گزارش نمایشگاه خودروی چنگدو 2018 (قسمت اول)
بیستویکمین دوره از نمایشگاه خودروی چنگدو کار خود را از تاریخ 31 آگوست امسال (9 شهریور) آغاز کرده و تا 9 سپتامبر ادامه دارد. حال قصد داریم طی سری مطالبی در سه قسمت به گزارش این نمایشگاه پرداخته و خودروهای برجستهٔ آنرا معرفی کنیم.
گزارش را با آئودی Q2L آغاز میکنیم که همانطور که از نامش پیدا است، نسخهٔ کشیدهٔ کراساوور سابکامپکت Q2 محسوب میشود. البته فاصلهٔ محوری این خودرو تنها 2.8 سانتیمتر افزایش پیدا کرده و به همین دلیل تعجببرانگیز است که چرا آئودی برای این افزایش جزئی به خود زحمت ساخت Q2L را داده است. درهرحال این کراساوور آلمانی که به یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری توربوی 150 اسب بخاری مجهز است، از ماه آینده با قیمت 226,800 یوآن معادل 33,200 دلار در چین عرضه میگردد.
یما یک خودروسازی کوچک چینی است که در چنگدو واقع شده است. این شرکت پیشازاین همواره کانسپتهای دیوانهوار و عمدتاً کپی را به نمایش درمیآورد اما خوشبختانه حالا کمی معقولتر شده است. تنها خودروی قابلتوجه یما در این نمایشگاه، کراساوور کامپکت جدید C60 است. این خودرو به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری با 112 اسب بخار قدرت مجهز است و در سهماههٔ پایانی امسال به بازار عرضه خواهد شد.
برند نسبتاً نوپای هَنتِگ در نمایشگاه چنگدو مدل X7 PHEV را به نمایش درآورده که نسخهٔ هیبریدی کراساوور X7 است. قوای محرکهٔ این ماشین که از یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری بنزینی توربو به همراه یک موتور الکتریکی تشکیل شده، مجموعاً 180 اسب بخار قدرت تولید میکند. قیمت این کراساوور هیبریدی چینی از 187,800 یوآن معادل 27,500 دلار آغاز میشود.
این خودرو، فولکسواگن تیگوآن L PHEV نام دارد. البته حرف L در نام این خودرو به معنای طول بیشتری آن نیست زیرا این مدل طول یکسانی با نسخهٔ اروپایی تیگوآن دارد بلکه این حرف به نام تیگوآن اضافه شده تا از نسل قبلی آن که هنوز در چین در حال تولید است متمایز گردد. تیگوآن پلاگینهیبریدی به یک پیشرانهٔ 1.4 لیتری توربو به همراه یک موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً 218 اسب بخار قدرت تولید میکنند. عرضهٔ این ماشین به بازار چین برای ماه اکتبر امسال برنامهریزی شده است.
شرکت چینی JMC در نمایشگاه چنگدو نسخهٔ الکتریکی ون تشان (Teshun) خود را معرفی کرده است. تشان بر اساس نسل پنجم فورد ترانزیت ساخته شده است. قوای محرکهٔ نسخهٔ الکتریکی این ون اما توسط خود JMC توسعه یافته است. این موتور 163 اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور بسیار زیادی برابر با 800 نیوتن متر تولید میکند! بُرد تشان الکتریکی هم 250 کیلومتر است.
در مهمانی چنگدو، شرکت زوتی هم حضور دارد. این شرکت نسخهٔ ششنفرهٔ کراساوور T500 را به این نمایشگاه آورده است. نسخهٔ استاندارد این خودرو، پنجنفره است. T500 از یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 156 اسب بخار قدرت استفاده میکند. قیمت نسخهٔ ششنفرهٔ زوتی T500 از حدود 80 هزار یوآن برابر با 11,700 دلار آغاز میگردد.
