نظرسنجی: برترین سوپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است؟
برای طرفداران خودرو و عشاق ماشین، دنیای سوپراسپرتها همواره بسیار جذاب و هیجانانگیز بوده است تا جایی که هرچند بسیاری از دوستداران خودروها توانایی خرید سوپراسپرتها را ندارند اما حتی خواندن مشخصات فنی و دیدن تصاویر این ماشینها نیز برای آنان لذتبخش است. حال اما طی چند وقت اخیر، جذابیت دنیای سوپراسپرتها بسیار افزایش یافته است زیرا طی حدود یک سال گذشته همواره سوپراسپرتهای جدید و فوقالعادهای با فواصلی کوتاه از هم معرفی شدهاند که هواداران را بیشازپیش به وجد آوردهاند. به همین دلیل این سؤال پیش میآید که بهترین سوپراسپرت حال حاضر دنیا کدام است و میخواهیم در این مطلب به این سؤال پاسخ دهیم ولی قصد نداریم این سوپراسپرتها را بهطور عملی و حرفهای باهم مقایسه کنیم بلکه پاسخ این سؤال را در قالب یک نظرسنجی ساده به شما واگذار میکنیم اما پیش از آن، شرکتکنندگان این رقابت بزرگ که شامل پنج نمونه از برترین و جدیدترین سوپراسپرتهای حال حاضر دنیا میشود را بهطور کوتاه و اجمالی معرفی خواهیم کرد.
لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 5.2 لیتری V10 |
تنفس | طبیعی |
قدرت | 640 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا 96 | 2.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 325 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 13.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1519 کیلوگرم |
قیمت | 280,000 دلار |
نسخهٔ استاندارد لامبورگینی اوراکان سوپراسپرت چندان جدیدی نیست چراکه این مدل در سال 2014 بهعنوان جایگزینی برای مدل گالاردو معرفی شد ولی ما در این رقابت با مدل اوراکان پرفورمانته کار داریم که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2017 رونمایی شد. این مدل از همان پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی نسخهٔ استاندارد استفاده میکند اما خروجی آن به 640 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده اما بااینحال اوراکان پرفورمانته هنوز هم ضعیفترین خودروی این جمع محسوب میشود. البته نباید فراموش کرد که اوراکان تنها خودروی تنفس طبیعی این رقابت است. از سوی دیگر، در قسمتهای مختلف پرفورمانته از کامپوزیت فیبر کربنی جدیدی استفاده شده که ابداع خود لامبورگینی است و از این طریق وزن خودرو کاهش پیدا کرده است. اوراکان پرفورمانته با ثبت زمان 6 دقیقه و 52 ثانیه در پیست نوربرگرینگ توانست برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی تولیدی این پیست را بنام خود ثبت کند.
پورشه 911 GT2 RS
ترکیب | موتور عقب |
پیشرانه | 3.8 لیتری H6 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | 700 اسب بخار |
گشتاور | 750 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.4 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.3 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1475 کیلوگرم |
قیمت | 294,250 دلار |
پس از انتظاری طولانی، پورشه نهایتاً در فستیوال گودوود سال 2017 قویترین، سریعترین و بهترین عضو خانوادهٔ نسل کنونی 911 یعنی مدل GT2 RS را رسماً رونمایی کرد. نسل جدید GT2 RS از همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی مدل 911 توربو S استفاده میکند اما در این پیشرانه تغییراتی مثل استفاده از توربوشارژرهای بزرگتر انجام گرفته و بنابراین حالا خروجی آن به 700 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور افزایش پیدا کرده است. همچنین درحالیکه در مدل توربو S قدرت موتور به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند، در GT2 RS تمامی نیروی عظیم پیشرانه صرفاً به چرخهای عقب منتقل میگردد تا هیجان رانندگی با این هیولا دوچندان شود. 911 GT2 RS در جهنم سبز نیز کولاک کرد و با ثبت زمان 6 دقیقه و 47 ثانیه و با مغلوب کردن لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، رکورد سریعترین خودروی تولیدی نوربرگرینگ را از آن خود نمود.
