انتخاب پیکاپ سال 2020 موتورترند

پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 08:30
مطالعه 14 دقیقه
MotorTrend-Truck-Year-1
به آخرین قسمت از مطالب معرفی خودروهای سال 2020 موتورترند رسیدیم و پس از معرفی خودروی سال و شاسی‌بلند سال، در این مطلب پیکاپ سال 2020 موتورترند را...
تبلیغات

به آخرین قسمت از مطالب معرفی خودروهای سال 2020 موتورترند رسیدیم و پس از معرفی خودروی سال و شاسی‌بلند سال، در این مطلب پیکاپ سال 2020 موتورترند را معرفی می‌کنیم. طبیعتاً تعداد شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال از دو بخش دیگر کمتر است به‌گونه‌ای که رقابت امسال با حضور تنها هشت پیکاپ برگزار شده است که طبق معمول همهٔ آن‌ها آمریکایی هستند! امسال همهٔ پیکاپ‌های بزرگ در دو نسخهٔ سبک و سنگین در رقابت شرکت کرده‌اند و دو پیکاپ میان سایز هم در بین شرکت‌کنندگان حضور دارند؛ اما به دلیل تعداد کم شرکت‌کنندگان، در رقابت انتخاب پیکاپ سال برخلاف دو رقابت دیگر مرحلهٔ فینال وجود ندارد و برنده مستقیماً از بین همان شرکت‌کنندگان اولیه انتخاب می‌شود.

شرکت‌کنندگان رقابت پیکاپ سال 2019 موتورترند

شورلت سیلورادو 1500

شورلت سیلورادو 2500HD

فورد رنجر

جی‌ام‌سی سی‌یرا 1500

جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD

جیپ گلادیاتور

دوج رم 1500

دوج رم HD

 

نحوهٔ آزمایش شرکت‌کنندگان در رقابت امسال تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده که به‌منظور تقلید بهتر از نحوهٔ استفاده از پیکاپ‌ها در دنیای واقعی طراحی شده است. رقابت رسماً در پیست آزمایشی محلی موتورترند در فونتانای کالیفرنیا با آزمایش حمل بار آغاز شد. پیکاپ‌های میان سایز با 450 کیلوگرم و پیکاپ‌های بزرگ سبک (به این پیکاپ‌ها نیم تن گفته می‌شود) با 680 کیلوگرم بار در قسمت بارشان مورد آزمایش قرار گرفتند اما پیکاپ‌های وظیفه سنگین به خاطر ظرفیت بار بیشتر، از این آزمایش معاف شدند. سپس شرکت‌کنندگان راهی آریزونا شدند و در جادهٔ 34 کیلومتری موتورترند مورد ارزیابی قرار گرفتند. بعدازآن دو روز دیگر هم در زمین‌های آزمایشی کرایسلر در آریزونا سپری شد.

در اینجا تیم آزمایش اطلاعات پیکاپ‌ها را یک‌بار در حالت خالی و یک‌بار در حالتی که یک تریلر با وزنی حدود سه‌چهارم از حداکثر ظرفیت بکسل هر پیکاپ به آن‌ها متصل شده جمع‌آوری کردند. سپس داوران هر پیکاپ را با همان تریلر در یک مسیر آفرود مورد آزمایش قرار دادند. پس از انجام این آزمایش‌ها، برای ارزیابی نحوهٔ رفتار هر پیکاپ با سه‌چهارم حداکثر ظرفیت بکسل خود در دنیای واقعی، شرکت‌کنندگان راهی شهر بولهد شدند و طی مسافتی نزدیک به 10 کیلومتر موردبررسی قرار گرفتند. بدین ترتیب با انجام همهٔ آزمایش‌ها و دریافت داده‌ها، نهایتاً برندهٔ این رقابت به‌عنوان پیکاپ سال 2020 انتخاب شد.

دوج رم HD، پیکاپ سال 2020 موتورترند

آسان‌ترین کار در صنعت خودروسازی بازاریابی برای پیکاپ‌ها است. رویکرد معمول در تبلیغات این خودروها باعث شده مهندسان فقط درگیر اعداد حداکثر ظرفیت بار و حداکثر ظرفیت بکسل باشند تا پرفورمنس و توانایی که برای خریداران کمتر کاربرد دارد؛ اما اگر مهندسان و طراحان روی پرفورمنس، توانایی و تطبیق‌پذیری تمرکز کنند یعنی چیزهایی که خریداران واقعی پیکاپ‌ها می‌خواهند و به آن‌ها نیاز دارند، نتیجهٔ کار پیکاپ سال 2020 موتورترند یعنی دوج رم وظیفه سنگین خواهد بود.

