تغییرات بازار خودروی اروپا در طول 15 سال گذشته

پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1396 - 15:30
مطالعه 8 دقیقه
Peugeot-307-2001-01
چندین هفته‌ی پیش ما عملکرد بازار اروپا در سال 2016 را بررسی کرده بودیم. با نگاهی عمیق به آن نوشته می‌شد تغییرات بازار خودروی اروپا در چندین سال...
تبلیغات

چندین هفته‌ی پیش ما عملکرد بازار اروپا در سال 2016 را بررسی کرده بودیم. با نگاهی عمیق به آن نوشته می‌شد تغییرات بازار خودروی اروپا در چندین سال پیش را مشاهده کرد. کدام کلاس‌های خودرویی رشد کرده‌اند و کدام‌یک با افت مواجه بوده‌اند؟ حجم کلی بازار در سال 2016 بسیار قابل مقایسه با حجم بازار در سال 2001 است زیرا بازار خودروی اروپا در سال 2016 و 2001 اندکی بیش از 15 میلیون دستگاه خودرو بوده است.

البته در خلال این سال‌ها افت‌وخیزهای چشمگیری وجود داشته به‌گونه‌ای که میزان فروش در سال 2004 به بیش از 16 میلیون دستگاه رسیده و سپس به 12.3 میلیون دستگاه در سال 2013 رسیده است و همچنین بین این سال‌ها تغییراتی در میزان فروش کلاس‌های خودرویی مختلف وجود داشته است؛ اما در مجموع تغییرات واضحی قابل‌شناسایی است: برندهای سطح میانی با رکود مواجه شده‌اند درحالی‌که برندهای لوکس با افزایش فروش روبرو بوده‌اند. کلاس خودروهای MPV در نیمه‌ی اول سال‌های 2000 میلادی با موفقیت مختصری روبرو شدند اما از آن زمان تاکنون همه‌چیز درباره‌ی کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها بوده است. خودروهای عادی نیز با کاهش اقبال عمومی مواجه شده‌اند. خب بیایید نگاهی عمیق‌تر به این تغییر سلایق در طول 15 سال گذشته بیندازیم.

  • آمار فروش کلاس به کلاس

تغییر

2016

2001

 

301126

1330438

1029312

مینی

1165948-

2724787

3890735

ساب کامپکت

890968-

2380154

3271122

کامپکت

972152-

625185

1597337

میدسایز

51201-

1

51202

بزرگ

257757

304451

46694

MPV کوچک

215489-

707415

922904

MPV میدسایز

74247-

154288

228535

MPV بزرگ

1376191

1439374

63183

شاسی‌بلند کوچک

1138825

1311194

172369

شاسی‌بلند میدسایز

21444-

54783

76227

شاسی‌بلند بزرگ

207593

284475

76882

لوکس کوچک

565809

939273

373464

لوکس کامپکت

256752-

707939

964691

لوکس میدسایز

155717-

373893

529610

لوکس بزرگ

20756-

40837

61593

لیموزین

299795

299795

0

شاسی‌بلند لوکس کامپکت

423543

476909

53366

شاسی‌بلند لوکس میدسایز

162478

288831

126353

شاسی‌بلند لوکس بزرگ

2957

5886

2929

سوپرکار

4531

29202

24671

اسپورت

84629

15141170

15056542

مجموع

دو کلاسی که از نظر فروش بزرگ‌ترین کلاس‌های بازار خودروی اروپا هستند در میان بزرگ‌ترین بازنده‌های فروش نیز قرار دارند. این دو کلاس عبارت‌اند از خودروهای ساب کامپکت (مثل فورد فیستا) که با کاهش فروش حدود 1.2 میلیون دستگاهی مواجه شده؛ کلاس دیگر نیز خودروهای کامپکت (مثل فولکس‌واگن گلف) است که با کاهش حدود 900 هزار دستگاهی روبرو بوده است؛ و به یاد داشته باشید این تغییرات در بازاری پایدار رخ داده است.

