کممصرفترین خودروهای برقی بازار کدامند؟
در خودروهای بنزینی، مصرف سوخت معیار خوبی برای تشخیص راندمان و کارایی محسوب میشود اما در مورد خودروهای الکتریکی شاید برای فهمیدن این موضوع معیار خیلی واضحی وجود نداشته باشد. در این خودروها صرفاً نمیتوان شعاع حرکتی با هر بار شارژ کامل باطریها را در نظر گرفت زیرا حتی یک غول زشت هشت تنی با آئرودینامیکی در حد یک آپارتمان هم درصورتیکه به باطریهای ظرفیت بالای سنگین و گرانقیمت مجهز شود میتواند به برد 800 کیلومتری برسد؛ بنابراین، باید آن دسته از خودروهای الکتریکی را تحسین کرد که با هر کیلووات ساعت برق میتوانند مسافت بیشتری را طی کنند. در ادامه شما را با این خودروها آشنا خواهیم کرد.
10-بامو i3
مصرف انرژی: 18.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
i3 که بهعنوان اولین خودروی الکتریکی بامو در سال 2014 به بازار عرضه شد، تنها 245 کیلومتر برد دارد اما با توجه به اینکه باطریهای آن تنها 42.2 کیلووات ساعت ظرفیت دارند، این عدد نسبتاً قابلتوجهی است. بااینحال نمیتوان خرید i3 را توصیه کرد زیرا طبق بررسیها، این خودرو پس از پنج سال استفاده، بیشتر از همهٔ خودروهای بازار ارزش اولیهٔ خود را از دست خواهد داد. همچنین بهزودی تا چند ماه دیگر بامو به تولید این هاچبک الکتریکی پایان خواهد داد.
9-هیوندای آیونیک 5 محرک عقب دوربرد
مصرف انرژی: 18.3 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
کراساوور جدید و شیک هیوندای آیونیک 5 نسبت به بامو قدیمی مصرف انرژی کمتری دارد بهگونهای که نسخهٔ تک موتورهٔ دوربرد آن در هر صد کیلومتر 18.3 کیلووات ساعت برق مصرف میکند. همچنین برد این خودرو نیز با باطریهای 72.6 کیلووات ساعتی 490 کیلومتر خواهد بود که بسیار نسبت به i3 بیشتر است. آیونیک 5 همچنین از طراحی بسیار شیکی هم برخوردار است و برای پی بردن به این موضوع فقط کافی است به رینگهای آن نگاه کنید!
8-کیا EV6 محرک عقب
مصرف انرژی: 17.9 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
کیا EV6 پسرعموی هیوندای آیونیک 5 محسوب میشود و در بخش فنی با آن اشتراک دارد ولی مصرف انرژی آن کمی کمتر است. نسخهٔ محرک عقب این خودرو در هر صد کیلومتر 17.9 کیلووات ساعت برق مصرف میکند. احتمالاً مصرف کمتر EV6 نسبت به آیونیک 5 به خاطر آئرودینامیک بهتر یا وزن کمتر آن است. این نسخهٔ محرک عقب با باطریهای استاندارد یا دوربرد قابل خریداری خواهد بود که به ترتیب برد 375 یا 500 کیلومتری را ارائه میکند.
7-تسلا مدل S
مصرف انرژی: 17.4 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
با اینکه حدود یک دهه از عرضهٔ تسلا مدل S به بازار در سال 2012 گذشته اما این سدان آمریکایی هنوز هم یکی از کارآمدترین خودروهای الکتریکی بازار محسوب میشود. البته مصرف انرژی 17.4 کیلوووات ساعتی مدل S با چند خودروی دیگر در این لیست برابر است اما هیچکدام از آنها پرفورمنس، کابین جادار و وزن سنگین سدان تسلا را ندارند. این ماشین با راندمان عالی و شتاب فوقالعاده تأثیر بزرگی روی صنعت خودروسازی گذاشت.