شورلت کوروت ZR1
ترکیب | موتور جلو |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 |
تنفس | سوپرشارژ |
قدرت | 755 اسب بخار |
گشتاور | 970 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.8 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.8 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 15.6 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1665 کیلوگرم |
قیمت | 122,095 دلار |
همانند GT2 RS، مدل ZR1 هم قویترین و سریعترین نسخهٔ کوروت محسوب میشود. نسل جدید این هیولای آمریکایی برای اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی 2017 رونمایی شد. کوروت ZR1 در زیر کاپوت خود نیروگاهی 6.2 لیتری V8 را پنهان کرده که در اصل همان موتور 6.2 لیتری سوپرشارژ مورداستفاده در مدل Z06 است اما تغییراتی در این موتور ایجاد شده که ازجملهٔ آنها میتوان به استفاده از سوپرشارژر بزرگتر اشاره کرد؛ بنابراین حالا این موتور در ZR1 قدرتی برابر با 755 اسب بخار و گشتاور خیرهکنندهای معادل 970 نیوتن متر تولید میکند. بدین ترتیب کوروت ZR1 قویترین و همینطور ارزانترین سوپراسپرت این جمع محسوب میشود؛ اما علاوه بر افزایش قدرت موتور، پرچمدار خانوادهٔ کوروت به تجهیزات آئرودینامیکی فراوانی هم مجهز شده تا برای رقابتی همهجانبه با سوپراسپرتهای اروپایی آماده شود. این در حالی است که برخلاف رقبا، پیشرانهٔ کوروت در قسمت جلوی آن قرار دارد.
فراری 488 پیستا
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 3.9 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | 720 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.4 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 13.8 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1474 کیلوگرم |
قیمت | 350,050 دلار |
مانند دیگر سوپراسپرتهای این لیست، فراری هم چندی پیش نسخهٔ قدرتمندتری از مدل 488 خود را با نام 488 پیستا معرفی نمود تا از قافلهٔ سوپراسپرتهای فوق عملکردی عقب نماند. این سوپراسپرت ایتالیایی که جدیدترین عضو این جمع محسوب میشود و در اصل جایگزینی برای مدل 458 اسپشیاله به شمار میرود، در سینهٔ خود همان موتور 3.9 لیتری V8 توئین توربوی 488 استاندارد را پنهان کرده که البته حالا با تغییراتی خروجی آن به 720 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور رسیده و قویترین پیشرانهٔ هشت سیلندر تاریخ فراری محسوب میشود؛ اما علاوه بر این، در 488 پیستا تغییرات آئرودینامیکی هم صورت گرفته که داونفورس آنرا نسبت به نسخهٔ استاندارد 20 درصد افزایش داده است. این در حالی است که وزن جدیدترین ساختهٔ مهندسان مارانلو حدود 90 کیلوگرم کاهش داشته است تا اصلاحات و بهینهسازیهای 488 پیستا تکمیل گردد. البته این ویژگیها ارزان به دست نمیآید بهگونهای که فراری 488 پیستا گرانترین خودروی این رقابت محسوب میشود.
مکلارن 720S
ترکیب | موتور وسط |
پیشرانه | 4 لیتری V8 |
تنفس | توئین توربو |
قدرت | 720 اسب بخار |
گشتاور | 770 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا 96 | 2.7 ثانیه |
مسافت 400 متر | 10.2 ثانیه |
حداکثر سرعت | 340 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 13.0 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1433 کیلوگرم |
قیمت | 288,845 دلار |
در نمایشگاه ژنو 2017 یعنی دقیقاً همزمان با لامبورگینی اوراکان پرفورمانته، مکلارن هم جدیدترین سوپراسپرت خود بنام 720S که جایگزین مدل 650S محسوب میشود را رسماً رونمایی کرد. البته برخلاف دیگر سوپراسپرتهای این لیست که همگی نسخههای ارتقاءیافته و قدرتمندتر از نمونههای استاندارد هستند، مکلارن 720S خود نمونهای اصلی و استاندارد محسوب میشود. 720S که نسل دوم سوپراسپرتهای مکلارن محسوب میشود، خودرویی کاملاً جدید است. این سوپراسپرت بریتانیایی از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که بر اساس همان موتور 3.8 لیتری V8 قبلی ساخته شده اما تغییراتی کلی در آن انجام گرفته بهگونهای که حدود 40 درصد از قطعات آن کاملاً جدید است. نتیجهٔ این تغییرات، تولید 720 اسب بخار قدرت و 770 نیوتن متر گشتاور است. مکلارن همچنین به فکر کاهش وزن 720S هم بوده و به همین دلیل در آن از ساختاری فیبر کربنی به همراه بدنهای آلومینیومی استفاده کرده است.
حال با توجه به معرفی کوتاهی که از هریک از این پنج سوپراسپرت برتر دنیا به عمل آمد و با بررسی مشخصات فنی و عملکردی آنها، به نظر شما از بین این خودروها، کدامیک شایستهٔ عنوان بهترین سوپراسپرت دنیا هستند و کدامیک از این سوپراسپرتها را برتر میدانید؟
[polldaddy poll=10032956]
*منبع مشخصات فنی تمامی خودروهای این مطلب، سایت کارانددرایور است