انتخاب پیکاپ سال 2021 موتورترند
پس از انتخاب شاسیبلند سال 2021 و خودروی سال 2021 موتورترند، سرانجام به آخرین رقابت جایزهٔ سال یعنی پیکاپ موتورترند رسیدیم. یکی از صنایعی که تحت تأثیر بحران کرونا قرار نگرفته است، صنعت ساختمان است و ساخت خانهها توسط پیکاپ تراکها صورت میگیرد مثل پیکاپهایی که برای کسب جایزهٔ بهترین پیکاپ سال موتور ترند باهم رقابت میکنند. پیکاپها ابزارهای مفیدی برای کار هستند و از حمل کیسههای سیمان گرفته تا جابجایی کارگران، توسط این بارکشها انجام میگیرد.
پیکاپها زندگی سختی دارند زیرا مرتباً اشیاء و بارهای مختلف روی قسمت بار آنها کشیده میشود و کابین آنها نیز توسط راننده یا دیگر سرنشینان همواره کثیف میشود. پس یک پیکاپ خوب باید برای همهٔ این شرایط سخت آمادگی داشته باشد و درعینحال، تعطیلات آخر هفتهٔ اهالی خانواده را هم خراب نکند. رقابت انتخاب پیکاپ امسال موتورترند اما سبک بوده است زیرا تنها پنج مدل و مجموعاً هشت خودرو شامل نسخههای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفتهاند. البته کمبود پیکاپهای جدید از رقابت امسال چیزی کم نکرده و همهٔ شرکتکنندگان برای رسیدن به این جایزهٔ ارزشمند بسیار تلاش کردهاند.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال 2021 موتورترند
فورد سری F سوپر دیوتی
جیپ گلادیاتور
نیسان فرونتیر
نیسان تایتان
دوج رم TRX
برای انتخاب پیکاپ سال 2021 از بین این شرکتکنندگان، تیم آزمایش موتورترند هر پیکاپ را طی یک فرایند دقیق 10 روزه بهطور کامل مورد ارزیابی قرار دادند. البته باید توجه داشت که این یک رقابت مقایسهای نیست و هر پیکاپ بر اساس شایستگیهای خود با توجه به شش معیار اصلی ارزیابی میشود. این معیارها عبارتاند از:
پیشرفت در طراحی: به طراحی داخلی و خارجی و همینطور انتخاب هوشمندانه و استفاده از متریال توجه ویژهای میشود و از اینکه به شرکتی گفته شود خودروی آن زشت است ابایی وجود ندارد.
مهندسی و تکنولوژی: تکنولوژیهایی که به نفع خریداران است بررسی میشود. این میتواند از تکنولوژیهای پیشرانه و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق جدید را شامل شود. در داخل نیز توانایی خودروها در جای دادن سرنشینان و بارها و همینطور کارایی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ارزیابی میشود.
مصرف سوخت: در این رقابتی که خودروها از همه لحاظ بسیار باهم تفاوت دارند، مصرف سوخت با توجه به وزن و کلاس هر خودرو سنجیده میشود. برای خودروهای الکتریکی هم مصرف انرژی بهصورت معادل در نظر گرفته میشود.
ایمنی: ویژگیهای ایمنی که از سرنشینان در برابر آسیب در تصادفات محافظت میکنند، موردبررسی قرار میگیرند و توانایی خودرو برای کمک به راننده در جلوگیری از تصادف آزمایش میشود.
ارزش: بررسی میشود که هر خودرو در برابر برچسب قیمتی خود چه ویژگیهایی را ارائه میکند و چقدر ارزش خرید دارد. همچنین پیشبینی میشود که هر خودرو پس از پنج سال مالکیت چقدر از ارزش خود را حفظ میکند.
عملکرد: بررسی میشود که در هر خودرو طراحان و مهندسان وظیفهٔ خود را چقدر خوب انجام دادهاند. مثلاً یک خودروی لوکس باید بسیار راحت باشد، یک اسیووی آفرودی باید از هر مانعی عبور کند و یک خودروی اسپرت باید در پیچها دقیق و عالی عمل کند.
