کدام خودرو به‌صرفه‌تر است: الکتریکی یا بنزینی؟!

سه‌شنبه 27 خرداد 1399 - 14:30
مطالعه 8 دقیقه
hyundai-kona-ev-gas-cover-main
دوستداران خودروهای الکتریکی می‌گویند این خودروها از نظر هزینه‌های سوخت و نگهداری به‌صرفه‌تر هستند و بنابراین در کل مالکیت آن‌ها راحت‌تر و...
تبلیغات

دوستداران خودروهای الکتریکی می‌گویند این خودروها از نظر هزینه‌های سوخت و نگهداری به‌صرفه‌تر هستند و بنابراین در کل مالکیت آن‌ها راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود؛ اما در طرف مقابل افرادی هستند که می‌گویند قیمت خودروهای الکتریکی بیشتر از نمونه‌های بنزینی است. خب آیا نگهداری خودروهای الکتریکی در درازمدت هزینه کمتری به مالک تحمیل می‌کند؟ به نوعی. گاهی اوقات. آن‌گونه که می‌گویند این موضوع پیچیده‌ای است!

به منظور بررسی اینکه یک خودروی الکتریکی واقعاً کم‌هزینه‌تر از نمونه‌های بنزینی قابل‌مقایسه است یا خیر ما دو خودرو در بازار آمریکا را که با هر دو نوع قوای محرکه عرضه می‌شوند انتخاب کرده‌ایم: هیوندای کنا و کنا الکتریک و مینی کوپر هاردتاپ دو درب و مینی الکتریک. ما هزینه‌های نگهداری این خودروها را از منابع موثق پیدا کرده و با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

  • تحلیل هزینه سه‌ساله

ما تصمیم گرفتیم هزینه سه سال اول مالکیت را تخمین بزنیم. برای انجام بهترین مقایسه ممکن ما هزینه‌های اقساط یا بیمه را در نظر نگرفتیم. چگونگی انتخاب میزان اقساط و پیش‌پرداخت می‌تواند تأثیر زیادی روی هزینه‌های کلی داشته باشد؛ و هزینه‌های بیمه نیز بسیار متنوع بوده و به ایالت محل سکونت، سابقه رانندگی و... بستگی دارد.

مقایسه ما با قیمت پایه هر دو خودرو شروع می‌شود. بعدا نیز مشوق‌های دولتی برای نمونه‌های الکتریکی دخیل شده است. در این حالت داریم:

قیمت مینی کوپر هاردتاپ: 24250 دلار

قیمت مینی الکتریک: 30750 دلار

قیمت هیوندای کنا: 21440 دلار

قیمت هیوندای کنا الکتریک: 38330 دلار

  • مسافت پیموده شده

ما کارکرد سالانه 24140 کیلومتر را به‌صورت متوسط در نظر گرفتیم. اگر فردی به‌صورت روزانه 48 کیلومتر را طی کند حتی مینی الکتریک با برد 177 کیلومتری نیز به این کارکرد خواهد رسید. طبیعی است که برای دوره‌ای سه‌ساله ما کارکرد 72420 کیلومتری را دخیل کردیم.

  • هزینه‌های مالکیت و نگهداری

برای محاسبه این بخش ما از تحلیل هزینه‌های AAA در سال 2019 استفاده کردیم. این وب‌سایت میزان هزینه پرداختی به ازای هر 1.6 کیلومتر کارکرد خودرو را محاسبه می‌کند. هزینه‌های خودروهای گوناگون در بخش‌هایی همچون لاستیک‌ها، ترمزها، روغن و تعمیرات در دوره‌ای 5 ساله محاسبه می‌شود. بله این بازه زمانی بیشتر از بازه سه‌ساله ماست بنابراین شاید اینجا کمی ارقام بالاتری را مشاهده کنید؛ و این هزینه‌ها بیشتر از هزینه‌هایی بوده که ما در تست‌های بلندمدت 64370 کیلومتری تجربه کرده‌ایم؛ اما داده‌های AAA ایده‌های خوبی ایجاد می‌کنند. همان‌گونه که انتظار می‌رود خودروهای الکتریکی به خاطر عدم تعویض روغن یا دیگر تعمیرات پیشرانه هزینه‌های نگهداری کمتری دارند. هزینه نگهداری هر خودرو در 1.6 کیلومتر و طی کارکرد 72420 کیلومتری را می‌بینیم:

