انتخاب خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند

سه‌شنبه 26 بهمن 1400 - 06:30
مطالعه 15 دقیقه
Cars-17
موتورترند از سال 1949 رقابت خودروی سال را برگزار کرده و از سال 1978 رقابت پیکاپ سال و سپس از 1999 شاسی‌بلند سال هم به آن اضافه شدند. در کنار این...
تبلیغات

موتورترند از سال 1949 رقابت خودروی سال را برگزار کرده و از سال 1978 رقابت پیکاپ سال و سپس از 1999 شاسی‌بلند سال هم به آن اضافه شدند. در کنار این سه رقابت، هرساله چالش دیگری بنام بهترین خودرو برای راننده هم توسط این نشریه برگزار می‌شد که به خودروهای اسپرت و پرفورمنس اختصاص داشت. امسال اما برای اولین بار، رقابت بهترین خودرو برای راننده به خودروی پرفورمنس سال تغییر نام داده است؛ اما این تغییر به چه دلیل و چرا امسال صورت گرفته است؟

این کار دو دلیل اصلی دارد. اول اینکه حالا تعداد شرکت‌کنندگان به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می‌کند زیرا قبلاً در رقابت بهترین خودرو برای راننده به دلیل محدودیت تدارکات فقط امکان حضور حداکثر دوازده خودرو وجود داشت اما در اولین دوره از رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند 22 خودرو حضور دارند که اگر بیماری مشکلات کرونا، کمبود چیپ و اختلالات در زنجیرهٔ تأمین قطعات نبود، این تعداد بیشتر هم می‌شد. دلیل دوم هم اینکه حالا زمانی که داوران با هر خودرو صرف می‌کنند خصوصاً در پیست افزایش پیدا می‌کند. البته با این تغییرات دیگر امکان تایم زنی با خودروها در پیست لاگونا سکا وجود ندارد ولی در عوض رقابت و نتیجه‌گیری بهتری را شاهد خواهیم بود.

اما به پردازیم با پاسخ سؤال دوم یعنی چرا امسال این تغییر صورت گرفته است؟ دلیل اصلی این است که در حال حاضر در عصر طلایی خودرو زندگی می‌کنیم. این روزها خودروها برای جلب‌توجه حداقل به 500 اسب بخار قدرت نیاز دارند و خیلی‌ها روی به قدرت‌های چهاررقمی آورده‌اند. هم‌اکنون می‌توان با 37 هزار دلار یک موستانگ GT خرید که 460 اسب بخار قدرت دارد. فضای بیشتری می‌خواهید؟ می‌توانید سراغ ب‌ام‌و X5 M با 625 اسب بخار قدرت بروید. اگر دوست دارید با یک هیولا روی تپه‌های شنی پرواز کنید هم می‌توانید رم TRX با 707 اسب بخار قدرت را انتخاب کنید.

این افزایش قدرت همراه با سیستم‌های پیشرفته‌ای که امکان استفادهٔ بهتر از آن را فراهم می‌کند، منجر به شکل‌گیری عصر طلایی خودروهای پرفورمنس هم شده است. به‌عنوان‌مثال، قبلاً وقتی یک خودروی استاندارد در کمتر از 8 دقیقه یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را طی می‌کرد، به باشگاه خودروهای خاص و چشمگیر وارد می‌شد اما حالا یک هاچ‌بک داغ مثل هوندا سیویک تایپ R سریع‌تر از آن خودروها است و پورشه‌ها، مرسدس‌ها و لامبورگینی‌ها هم یک دور جهنم سبز را در محدودهٔ 6 دقیقه و 40 ثانیه طی می‌کنند. همچنین در حال حاضر شتاب صفرتاصد خودروها هم به حدود 2 ثانیه رسیده است.

در همین حال، هم‌اکنون خودروهای الکتریکی بسیار قدرتمندی مثل لوسید ایر با 1111 اسب بخار قدرت یا تسلا مدل S پلاد با 1020 اسب بخار قدرت هم به بازار آمده‌اند. در بخش پیکاپ‌ها نیز هامر EV با 1000 اسب بخار قدرت قابل خریداری است. از سوی دیگر، تکنولوژی موتورهای درون‌سوز هم هیچ‌گاه خروجی، راندمان و هیجان بیشتری از این نداشته است. این یعنی جهان در حال تغییر است و با توجه به تحولات صنعت خودروسازی، باید در رقابت بهترین خودرو برای راننده هم تغییر ایجاد می‌شد. پس به اولین دوره از رقابت‌های خودروی پرفورمنس سال موتورترند خوش آمدید.

