کدام خودروها علیرغم سن بالا هنوز هم جذاب هستند؟
وقتی از خودرو صحبت میشود، تقریباً همیشه جدیدتر بهتر است زیرا خودروهایی که اخیراً معرفی میشوند، از جدیدترین تکنولوژیها و پیشرفتهترین پیشرانهها بهره میبرند. بااینحال، همهٔ خودروهای بازار کاملاً جدید نیستند و برخی مدلها پس از تاریخ انقضای خود همچنان به فروش میرسند. این موضوع ما را به این سؤال میرساند که کدام خودروهای سالخورده هنوز هم جذاب هستند؟
دوج چلنجر
معرفی: نمایشگاه شیکاگو 2008
یکی از اصلیترین گزینهها برای پاسخ به این سؤال دوج چلنجر است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو 2008 رونمایی شد و برای مدل 2015 بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد. هرچند محبوبیت خودروهای کوپه معمولاً پس از چند سال حضور در بازار کاهش پیدا میکند اما فروش چلنجر از سال 2008 تا 2015 هرسال افزایش یافت و از آن به بعد نیز سالانه حدود 60 هزار دستگاه فروش داشته است. البته سال گذشته فروش خودرو در ایالاتمتحده به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار کاهش داشت و چلنجر هم از این قاعده مستثنی نبود اما بااینحال موفق به فروش 53 هزار دستگاهی شد. این خودرو همچنین به دلیل ارائهٔ نسخههای پرفورمنس بالا مثل هلکت و دیمن هنوز هم جذابیت بالایی دارد.
کرایسلر 300
معرفی: نمایشگاه نیویورک 2011
چلنجر تنها محصول سالخوردهٔ گروه کرایسلر نیست زیرا سدان کرایسلر 300 هم سن زیادی دارد اما هنوز هم جذاب به نظر میرسد. البته این سدان سالخورده در آمار فروش بهاندازهٔ چلنجر موفق عمل نکرده است زیرا فروش آن از سال 2012 هرسال کاهش یافته است. کرایسلر همچنین چندین سال است که نسخهٔ پرفورمنس بالای 300 SRT با پیشرانهٔ 6.4 لیتری را از بازار ایالاتمتحده حذف کرده است اما 300 با همان پیشرانهٔ 5.7 لیتری V8 همی که 363 اسب بخار قدرت و 534 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای عقب تحویل میدهد، بهاندازهٔ کافی جذاب و قدرتمند هست.
دوج دورانگو
معرفی: نمایشگاه لسآنجلس 2010
سومین نمایندهٔ گروه کرایسلر در این لیست دوج دورانگو است. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه لسآنجلس 2010 معرفی شد و همچنان با چندین مرتبه بهروزرسانی در حال تولید است. دورانگو پلتفرم مشترکی با نسل قبلی جیپ گرند چروکی دارد و هرچند بهتازگی نسل جدید گرند چروکی به بازار آمده اما دورانگو فعلاً علاقهای به تغییر نسل ندارد. البته این شاسیبلند آمریکایی به لطف پیشرانههای قدرتمند و نسخههای پرفورمنس SRT و هلکت هنوز جذابیت بالایی دارد و توانسته فروش خود را هم تا حدودی حفظ کند تا جایی که سال گذشته در اوج بحران کرونا نزدیک به 58 هزار دستگاه فروش داشته است.
تویوتا فورانر
معرفی: سپتامبر 2009
از گروه کرایسلر که بگذریم، تویوتا هم محصولات سالخوردهٔ زیادی دارد. البته طی چند وقت اخیر، نسل جدید مدلهای سالخوردهٔ لندکروزر و تاندرا معرفی شدهاند اما در سبد محصولات این غول ژاپنی هنوز هم مدلهای قدیمی در حال تولید دیده میشود که یکی از آنها فورانر است. قیمت این خودرو از رقم معقول 37 هزار دلار آغاز میشود و تواناییهای آفرود واقعی را ارائه میکند. تویوتا همچنین برای فورانر نسخههای توانمندتر TRD را هم تدارک دیده است اما بهمحض اینکه وارد کابین شوید سن بالای آن مشخص میشود.
لکسس GX
معرفی: نمایشگاه گوانگژو 2009
یکی دیگر از محصولات سالخوردهٔ گروه تویوتا لکسس GX است. البته لکسس با یک بهروزرسانی برای مدل 2022، مشکل کابین قدیمی GX را برطرف کرده است زیرا طی این بهروزرسانی، این اسیووی ژاپنی به یک کنسول میانی مدرن و یک نمایشگر 10.3 اینچی جدید برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مجهز شده است. مشکل GX اما فقط کابین قدیمی نبود زیرا پیشرانهٔ 4.6 لیتری V8 این خودرو تنها 300 اسب بخار قدرت و 446 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که طبق استانداردهای سال 2021 اصلاً جالب نیست.
نیسان GT-R
معرفی: نمایشگاه توکیو 2007
نیسان GT-R قدیمیترین خودروی این لیست محسوب میشود و حتی از پیرمردی مثل چلنجر هم سن بیشتری دارد! این خودرو اما زمانی که برای اولین بار در سال 2007 معرفی شد، واقعاً یکی از شگفتیهای جهان ماشین بود و سوپرکارهایی بسیار گرانتر و قویتر از خود را به چالش کشید. بااینحال، علیرغم بهروزرسانیهای متعددی که نیسان طی سالها روی GT-R انجام داده، این خودرو هماکنون کاملاً پیر شده و توانایی رقابت خود را از دست داده است. البته چند وقتی است که زمزمههایی مبنی بر توسعهٔ نسل جدید گودزیلا شنیده میشود که احتمالاً به قوای محرکهٔ هیبریدی مجهز خواهد بود.
مدلهایی که در اینجا معرفی کردیم فقط تعدادی از خودروهای سالخوردهٔ بازار هستند که هنوز هم جذابیت خود را حفظ کردهاند پس شما هم «خودروهای قدیمی جدید» موردعلاقهٔ خود را در بخش نظرات معرفی کنید.