پرفروش ترین خودروهای روباز (کانورتیبل) تاریخ
خودروهای روباز با سقف نرم معمولاً کمیابتر و گرانتر از برادران سدان یا کوپه خود هستند اما این امر باعث نشده برخی مدلها به فروش بالا دست پیدا نکنند. در این لیست شما را با پرفروش ترین خودروهای روباز سقف نرم دنیا (کانورتیبل) آشنا میکنیم پس با ما همراه باشید.
جگوار E تایپ
میزان فروش: 33992 دستگاه
جگوار این تایپ رودستر اگرچه در روزگار کنونی نیز ما را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد اما میزان فروش آن بهطور سورپرایز کنندهای کم بوده است. این موضوع زمانی عجیبتر میشود که بدانیم ای تایپ به خاطر خطوط بدنه زیبا و سقف سرعت 241 کیلومتر در ساعتی محصولی باب میل آمریکاییها بود و از طرفی با قیمت بسیار کمتر نسبت به محصولات فراری و مزراتی عرضه میشد. بهترین سال برای ای تایپ رودستر سال 1969 با میزان فروش 4287 دستگاهی نسخه سری 2 بوده است. البته بسیاری از افراد میگویند سری 2 ای تایپ جذابیت و زیبایی کمتری نسبت به سری 1 داشته است. این جگوار صرفنظر از آمار فروش به عنوان یکی از جذابترین و سریعترین خودروهای سقف نرم دنیا شناخته میشود حتی اگر برادر کوپه و سقف ثابت از نظر فروش موفقتر ظاهر شده باشد.
تویوتا MR2
میزان فروش: 60 هزار دستگاه
سومین نسل تویوتا MR2 بیشتر از نسلهای پیشین روی سواری هیجانانگیز تمرکز داشت. فرمول ساده نصب پیشرانه در وسط، نصب دو صندلی و وزن پایین باعث شده بودند یک رودستر جمعوجور هیجانانگیز تولید شود هرچند برخی افراد از این خودرو به خاطر فضای کابین کم انتقاد میکردند. سقف نرم ساده و تاشونده MR2 باعث انتقادات زیادی از سوی مشتریان شد. میزان فروش دقیق این خودرو در دسترس نیست اما حدود 28 هزار دستگاه در آمریکا و 14 هزار دستگاه در اروپا به فروش رفتند و البته این خودرو در ژاپن و استرالیا هم با استقبال خوبی مواجه شد. البته رفتهرفته فروش MR2 افت پیدا کرد و سرانجام در سال 2007 با بازار خداحافظی کرد.
فولکسواگن کارمن گیا
میزان فروش: 80899 دستگاه
پس از موفقیت بیتل کوپه، قدم منطقی و بعدی فولکسواگن تولید کارمن گیا کانورتیبل بود. اولین محصول روباز کارمن در سال 1958 و به عنوان خودرویی چهارنفره روانه بازار شد و تا سال 1974 نیز روی خط تولید قرار داشت. سرعت و شتاب کم این خودرو تأثیری روی تصمیم خریداران نداشت چراکه آنها از ظاهر کارمن لذت میبردند و آمریکاییها استقبال خوبی از این خودرو داشتند. البته تقویت بیشتر بدنه به خاطر نبود سقف ثابت باعث شده بود کارمن گیا سنگینتر از مدل کوپه باشد و به همین خاطر شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت آن 30 ثانیه طول میکشید! البته هیچیک از این موارد تأثیری روی علاقه به کارمن گیا نداشت زیرا این خودرو هماکنون جزو مدلهای کلاسیک لذتبخش است.
آئودی TT رودستر
میزان فروش: 110319 دستگاه
نسل اول آئودی TT در سال 1998 بین خریداران محبوبیت زیادی پیدا کرد و یک سال بعد نسخه رودستر آن تولید شود. آئودی با این خودرو به جنگ پورشه باکستر رفته بود. TT رودستر در طول 7 سال تولید به خانه 110319 نفر راه یافت. آئودی جذابیت این خودرو را با تولید نسخه دیفرانسیل جلو و گزینه پیشرانه 150 اسب بخاری افزایش داد و این در حالی بود که برادر کوپه با پیشرانههای قویتر هم عرضه میشود. نسلهای بعدی TT نتوانستند موفقیت نسل اول این خودرو را تکرار کنند.
