پرمصرفترین خودروهای برقی بازار کدامند؟
هرچند خودروهای الکتریکی کارآمدتر از نمونههای درونسوز هستند اما برق همیشه به معنای راندمان بالا نیست زیرا دقیقاً مثل پیشرانههای بنزینی و دیزلی، موتورهای الکتریکی هم مصرف انرژی مختلفی دارند. برخی از این موتورها بسیار کممصرف و کارآمد هستند که قبلاً به آنها پرداختیم و برخی دیگر انرژی باطریهای خود را خیلی بیشتر مصرف میکنند که در اینجا آنها را معرفی میکنیم. اینها پرمصرفترین خودروهای الکتریکی بازار در سال 2022 هستند. البته باید توجه داشت که برخی از این ماشینها سریعترین و قویترین خودروهای برقی بازار محسوب میشوند.
10-تسلا مدل X پلاد
مصرف انرژی: 23.0 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 1020 اسب بخار
هرچند مدل X پلاد در این لیست قرار گرفته اما شاسیبلند تسلا نسبت به پرفورمنسی که ارائه میکند واقعاً کارآمد است. X پلاد با رینگهای 22 اینچی سفارشی در هر صد کیلومتر 23 کیلووات ساعت برق مصرف میکند و بردی 500 کیلومتری دارد. بااینحال، باید توجه داشت که قدرت این خودرو چهاررقمی بوده و شتابی بیرحمانه دارد. مصرف انرژی مدل X پلاد با رینگهای استاندارد 20 اینچی کمی بهبود پیدا کرده و به 21.3 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر میرسد که برد را به 535 کیلومتر افزایش میدهد. همچنین سلف ضعیفتر این خودرو یعنی مدل X پرفورمنس نیز با 24.3 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر روی رینگهای 22 اینچی، مصرف بیشتری دارد. همه اینها نشاندهنده تخصص اثباتشده تسلا در مهندسی موتورهای الکتریکی هستند.
9-پولستار 2 دو موتوره
مصرف انرژی: 23.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 408 اسب بخار
دیدن برندی که برای ساخت خودروهای الکتریکی و پاک تأسیس شده در این لیست کمی ناخوشایند است خصوصاً اینکه پولستار 2 برای سال 2022 بهبود پیدا کرده است. درهرحال، این ماشین بهاندازه برخی دیگر از سدانهای الکتریکی لوکس بازار کارآمد نیست. البته این مصرف بالا برای مدل دو موتوره است و نسخه تک موتوره پایه پولستار 2 مصرف کمتری معادل 19.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر و بردی 435 کیلومتری دارد. همچنین پولستار روی سازگاری با محیطزیست در قسمتهای دیگری هم تمرکز دارد و داخل خودروهای خود را با متریال گیاهی و بازیافتی میسازد.
8-ولوو XC40 ریشارژ توئین
مصرف انرژی: 24.6 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 408 اسب بخار
هنگامیکه ولوو نسخه الکتریکی XC40 را معرفی کرد، به لطف ترکیب استایل عالی، تکنولوژیهای زیاد و کارایی بالا با قوای محرکه الکتریکی، کراساوور سابکامپکت جذابی به نظر میرسید. همچنین نسخه دو موتوره این خودرو (یا آنطور که ولوو مینامد، توئین) پرشتابترین محصول ولوو محسوب میشود. بااینحال، ازآنجاییکه معماری XC40 ریشارژ با پولستار 2 مشترک است، مصرف انرژی آن با 24.6 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر و برد 360 کیلومتری، خیلی جالب نیست. البته به گفته ولوو، این اعداد نسبت به مصرف 26.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر و برد 335 کیلومتری XC40 ریشارژ مدل 2021 بهبود قابلتوجهی داشته است. این بهبود صرفاً از طریق نرمافزاری صورت گرفته که برخی از آنها را میتوان با بهروزرسانی از راه دور به مدل 2021 اضافه کرد. ولوو C40 ریشارژ توئین که اساساً نسخه کوپه و شیکتری از XC40 محسوب میشود هم در هر صد کیلومتر 24 کیلووات ساعت برق مصرف میکند و 365 کیلومتر برد دارد.
7-فورد موستانگ مکایی GT پرفورمنس ادیشن
مصرف انرژی: 25.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 480 اسب بخار
GT قویترین مدل موستانگ مکایی است و نسخه سفارشی پرفورمنس ادیشن رینگهای 20 اینچی متمایز، کمکفنرهای تطبیقی، کالیپرهای ترمز برمبو و لاستیکهای تابستانی پیرلی را به آن اضافه میکند. همین لاستیکها اما مصرف انرژی خودرو را از 24.9 کیلووات ساعت در GT استاندارد به 25.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر افزایش میدهد. همچنین برد GT پرفورمنس ادیشن همچنین هم با 16 کیلومتر کاهش به 420 کیلومتر رسیده است. این در حالی است که با وجود ارتقاء شاسی و افزایش گشتاور در نسخه پرفورمنس ادیشن، رانندگی آن اساساً مشابه GT معمولی است. بااینحال، مکایی در هر نسخهای سریع و جذاب است و در مدلهای ارزانتر مصرف 20.7 کیلووات ساعتی و برد 480 کیلومتری را ارائه میکند.
6-آئودی RS E-Tron GT
مصرف انرژی: 25.8 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 646 اسب بخار
آئودی E-Tron GT روی همان پلتفرم J1 پورشه تایکان ساخته شده و مثل همتای اشتوتگارتی خود، پرفورمنس را نسبت به راندمان در اولویت قرار داده است. این موضوع در مورد نسخهٔ RS بیشتر صدق میکند که ظرف 2.9 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسد. بااینحال، RS E-Tron GT از لحاظ راندمان با مصرف 25.8 کیلووات ساعت برق در هر صد کیلومتر و برد 370 کیلومتری خیلی جالب نیست. البته میتوان سراغ نسخهٔ معمولی E-Tron GT رفت که تقریباً به همان اندازه سریع است اما کمی کممصرفتر و به میزان قابلتوجهی ارزانتر است. درهرصورت، ظاهر جذاب و کابین پیشرفتهٔ این آئودی بسیار جذاب است.