مینی: 0.0853 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر/هزینه 3839 دلار

مینی الکتریک: 0.066 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر/هزینه 2970 دلار

هیوندای کنا: 0.0909 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر/هزینه 4091 دلار

هیوندای کنا الکتریک: 0.066 دلار به ازای هر 1.6 کیلومتر/هزینه 2970 دلار

اینجاست که وضعیت کمی عجیب می‌شود. هر دو شرکت مینی و هیوندای سرویس‌های نگهداری رایگان برای سه سال یا 57936 کیلومتر را ارائه می‌کنند. ما این سرویس‌ها را نادیده گرفتیم زیرا هدف ما یافتن هزینه‌های مالکیت یک خودرو در بازه سه‌ساله بوده است.

  • مصرف انرژی

به منظور محاسبه مصرف انرژی هر دو نوع خودرو ما از درجه‌بندی گالن و کیلووات ساعت EPA در هر 160 کیلومتر استفاده کردیم. هرچقدر عددها پایین باشند خودرو کاراتر خواهد بود. همان‌گونه که خواهید دید مینی هاردتاپ مصرف کمتری نسبت به کنا داشته ما کنا الکتریک بهتر از مینی الکتریک عمل کرده است.

مینی: 3.2 گالن در هر 160 کیلومتر

مینی الکتریک: 31 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر

هیوندای کنا: 3.3 گالن در هر 160 کیلومتر

هیوندای کنا الکتریک: 27 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر

  • هزینه بنزین

برای محاسبه هزینه بنزین ما از قیمت متوسط بنزین در فوریه 2020 استفاده کردیم که مبلغ 2.44 دلار برای بنزین معمولی و 3.11 دلار برای بنزین سوپر بوده است. به خاطر شیوع ویروس کرونا و افت قیمت نفت، قیمت بنزین نیز کاهش یافته است. ما می‌دانیم که این وضعیت برای همیشه ادامه نخواهد داشت و قیمت بنزین دوباره بالا خواهد رفت. اینجا هزینه بنزین مینی و هیوندای درون‌سوز به ازای کارکرد 72,420 کیلومتر را آورده‌ایم:

مینی هاردتاپ: 4478 دلار

هیوندای کنا: 3623 دلار

  • هزینه شارژ

محاسبه هزینه شارژ کمی سخت‌تر است. اول اینکه اکثر جایگاه‌های شارژ بجای کیلووات از دقیقه استفاده می‌کنند. خوشبختانه تغییراتی در راه است. از ابتدای سال 2023 تمامی جایگاه‌های شارژ کالیفرنیا بر پایه کیلووات هزینه‌ها را محاسبه خواهند کرد؛ اما فعلاً از نرخ شارژ در هر دقیقه استفاده می‌کنیم.

پس از تمامی محاسبات پیچیده ما به هزینه شارژ مینی و هیوندای الکتریکی در 72,420 کیلومتر رسیده‌ایم:

مینی الکتریک: 1939 دلار

هیوندای کنا الکتریک: 1723 دلار

  • افت قیمت

بخش نهایی هزینه‌های نگهداری یک خودرو افت قیمت آن است. این فاکتور بر پایه تجربه‌های پیشین، تقاضای مشتریان، در دسترس بودن خودرو، شهرت برند و... محاسبه می‌شود. نگاهی سریع به آمار نشان می‌دهد خودروهای الکتریکی افت قیمت سریع‌تری نسبت به نسخه‌های بنزینی دارند. یکی از مدیران شرکت ALG می‌گوید هزینه بالای خودروهای الکتریکی می‌تواند باعث افت قیمت آن‌ها شود. او اظهار می‌دارد:

از نظر قیمتی می‌بینیم که خودروهای الکتریکی گران‌تر هستند. این فقط از نظر قیمتی است که واقعاً باعث افت بهای بیشتر می‌شود.

