دور صاعقه 2022، رقابت داغ‌ترین خودروها در سخت‌ترین پیست آمریکا

چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 08:30
مطالعه 20 دقیقه
Cars-0
زمانی که در سال 2006 رقابت‌های دور صاعقه را آغاز کردیم، قصد داشتیم یک آزمایش پرفورمنس را ایجاد کنیم که نه‌تنها بتوان طبق آن داغ‌ترین خودروهای...
تبلیغات

زمانی که در سال 2006 رقابت‌های دور صاعقه را آغاز کردیم، قصد داشتیم یک آزمایش پرفورمنس را ایجاد کنیم که نه‌تنها بتوان طبق آن داغ‌ترین خودروهای هرسال را مقایسه کرد بلکه به معیاری برای سنجش پیشرفت خودروها در طول زمان تبدیل شود. الهام‌بخش ما برای این برنامه، مجلهٔ آلمانی اسپرت اتو بود که ماهانه یک سوپرتست را منتشر می‌کرد. این برنامه شامل تایم زنی خودروها در پیست افسانه‌ای 20.7 کیلومتری نوربرگ‌رینگ می‌شد. آنجا با 180 پیچ و تغییر ارتفاع زیاد، یکی از چالش‌برانگیزترین پیست‌های جهان محسوب می‌شود ولی متأسفانه نوربرگ‌رینگ یک اقیانوس از آمریکا فاصله دارد و ما به مکان نزدیک‌تری نیاز داشتیم.

بنابراین تصمیم گرفتیم پیست بین‌المللی ویرجینیا یا به‌طور مخفف VIR را انتخاب کنیم که با 6.6 کیلومتر طول، یکی از طولانی‌ترین پیست‌های آمریکا محسوب می‌شود. این پیست مجموعاً 35 پیچ دارد که تعدادی از آن‌ها سرعت بالا و برخی سرعت پایین هستند و همین ویژگی چالش سختی را پیش روی خودروها می‌گذارد. برای خودروها نیز پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 ایجاد کردیم که بازهٔ قیمتی این کلاس‌ها در طول سال‌ها طبق تورم بروز شده است. همچنین برای عادلانه شدن رقابت، فقط خودروهایی می‌توانند در دور صاعقه شرکت کنند که کاملاً استاندارد کارخانه‌ای بوده و مردم بدون محدودیتی بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

امسال در رقابت دور صاعقه 21 خودرو حضور دارند که توسط پنج رانندهٔ مختلف آزمایش شدند. در طول آزمایش‌ها، لاستیک‌های خودروها هم با نمونه‌هایی از سازندگان مختلف تعویض می‌شود تا بتوانند بهترین عملکرد خود را ارائه کنند. واضح است که خودروسازان دور صاعقهٔ کارانددرایور را بسیار جدی گرفته‌اند و طی پانزده سال، این رقابت به یک معیار تبدیل شده است. این همان چیزی است که از زمان آغاز دور صاعقه به دنبال آن بودیم. حال در پانزدهیم سفر به پیست VIR با بیست و یکی از بهترین خودروهای پرفورمنس بازار تایم زنی کردیم. امسال طی سه روز دود کردن لاستیک‌ها و تمام کردن ترمزها در طاقت‌فرساترین پیست آمریکا، چند رکورد شکسته شد.

کپی لینک

سوبارو BRZ

تایم: 3:12.4

کلاس

LL1

قیمت پایه

31,455 دلار

قیمت تست‌شده

31,455 دلار

قدرت

228 اسب بخار

وزن

1289 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.6 کیلو/اسب بخار

شخصیت بازیگوش با پاسخ‌های سریع و تمایل انتهای خودرو به لیز خوردن که رانندگی با BRZ را در خیابان‌ها بسیار جذاب می‌کند، در VIR هم وجود دارد. این خودرو با لیز خوردن در پیچ‌ها راننده را هیجان‌زده می‌کند حتی اگر کندترین لپ تایم سال را ثبت کند.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف GTI

تایم: 3:12.1

کلاس

LL2

قیمت پایه

39,790 دلار

قیمت تست‌شده

40,185 دلار

قدرت

245 اسب بخار

وزن

1502 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

6.2 کیلو/اسب بخار

عملکرد نسل هشتم گلف GTI در سال جاری چیزی که مدت‌ها است میدانیم را دوباره تأیید کرد: هندلینگ گلف شگفت‌انگیز است. GTI جدید در یک دور پیست ویرجینیا 2.5 ثانیه از نسل هفتم خود که در سال 2015 در همین‌جا آزمایش کردیم سریع‌تر است.

