معرفی خودروهایی که رکورددار حضور در خط تولید هستند (قسمت پایانی)

یک‌شنبه 22 خرداد 1401 - 15:30
مطالعه 14 دقیقه
Cars-8
درحالی‌که برخی نام ها می‌توانند ابدی به نظر برسند اما حضور چند ده ساله یک خودرو در خط تولید امری بسیار نادر خواهد بود. هرچند چنین چیزی در صنعت...
تبلیغات

درحالی‌که برخی نام ها می‌توانند ابدی به نظر برسند اما حضور چند ده ساله یک خودرو در خط تولید امری بسیار نادر خواهد بود. هرچند چنین چیزی در صنعت خودروی ما به یک سنت تبدیل شده است و تولید یک خودرو به مدت کمتر از یک دهه امری غیرعادی خواهد بود! مثال‌های بارز آن نیز در همین مقاله خدمت شما عزیزان تقدیم خواهد شد. خودروسازان مطرح جهانی پلتفرم‌های خود را بازنگری می‌کنند تا از جدیدترین تکنولوژی‌ها و متریال سبک‌وزن استفاده کنند و بتوانند محصولی جدید را به منظور جلب نظر خریداران تولید نمایند؛ اما این مقاله می‌خواهد درست روی نقطه مقابل دست بگذارد و خودروهایی را معرفی کند که رکورد حضور در خط تولید را داشته‌اند. فولکس‌واگن تولید بیتل دوباره متولد شده را در سال ۲۰۱۹ متوقف کرد، خودرویی که عمری بسیار طولانی داشت. ما در این مقاله بازماندگان و فسیل‌های صنعت خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. این لیست با خودرویی که مدت مونتاژ کمتری داشته شروع می‌شود و به خودرویی با بالاترین عمر تولید می‌رسد. هم‌اکنون قسمت پایانی این مقاله را از نظر می‌گذرانید.

کپی لینک

لندروور 90/110/دیفندر (سال 1983 تا 2016) – سی‌وسه سال

ریشه‌های اولیه دیفندر به اولین لندروور تولیدی در سال 1948 بازمی‌گردد. آفرودرهای نمادین این شرکت با نام های 90 و 110 و به منظور جایگزینی با سری III معرفی شدند. این خودروها دارای طراحی نام‌آشنا، سیستم چهار چرخ محرک و برخی ویژگی‌های رفاهی بیشتر بودند. لندروور 90 و 110 بدون اینکه قابلیت خارج از جاده خود را قربانی کنند کاربردهای فراوانی داشتند. قانون تنها مانعی است که دیفندر نمی‌تواند آن را بکسل کند یا از کنارش بگذرد! تولید این خودرو اوایل سال 2016 به خاطر قوانین سخت‌گیرانه و هزینه زیاد بهینه‌سازی طراحی دیفندر خاتمه یافت. شایعاتی درباره ادامه تولید این خودرو وجود داشت که البته درست نبودند و دیفندر هم‌اکنون در موزه خودرویی قرار دارد. نسل جدید این خودرو موفقیت‌های فراوانی را کسب کرده است.

کپی لینک

ماروتی سوزوکی جیپسی (سال 1985 تا 2019) – سی‌وسه سال

این وانت ریزه‌میزه ساخت هند از جیمنی SJ40 جیپ که اولین بار در سال 1982 تولید شده بود الهام گرفته است. جیپسی دارای ماهیت همه‌جاروی جیمنی است و در هند به عنوان خودروی پلیس و ارتش محبوبیت زیادی دارد. از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی نباید انتظار خاصی داشته باشید. جیپسی در ابتدا با پیشرانه 1 لیتری 45 اسبی تولید شد اما نسخه 1.3 لیتری 60 اسب بخاری آن با نام جیپسی کینگ نیز در سال 1996 از راه رسید. در سال 2000 نیز نسخه انژکتوری 80 اسب بخاری آن تولید شد. تولید این خودرو همین چند سال پیش و پس از تصویب قوانین تصادف جدید و الزام نصب کیسه‌های هوا و ترمز ضد قفل متوقف شد. ارتش هند نیز شروع به خرید محصولات بزرگ‌تر و مدرن‌تر سافاری استورم از تاتا کرد.

کپی لینک

پژو 405 (سال 1987 تا حال حاضر) – سی‌وپنج سال و هنوز ادامه دارد!