هوندا S2000
میزان فروش: 112631 دستگاه
هوندا در طی بحرانی که داشت یک خودروی اسپورت را برای تولد 50 سالگی خود تولید کرد. S2000 یک هوندای واقعی بود و از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری استفاده میکرد، پیشرانهای که با قدرت 240 اسبی خود بالاترین نسبت قدرت به ازای هر لیتر در نمونههای تنفس طبیعی را ثبت میکرد. همین امر باعث شده بود S2000 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 6.2 ثانیهای داشته باشد و بتواند با برخی رقبای سطح بالاتر همچون پورشه باکستر و مرسدس SLK رقابت کند. برخی خریداران مدلهای ژرمنی اظهار میداشتند S2000 بیش از حد اسپورت است زیرا پیشرانه دوران زیادی دارد اما آمار فروش خودرو در بیش ز 10 سال نشان داد S2000 محصولی موفق بوده است.
امجی F/TF
میزان فروش: 118055 دستگاه
ام جی F به زیبایی فرمول تولید رودسترهای ارزانقیمت را زنده کرده بود. یک پیشرانه رده میانی در بدنهای سبکوزن قرار گرفته و هندلینگ چابک آن نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشته است. F حتی با وجود رقبایی همچون لوتوس الیزه و مزدا MX-5 فروش خوبی داشت و حتی با اینکه پیشرانه سری K روور به خاطر مشکلات خود با انتقادات زیادی روبرو شده بود اما این خودرو در بین افراد مختلف تحسین شده بود. مدل بهروزتر TF قدرت بیشتر را با سیستم تعلیق خاصی ترکیب کرده بود. اگرچه این خودرو حرفهای زیادی برای گفتن داشت اما با تغییر و تحولات صورت گرفته در روور و افتادن ام جی به دست چینیها تنها 906 دستگاه از TF در فاز نهایی تولید شدند.
فیات 850 اسپایدر
میزان فروش: 124660 دستگاه
ظاهر فیات 850 اسپایدر به گونهای است که تا وقتی داخل آن ننشسته باشید غیرممکن خواهد بود تا میزان کوچک بودنش را درک کنید. خطوط نرم و سقف تاشونده زیر پانل پشت کاکپیت باعث تولید خودرویی جالب شده بودند و پیشرانه نیز همچون مدل سدان در بخش عقب قرار گرفته بود. 850 اسپایدر در آمریکا به موفقیت خوبی دست یافت و پیشرانه ابتدایی 843 سیسی با قدرت 47 اسب بخار بعدها به 903 سیسی ارتقا یافت و قدرت 49 اسبی تولید کرد. البته زیبایی ظاهری این فیات باعث میشود کسی به فکر پرفورمنس آن نباشد.
پورشه باکستر
میزان فروش: 160578 دستگاه
اهمیت اولین نسل 986 پورشه باکستر را هرگز نمیتوان نادیده گرفت. این خودرو واقعاً پورشه را از فرورفتن در باتلاق نجات داد و باعث شد این برند ژرمنی همچنان مستقل فکر کند. باکستر به منظور کاهش هزینهها دارای وجه اشتراک زیادی با نسل 996 پورشه 911 بود و از جمله این موارد میتوان به شیشه جلو اشاره کرد. باکستر یک رودستر دونفره عالی با قیمتی مناسب بود. این خودروساز مشهور به مدت 8 سال باکستر را تولید کرد و چیزی از محبوبیت و ارزشهای این خودرو کاسته نشد. پیشرانه اولیه 2.5 لیتری جای خود را به مدل بهتر 2.7 لیتری در سال 2000 داد و در سال 1999 هم باکستر S با پیشرانه 3.2 لیتری 249 اسبی تولید شود. همه افراد به عملکرد بهتر باکستر در مقایسه با نسل اول TT رودستر اشاره میکنند جایی که پورشه حدود 50 هزار دستگاه بیشتر از رقیب سنتی خود را به فروش رسانده بود.