کپی لینک

تویوتا GR 86

تایم: 3:11.8

کلاس

LL1

قیمت پایه

31,325 دلار

قیمت تست‌شده

31,750 دلار

قدرت

228 اسب بخار

وزن

1285 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.6 کیلو/اسب بخار

تویوتا GR 86 و سوبارو BRZ دوقلوهایی هستند که در بدو تولد از هم جدا شده‌اند. این موضوع تأثیر پرورش و تربیت را نشان می‌دهد! این دو خودرو DNA یکسانی دارند اما هرکدام از والدین چگونه فرزند خود را تربیت کرده و روی رشد آن چه تأثیری داشته‌اند؟

کپی لینک

آکورا TLX تایپ S

تایم: 3:06.7

کلاس

LL2

قیمت پایه

54,945 دلار

قیمت تست‌شده

55,445 دلار

قدرت

355 اسب بخار

وزن

1906 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

5.3 کیلو/اسب بخار

TLX شروع پرقدرتی دارد و از پیچ اول با 1 جی چسبندگی عبور می‌کند اما لاستیک‌های پیرلی P Zero PZ4 آن به‌قدری سخت تلاش می‌کنند که خیلی زود داغ می‌شوند. به همین دلیل خودرو فقط می‌تواند یک دور خوب در پیست بزند و در دورهای بعدی تایم آن افزایش پیدا می‌کند.

کپی لینک

لکسس IS500 F اسپرت پرفورمنس

تایم: 3:04.9

کلاس

LL2

قیمت پایه

58,525 دلار

قیمت تست‌شده

63,620 دلار

قدرت

472 اسب بخار

وزن

1795 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.8 کیلو/اسب بخار

آزمایش IS500 F اسپرت پرفورمنس یک نقص بزرگ را نشان داد. پس از شش توقف از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و سه توقف از سرعت 160 کیلومتر بر ساعت، پدال ترمز بشدت نرم و اسفنجی می‌شود و اعتمادبه‌نفس راننده را می‌گیرد. وقتی یک موتور 5 لیتری 472 اسب بخاری زیر کاپوت دارید، عملکرد ترمزها بسیار مهم خواهد بود.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف R

تایم: 3:04.3

کلاس

LL2

قیمت پایه

45,440 دلار

قیمت تست‌شده

45,440 دلار

قدرت

320 اسب بخار

وزن

1523 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.8 کیلو/اسب بخار

در پیست مسابقه مهم نیست که خودرو شبیه یک جت جنگنده باشد یک جعبه با چند پنجره. چیزی که در دور صاعقه اهمیت دارد سریع طی کردن پیست است؛ بنابراین، گلف R ممکن است خودرویی جعبه‌ای شکل با ریشه‌های اقتصادی باشد اما با قدرت و هندلینگ آغشته شده تا بتواند رانندگی سریعی را فراهم کند.

کپی لینک

ب‌ام‌و M240i xDrive

تایم: 3:03.0

کلاس

LL2

قیمت پایه

49,545 دلار

قیمت تست‌شده

57,120 دلار

قدرت

382 اسب بخار

وزن

1747 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.6 کیلو/اسب بخار

M240i نتوانست بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد زیرا فقط با یک دست لاستیک پای به رقابت گذاشت. برای جلوگیری از فرسودگی لاستیک‌ها، ما این ب‌ام‌و را فقط چهار بار در روز برای تایم زنی به پیست فرستادیم و سریع‌ترین دور در جلسهٔ سوم ثبت شد یعنی زمانی که لاستیک‌ها ساییده شده بودند. این منجر به بروز بیش‌فرمانی عجیبی شد که مقداری به تایم خودرو اضافه کرد.

کپی لینک

ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن

تایم: 3:02.9

کلاس

LL3

قیمت پایه

81,395 دلار

قیمت تست‌شده

86,145 دلار

قدرت

510 اسب بخار

وزن

2063 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.1 کیلو/اسب بخار

مثل دیگر ب‌ام‌وهای امسال، X4 M کامپتیشن هم لاستیک اضافه نداشت ولی بااین‌حال توانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته در پیچ‌ها تنگ، به دلیل مرکز ثقل بالا، چرخ‌های عقب X4 M خیلی زود از آسفالت جدا می‌شوند و این واقعاً ترسناک است. البته زمانی که خودرو به آسمان بلند نمی‌شود، سامانهٔ چهارچرخ محرک ب‌ام‌و 510 اسب بخار قدرت پیشرانهٔ شش سیلندر را به شتاب بی‌امانی تبدیل می‌کند.

