خوشچهرهترین هاچبک داغ تاریخ کدام است؟
هاچبکهای داغ خودروهای دوستداشتنی و جذابی هستند که پیشینهٔ آنها به دههٔ 70 بازمیگردد. آغازگر این راه را میتوان فولکسواگن گلف GTI و نو 5 توربو دانست که بعداً توسط خودروهای دیگری مثل پژو 205 GTI ادامه پیدا کرد. دنیای هاچبکهای داغ پُر از طراحیهای جذاب و چشمگیر است. بهعنوانمثال، وحشیگری لانچیا دلتا اینتگراله، کنجکاوی فرانسوی رنو 5 توربو و ظاهر کلاسیک گلف GTI MK1 همگی بسیار دوستداشتنی و جذاب هستند.
از بسیاری جهات، جذابترین هاچبکهای تاریخ همان نمونههای اولیهٔ اواخر دههٔ 70 و اوایل دههٔ 80 هستند زیرا این خودروها هنوز هم عالی به نظر میرسند و علاقهمندان زیادی دارند؛ اما از هاچبکهای داغ اوایل دههٔ 2000 هم نباید غافل شد. بهعنوانمثال، چه کسی میتواند اولین نسل فورد فوکوس RS را فراموش کند؟ گلف R32 یا رنو کلیو V6 هم خودروهای بسیار جذابی هستند. هرچند این خودروها وضعیت نمادین هاچبکهای داغ اولیه را ندارند اما با عطش کنونی بازار برای خودروهای کلاسیک مدرن، ارزش آنها بیشتر خواهد شد.
در حال حاضر نیز هاچبکهای داغ به اوج قدرت و پرفورمنس خود رسیدهاند. مرسدس A45 S AMG را ببینید، چه کسی فکر میکرد یک هاچبک اسپرت با 421 اسب بخار قدرت که از یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر بیرون میآید روزی بتواند حتی سوپرکارها را به چالش بکشد؟ یا گلف R که با 320 اسب بخار قدرت، قویترین گلف تاریخ محسوب میشود. یا تویوتا GR یاریس که تحسین همگان را برانگیخته است. این نشان میدهد که هاچبکهای داغ هنوز هم جذاب هستند اما در آینده چطور؟
واضح است که این روزها مهمترین اتفاق در صنعت خودروسازی دنیا، الکتریکیسازی است و مطمئناً هاچبکهای داغ هم از این موج در امان نخواهند ماند. بهعنوانمثال، رنو 5 در قالب هاچبکی الکتریکی بازخواهد گشت و ظاهراً آلپاین هم قصد دارد نسخهٔ پرفورمنس آنرا ارائه کند. این یعنی هاچبکهای داغ سنتی تقریباً به دوران پایانی عمر خود رسیدهاند و در آیندهای نهچندان دور، نمونههای الکتریکی جای آنها را خواهند گرفت؛ بنابراین، به نظر شما کدام خودرو خوشچهرهترین هاچبک کل تاریخ محسوب میشود؟ و سؤال بعدی اینکه آیا کراساوورهای اسپرت هرگز میتوانند بهاندازهٔ یک هاچبک داغ خوب و جذاب به نظر برسند؟