کلاس خودروهای لوکس کوچک (مثل آئودی A1) و مدل‌های لوکس کامپکت (مثل ب‌ام‌و سری 1) با رشد فروش مواجه بوده‌اند اما این رشد خیلی چشمگیر نیست. بدترین کلاس خودروهای سطح میانی کلاس مدل‌های میدسایز (مثل فولکس‌واگن پاسات) است که تقریباً افت 1 میلیون دستگاهی در طول 15 سال گذشته داشته است. کلاس خودروهای بزرگ سطح میانی (مثل رنو لتیتود) از بین رفته است. خودروهای لوکس نیز از تغییر و تحولات در امان نمانده و با افت فروش مواجه بوده‌اند. تنها کلاس خودروی سطح میانی که با رشد همراه بوده کلاس مینی (مثل فیات 500) است که رشد 300 هزار دستگاهی داشته است.

MPV های کوچک (مثل نیسان نوت) در طول 15 سال گذشته اوضاع مناسبی داشته‌اند و فروش آن‌ها بیشتر شده است اما نباید از این حقیقت غافل شد که در میزان فروش این کلاس در طول سال‌های گذشته افت‌وخیزهای فراوانی را تجربه کرده است. فروش MPV های میدسایز نیز کمی تا قسمتی مشابه نمونه‌های کوچک بوده است. حداکثر فروش این خودروها در سال 2005 بوده و پس از آن تقریباً به نصف کاهش یافته است. خب این رشد فروش از کجا ناشی شده است؟ البته کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها به ویژه مدل‌های کوچک و میان‌سایز (در هر دو بخش مدل‌های سطح میانی و لوکس) تقریباً 2.5 میلیون دستگاه به بازار خودروهای سطح میانی و 885 هزار دستگاه دیگر را به بازار خودروهای لوکس تزریق کرده‌اند.

  • مقایسه خودروهای مرسوم، MPV و شاسی‌بلند

2016

2011

2006

2001

 

65.4%

74.4%

78.6%

87.6%

مرسوم

8%

12%

14%

8.8%

MPV

26.6%

13.6%

7.4%

3.6%

شاسی‌بلند

فروش خودروهای مرسوم (هاچبک، سدان، استیشن واگن و غیره) از آغاز قرن بیست و یکم تاکنون با کاهش ادامه‌داری همراه بوده و از حدود 88 درصد در سال 2001 به حدود 65 درصد در سال 2016 رسیده است درحالی‌که سهم شاسی‌بلندها از 3.6 درصد به حدود یک‌چهارم کل بازار در سال 2016 رسیده است که بخش اعظم این رشد فروش در 6 سال اخیر بوده است. فروش MPVها تا سال 2006 با رشد مناسبی برخوردار بوده و از سال 2004 تا 2007 به بیش از 2 میلیون دستگاه در سال رسیده است اما پس از آن شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها محبوب شده و سهم این کلاس خودرویی کاهش یافته است.

  • مقایسه خودروهای سطح میانی و لوکس

2016

2011

2006

2001

 

76.4%

79.2%

81.7%

83.8%

سطح میانی

23.6%

20.8%

18.3%

16.2%

لوکس

سهم برندهای لوکس نسبت به سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم افزایش یافته است. سهم این خودروها در طول 15 سال گذشته تقریباً یک و نیم برابر شده است. بخش اعظم این رشد به خاطر افزایش فروش 3 برند بزرگ آلمانی بوده و دیگر برندها نتوانسته‌اند از سلطه‌ی آن‌ها بیرون بیایند. البته ولوو و جگوار-لندروور نیز از افزایش فروش خود در سال‌های اخیر لذت برده‌اند اما آمار فروش آن‌ها قابل‌مقایسه با بزرگان آلمانی نیست. تنها نقطه روشن برای ولوو در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس میدسایز است که XC60 از فروش بالایی برخوردار می‌باشد.

دلیل رشد خودروهای لوکس واضح است: ایجاد کلاس‌های خودرویی جدید. کلاس لوکس‌های کوچک و شاسی‌بلندهای لوکس میدسایز 15 سال پیش تقریباً فروشی نداشتند اما سال پیش به فروش 760 هزار دستگاهی رسیدند. مینی و آئودی A2 تنها بازیگران چند سال پیش بودند و لندروور فریلندر خود را تک و تنها می‌دید تا اینکه ب‌ام‌و X3 در سال 2004 از راه رسید و پس از آن نیز خودروهایی چون ولوو XC60، آئودی Q5 و مرسدس GLK وارد بازار شدند. حتی کلاس شاسی‌بلندهای لوکس کامپکت تا سال 2009 وجود نداشت و در این سال بود که ب‌ام‌و X1 وارد بازار شد و یک سال پس از آن نیز مینی کانتری من عرضه شد. فروش کلاس‌های شاسی‌بلند لوکس کامپکت و میدسایز با افزایش تعداد رقبا رشد چشمگیری داشته است.