کپی لینک

آئودی RS Q8

تایم: 3:02.2

کلاس

LL3

قیمت پایه

123,695 دلار

قیمت تست‌شده

138,340 دلار

قدرت

600 اسب بخار

وزن

2490 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.2 کیلو/اسب بخار

هیچ‌کس از حضور شاسی‌بلندها در دور صاعقه هیجان‌زده نمی‌شود زیرا این خودروها خیلی سنگین، خیلی بلند و خیلی بزرگ هستند اما دیدن یک فیل قدرتمند که افسار پاره می‌کند و سپس برای متوقف شدن تلاش می‌کند واقعاً لذت‌بخش است. RS Q8 با 2.5 تن وزن، سنگین‌ترین خودرو در تاریخ دور صاعقه محسوب می‌شود.

کپی لینک

هوندا سیویک تایپ R لیمیتد ادیشن

تایم: 3:00.7

کلاس

LL2

قیمت پایه

45,010 دلار

قیمت تست‌شده

45,010 دلار

قدرت

310 اسب بخار

وزن

1399 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

4.6 کیلو/اسب بخار

پیش‌بینی می‌کردیم که سیویک تایپ R لیمیتد ادیشن با کاهش چند کیلوگرمی وزن و جایگزینی لاستیک‌های خود با نمونه‌های مخصوص پیست میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 بتواند رکورد سریع‌ترین خودروی محرک جلوی دور صاعقه که سال گذشته توسط مینی کوپر JCW GP ثبت شد را بشکند و همین‌طور هم شد. سیویک با اختلاف 3.1 ثانیه مینی را ضربه‌فنی کرد و حتی از تایپ R معمولی هم 3.2 ثانیه سریع‌تر بود.

کپی لینک

ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

تایم: 3:00.5

کلاس

LL3

قیمت پایه

115,095 دلار

قیمت تست‌شده

126,295 دلار

قدرت

625 اسب بخار

وزن

2421 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.9 کیلو/اسب بخار

ب‌ام‌و همیشه از توزیع وزن به‌عنوان عنصری جادویی برای بهبود کنترل و هندلینگ محصولات خود استفاده می‌کند و وقتی از پشت آئودی RS Q8 پشت X5 M بنشینید کاملاً این موضوع را حس خواهید کرد. در ب‌ام‌و 50.6 درصد از وزن روی چرخ‌های جلو قرار دارد درحالی‌که این عدد در آئودی 56.4 درصد است. به همین دلیل، در X5 M بجای کم‌فرمانی شاهد بازیگوشی هستیم.

کپی لینک

بنتلی کانتیننتال GT اسپید

تایم: 2:56.2

کلاس

LL5

قیمت پایه

280,225 دلار

قیمت تست‌شده

343,890 دلار

قدرت

660 اسب بخار

وزن

2290 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.5 کیلو/اسب بخار

قوی‌ترین کانتیننتال GT تاریخ ممکن است در پلت‌فرم با پورشه پانامرا مشترک باشد اما زمانی که در حال دود کردن لاستیک‌ها هستید، به آن W12 قدرتمند گاز می‌دهید و در کابینی پر از چرم و آلومینیوم باکیفیت محصور شده‌اید، تجربهٔ رانندگی نمی‌تواند متفاوت‌تر از این باشد.

کپی لینک

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

تایم: 2:55.6

کلاس

LL3

قیمت پایه

67,515 دلار

قیمت تست‌شده

78,985 دلار

قدرت

472 اسب بخار

وزن

1770 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.7 کیلو/اسب بخار

بلک‌وینگ کوچک کادیلاک با بازخورد عالی و هندلینگ مطمئن، یک ستارهٔ پیست است. این خودرو با سیستم مدیریت کشش پرفورمنس در حالت مسابقه و تعویض دندهٔ اتوماتیک، پیچ‌ها را یکی‌یکی می‌بلعد و یک دور پیست را نزدیک به 11 ثانیه از CT4-V معمولی سریع‌تر طی می‌کند. البته علیرغم برتری بلک‌وینگ نسبت به M3 در چند نقطه از پیست، کادیلاک فقط در سکتور چهار زمان سریع‌تری ثبت کرد زیرا در پیچ‌های طولانی و پرسرعت، لاستیک‌های عقب مغلوب قدرت پیشرانهٔ V6 می‌شوند.