چری در نمایشگاه چنگدو امسال نسخهٔ تولیدی سدان آریزو GX را به نمایش درآورده که پرچمدار جدید بخش سدانهای آریزوی این شرکت محسوب میشود. آریزو GX به یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو با 147 اسب بخار قدرت مجهز شده که برای انتقال نیروی آن یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی (!) و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است. قیمت این سدان چینی از 79,900 یوآن معادل 11,700 دلار آغاز میشود.
مرسدس بنز در غرفهٔ خود در چنگدو مدل V260 Sport Edition را به نمایش درآورده که نسخهٔ اسپرتی از ون V کلاس محسوب میشود. این نسخهٔ اسپرت به کیت بدنه، خطوط به سبک AMG، رینگهای مشکیرنگ و پنجرههای دودی مجهز شده است؛ بنابراین میتوان این مدل را بهنوعی نسخهٔ AMG از V کلاس دانست. این ون اسپرت به یک پیشرانهٔ 2 لیتری بنزینی توربو با 211 اسب بخار قدرت مجهز شده است. قیمت V260 Sport Edition از 668 هزار یوآن معادل 97,700 دلار آغاز میشود.
مرسدس-مایباخ S کلاس هم یکی دیگر از خودروهایی است که در غرفهٔ مرسدس بنز جلبتوجه میکند. البته این مدل که مایباخ S450 4Matic نام دارد صرفاً مخصوص بازار چین است. این سدان لوکس از یک موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با 367 اسب بخار قدرت استفاده میکند که این قدرت از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ میرسد. قیمت مرسدس-مایباخ S450 در چین از 1.4 میلیون یوآن برابر با 204,800 دلار آغاز میشود.
این خودرو فولکسواگن لاماندو نام دارد. لاماندو یک سدان کامپکت اسپرت است که فقط در بازار چین عرضه میشود؛ اما متأسفانه فیسلیفتی روی این خودرو انجام شده که از نمای اسپرت ظاهری آن کاسته و آنرا به دیگر سدانهای کامپکت فولکسواگن در چین شبیه کرده است. لاماندو از یک موتور 1.4 لیتری چهار سیلندر توربو نیرو میگیرد که 150 اسب بخار قدرت دارد. این همان موتور مورداستفاده در آئودی Q4L است. قیمت این سدان کامپکت فولکسواگن از 145,900 یوآن معادل 21,350 دلار آغاز میشود.
نسل جدید پورشهٔ 911 تقریباً آمادهٔ معرفی است اما پیش از آن پورشه باید آخرین نمونههای باقیمانده از نسل قبلی را به فروش برساند. پس چهکار باید کرد؟ باید یک نسخهٔ ویژه از 911 را برای بازار چین معرفی کرد! این دقیقاً همان کاری است که پورشه انجام داده و نسخهٔ ویژهای از 911 را با نام 15 Years Carrera Cup معرفی کرده است. این مدل به مناسبت جشن پانزدهسالگی برگزاری مسابقات سری کاررا کاپ در آسیا طراحی شده است. قیمت این نسخهٔ ویژه از 1.46 میلیون یوآن معادل 213,600 دلار آغاز میشود درحالیکه نسخهٔ استاندارد 911 کاررا در چین 1.22 میلیون یوآن برابر با 178,500 دلار قیمت دارد؛ بنابراین به نظر میرسد پورشه قصد دارد در قالب یک نسخهٔ ویژهٔ ساده، مبلغ گزافی از چینیها دریافت کند.
این خودرو لکسس نیست بلکه سدان جدیدی بنام A5 ساخت شرکت چینی سوئیست است. این خودرو سدان کامپکتی با جلوپنجرهای کپی شده از محصولات لکسس است. A5 که پرچمدار جدید بخش سدانهای سوئیست محسوب میشود، از ماه اکتبر امسال در بازار چین عرضه خواهد شد. برای A5 یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری با 120 اسب بخار قدرت در نظر گرفته شده که نیروی آن توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا میکند.
ادامه دارد...