مینیونها علیرغم کاهش فروش چشمگیر، ماندگار خواهند بود
طی سالهای اخیر فروش سدانها تا حد قابلتوجهی کاهش یافته و به همین دلیل بسیاری از خودروسازان از تعداد سدانهای خود کاستهاند اما این ماشینهای خانوادگی هنوز هم فروش نسبتاً زیادی دارند ولی مطمئناً در رابطه با مینیونها اینطور نیست زیرا این خودروها سال گذشته در ایالاتمتحده مجموعاً تنها 364 هزار دستگاه فروش داشتهاند. در گذشته اما مینیونها یکی از اصلیترین بخشهای بازار خودرو بودند و تقریباً همهٔ خودروسازان حتی مزدا و فولکسواگن حداقل یک مینیون در سبد محصولات خود داشتند.
به دلیل فروش و محبوبیت بالای مینیونها، در سالهای نهچندان دور برخی شرکتها حتی چندین مینیون را به بازار عرضه میکردند مثل کرایسلر تاوناند کانتری، دوج گرند کاروان و پلیموث وویاگر؛ اما امروزه با توجه به اینکه خریداران به سمت کراساوورها و اسیوویها گرایش پیدا کردهاند، فروش مینیونها بشدت کاهش یافته است یعنی همان بلایی که قبلاً سر استیشنها آمد. به گزارش آسوشیتدپرس، فروش مینیونها نسبت به دوران اوج فروش آنها در سال 2000، امروزه 966 هزار دستگاه کمتر شده است.
به دلیل کاهش چشمگیر فروش مینیونها، تعدادی از خودروسازان مثل جنرال موتورز و فورد از این بخش خارج شدند و در حال حاضر تنها تعدادی محدودی مینیون شامل کرایسلر پاسیفیکا، دوج گرند کاروان، هوندا اودیسه، تویوتا سیینا و کیا سدونا در بازار حضور دارند؛ اما مینیونها با وجود افت شدید فروش، از بازار کنار نخواهند رفت. رئیس بخش خودروهای سواری فیات-کرایسلر آقای «Tim Kuniskis» به آسوشیتدپرس گفته است هیچ خودروی دیگری نمیتواند با یک مینیون رقابت کند. این خودروها از لحاظ حمل سرنشین و بار بیرقیب هستند و همینطور معمولاً مصرف سوخت کمتری هم از کراساوورها دارند.
یکی از علتهای ماندگاری مینیونها در بازار عدم وجود رقابت زیاد در این بخش است. به گفتهٔ آقای Kuniskis، هرچند ممکن است دیگر کلاسها سالانه بیش از یکمیلیون دستگاه فروش داشته باشند اما آن کلاسها با حضور بیست رقیب یا حتی بیشتر اشباع شدهاند؛ اما در بخش مینیونها، فقط با حضور سه خودروساز اصلی که بیش از 300 هزار دستگاه فروش دارند، میتوانند همهٔ نیازهای این بخش را پوشش دهند. علاوه بر این، سود بالا هم یکی دیگر از دلایلی است موجب ماندگاری مینیونها در بازار میشود.
هرچند ممکن است مینیونها سودی بهاندازهٔ پیکاپهای فول سایز 50 تا 60 هزار دلاری نداشته باشند اما این خودروها حاشیهٔ سود بالایی دارند و قیمت آنها بهراحتی به بیش از 40 هزار دستگاه میرسد؛ بنابراین ممکن است آیندهٔ روشنی در انتظار مینیونها باشد. از سوی دیگر، این خودروها به دلیل برخورداری از فضای داخلی زیاد، به نمونههای آزمایشی محبوبی برای خودروهای خودران تبدیل شدهاند.