کپی لینک

آغاز رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند

رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند را در محوطهٔ آزمایشی هیوندای در کالیفرنیا آغاز کردیم. تیم آزمایش یک هفته زودتر راهی این محل شد تا اعداد مختلف خودروها شامل وزن خالص، شتاب صفر تا 96، مسافت 400 متر، شتاب جانبی و تایم پیست Figure-8 را ثبت کنند. در مرحلهٔ بعد، داوران رسمی به محوطهٔ هیوندای رسیدند و هر خودرو را با دقت بررسی کردند. برای آزمایش‌های مختلف به مدت دو روز از امکانات فوق‌العادهٔ مرکز آزمایش هیوندای استفاده کردیم. به‌عنوان‌مثال، برای ارزیابی کیفیت سواری خودروها از پیست بی‍ضی شکل سرعت بالای 9.6 کیلومتری این مرکز استفاده کردیم.

همان‌طور که اشاره شد، در اولین دور از رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند 22 خودرو حضور داشتند. مثل رقابت‌های قبلی، در این رقابت هم خودروهایی می‌توانند حضور داشته باشند که برای مدل 2022 با نسل جدید یا به‌روزرسانی بزرگی به بازار آمده باشند. در اینجا هیچ سقف قیمتی اعمال نمی‌شود و هر نوع خودروی پرفورمنسی شامل سدان‌ها، هاچ‌بک‌ها، شاسی‌بلندها، کوپه‌ها و حتی پیکاپ‌ها می‌توانند در رقابت شرکت کنند؛ به‌عبارت‌دیگر، هر خودرویی که برای ارتقاء تجربهٔ رانندگی در جاده یا پیست مسابقه طراحی شده باشد امکان حضور در رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند را خواهد داشت.

کپی لینک

شرکت‌کنندگان رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند

آکورا TLX تایپ S

آئودی RS Q8

آلپینا B8 گرن کوپه

آلپینا XB7

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

ب‌ام‌و M4 کامپتیشن

ب‌ام‌و M5 CS

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

فورد موستانگ مک‌وان

فورد موستانگ مک‌ایی GT پرفورمنس ادیشن

هوندا سیویک Si

هیوندای ولوستر N

لامبورگینی اوراکان STO

مرسدس AMG GT سری سیاه

پورشه 718 باکستر GTS 4.0

پورشه 911 GT3

پورشه کاین توربو GT

پورشه تایکان توربو S

سوبارو BRZ

تویوتا GR86

فولکس‌واگن گلف R

پس از اینکه همهٔ داوران با همهٔ خودروها رانندگی کردند، همگی دورهم جمع شدند تا از بین 22 شرکت‌کننده، فینالیست‌ها را انتخاب کنند. با انتخاب داوران، نهایتاً 9 ماشین به‌عنوان فینالیست‌های رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند انتخاب شدند. یکی از این خودروها که در شش معیار اصلی ما شامل ایمنی، ارزش در برابر قیمت، طراحی، مهندسی، مصرف سوخت و پرفورمنس برتری داشته باشد، جایزهٔ کالیپر طلایی را از آن خواهد خواهد کرد. فینالیست‌ها برای انجام آزمایش‌های جاده‌ای راهی بزرگراه کرست در لس‌آنجلس شدند و بعداً آزمایش‌های طاقت‌فرسایی را در پیست ویلو اسپرینگ تجربه کردند تا نهایتاً پیروز این رقابت سخت و هیجان‌انگیز از بین آن‌ها انتخاب شود.

کپی لینک

فینالیست‌های رقابت خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند

ب‌ام‌و M3 کامپتیشن

قدرت

510 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

3.0 ثانیه

مسافت 400 متر

11.1 ثانیه

تایم پیست Figure-8

23.3 ثانیه

قیمت پایه

77,895 دلار

قیمت تست‌شده

108,545 دلار

پشت فرمان M3 کامپتیشن آن جلوپنجرهٔ زشت را فراموش خواهید کرد. حتی زمانی که در خودروی دیگری باشید و M3 به شما نزدیک شود هم آن‌قدر سریع رد می‌شود که آن جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ را تار خواهید دید و زشتی آن شما را آزار نخواهد داد. به گفتهٔ ب‌ام‌و، موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی این ماشین 510 اسب بخار قدرت دارد اما چیزی که در واقعیت احساس می‌شود هرگز کمتر از 600 اسب بخار نیست. به همین دلیل، M3 آزمایشی ما که به سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive مجهز بود ظرف تنها 3 ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت رسید.

