معرفی قوی‌ترین پیشرانه‌های خودرویی دنیا (قسمت دوم)

یک‌شنبه 13 بهمن 1398 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
koenigsegg-jesko engine
معمولاً هرچه حجم پیشرانه افزایش یابد قدرت بیشتری به دست خواهد آمد اما بسیاری از پیشرانه‌هایی که خواهید دید حجم بسیار کمی داشته ولی قدرت‌های به دست...
تبلیغات

معمولاً هرچه حجم پیشرانه افزایش یابد قدرت بیشتری به دست خواهد آمد اما بسیاری از پیشرانه‌هایی که خواهید دید حجم بسیار کمی داشته ولی قدرت‌های به دست آمده از آن‌ها فوق‌العاده است.

به دست آوردن قدرت زیاد از پیشرانه‌هایی با حجم بالا کار نسبتاً آسانی است اما درباره پیشرانه‌های بسیار کوچک چه؟

در گذشته دستیابی به 100 اسب بخار در هر لیتر پیشرانه معمولاً مختص خودروهای اسپورت با پرفورمنس بالا بود. خودروهای خانوادگی استاندارد هرگز به این عدد نزدیک هم نمی‌شدند.

اما هم‌اکنون به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته و مخصوصاً استفاده از توربو، حتی محصولات رده میانی نیز توانایی دست‌یابی به چنین خروجی‌ای را دارند. در ادامه 25 خودرویی را به شما معرفی خواهیم کرد که میزان اسب بخار تولیدی پیشرانه آن‌ها در هر لیتر بیشتر از 100 اسب بخار می‌باشد. برخی از این خودروها بسیار خاص و گران‌بها هستند درحالی‌که بخشی نیز خودروهایی عادی و مورد استفاده عموم مردم می‌باشند.

پس از نگارش قسمت اول این مقاله حالا نوبت به بخش پایانی آن رسیده است. با ما همراه باشید.

  • مک لارن 720S

قدرت: 177.8 اسب بخار به ازای هر لیتر

مک لارن خودروهای تولیدی خود را به چند دسته تقسیم می‌کند. در سری سوپر، قوی‌ترین مدل 720S نام داد. همانند دیگر محصولات مک لارن، این خودرو هم از پیشرانه 8 سیلندر استفاده کرده اما با حجم 3994 سی‌سی شاهد قدرت 710 اسب بخاری هستیم. از نظر قدرت و نسبت اسب بخار به حجم پیشرانه، 720S پیشرانه 12 سیلندر 6 لیتری F1 اسطوره‌ای را پشت سر می‌گذارد.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه فرسنگ‌ها با واژه غیر منعطف بودن فاصله دارد اما اگر واقعاً بخواهید شتاب بگیرید باید دور پیشرانه را به 4 هزار برسانید. وقتی این کار را انجام دهید حس فوق‌العاده‌ی سرعت را خواهید دید. از اینجا به بعد دور پیشرانه به‌صورت وحشیانه‌ای افزایش یافته و به سمت 8 هزار و فراتر از آن می‌رود.

  • پورشه 911 GT2 RS

قدرت: 181.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

از نظر قدرت پیشرانه هیچ‌یک از نسخه‌های کنونی 911 نمی‌تواند به GT2 RS نزدیک شود. تاریخچه تولید این مدل‌ها به اوایل دهه 90 میلادی بازمی‌گردد. نیروگاه 6 سیلندر پورشه با حجم دقیق 3800 سی‌سی قدرت 690 اسب بخاری تولید می‌کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: به همان اندازه‌ای که قدرت پیشرانه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، واکنش آن به دستورات راننده نیز برجسته است چراکه خودرو پرفورمنس بسیار بالایی دارد.