رم TRX، پیکاپ سال 2021 موتورترند
رم TRX پیکاپی است که استانداردها را بازنشانی میکند. این یک تغییردهندهٔ بازی هم در آفرود و هم در آنرود است. این پیکاپ به همان اندازهای که توانایی حمل بار و یدک کشی دارد، در مسابقات درگ هم به همان اندازه میتواند خودروهای اسپرت را اذیت کند. TRX فقط پیکاپ سال 2021 موتورترند نیست بلکه معیار جدیدی است که همهٔ سوپرتراکها باید با آن سنجیده شوند. علاوه بر این، برای سومین بار متوالی است که دوج رم برندهٔ جایزهٔ پیکاپ سال موتورترند میشود (رم HD پیکاپ سال 2020 و رم 1500 پیکاپ سال 2019) که این هم بیسابقه است.
هرچند TRX در نشان 1500 با پیکاپ سال 2019 موتورترند اشتراک دارد اما برشمردن چند شباهت میان آنها از بیان تفاوتها آسانتر است. بازمهندسی گستردهای که تیم رم برای ساخت TRX انجام دادهاند با شاسی شروع شده و مهندسان 74 درصد از فریم رم 1500 را اصلاح کردهاند تا برای رسیدن به اهداف بلندپروازانهٔ TRX مناسب شود؛ بنابراین فریم TRX کلفتتر بوده و در آن از فولاد با مقاومت بیشتری استفاده شده تا از سرنوشتی که برای بسیاری از فورد رپتورهای اولیه رخ داد یعنی خم شدن فریم در پَرشهای آفرودی جلوگیری شود.
فریم جدید همچنین امکان اصلاح محورها و نقاط نصب سیستم تعلیق را هم برای تیم رم فراهم کرده است. در TRX محور جلو برای نصب لاستیکهای عظیم 35 اینچی گودریچ روی رینگهای 18 اینچی جابجا شده و محور دانا M250 عقب هم از طریق نقاط تعلیق پنج اتصالی جدید به شاسی متصل شده است. به لطف این محورها و لاستیکهای جدید، فاصلهٔ عرضی محورهای خودرو 15 سانتیمتر نسبت به رم 1500 استاندارد افزایش یافته است.
در دورهای که خودروسازان بزرگ و استارتآپهای رقیب برای مقابله با تغییرات آبوهوایی ایدههای جدیدی مثل جیامسی هامر EV را ارائه کردهاند، استفادهٔ رم از موتور 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ یک تفکر منسوخ را نشان میدهد و رم هم بدون شک این را میداند زیرا در دیگر مدلهای رم 1500 موتورهای هیبریدی خفیف را ارائه میکند و قبلاً هم اعلام کرده که در حال کار روی یک پیکاپ تمام الکتریکی است اما TRX آنقدر عالی است که مصرف سوخت آن به چشم نمیآید.
اینکه علیرغم مصرف سوخت بالای TRX جایزهٔ پیکاپ سال به آن اعطا میشود، نشانگر عملکرد فوقالعادهٔ آن در پنج معیار دیگر موتورترند است خصوصاً وقتی با چهار شرکتکنندهٔ دیگر مقایسه میشود. مثل رم HD در سال 2020 و رم 1500 در سال 2019، رم TRX هم سطح استانداردهای این کلاس را بالا برده است. این پیکاپ به همان اندازهای که در پیست درگ راحت است، در جادههای پرپیچوخم هم خوب است و به همان اندازهای که در یدک کشی الوارها توانمند است، در هنگام صعود از صخرهها یا پرش از روی تپهها هم پرتوان است. رم TRX اولین سوپرتراک واقعی در هر جا و هر کاری است.
مشخصات فنی
Ram 1500 TRX | |
پیشرانه | 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | 702 اسب بخار |
گشتاور | 880 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
طول | 5,915 میلیمتر |
عرض | 2,235 میلیمتر |
ارتفاع | 2,055 میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | 3,685 میلیمتر |
وزن خالص | 3175 کیلوگرم |
ظرفیت بار | 600 کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | 3675 کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | 5 نفر |
شتاب صفر تا 96 | 4.1 ثانیه |
مسافت 400 متر | 12.7 ثانیه |
ترمز از 96 تا صفر | 39.6 متر |
شتاب جانبی | 0.68 جی |
ظرفیت باک | 125 لیتر |
مصرف سوخت | 19.6 لیتر ترکیبی |
زاویهٔ حمله | 30.2 درجه |
زاویهٔ فرار | 23.5 درجه |
قیمت پایه | 71,690 دلار |
قیمت تستشده | 87,370 دلار |