ساخت یک پیکاپ وظیفه سنگین بزرگ جذاب و زیبا هرگز کار آسانی نیست اما رم وظیفه سنگین این کار را به‌راحتی در هر دو مدل 2500 (به این پیکاپ‌ها سه‌چهارم تن گفته می‌شود) و 3500 (به این پیکاپ‌ها یک تن گفته می‌شود) انجام داده است. این پیکاپ سنگین جدید که روی پلت‌فرم فولادی جدیدی با استحکام بالا ساخته شده و با سه نوع کابین مختلف، دو طول قسمت بار مختلف و چرخ‌های تکی یا دوبل عقب به بازار عرضه می‌شود، زیبا، هدفمند و مدرن به نظر می‌رسد و درعین‌حال بهبودهای کاربردی را هم تجربه کرده است. به‌عنوان‌مثال جلوپنجره 30 درصد بزرگ‌تر از قبل شده تا بزرگ‌ترین رادیاتور و اینترکولری که تاکنون در یک رم وظیفه سنگین نصب شده است را تغذیه کند درحالی‌که کاپوت آلومینیومی هم به کاهش وزن کمک می‌کند. طراحی رم HD جدید نه‌تنها با ضریب درگ 0.40 بهترین آئرودینامیک را در کلاس خود دارد بلکه زیباترین هم هست.

اما اوضاع این پیکاپ در داخل حتی از این هم بهتر است. دوج سرمایه‌گذاری زیادی روی کابین نسخه‌های وظیفه سنگین رم کرده است تا اینجا را برای خریداران به مکانی بهتر تبدیل کند. نمایشگر استاندارد سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Uconnect رم HD از نوع 5 اینچی است اما امکان سفارش نمونه‌های بزرگ‌تر 8.4 اینچی و 12 اینچی عظیم هم برای آن وجود دارد؛ اما کابین رم با وجود ویژگی‌های جدید مثل گذشته همچنان کاربردی باقیمانده است. در همین حال، به تیپ بالا ردهٔ لیمیتد رم HD که در بازار به‌سرعت رو به رشد تراک‌های لوکس حضور دارد هم توجه ویژه‌ای شده است. کابین این تیپ با چرم نرم و تریم چوبی، زیبا و ممتاز است تا جایی که می‌تواند نکته‌هایی را به برخی برندهای لوکس آموزش دهد! این چیزی است که یک خودروی لوکس باید باشد و هیچ پیکاپ دیگری در بازار نمی‌تواند آن‌را مغلوب کند.

پیکاپ‌های وظیفه سنگین (سه‌چهارم تن و یک تن) بیشتر از هر وانت دیگری همه‌کاره هستند. تراک‌های HD حداقل هر هفته تریلر یدک می‌کشند. علاوه بر این، خریداران این پیکاپ‌ها بیشتر از مالکین پیکاپ‌های سبک‌تر قسمت بار وانت خود را پُر می‌کنند و یا به‌طور مرتب به آفرود می‌روند. رفع نیازهای متنوع خریداران این پیکاپ‌ها کار ساده‌ای نیست اما رم با همهٔ این نیازها مطابقت دارد. همان‌طور که اکثر خریداران پیکاپ می‌دانند، کلید یک پیکاپ قابل‌اطمینان زیر کاپوت آن پیدا می‌شود یعنی جایی که دوج برای آن سه گزینهٔ مختلف را در نظر گرفته است.

پیشرانهٔ 6.4 لیتری V8 همی با 410 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن متر گشتاور از نسل قبلی آمده و در هردو مدل 2500 و 3500 استاندارد است. هرچند خروجی این موتور نسبت به قبل تغییری نداشته اما این همی بزرگ به جدیدترین فناوری غیرفعال‌سازی سیلندرها مجهز شده است تا بتواند با چهار سیلندر کار کند و مصرف سوخت نسبت به نسل قبلی کاهش یابد. برای انتقال نیرو هم گیربکس هشت سرعتهٔ جدید رم 1500 جایگزین نمونهٔ شش سرعتهٔ قدیمی شده است.

