و توراِگ وارد کشور شده‌اند که تصاویر به اصطلاح جاسوسی از آن در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرد.

فولکس‌واگن گلف و پولو نیز می‌تواند از گزینه‌های محبوب برای جوانان ایرانی باشد زیرا کلاس هاچبک‌ها طرفداران زیادی دارد. هرچند، همچون اکثر گزینه‌های دیگر این لیست، مسئله‌ی قیمت و قدرت خرید یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی است که باعث کوتاه شدن دست افراد از خرید این خودروها می‌شود.

  • اشکودا

برند ارزان‌قیمت فولکس‌واگن که اشتراکات زیادی با فولکس‌واگن داشته از محبوبیت بالایی در برخی بازارها و حتی خود آلمان برخوردار بوده و مذاکراتی برای حضور آن در ایران صورت گرفته است. حتی مدیرعامل اشکودا اخیراً اعلام کرده در حال بررسی شرایط برای وارد شدن به بازار ایران است.

اشکودا از تکنولوژی و پلتفرم‌های فولکس‌واگن نهایت استفاده را برده و طراحی‌های آن نیز به گونه‌ای است که پس از گذشت چندین سال، کمتر رنگ کهنگی به خود می‌گیرد.

خودروسازانی که در بازار ایران غایب هستند (قسمت دوم)

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.