6-شورلت بولت
مصرف انرژی: 17.4 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
نسخهٔ اولیهٔ شورلت بولت هم مثل مدل S خودروی تحسینبرانگیزی بود و هرچند نسخهٔ فیسلیفت آن نتوانست به همان اندازهٔ سابق خود را در بازار متمایز کند اما این شورلت الکتریکی هنوز هم با مصرف انرژی 17.4 کیلووات ساعتی و برد 415 کیلومتری با باطریهای 65 کیلووات ساعتی، خودروی قابلتوجهی است. همچنین نسخهٔ کراساوور بولت هم با نام EUV ارائه شده که در هر صد کیلومتر 18.2 کیلووات ساعت برق مصرف میکند.
5-هیوندای کُنا EV
مصرف انرژی: 17.4 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
هیوندای کُنا EV در سال 2019 بیسروصدا راهی بازار شد. این خودروی الکتریکی کاربردی و سادهای است که برای جلبتوجه نیازی به ظاهر عجیبوغریب یا هیاهوی تبلیغاتی ندارد. این خودرو در سومین سال حضور خود در بازار دومین شاسیبلند الکتریکی کممصرفی است که میتوان خرید. داخل و خارج بروز شدهٔ کُنا EV برای مدل 2022 نیز به جذابیت آن افزوده است.
4-تسلا مدل Y محرک عقب برد استاندارد
مصرف انرژی: 16.2 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
مدل Y در سال 2020 بهعنوان نسخهٔ کراساوور مدل 3 معرفی شد و با هندلینگ اسپرت، برد مناسب و شتاب سریع، ما را تحت تأثیر قرار داد. البته تسلا دیگر مدل Y محرک عقب برد استاندارد را تولید نمیکند و کممصرفترین نسخهٔ این خودرو در حال حاضر مدل دوربرد با مصرف 17.1 کیلووات ساعت برق در حد صد کیلومتر است ولی درهرصورت، مدل Y کارآمدترین کراساوور الکتریکی حال حاضر بازار محسوب میشود.
3-لوسید ایر گرند تورینگ
مصرف انرژی: 16.0 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
در میان خودروسازان الکتریکی نوپا، لوسید مثل یک ستاره میماند. اولین محصول این شرکت یعنی ایر فقط کممصرفترین سدان فول سایز لوکس الکتریکی بازار نیست. این خودرو در نسخهٔ دریم ادیشن با باطریهای 118 کیلووات ساعتی و برد 835 کیلومتری، از بیشترین شعاع حرکتی در بین همهٔ خودروهای الکتریکی بازار برخوردار است. کممصرفترین نسخهٔ ایر مدل گرند تورینگ با رینگهای 19 اینچی و باطری 113 کیلووات ساعتی است که بردی 830 کیلومتری دارد.
2-هیوندای آیونیک الکتریک
مصرف انرژی: 15.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
آیونیک الکتریک همان لیفتبک کوچک و نهچندان جالبی است که راه را برای آیونیک 5 هموار کرد. این خودرو اصلاً شیک نیست، رانندگی خوبی ندارد، کابین آن لوکس نیست و بردی تنها 275 کیلومتری دارد اما در عوض مصرف انرژی آن از بسیاری از خودروهای الکتریکی بازار کمتر است و از شارژ باطریهای 38.3 کیلووات ساعتی خود به بهترین نحو استفاده میکند. البته هیوندای در پایان مدل 2021 به تولید آیونیک الکتریکی خاتمه داده است.
1-تسلا مدل 3 محرک عقب برد استاندارد پلاس
مصرف انرژی: 14.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
اگر خواهان خودرویی الکتریکی هستید که از هر کیلووات ساعت باطری خود بهترین استفاده را ببرد، تسلا مدل 3 برد استاندارد محرک عقب بهترین گزینه است. البته این فقط یکی از برتریهای مدل 3 است زیرا این ماشین یکی از بهترین سدانهای کامپکت لوکس بازار محسوب میشود. حتی کسانی که از تسلا متنفر هستند نیز نمیتوانند برتری مدل 3 را انکار کنند.