13 خودرویی که هیچ‌کسی انتظار تولیدشان را نداشت!

دوشنبه 24 تیر 1398 - 15:30
مطالعه 13 دقیقه
1965 Ford GT40
یکی از عالی‌ترین لذت‌های دنیای خودرو به زمانی مربوط می‌شود که خودروسازی مشهور از محصولی جدید که انتظار تولیدش را نداریم رونمایی می‌کند. البته دوست...
تبلیغات

یکی از عالی‌ترین لذت‌های دنیای خودرو به زمانی مربوط می‌شود که خودروسازی مشهور از محصولی جدید که انتظار تولیدش را نداریم رونمایی می‌کند. البته دوست داریم خودروسازان بهترین‌های خود را به ما نشان دهند. برای مثال سوبارو سازنده‌ی خودروی خانواده‌ی چهار چرخ محرک و کاربردی بوده و ولوو نیز به تولید استیشن‌های راحت، جادار و امن مشهور است. هوندا هم با هاچبک چابک و دیفرانسیل جلوی خود مشهور شده است. البته زمانی که سوبارو برای تولید خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب و ارزان‌قیمت با تویوتا همکاری کرد دنیا جای بهتری شد!

زمانی که یک کمپانی به روش خود تأکید می‌کند نتیجه می‌تواند بهتر شود و یا اینکه همانند میتسوبیشی و پونتیاک نتیجه‌ی بدتری حاصل گردد. هر خودروسازی به خاطر محصول خاصی شناخته شده و بنابراین ما انتظار نداریم که فراری در آینده یک خودروی اقتصادی دیفرانسیل جلو بسازد. به همان اندازه از جیپ انتظار نداریم که ناگهان یک خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب را معرفی کند. هیچ‌یک از این موارد رخ نمی‌دهد اما به یاد داشته باشید که لامبورگینی یک زمانی آفرودری نظامی با کمک‌های ای ام جی را ساخت و...

در این لیست خودروهایی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم که هیچ‌کسی انتظار ساختشان را نداشت! با ما همراه باشید.

  • فورد GT40

شاید گویاترین خودروی این لیست همین خط و نشان فورد به انزو فراری باشد. در آن زمان برندهای اروپایی حرف اول را در مسابقات استقامت می‌زدند و خودروهای آمریکایی تنها به در مسابقه در خط مستقیم و مسافت‌های کوتاه می‌خوردند. زمانی که فراری هنری فورد را به خاطر کنار کشیدن از قرارداد مشهور بین دو شرکت عصبانی کرد خود فورد دست بکار شد و در فاصله‌ای نه چندان دور مچ فراری را در مسابقات استقامت خواباند.

  • ب ام و i3

زمانی که واژه‌های به‌دردنخوری همچون "کانسپت حمل‌ونقل" را می‌شنویم به‌طور اجتناب‌ناپذیری با یک خودروی غیر عملکردی که لیست بلندبالایی از ویژگی‌های تخیلی را دارد روبرو خواهیم شد. معمولاً این کانسپت ها در زمانی کوتاه ناپدید می‌شوند اما ب ام و که به خاطر محصولات پرفورمنس خود شناخته می‌شود یک کانسپت الکتریکی کوچک را روانه‌ی خط تولید کرد. این خودرو نه تنها به موفقیت رسید بلکه به یکی از مهم‌ترین محصولاتش تبدیل شد.

  • کادیلاک CTS-V استیشن

زمانی که کادیلاک شانه‌به‌شانه‌ی مرسدس و ب ام و در کلاس لوکس‌ها حرکت می‌کرد مجبور بود سدان های سریعی برای جاده و پیست بسازد؛ اما آن‌ها مجبور نبودند که یک استیشن بسیار سریع را تولید کنند! کادیلاک با تولید CTS-V استیشن طرفداران این برند را بسیار خوشحال کرد.

  • رولزرویس کولینان

افراد زیادی معتقد بودند رولزرویس با آن سابقه‌ی طولانی خود وارد بازی شاسی بلندها نمی‌شود اما خب این کار را انجام داد و خبرنگاران خودرویی به زودی با کولینان روبرو شدند. به‌هرحال باید با واقعیات کنار آمد!