  • فراری 488 پیستا

قدرت: 182 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیستا نسخه‌ای مختص پیست از فراری 488 است هرچند برخلاف برخی نمونه‌های دیگر تردد آن در جاده منع قانونی ندارد. علاوه بر کاهش وزن و بهبود آئرودینامیک، این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر 3902 سی‌سی ارتقا یافته استفاده می‌کند و بنابراین خروجی آن از 661 به 710 اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه 8 سیلندر پیستا از آن دست پیشرانه‌هایی نیست که با گشتاور بالای خود و شتاب ناگهانی در دورهای میانی باعث بدحالی شود. این نیروگاه برخلاف پیشرانه‌های دیگر از این نوع بوده زیرا دورش به‌ راحتی بالا رفته و صدایی خاص دارد. ردلاین پیشرانه به 8 هزار می‌رسد که رسیدن به آن نقطه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

  • ولوو V60 پولستار

قدرت: 183.3 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین نمونه از ولوو V60 پولستار و برادر سدان S60 آن به پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مجهز شده بودند. این پیشرانه در سال 2016 جای خود را به نیروگاه 4 سیلندر 1969 سی‌سی با قدرت 362 اسب بخار داد که نسبت قدرت به حجم آن بیشتر از برخی محصولات فراری، پورشه و مک لارن می‌باشد!

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: علیرغم وجود سوپرشارژر، این پیشرانه در آغاز کمی کند عمل می‌کند و زیر دور 2 هزار شادابی زیادی ندارد. باید هزار دور دیگر بر آن بیفزایید تا شدت عملش را مشاهده کنید. اینجاست که دور پیشرانه به‌طوری استثنایی بالا رفته و صدایی دلپذیر تولید می‌کند.

  • بوگاتی شیرون

قدرت: 185 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیشرانه 16 سیلندر 7993 سی‌سی شیرون که کمی پرحجم‌تر از پیشرانه 2 لیتری بکار رفته در ولوو V60 پولستار می‌باشد (!) قدرت 1479 اسب بخاری تولید می‌کند. همان‌گونه که می‌دانید یک نسخه اصلاح شده از این پیشرانه در نمونه رکوردشکن شیرون سوپر اسپورت 300+ بکار رفت و قدرت 1578 اسب بخاری داشت.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: در عرض یک یا دو ثانیه می‌بینید به‌ سرعت‌های فوق‌العاده بالا رسیده و همه‌چیز در اطرافتان به‌صورت مبهم به چشم می‌آید. صدای پیشرانه خیلی روح‌بخش نیست اما خب بد هم نبوده و همیشه بر اطراف غلبه دارد. انگار کنار ایستگاه قطار ایستاده‌اید و قطار ایستگاه را ترک می‌کند...

  • فورد GT

قدرت: 185.1 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین ادای احترام فورد به GT40 خود قطعاً قدرت کافی را داشته اما آن پیشرانه 8 سیلندر 5.4 لیتری به سختی می‌توانسته به نسبت قدرت به حجم 100 برسد. دومین نسل GT که در سال 2017 پدیدار شد بسیار احساس‌برانگیز ظاهر شده است. پیشرانه 6 سیلندر 3496 سی‌سی توئین توربوی این خودرو قدرت 647 اسب بخاری تولید می‌کند.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: ما صدای آن را دوست داریم، صدایی شفاف و تأثیرگذار که با حداقل تأخیر در توربو همراه شده است. حتی در حالت اسپورت سیستم ضد تأخیر مؤثری وجود دارد. این نیروگاه پرقدرت باعث ایجاد شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت زیر 3 ثانیه می‌شود.

  • نیسان GT-R50

قدرت: 186.9 اسب بخار به ازای هر لیتر

این خودرو با فاصله زیاد قوی‌ترین نسخه از نیسان GT-R بوده و با همکاری ایتال دیزاین و به منظور گرامی داشت 50 سالگی GT-R تولید شده است. پیشرانه 6 سیلندر این خودرو با حجم 3799 سی‌سی بسیار دگرگون شده تا حداکثر قدرت 710 اسبی را تولید نماید.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: سواری این خودرو همان حس سنگین نسخه‌های استاندارد را دارد. میدان دید خودرو به خاطر سقف محدود بوده ولی به بدی GT-R نیست. ما از گفتن اینکه GT-R50 ابعاد بزرگی دارد ابایی نداریم زیرا تقریباً به اندازه یک خودروی عضلانی مدرن آمریکایی بوده و طولش به حدود 4.7 متر می‌رسد.