آلفارومئو اسپایدر
میزان فروش: 175467 دستگاه
این آمار فروش برای تمامی مدلهای آلفارومئو اسپایدر از نسخه اولیه 1966 گرفته تا آخرین مدل سال 2011 اعلام شده است. حتی اگر این قضیه را نیز در نظر نگیریم، چهار نسل اسپایدر اولیه که از سال 1966 تا 1993 تولید شدند هم با آمار فروش 124104 دستگاهی در این لیست جای میگیرند. 916 اسپایدر اواسط دهه 90 میلادی نیز محبوبیت بالایی داشت و آلفارومئو 39 هزار دستگاه از آن را تولید کرد. آخرین مدل با نام تایپ 939 شناخته میشد که از نظر فروش خیلی موفق نبود و تنها 12363 دستگاه از آن بین سالهای 2007 تا 2011 خط تولید را ترک کردند.
فیات 124 اسپایدر
میزان فروش: 178439 دستگاه
شاید میزان فروش این خودرو به اندازه برخی رقبا نباشد اما فیات 124 اسپایدر عملکرد موفقی داشته است. این خودرو در سال 1966 عرضه شد و تا سال 1985 روی خط تولید بود و تغییر چندانی را نشان نمیداد. فیات از فرمول ساده پیشرانه 4 سیلندر، طراحی دیفرانسیل عقب و ظاهر ساده برای این خودرو استفاده کرد. 124 اسپایدر در آمریکا محصولی محبوب بود و حتی در رالی نیز موفقیتهایی کسب کرد. البته محصول روباز فیات در صورتی که بهصورت فرمان راست هم عرضه میشد موفقیت بیشتری به دست میآورد زیرا بریتانیا، ژاپن و استرالیا هم خواهان این خودرو بودهاند.
بامو Z4
میزان فروش: 180856 دستگاه
سه نسل از Z4 تاکنون تولید شده و اولین نسل آن بهترین عملکرد را در بازار داشته است. نسل اول Z4 با کد E85 شناخته شده و بیشتر از پدر خود یعنی Z3 روی راننده تمرکز داشت. این خودرو با پیشرانههای 2.5 و 3 لیتری عرضه شد و بعداً نیز مدل ارزانتر با پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری معرفی گردید. همچنین مدل Z4M رودستر نیز وجود داشت که به همراه برادر کوپه تولید میشد اما این نسخه روباز و سقف نرم از Z4 بود که بخش اعظم تولید در کارخانه اسپارتانبورگ در آمریکا را به خود اختصاص داد.
امجی میجت
میزان فروش: 226427 دستگاه
میجت یک خودروی اسپورت، کوچک و جذاب است که درست به اندازه مزدا MX-5 الهامبخش بوده است. ام جی دقیقاً میدانست چه کسی خواهان این خودرو در سال 1961 است و آن را با مشخصات درست و دقیق تولید کرد. میجت اولین بار با پیشرانه 948 سیسی سری A تولید شد اما بعدها پیشرانه موردبحث به نمونه 1098 و 1275 سیسی ارتقا یافت و نهایتاً از پیشرانه تریومف 1500 سیسی در آن استفاده شد. میجت در هر برههای از زمان پرفروش بوده و به لطف وزن کم 695 تا 780 کیلوگرمی خود مصرف سوخت پایینی داشته است. همین امر باعث موفقیت میجت در خلال بحران سوخت دهه 70 میلادی شد. ام جی تولید این خودرو را تا سال 1979 ادامه داد.
مرسدس بنز SL
میزان فروش: 237287 دستگاه
نسل R107 مرسدس بنز SL در سال 1971 عرضه شد و میزان فروش آن تقریباً 5 برابر نسل قبلی ملقب به پاگودا بود. همین امر باعث شد SL موردبحث حدود 20 سال در خط تولید باقی بماند و این در حالی بود که مدل پیشین تنها 8 سال تولید شده بود. البته که R107 ترکیب زیبایی از اشرافیت، زیبایی و هندلینگ را ارائه میکرد. این نسل از SL بین سالهای 1971 تا 1989 تولید شد و بهروزرسانیهای ملایمی را تجربه کرد. SL هماکنون به یکی از خودروهای کلاسیک محبوب در جهان تبدیل شده است.