5-جگوار I-Pace EV600
مصرف انرژی: 27.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 400 اسب بخار
جگوار I-Pace از ویژگیهای مثبت زیادی مثل سرعت، تجمل و طراحی شیک برخوردار است ولی راندمان در بین آنها قرار نمیگیرد زیرا مصرف انرژی این خودرو در هر صد کیلومتر 27.5 کیلووات ساعت و برد آن با باطری 90 کیلووات ساعتی 375 کیلومتر است. البته در بهروزرسانی سال 2022 قابلیت شارژ سریعتر به I-Pace اضافه شده اما همچنان از لحاظ برد و مصرف انرژی از رقبا عقبتر است. این کراساوور جگوار در سال 2019 معرفی شد که نشان میدهد تکنولوژی خودروهای الکتریکی چقدر سریع در حال پیشرفت است.
4-ریویان R1T
مصرف انرژی: 29.9 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 835 اسب بخار
ریویان R1T راندمان خیلی خوبی ندارد زیرا در هر صد کیلومتر نزدیک به 30 کیلووات ساعت برق مصرف میکند. بااینحال، این خودرو بهعنوان یک پیکاپ واقعاً فوقالعاده است. R1T یک هیولای آفرود است، برای یدک کشی عالی است و با سرعت سوپراسپرتها شتاب میگیرد. این واقعاً یک پیکاپ همهکاره است. اولین تلاش ریویان بشدت همه را تحت تأثیر قرار داده است و قطعاً با گذشت زمان راههایی برای کاهش مصرف انرژی پیکاپ خود هم پیدا خواهد کرد. البته پیکاپهای الکتریکی دیگری هم در راه هستند که EPA هنوز مصرف انرژی آنها را اعلام نکرده است. بااینحال، در این رابطه تخمینهایی زده شده است. بهعنوانمثال، اگر تخمین تأسفبرانگیز بیش از 37 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر برای جیامسی هامر EV درست باشد نشان میدهد که این پیکاپ دیوانه همچنان به سنت پرمصرفی هامر وفادار است.
3-پورشه تایکان توربو S
مصرف انرژی: 29.9 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 761 اسب بخار
پورشه تایکان شبیه یک ماسل کار تمام الکتریکی است زیرا قدرت فوقالعادهای را در قبال مصرف سوخت بالا ارائه میکند. نسخهٔ پرچمدار این خودرو یعنی توربو S در هر صد کیلومتر 29.9 کیلووات ساعت انرژی مصرف میکند و به همین دلیل با هر بار شارژ کامل باطریهای 93.4 کیلووات ساعتی خود میتواند تنها 325 کیلومتر را طی کند. البته دیگر نسخههای تایکان که زیاد هم هستند مصرف کمتری دارند. بهعنوانمثال، توربو S کراس توریسمو نهتنها شیکتر کاربردیتر است بلکه با 28.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر، مصرف کمتری هم دارد. کممصرفترین عضو خانوادهٔ تایکان اما مدل پایهٔ محرک عقب با 26.5 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر است ولی برد آن هنوز هم تنها 320 کیلومتر است.
2-ریویان R1S
مصرف انرژی: 30.3 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 835 اسب بخار
شاسیبلند ریویان هم مثل همتای پیکاپ خود با مصرف 30.3 کیلووات ساعت انرژی در هر صد کیلومتر و برد 510 کیلومتری که به لطف باطریهای 135 کیلووات ساعتی حاصل میشود، راندمان خیلی بالایی ندارد. پکیجهای باطری 108 و 180 کیلووات ساعتی هم برای این خودرو در دست ساخت هستند. شکل بزرگ و جعبهای R1S و همینطور تمرکز روی آفرود موجب افزایش مصرف انرژی این خودرو میشود. همچنین شاسیبلند ریویان مجموعاً بیش از 800 اسب بخار قدرت دارد. البته هرچند این یکی از پرمصرفترین خودروهای الکتریکی محسوب میشود ولی مطمئناً بین شاسیبلندهای الکتریکی بازار برجسته خواهد شد چون پیکاپ R1T بسیار عالی است و R1S هم باید همان جذابیت را با سه ردیف صندلی و قسمت بار بسته ارائه کند.
1-آئودی E-Tron S
مصرف انرژی: 33.2 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر
قدرت: 503 اسب بخار
پرمصرفترین خودروی این لیست با اختلاف زیادی نسبت به رتبهٔ دوم این عنوان را کسب کرده است. این خودرو آئودی E-Tron S است که با رینگهای سفارشی 21 یا 22 اینچی، 33.2 کیلووات ساعت برق در هر صد کیلومتر مصرف میکند و باطریهای 95 کیلووات ساعتی آن برد ناچیز 290 کیلومتر را ارائه میدهند. این ماشین با برخورداری از سه موتور و 503 اسب بخار قدرت، مصرف بیشتری نسبت به خودروهای قویتر، بزرگتر و سنگینتر این لیست دارد. البته رینگهای 20 اینچی مصرف E-Tron S را به میزان قابلتوجهی بهبود داده و به 28.7 کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر میرسانند. همچنین با انتخاب نسخهٔ اسپرتبک این خودرو، به لطف سقف شیبدار و آئرودینامیک بهتر میتوان با رینگهای 20 اینچی به مصرف 27.9 کیلووات ساعت رسید.