  • مک لارن سنا

قدرت: 197.5 اسب بخار به ازای هر لیتر

نام این خودرو به افتخار آیرتون سنا، کسی که سه بار قهرمان فرمول 1 شد انتخاب شده است. سنا جزو خودروهای سری اولتیمیت مک لارن بوده و از پیشرانه مشابه 720S استفاده می‌کند اما قدرت آن با افزایش 79 اسبی به 789 اسب بخار رسیده است.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: پیشرانه 8 سیلندر سنا صدای زیادی داشته و از نظر بسیار هم لذت‌بخش است. البته داخل کابین بهتر است کلاه ایمنی بر سر داشته باشید؛ اما در دور 5500 است که سرانجام صدای پیشرانه به بهترین بخش خود رسیده و غرش با شخصیت یک نیروگاه 8 سیلندر را آزاد می‌کند.

  • SSC اولتیمیت آئرو TT

قدرت: 202.8 اسب بخار به ازای هر لیتر

اولین نمونه از اولتیمیت آئرو TT حدود سه سال رکورددار سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا بود اما بوگاتی با ویرون سوپر اسپورت این رکورد را به خود اختصاص داد. مدل به‌روز شده SSC از پیشرانه 8 سیلندر 6345 سی‌سی با قدرت 1287 اسب بخار استفاده کرده بود و بنابراین 104 اسب بخار قوی‌تر از نسخه قبلی بود.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: وقتی دکمه قرمز رنگ نصب شده در کنسول روی سقف را فشار دهید هیولایی را از خواب بیدار خواهید کرد. چیزی شبیه انفجار هسته‌ای کنترل شده در پیشرانه 8 سیلندر رخ می‌دهد. چند ثانیه پس از روشن این نیروگاه شاهد غرشی راضی کننده خواهید بود.

  • مرسدس-ای ام جی A45

قدرت: 208.4 اسب بخار به ازای هر لیتر

پیشرانه 1991 سی‌سی توربوی بکار رفته در مرسدس A45 حداکثر قدرت 415 اسب بخاری را در نسخه S تولید می‌کند. مرسدس از این پیشرانه به عنوان قوی‌ترین پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری دنیا نام برده اما همان‌گونه که خواهیم دید این ادعا درست نیست.

نظر اتوکار درباره این پیشرانه: و می‌رسیم به جادوی AMG یعنی پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری؛ اما جدای از سرعت فوق‌العاده، اکثر پیشرانه‌های بنزینی توربو کمی تأخیر در توربو را دارند ولی چنین چیزی در نیروگاه مرسدس دیده نمی‌شود.

  • میتسوبیشی اوو X FQ-440 MR

قدرت: 220.2 اسب بخار به ازای هر لیتر

به منظور گرامیداشت چهلمین سالگرد حضور در بریتانیا، میتسوبیشی قوی‌ترین نسخه اوو در تاریخ را با استفاده از پیشرانه 1998 سی‌سی 440 اسب بخاری ساخت. تنها 40 دستگاه از این خودرو تولید شده و آخرین نمونه آن هنوز هم توسط میتسوبیشی نگهداری می‌شود.

  • کونیگ زگ جسکو

قدرت: 313.6 اسب بخار به ازای هر لیتر

جدیدترین هایپرکار کونیگ زگ قوی‌ترین آن‌ها نیز هست. جسکو در صورت استفاده از بنزین قدرت 1262 اسبی و در صورت استفاده از مخلوط اتانول/بنزین E85 خروجی 1578 اسب بخاری خواهد داشت. تمامی این نیروی عظیم از دل یک پیشرانه با حجم 5032 سی‌سی به دست می‌آید و نسبت قدرت به حجم آن نیز عدد فوق‌العاده‌ای می‌شود.

معرفی قوی‌ترین پیشرانه‌های خودرویی دنیا (قسمت اول)

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.