بامو Z3
میزان فروش: 279273 دستگاه
برای خودرویی که حس میشد مصنوعی بوده و سواری خوبی ندارد، Z3 خریداران زیادی را در خلال 6 سال حضور در بازار پیدا کرد. مدلهای سادهتر از پیشرانه 1.9 لیتری استفاده میکردند اما نسخههای فول به پیشرانه 3 لیتری مجهز شده و یک جایگزین ایده آل برای پورشه باکستر محسوب میشدند. حتی مدل Z3M رودستر هم تولید شد که مدلی غیرعادی و بسیار کلکسیونی است. آمار فروش Z3 حتی بهتر از فرزند خود یعنی Z4 بوده است.
فورد موستانگ
میزان فروش: 291079 دستگاه
اولین نسل موستانگ به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد اما نسخه کانورتیبل آن فروش کمتری در مقایسه با مدلهای هاردتاپ و فست بک داشت. بالاترین میزان فروش این خودرو به سال 1965 و فروش 73149 دستگاهی مربوط میشود. در سال 1971 تنها 6121 دستگاه از نسل اول موستانگ کانورتیبل به فروش رفت که کمفروغترین سال این خودرو محسوب میشود. با افزایش نگرانیها درباره ممنوعیت فروش خودروهای روباز در دهه 70 میلادی و به خاطر امنیت آنها، فورد نسل دوم موستانگ را با فرم کانورتیبل تولید نکرد؛ اما در سال 1983 بود که موستانگ یکبار دیگر با سقف پارچهای خود بازگشت.
تریومف اسپیتفایر
میزان فروش: 309340 دستگاه
پاسخ این برند به ام جی میجت خودروی اسپیت فایر بود که به فروش بالاتری دست یافت و تا سال 1980 نیز تولید شد. موضوع احساسبرانگیز اینکه اسپیت فایر در 5 نسخه به فروش رسید و آخرین نسخه آن یعنی مدل 1500 به فروش قابلتوجه 91137 دستگاهی دست پیدا کرد. کمیابترین نسخههای این خودرو به نسل دوم مربوط میشود که بین سالهای 1965 تا 1967 در بازار حضور داشت و فروش کلی آن تنها 37409 دستگاه بود. این خودرو نسبت به قدرت 67 اسب بخاری اولین نسخه اسپیت فایر 4 اسب بخار قویتر شده بود و وزن 711 کیلوگرمی داشت. همچنین مدلهای سری TR نیز به فروش کلی 250 هزار دستگاهی رسیدند که بسیاری از آنها از نوع روباز بودند. این مدلها به مدت حدود 30 سال در بازار حضور داشتند.
فولکسواگن گلف کابریو نسل اول
میزان فروش: 400871 دستگاه
گلف کابریولت گزینهای غیرمحتمل در این لیست بوده اما جذابیتهای نسل اول گلف را به خوبی نشان میدهد. این خودرو در سال 1979 و به عنوان عضو جدید خانواده گلف معرفی شد و به زودی نسخه GTI آن نیز تولید شد. زمانی که نسل دوم گلف از راه رسید توسعه مدل کانورتیبل هزینهبر بود و به همین خاطر نسل اول این خودرو دوباره به مدت کوتاهی و حتی با وجود تولید نسل سوم در سال 1993 تولید شد. نهایتاً زمانی که این خودرو جای خود را به گلف کانورتیبل نسل سوم داد، تعداد 400871 نفر آن را خریداری کرده بودند.
شورولت کوروت
میزان فروش: 465819 دستگاه
نسخه روباز کوروت بین سالهای 1953 تا 2020 به فروش 465819 دستگاهی رسیده است. از سال 1953 تا 1962، کوروت روباز تنها گزینه در دسترس خریداران این خودروی آمریکایی بود هرچند به عنوان آپشن میشد این خودرو را با سقف سخت جداشدنی هم سفارش داد. پس از معرفی کوروت در سال 1953 و زمانی که 300 دستگاه از آن تولید شده بود، بدترین آمار فروش این خودرو به سال 1955 و تعداد 700 دستگاه مربوط میشود. بهترین عملکرد کوروت نیز به سال 1969 و فروش کلی 18630 دستگاه از نسخههای کانورتیبل مربوط میشود. فروش مدلهای کوپه در آن زمان تقریباً نصف مدلهای روباز بوده است.