کپی لینک

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن xDrive

تایم: 2:53.5

کلاس

LL3

قیمت پایه

89,845 دلار

قیمت تست‌شده

104,595 دلار

قدرت

510 اسب بخار

وزن

1777 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.5 کیلو/اسب بخار

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن در درجهٔ اول کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ را مغلوب می‌کند زیرا در قسمت‌های فنی و کم‌سرعت پیست پابه‌پای رقیب آمریکایی پیش می‌رود و در مسیرهای مستقیم و پیچ‌های پرسرعت از 38 اسب بخار قدرت بیشتر خود استفاده می‌کند.

کپی لینک

پورشه کاین توربو GT

تایم: 2:52.6

کلاس

LL4

قیمت پایه

184,614 دلار

قیمت تست‌شده

201,134 دلار

قدرت

640 اسب بخار

وزن

2243 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.5 کیلو/اسب بخار

کاین توربو GT در ظاهر مثل یک شاسی‌بلند به نظر می‌رسد اما وقتی در پیچ اول چسبندگی 1.08 جی را ثبت می‌کند و در برخی جاها حتی از M5 CS هم سریع‌تر است، مطمئناً مثل هیچ شاسی‌بلندی که تاکنون دیده‌ایم رفتار نمی‌کند. به همین دلیل، توربو GT با وجود قدرت کمتر نسبت به لامبورگینی اوروس، با اختلاف 3.2 ثانیه رکورد همتای ایتالیایی خود را شکست و سریع‌ترین شاسی‌بلند تاریخ دور صاعقه لقب گرفت.

کپی لینک

فورد موستانگ مک‌وان

تایم: 2:51.4

کلاس

LL2

قیمت پایه

60,245 دلار

قیمت تست‌شده

60,740 دلار

قدرت

480 اسب بخار

وزن

1728 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.6 کیلو/اسب بخار

فورد موستانگ مک‌وان یک‌شبه به وجود نیامده است. این خودرو نقطهٔ اوج سال‌ها توسعهٔ نسل ششم موستانگ است که در یک پکیج واحد جمع شده است. این خودرو با دقت وارد پیچ‌ها می‌شود و در پیچ اول چسبندگی 1.13 جی را ثبت می‌کند. پرفورمنس مک‌وان آن‌قدر چشمگیر است که در پیست VIR حتی از شلبی GT350R هم نزدیک نیم ثانیه سریع‌تر بوده است.

کپی لینک

ب‌ام‌و M5 CS

تایم: 2:50.3

کلاس

LL4

قیمت پایه

143,995 دلار

قیمت تست‌شده

148,995 دلار

قدرت

635 اسب بخار

وزن

1867 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.0 کیلو/اسب بخار

ب‌ام‌و M5 CS از M5 کامپتیشن با تایم 2:54.0 در ویرجینیا 10 اسب بخار قدرت بیشتر و 57 کیلوگرم وزن کمتری دارد. به این ترکیب، تعلیق اصلاح‌شده و لاستیک‌های مخصوص پیست پیرلی هم اضافه شده که چسبندگی 1.04 جی را در پیچ یک به همراه دارد. در ادامهٔ پیست، M5 CS شانه‌به‌شانهٔ CT5-V بلک‌وینگ پیش می‌رود ولی در سه سکتور بعدی، ب‌ام‌و کمتر از یک ثانیه از کادیلاک عقب می‌افتد.

کپی لینک

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

تایم: 2:49.4

کلاس

LL3

قیمت پایه

101,265 دلار

قیمت تست‌شده

105,665 دلار

قدرت

668 اسب بخار

وزن

1874 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.8 کیلو/اسب بخار

مهندسان کادیلاک برای توسعهٔ CT5-V بلک‌وینگ زمان زیادی را در VIR سپری کردند و بهترین تایمی که موفق به ثبت آن شدند 2:49.5 بود. آن‌ها امیدوار بودند ما بتوانیم با این خودرو سریع‌تر دور بزنیم تا با شکست رکورد 2:49.3 مرسدس AMG GT63 S، کادیلاک سریع‌ترین سدان VIR لقب بگیرد. البته اگر پیست کمی تمیزتر بود این اتفاق ممکن بود ولی حتی اگر CT5-V بلک‌وینگ مرسدس را هم مغلوب می‌کرد، حریف پادشاه جدید سدان‌های دور صاعقه یعنی پورشه پانامرا توربو S نمی‌شد.