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ

قدرت

472 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

4.0 ثانیه

مسافت 400 متر

12.4 ثانیه

تایم پیست Figure-8

23.8 ثانیه

قیمت پایه

59,900 دلار

قیمت تست‌شده

80,235 دلار

کادیلاک CT4-V بلک‌وینگ ظاهراً یک سدان کامپکت اسپرت برای نبرد با ب‌ام‌و M3 است اما بیشتر شبیه یک ATS-V بروز شده به نظر می‌رسد. خب آیا این چیز بدی است؟ در یک‌کلام نه. ATS-V قدیمی به لطف برخورداری از دینامیک شاسی فوق‌العاده و فرمان عالی یکی از سدان‌های کامپکت اسپرت موردعلاقهٔ ما بود. بیشترین انتقادات به پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربوی این خودرو وارد بود که موجب شد نتواند رقبای خود مثل مرسدس C63 AMG را مغلوب کند. در CT4-V بلک‌وینگ هم همان موتور وجود دارد که فقط کمی قوی‌تر شده ولی کادیلاک تغییراتی را در این ماشین ایجاد کرده که آن را به یک پکیج فوق‌العاده چشمگیر تبدیل کرده‌اند.

کادیلاک CT5-V بلک‌وینگ

قدرت

668 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

3.6 ثانیه

مسافت 400 متر

11.5 ثانیه

تایم پیست Figure-8

23.4 ثانیه

قیمت پایه

84,990 دلار

قیمت تست‌شده

112,545 دلار

واقعاً شرم‌آور است که کادیلاک قصد دارد از ساخت هیولاهای فوق‌العاده‌ای مثل CT5-V بلک‌وینگ دست بکشد چون رانندگی با این سدان وحشی حس خیلی خوبی دارد. همهٔ داوران به خاطر شاسی درجه‌یک، کنترل سواری مغناطیسی عالی جنرال موتورز و ترمزهای استثنایی CT5-V، بسیار از آن تعریف و تمجید کردند. گیربکس دستی این ماشین نیز عالی و چیزی است که این روزها در سدان‌های پرفورمنس سطح بالا وجود ندارد. درواقع، یافتن ایراد واقعی در CT5-V بلک‌وینگ دشوار خواهد بود.

هیوندای ولوستر N

قدرت

275 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

5.1 ثانیه

مسافت 400 متر

13.7 ثانیه

تایم پیست Figure-8

24.7 ثانیه

قیمت پایه

33,525 دلار

قیمت تست‌شده

35,025 دلار

هیوندای ولوستر N اولین و احتمالاً آخرین خودرو در نوع خود خواهد بود. این ماشین هم مأموریت بخش نوپای N پرفورمنس هیوندای را نشان داد و هم نمونه‌ای بارز از سرعت یادگیری و بهبود در مدتی کوتاه محسوب می‌شود. ولوستر N در عمر کوتاه خود به طرز چشمگیری تکامل پیدا کرده و واقعاً شگفت‌انگیز است که مهندسین هیوندای ظرف تنها دو سال توانسته‌اند چنین پیشرفتی داشته باشند. تغییرات این خودرو بدون وارد کردن خدشه‌ای به شخصیت آن، ولوستر N را به هاچ‌بک داغ بسیار حرفه‌ای‌تری تبدیل کرده‌اند.