امجی B رودستر
میزان فروش: 513276 دستگاه
برای مدت زیادی ام جی B رودستر پرفروش ترین خودروی روباز دنیا بود اما با عرضه مزدا MX-5، این عنوان از دست ام جی خارج شد. با این وجود بیش از نیم میلیون دستگاه از ام جی B به فروش رسیده و این امر نشان دهنده موفقیت عظیم چنین خودرویی بین سالهای 1962 تا 1980 میباشد. مدل رودستر همچنین پرفروشتر از کوپه GT ظاهر شد. طراحی پایه این خودرو در طول 18 سال تولید تغییر زیادی نکرد.
بامو سری 3 کانورتیبل
میزان فروش: 523446 دستگاه
سری 3 همواره خودروی موفقی بوده و به همین خاطر تولید نسخه سقف نرم این سدان کوچک بر جذابیتهایش افزوده است. باواریایی ها ابتدا با شرکت کوچ بیلدر بار برای تولید این خودرو تماس گرفتند و حاصل آن نیز فروش 19021 دستگاهی نسل اول E21 بود. این خودرو یک روباز کامل محسوب نمیشود اما طراحی سقف تارگا داشت. پس از آن بود که خود ب ام و اقدام به تولید کانورتیبل ها کرد و E30 کانورتیبل به فروش 143425 دستگاهی رسید و سومین نسل E36 نیز فروش حدود 165 هزار دستگاهی را ثبت نمود. بالاترین میزان فروش این خودرو در نسل چهارم E46 و به میزان حدود 196 هزار دستگاه بود. البته ب ام و در سال 2006 مدل سقف سخت تاشونده یعنی E93 را جایگزین نسل چهارم نمود.
مزدا MX-5
میزان فروش: 1.05 میلیون دستگاه
و پرفروش ترین کانورتیبل جهان مزدا MX-5... نیست! قطعاً این خودرو پرفروش ترین رودستر سقف نرم یا خودروی اسپورت دنیاست اما ژاپنیها باید به کسب مقام دوم در این لیست بسنده کنند. البته به نظر نمیرسد خودروی دونفره و روباز دیگری بتواند به رکورد فروش بالای 1 میلیون دستگاهی MX-5 برسد. نسل اول این خودرو در مدت 8 سال فروش قابلتوجه 421107 دستگاهی را ثبت کرد و پس از آن نیز نسل دوم با فروش حدود 350 هزار دستگاهی ظاهر شد. نسل چهارم این خودرو در سال 2015 عرضه شد و توانست رکورد فروش 1 میلیون دستگاهی را در 22 آوریل 2016 ثبت کند.
سیتروئن 2CV
میزان فروش: 3,872,583 دستگاه
طول عمر بسیار زیاد به سیتروئن 2CV (همان ژیان خودمان) کمک کرد تا به فروش حدود 4 میلیون دستگاهی در طول 42 سال برسد. تمامی مدلهای این خودرو با سقف تاشونده عرضه شدند و طراحی آن برای خریدارانی که به دنبال محصولی کمهزینه بودند جذاب بود. سادگی طراحی سقف نیز به این معنی بود که شما میتوانستید در عرض چند ثانیه از رانندگی در هوای باز لذت ببرید. اتوکار در سال 1953 طراحی 2CV را مبتکرانهترین طراحی از زمان فورد مدل T تا آن زمان دانسته بود. علاوه بر فروش بالای 2CV بین سالهای 1948 تا 1990، میتوان فروش 1,443,583 دستگاهی مدل نسبتاً لوکستر دایان با همان استایل سقف نرم را نیز در نظر گرفت. دایان بر پایه 2CV شکل گرفته بود و بنابراین اساساً نسخهای مشتق شده از 2CV محسوب میشد نه جایگزینی کامل برای آن.