کپی لینک

پورشه پانامرا توربو S

تایم: 2:48.8

کلاس

LL4

قیمت پایه

181,344 دلار

قیمت تست‌شده

192,054 دلار

قدرت

630 اسب بخار

وزن

2138 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

3.4 کیلو/اسب بخار

این تایم کمی غیرمنتظره است زیرا پانامرا توربو S با 2138 کیلوگرم وزن، 40 کیلوگرم از مرسدس AMG GT63 S سنگین‌تر بوده و پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی آن‌هم 10 اسب بخار قدرت کمتری دارد. این یعنی سدان پورشه از لحاظ نسبت قدرت به وزن ضعیف‌تر از رقیب اشتوتگارتی است ولی 1.5 ثانیه زودتر پیست را به پایان می‌رساند. به نظر می‌رسد این سدان بزرگ موتور جلو زیر پوست خود یک سوپراسپرت موتور وسط دارد!

کپی لینک

پورشه 911 GT3

تایم: 2:40.6

کلاس

LL4

قیمت پایه

181,062 دلار

قیمت تست‌شده

188,862 دلار

قدرت

510 اسب بخار

وزن

1465 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.9 کیلو/اسب بخار

این پیشرانهٔ 4 لیتری تنفس طبیعی 9 هزار rpm را به‌راحتی می‌توان یک شاهکار در جهان خودرو توصیف کرد. البته هرچند این پیشرانه تقریباً بهترین موتور حال حاضر دنیا است اما وقتی GT3 روی پیست می‌رود، این شاسی است که شایستهٔ بیشترین تحسین خواهد بود.

کپی لینک

مرسدس AMG GT سری سیاه

 تایم: 2:37.0

کلاس

LL5

قیمت پایه

327,050 دلار

قیمت تست‌شده

340,820 دلار

قدرت

730 اسب بخار

وزن

1647 کیلوگرم

نسبت وزن به قدرت

2.2 کیلو/اسب بخار

AMG GT سری سیاه واقعاً یک سلاح مطلق برای پیست است. برای توضیح این موضوع همین بس که هیولای مرسدس با چسبندگی 1.25 جی در پیچ اول، رکورد جدیدی را ثبت می‌کند. این ماشین زیر کاپوت فیبر کربنی خود نسخهٔ میل‌لنگ تخت از موتور 4 لیتری V8 توئین توربو را دارد که تا ردلاین 7,200 rpm پیش می‌رود. گیربکس دوکلاچهٔ سری سیاه آن‌قدر خوب برنامه‌ریزی شده که تنها دلیل استفاده از پدال‌های تعویض دنده می‌تواند غرور راننده باشد. این سوپرکار موتور جلو بسیار به رکورددار VIR یعنی مک‌لارن سنای میلیون دلاری با تایم 2:34.9 نزدیک شده است. اگر برتری سنا در مسیرهای مستقیمی طولانی را در نظر نگیریم، سری سیاه اساساً پابه‌پای آن پیش می‌رود. به همین دلیل، این مرسدس با نصف قیمت سنا، دومین تایم سریع VIR را ثبت کرده است تا برای دیدن عملکرد هایپرکار AMG وان در این پیست نتوانیم صبر کنیم.

رتبه

خودرو

تایم

1

سوبارو BRZ

3:12.4

2

فولکس‌واگن گلف GTI

3:12.1

3

تویوتا GR 86

3:11.8

4

آکورا TLX تایپ S

3:06.7

5

لکسس IS500 F اسپرت

3:04.9

6

فولکس‌واگن گلف R

3:04.3

7

ب‌ام‌و M240i xDrive

3:03.0

8

ب‌ام‌و X4 M کامپتیشن

3:02.9

9

آئودی RS Q8

3:02.2

10

هوندا سیویک تایپ R

3:00.7

11

ب‌ام‌و X5 M کامپتیشن

3:00.5

12

بنتلی کانتیننتال اسپید

2:56.2

13

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

2:55.6

14

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

2:53.5

15

پورشه کاین توربو GT

2:52.6

16

فورد موستانگ مک‌وان

2:51.4

17

ب‌ام‌و M5 CS

2:50.3

18

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

2:49.4

19

پورشه پانامرا توربو S

2:48.8

20

پورشه 911 GT3

2:40.6

21

مرسدس AMG GT سری سیاه

2:37.0

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.