لامبورگینی اوراکان STO

قدرت

640 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

2.8 ثانیه

مسافت 400 متر

10.7 ثانیه

تایم پیست Figure-8

22.3 ثانیه

قیمت پایه

333,633 دلار

قیمت تست‌شده

442,033 دلار

اوراکان STO آن‌قدر در جلو و عقب چسبندگی دارد و شاسی آن به‌قدری متعادل است که شاید هیچ خودروی دیگری نتواند به آن برسد. در این خودرو هیچ نقطه‌ضعف بزرگی نمی‌توان پیدا کرد و این کاری است که معمولاً فقط لامبورگینی می‌تواند انجام دهد. برای درک کامل محدودیت‌های STO به زمانی کمی طولانی‌تر از حد معمول نیاز است زیرا محدودیت‌های این ماشین آن‌قدر بالا هستند که برای دید آن‌ها به تلسکوپ نیاز خواهید داشت! زمانی که واقعاً توانایی‌های STO را درک کردید، هرگز نخواهید خواست رانندگی با آن را متوقف کند.

مرسدس AMG GT سری سیاه

قدرت

730 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

2.9 ثانیه

مسافت 400 متر

10.6 ثانیه

تایم پیست Figure-8

21.9 ثانیه

قیمت پایه

327,050 دلار

قیمت تست‌شده

335,595 دلار

این AMG یک جانور وحشی است. موتور 4 لیتری V8 میل‌لنگ تخت سری سیاه به ازای هر لیتر از حجم موتور خود به‌اندازهٔ یک هوندا سیویک Si قدرت تولید می‌کند! پست فرمان این ماشین احساس می‌کنید در فیلم سریع و خشن هستید و از NOS استفاده می‌کنید! قدرت خارق‌العادهٔ موتور از طریق یک میل‌گاردان فیبر کربنی به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل می‌شود که فوق‌العاده عمل می‌کند. در مسیر پرپیچ‌وخم مرکز آزمایشی هیوندای، GT سری سیاه با اختلاف چشمگیرترین خودرویی بود که پشت فرمان آن نشستیم.

پورشه کاین توربو GT

قدرت

640 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

3.0 ثانیه

مسافت 400 متر

11.3 ثانیه

تایم پیست Figure-8

23.2 ثانیه

قیمت پایه

182,150 دلار

قیمت تست‌شده

208,850 دلار

درواقع، موفقیت‌های تجاری بی‌نظیر لامبورگینی اوروس منجر به ساخت کاین توربو GT شد. البته گول نامش را نخورید، این خودرو محصول بخش GT پورشه که مدل‌های فوق‌العاده‌ای مثل کیمن GT4 و 911 GT3 را ساخته نیست اما بخش GT آرزو می‌کند که کاش چنین چیزی ساخته بود. به اعتقاد داوران، توربو GT از اوروس بهتر است. این ماشین روی پیست مثل یک هاچ‌بک داغ کاملاً متعادل به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، کاین توربو GT ما را بسیار تحت تأثیر قرار داد و تنها شاسی‌بلندی بود که توانست به فینال رقابت خودروی پرفورمنس سال راه پیدا کند.

تویوتا GR86

قدرت

228 اسب بخار

شتاب صفر تا 96

5.8 ثانیه

مسافت 400 متر

14.3 ثانیه

تایم پیست Figure-8

24.7 ثانیه

قیمت پایه

28,725 دلار

قیمت تست‌شده

31,750 دلار

پس از یک روز آزمایش و بررسی کامل تویوتا GR86 و دوقلوی ناتنی آن یعنی سوبارو BRZ، برای انتخاب خودروی فینالیست از بین آن‌ها میان داوران اختلاف افتاد زیرا GR86 و BRZ آن‌طور که انتظار می‌رود شبیه هم نیستند. هرکدام از این خودروها تنظیم خاص خود را دارد. بااین‌حال، نهایتاً کوپهٔ تویوتا برای راه‌یابی به فینال انتخاب شد هرچند که پیدا کردن جایگاهی برای آن بین این فینالیست‌های قدرتمند کمی دشوار بود. البته GR86 آن‌قدر نسبت به قبل بهبود پیدا کرده که توانست حضور خود را در بین این جمع بزرگان توجیه کند.

پس از بررسی کامل فینالیست‌ها، برای انتخاب خودروی برنده بین داوران بحث‌های زیادی به راه افتاد. برخی فینالیست‌ها در خیابان‌ها بهتر عمل می‌کردند و برخی در پیست بهتر بودند. کادیلاک‌ها تحسین‌های بزرگی را برانگیختند و برخی داوران به AMG GT سری سیاه علاقه داشتند. بااین‌حال نهایتاً دو خودرو بودند که در هر مکان و مسیری عالی عمل می‌کردند و پس از یک بحث جزئی، با اختلاف 5 به 2 یکی از آن‌ها به‌عنوان خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند انتخاب شد.