اما با برخی بررسی‌ها به افت قیمت خودروها پس از سه سال مالکیت رسیده‌ایم:

مینی هاردتاپ: 8887 دلار

مینی الکتریک: 13653 دلار

هیوندای کنا: 10663 دلار

هیوندای کنا الکتریک: 12288 دلار

  • مقایسه هزینه مالکیت سه‌ساله

پس از بررسی‌های فراوان به این سؤال می‌رسیم: آیا خودروهای الکتریکی ارزان‌تر هستند؟

بر اساس قیمت خرید، هزینه‌های سوخت، نگهداری و افت قیمت در دوره‌ای سه‌ساله ما هزینه‌های مالکیت خودروها را جمع‌آوری کرده‌ایم:

مینی هاردتاپ: 41454 دلار

مینی الکتریک: 49312 دلار

هیوندای کنا: 39817 دلار

هیوندای کنا الکتریک: 55311 دلار

  • مشوق‌های مالیاتی

حالا پیش از آنکه تلفن را برداشته و به دوست خود که طرفدار خودروهای درون‌سوز است زنگ بزنید بهتر است بدانید متغیرهای دیگری هم وجود دارند. خودروهای الکتریکی هم‌اکنون با مشوق 7500 دلاری عرضه می‌شوند که باعث می‌شود که قیمت آن‌ها همین‌قدر کاهش یابد؛ و این باعث می‌شود هزینه‌های نگهداری دو خودروی الکتریکی این‌گونه کاهش یابد:

مینی الکتریک: 41812 دلار

هیوندای کنا الکتریک: 47811 دلار

  • مالکیت کدام‌یک به‌صرفه‌تر است؟

خب با توجه به محاسباتی که انجام دادیم مینی بنزینی در بازه زمانی سه‌ساله 358 دلار کم‌هزینه‌تر از نسخه الکتریکی خواهد بود. از طرف دیگر کنا الکتریک 7994 دلار هزینه بیشتری نسبت به نسخه بنزینی به مالک تحمیل می‌کند. سپس باید مشوق‌های محلی را نیز در نظر بگیرید. مورد بعدی به پیشرفت خودروهای الکتریکی و کاهش هزینه‌های شارژ آن‌ها مربوط می‌شود. در این صورت مینی شاید در حالت الکتریکی مزیتی کوچک داشته باشد.

موضوع این است که همه‌ی خودروهای الکتریکی شامل مشوق 7500 دلاری نیستند. تسلا و جنرال موتورز به سقف تولید 200 هزار دستگاهی خودروهای الکتریکی رسیده‌اند و احتمال اینکه میزان مشوق‌ها افزایش یابد خیلی کم است. در نهایت خودروسازان دیگر نیز به این سقف تولید خواهند رسید و مشوق یاد شده را از دست خواهند داد.

دیگر مشکل پیچیده‌ای که وجود دارد مقایسه غیردقیق خودروهای بنزینی و الکتریکی است. نسخه‌های بنزینی از تسلا مدل 3 یا فورد موستانگ مک-ای تولید نشده است. خریداران باید آن‌ها را با خودروهای مشابه دیگر مقایسه کنند. زمانی که این کار را انجام دهید محاسبات پیچیده‌تری خواهید داشت.

با تمامی این موارد آیا مالکیت یک خودروی الکتریکی در طولانی‌مدت به‌صرفه‌تر است؟ همه‌ی نشانه‌ها این امکان را نشان می‌دهند. شاید. گاهی اوقات؛ اما همان‌گونه که گفتیم در این وضعیت همه‌چیز وضعیت پیچیده‌ای دارد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.