برای کسانی که با همی راضی نمی‌شوند، یک موتور توربودیزل کامینز بازطراحی شده در نظر گرفته شده است که در دو نسخهٔ مختلف ارائه می‌شود. این موتور که از نوع 6.7 لیتری شش سیلندر خطی است، با بلوک، پیستون‌ها، سر سیلندر و میل بادامک‌های جدید حالا نرم‌تر، سبک‌تر و کارآمدتر از قبل شده است. نسخهٔ استاندارد این موتور 370 اسب بخار قدرت و 1152 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما برای کسانی که این اعداد را کافی نمی‌دانند، نسخه‌ای با بازده بالا از این موتور هم فقط برای مدل 3500 ارائه می‌شود که 400 اسب بخار قدرت و 1355 نیوتن متر گشتاور دارد. رم 3500HD با این پیشرانه در صوت تجهیز به پکیج Max Tow در نسخهٔ تک کابین دیفرانسیل عقب می‌تواند تا 16 تن را یدک بکشد اما حداکثر ظرفیت بار آن‌که 3.5 تن است، با موتور بنزینی همی ارائه می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف پیکاپ‌های سنگین مثل نسل قبلی رم HD، کیفیت سواری واقعاً وحشتناک در هنگام خالی بودن است اما دوج مدت‌زمان زیادی را صرف پالایش سیستم تعلیق نسل جدید رم وظیفه سنگین کرده و از رویکردی چندجانبه برای حل این مشکل استفاده کرده است. بدین منظور تمام مدل‌های وظیفه سنگین جدید به کمک‌های واکنش فرکانسی مجهز شده‌اند که در مدل 2500 در عقب با فنرهای پیچشی پنج اتصالی و در 3500 با فنرهای شمش سنتی کار می‌کنند تا کیفیت سواری و هندلینگ هردو مدل چه در حالت خالی چه با بار بهتر شود. علاوه بر این، فنرهای بادی هم قابل سفارش است که بازهم کیفیت سواری را بهبود می‌بخشد.

رم‌ها به‌طور سنتی در مقایسه با رقبای فورد و جنرال موتورز ارزش بیشتری داشته‌اند و رم HD جدید هم از این قاعده مستثنی نیست. قیمت مدل 2500 از تنها 35 هزار دلار آغاز می‌شود که از شورلت سیلورادو 2500HD و جی‌ام‌سی سی‌یرا 2500HD ارزان‌تر بوده و تنها 345 دلار گران‌تر از فورد F250 است. از طرف دیگر، قیمت گران‌ترین عضو این خانواده یعنی رم 3500 لیمیتد از 64 هزار دلار شروع می‌شود که درحالی‌که یکی از لوکس‌ترین کابین‌هایی که تاکنون در یک وانت دیده‌ایم را ارائه می‌کند (اگر لوکس‌ترین نباشد)، از جی‌ام‌سی سی‌یرا 3500HD دنالی و فورد F350 لیمیتد ارزان‌تر است. علاوه بر این، در تجهیزات استاندارد و لیست آپشن‌ها هم رقبا نمی‌توانند با این قوچ مجلل مطابقت داشته باشند.

هرچند ممکن است بازاریابان پیکاپ‌ها کار ساده‌ای داشته باشند اما وظیفهٔ داوران رقابت پیکاپ سال 2020 دشوار است زیرا هنگامی‌که وانت‌های امروزی به یک اندازه توانمند هستند، تعیین یک برنده کار ساده‌ای نیست؛ اما خوشبختانه امسال هیچ پیکاپی در برابر معیارهای داوران به‌اندازهٔ دوج رم وظیفه سنگین موفق نبود. مطمئناً پیکاپ‌هایی در بازار وجود دارند که سریع‌تر از رم بوده و ظرفیت بار و بکسل بیشتری دارند اما بااین‌حال هیچ وانتی در بازار وجود ندارد بهتر از این با نیازهای متنوع خریداران مطابقت داشته باشد. دوج رم وظیفه سنگین در زمان خالی بودن یا هنگام حمل بار راحت است، از رقبا لوکس‌تر اما ارزان‌تر است، رانندگی آن ‌هم در جاده و هم در مسیرهای آفرود عالی است، ایمن، کارآمد و فوق‌العاده توانمند است و به همین دلیل این پیکاپ سال 2020 موتورترند است.

 

مشخصات فنی

 

Ram 2500HD

Ram 3500HD

پیشرانه

6.4 لیتری V8 بنزینی

6.7 لیتری I6 توربودیزل

قدرت

410 اسب بخار

400 اسب بخار

گشتاور

580 نیوتن متر

1355 نیوتن متر

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک

6 سرعته اتوماتیک

محور محرک

عقب یا چهارچرخ

عقب یا چهارچرخ

طول

6,065 میلی‌متر

6,624 میلی‌متر

عرض

2,118 میلی‌متر

2,451 میلی‌متر

ارتفاع

2,055 میلی‌متر

2,014 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,792 میلی‌متر

4,292 میلی‌متر

وزن خالص

3343 کیلوگرم

3998 کیلوگرم

ظرفیت بار

540 کیلوگرم

2350 کیلوگرم

ظرفیت بکسل

4700 کیلوگرم

15500 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

6 نفر

5 نفر

شتاب صفر تا 96

7.3 ثانیه

8.8 ثانیه

مسافت 400 متر

15.6 ثانیه

16.7 ثانیه

ترمز از 96 تا صفر

42.6 متر

44.2 متر

ظرفیت باک

117 لیتر

121 لیتر

مصرف سوخت

19.6 لیتر ترکیبی

15.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

54,595 دلار

78,990 دلار

قیمت تست‌شده

67,655 دلار

88,130 دلار

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.