کپی لینک

پورشه 911 GT3، خودروی پرفورمنس سال 2022 موتورترند

رقابت برای پیروزی در اولین دور از رقابت‌های خودروی پرفورمنس سال موتورترند بسیار شدید بود اما درنهایت اکثر داوران به پورشه 911 GT3 رأی دادند. تصور اینکه پورشه بتواند نسبت به مدل فوق‌العادهٔ GT3 نسل 991.1 پیشرفت کند غیرممکن بود اما این کار انجام شده است. این ماشین شگفت‌انگیز است و به لطف موتور 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی که تا 9 هزار rpm دور می‌گیرد و 510 اسب بخار قدرت دارد، سطحی باورنکردنی از پرفورمنس را با سطحی باورنکردنی از چسبندگی و هیجان شنیداری ارائه می‌کند.

بهتر از همهٔ این‌ها، گیربکسی است که می‌توان آن را بهترین گیربکس دستی در تاریخ صنعت خودروسازی دانست. البته شاید GT3 به‌اندازهٔ دو خودروی بال بزرگ دیگر این رقابت یعنی لامبورگینی اوراکان STO و مرسدس AMG GT سری سیاه و همین‌طور GT3 RS آینده سریع نباشد اما این سهولت استفادهٔ روزمرهٔ است که GT3 را از دیگر پیشتازان رقابت امسال جدا می‌کند. این یک خودروی اسپرت بسیار رضایت‌بخش است که ویژگی‌هایی از سوپراسپرت‌ها را هم دارد. GT3 همچنین در همهٔ آن شش معیاری که در ابتدا گفتیم هم برتری دارد.

در مورد این خودرو چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، برای اولین بار در جلوی خودرو از تعلیق دو جناقی استفاده شده است و حالا دیگر نیازی به ترمز گرفتن در همهٔ پیچ‌ها نیست چون جلوی خودرو به‌طور ناگهانی چسبندگی زیادی پیدا می‌کند. درواقع، جلوی GT3 مثل یک خودروی مسابقه‌ای است و در پیچ‌ها همچون یک اسکیت در یخ فرو می‌رود. همچنین واقعاً عجیب است که نسل جدید این خودرو فقط با 10 اسب بخار قدرت بیشتر نسبت به قبل، در نوربرگ‌رینگ حدود 18 ثانیه سریع‌تر بوده است.

البته در GT3 موارد ناخوشایندی هم وجود دارد. به اعتقاد دو نفر از داوران، کیفیت سواری خودرو خیلی خوب نیست تا جایی که توصیه می‌کردند هرگز کمک‌فنرها را در حالت اسپرت قرار ندهیم ولی همه با آن‌ها موفق نبودند؛ بنابراین، هرچند لامبورگینی اوراکان STO هم خودرویی استثنایی است و برخی از داوران آن را به‌عنوان خودروی پیروز انتخاب کردند اما با پنج رأی در برابر دو رأی، کالیپر طلایی به GT3 رسید. خب پس به پورشه به خاطر پیروزی در اولویت رقابت خودروی پرفورمنس سال موتورترند تبریک میگوییم ولی حالا مسئولیت این شرکت سنگین‌تر می‌شود زیرا باید بتواند سال‌های آینده دوباره همین کار را انجام دهد. البته پورشه نشان داده که می‌تواند چیزی که بی‌نقص به نظر می‌رسد را بهبود دهد.

کپی لینک

مشخصات فنی

Porsche 911 GT3

پیشرانه

4.0 لیتری H6

قدرت

510 اسب بخار

گشتاور

470 نیوتن متر

ردلاین

9 هزار rpm

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

طول

4,572 میلی‌متر

عرض

1,851 میلی‌متر

ارتفاع

1,280 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

2,456 میلی‌متر

وزن خالص

1446 کیلوگرم

توزیع وزن

40 به 60 جلو/عقب

شتاب صفر تا 96

3.4 ثانیه

مسافت 400 متر

11.4 ثانیه

توقف از 96

28.3 متر

شتاب جانبی

1.19 جی

تایم پیست Figure-8

22.1 ثانیه

مصرف سوخت

14.7 لیتر ترکیبی

قیمت پایه

164,150 دلار

قیمت تست‌شده

195,850 دلار

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.