  • هوندا NSX

هوندا در اواخر دهه 80 میلادی سبد محصولاتی متنوع داشت که از هاچبک ها و سدان های اقتصادی دیفرانسیل جلو تا پیشرانه‌های فرمول 1 را در برمی‌گرفت. هیچ‌کسی از این برند انتظار نداشت با یک خودروی جاده‌ای وارد قلمروی فراری شود اما خب NSX این کار را انجام داد. نتیجه‌ی نهایی یک خودروی بسیار ارزان‌تر و توانا بود که در فاز نهایی توسعه با نام آیرتون سنا هم گره خورده بود.

  • کیا K900

ما درباره‌ی اینکه نام سدان پرفورمنس کیا یعنی استینگر را در این لیست قرار دهیم یا نه بحث‌های مفصلی انجام دادیم اما معتقدیم این یک پیشرفت منطقی برای برندی است که یک پله بالاتر رفته و با شرکت‌هایی همچون تویوتا و هوندا رقابت کند؛ اما اینکه کیا یک سدان لوکس فول سایز بسازد حرکت عادی‌ای نبوده و زمانی که K900 در سال 2012 عرضه شد سر و صدای زیادی به پا کرد. این خودرو چیزی بیشتر از یک سدان زیبا و مجهز است و ارتباط زیادی با هیوندای اکوئوس و جنسیس G90 دارد.

  • فراری FF

اگرچه FF یک خودروی اقتصادی دیفرانسیل جلو نیست اما یک شوتینگ بریک متفاوت برای برندی است که قبلاً به این صورت هرگز تولید نشده بود. البته پیشرانه‌ی 12 سیلندر 6.3 لیتری 650 اسب بخاری این خودرو به همراه هندلینگی تیز همچنان بر فراری بودن این هیولا تأکید می‌کنند.

  • آئودی R8 RWS

آئودی با استفاده از معماری و پیشرانه‌ی لامبورگینی یک سوپرکار جذاب ساخت که البته در همان زمان نیز یک حرکت سورپرایز کننده به شمار می‌رفت؛ اما حذف سیستم چهار چرخ محرک مشهور کواترو و تولید مدل دیفرانسیل عقب باعث تعجب هرچه بیشتر ما شد.

  • لکسس LFA

مدت‌های مدیدی بود که مردم دو ذهنیت مشهور درباره‌ی لکسس داشتند. برخی افراد آن را یک تویوتای مهندسی شده برای پیرمردهای پولدار می‌دانستند و برخی نیز لکسس را مناسب افرادی می‌دانستند که اهمیت چندانی به هندلینگ ب ام و سری 3 نمی‌دانند؛ اما لکسس برای پایان هرگونه حرف‌وحدیث دراین‌باره اقدام به معرفی یک سوپرکار فوق‌العاده به نام LFA کرد که پیشرانه‌ی 10 سیلندر آن هنوز هم جزو جذاب‌ترین نیروگاه‌های صنعت خودروست.

  • داج وایپر

وایپر درست زمانی متولد شد که داج و کرایسلر وضعیت چندان خوبی نداشتند؛ اما این خودرو که از استایل واقعی یک داج سود می‌برد محصولی ارزان و سریع بود. در بطن این خودرو یک پیشرانه‌ی 10 سیلندر بسیار خاص قرار گرفته بود که می‌توانست مغزتان را درون جمجمه تکان دهد!

  • پورشه کاین

پورشه یک شاسی‌بلند بسازد؟ حتی بدبین‌ترین طرفدار پورشه در آن زمان نیز تصور نمی‌کرد که یکی از بهترین اسپورت سازان دنیا دست به چنین کاری بزند؛ اما خب این برند با تولید شاسی‌بلند کاین سرمایه‌ی عظیمی به دست آورد. پورشه با پولی که از فروش کاین به جیب زد همچنان 911 را سر پا نگه داشت و در لمانز سرمایه‌گذاری کرد و هیولایی همچون کررا GT را تولید نمود.

  • آلپاین A110

نام این خودرو به یک محصول افسانه‌ای قدیمی اشاره دارد اما خب افراد زیادی انتظار تولد دوباره‌ی چنین خودرویی را نداشتند؛ اما خب خود برند مسابقه‌ای آلپاین در سال 2017 احیا شد و این کار با معرفی یک خودروی جذاب صورت گرفت.

  • سوبارو BRZ

این خودرو با همکاری تویوتا تولید شده اما عرضه‌ی آن توسط سوبارویی که به ساخت خودروهای خانوادگی چهار چرخ محرک مشهور است کمی عجیب جلوه می‌کند. این خودرو نه تنها از نوع دیفرانسیل عقب و تنفس طبیعی است بلکه سواری هیجان‌انگیزی را نیز ارائه می‌کند.

منبع: carbuzz

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.