  • سهم کلاس‌های خودرویی از بازار

2016

2011

2006

2001

 

8.8%

9%

7.6%

6.8%

مینی

18%

21.8%

24.8%

25.8%

ساب کامپکت

15.7%

17.2%

19.9%

21.7%

کامپکت

4.1%

6%

7.9%

10.6%

میدسایز

0%

0.1%

0.2%

0.3%

بزرگ

2%

3.2%

3.3%

0.3%

MPV کوچک

4.7%

6.8%

8.6%

6.1%

MPV میدسایز

1%

1.2%

1.6%

1.5%

MPV بزرگ

9.5%

3%

0.6%

0.4%

شاسی‌بلند کوچک

8.7%

5.4%

2.6%

1.1%

شاسی‌بلند میدسایز

0.4%

0.4%

1.3%

0.5%

شاسی‌بلند بزرگ

1.9%

2.3%

0.7%

0.5%

لوکس کوچک

6.2%

4.6%

4.5%

2.5%

لوکس کامپکت

4.7%

4.8%

5.5%

6.4%

لوکس میدسایز

2.5%

3.4%

3.7%

3.5%

لوکس بزرگ

0.3%

0.3%

0.4%

0.4%

لیموزین

2%

1%

0.0%

0.0%

شاسی‌بلند لوکس کامپکت

3.1%

1.7%

0.6%

0.4%

شاسی‌بلند لوکس میدسایز

1.9%

1.4%

2%

0.8%

شاسی‌بلند لوکس بزرگ

 

اینجا می‌توانیم تغییرات کلاس به کلاس را بهتر مشاهده کنیم. تمامی کلاس‌های خودرویی سطح میانی به جز کلاس مینی در ابتدا رشد فروش داشته‌اند اما بعداً همگی با افت مواجه شده‌اند درحالی‌که اکثر کلاس‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند افزایش فروش داشته‌اند و تنها کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ از این قاعده مستثناست. باقی موارد را نیز می‌توان از خود جدول مشاهده کرد.

خب آینده چگونه خواهد بود؟

آیا مشاهده‌ی این تغییر و تحولات در طول 15 سال گذشته شگفت‌آور بوده است؟ نه اصلاً. همگی می‌دانیم که ذائقه‌ی مردم ابتدا از خودروهای سطح میانی به اولین MPV ها و سپس به کراس‌اوورها تغییر یافته و همچنین می‌بینیم که برندهای لوکس رشد قابل‌توجهی داشته‌اند زیرا کلاس‌های جدیدی در این بخش ایجاد شده و محصولات بیشتری عرضه شده است.

خب آینده چگونه خواهد بود؟ کدام کلاس‌های خودرویی موتور متحرک رشد در سال‌های آینده خواهند بود؟ به‌جرئت می‌توان گفت که کراس‌اوورها به رشد فروش خود در اروپا ادامه خواهند داد و در آمریکا و چین نیز همین رویه برقرار خواهد بود. MPVهای کوچک ناپدید خواهند شد اما MPV های میان‌سایز همچنان باقی خواهند ماند. کلاس میان‌سایزهای سطح میانی و لوکس با کاهش فروش خود ادامه‌دار مواجه خواهند بود زیرا کراس‌اوورها روی فروش این بخش نیز تأثیر می‌گذارند؛ اما سگمنتی که ما به خاطر سن پایین در این نوشتار ذکر نکردیم کلاس خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی است که در طول 10 تا 15 سال آینده سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. ظرفیت باتری‌ها به سرعت در حال افزایش بوده و مخصوصاً بها و ابعاد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند بنابراین این خودروها با محدوده‌ی حرکتی پذیرفتنی و بهایی نسبتاً ارزان در دسترس خواهند بود. این خودروها جانشینی برای مدل‌های بنزینی خواهند بود و دیزلی‌ها نیز دوران طلایی خود را از دست خواهند داد.

منبع: carsalesbase

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.