پژو 405 را بیشتر باید خودرویی جهانی دانست تا اروپایی! از آغازی نه چندان راضی کننده در فرانسه گرفته تا حضور ناموفق در آمریکا و البته ادامه تولید در ایران با اشکال گوناگون، 405 داستان پر فراز و نشیبی داشته است. این خودرو آخرین محصول فرانسوی ها در آمریکا بود. پژو اما در ایران سرنوشت بسیار بهتری داشت و 405 که توسط پینین فارینا طراحی شده و عنوان خودروی سال اروپا را نیز کسب کرده بود به فروش بالایی رسید. نکته جالب اینکه ایران‌خودرو در برهه‌ای از زمان 405 را با پیشرانه پیکان و با نام آردی و روا نیز به فروش رساند. تولید 405 اگرچه برای خریداران شخصی متوقف شده اما همچنان در خدمت بخش تاکسیرانی است و البته نسخه فیس لیفت آن یعنی پژو 405 SLX با پیشرانه TU5 همچنان عرضه می‌شود. احتمالاً این خودرو نیز همانند 206 بتواند رکورددار این لیست در سال‌های آینده باشد.

کپی لینک

تویوتا لندکروزر سری 70 (سال 1984 تا حال حاضر) – سی‌وهشت سال و هنوز ادامه دارد!

برخلاف لندروور که تولید دیفندر را در سال 2016 متوقف کرد تویوتا همچنان لندکروزر سری 70 را روی خط تولید نگه داشته است و البته تولید آن را از نظر اقتصادی موجه می‌داند. این خودرو محبوبیت فوق‌العاده‌ای در اکثر نقاط جهان دارد و تقاضا برای نسخه 8 سیلندر توربودیزل آن بیش از هر زمان دیگری است. سری 70 به‌صورت وانت دو و چهار درب و شاسی‌بلند دو و چهار درب تولید می‌شود. قدبلند محبوب تویوتا در پرتقال و برای صادرات به کشورهای مختلف که عمدتاً آفریقایی هستند مونتاژ می‌شود.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف نسل اول (سال 1974 تا 2009) – سی‌وپنج سال

بخش آفریقای جنوبی فولکس‌واگن تصمیم گرفت تولید اولین نسل گلف را به عنوان جایگزین ارزان‌تر و کوچک‌تر دومین نسل این خودرو ادامه دارد و به همین خاطر دو نسل هاچبک مشهور ژرمن‌ها را در کنار یکدیگر تولید کرد. بخش بازاریابی فولکس‌واگن در آفریقا نام اولین نسل گلف را به سیتی گلف تغییر داد تا آن را از نسل جدید متمایز کند. این خودرو تنها به‌صورت پنج درب عرضه شد و نمونه‌های اولیه فقط با رنگ‌های قرمز، زرد و آبی تولید شدند. سیتی گلف چندین بار به‌روزرسانی شد هرچند شکل اصلی آن همان چیزی بود که سال‌ها قبل‌تر دیده بودیم.

کپی لینک

بریستول 603 (سال 1976 تا 2011) – سی‌وپنج سال

بریستول 603 ترکیبی از ظرافت بریتانیایی و عضلات آمریکایی بود. این کوپه بازار محدودی داشت اما درحالی‌که بسیار از رقبا خط تولید را برای همیشه ترک کرده بودند این خودرو همچنان تولید می‌شد. بریستول در سال 2011 این خودرو را راهی موزه کرد. این خودروساز هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت با یک رودستر رترو به نام بولت است هرچند فعلاً خبر خاصی از آن در دست نیست. نکته جالب اینکه بریستول چراغ‌های 603 را از خودروهای مختلفی گرفت. دومین نسل فولکس‌واگن شیروکو، بدفورد CF2، اوپل سناتور B و آئودی A4 آوانت چراغ‌های خود را به این کوپه بزرگ اهدا کردند تا در طول این سال‌ها چهره‌ای به‌روزتر داشته باشد.

کپی لینک

رنو 12 (سال 1969 تا 2006) – سی‌وهفت سال

مدیران رنو اعتقاد داشتند 12 به یک خودروی جهانی واقعی تبدیل خواهد شد و در سراسر جهان به فروش خواهد رفت. پیش‌بینی‌های مدیران این برند به‌طور سورپرایز کننده‌ای درست بود. بازارهای اصلی رنو 12 در اروپای غربی بودند اما این خودرو در اروپای شرقی، آمریکا و استرالیا نیز عرضه شد. نکته مهم اینکه رنو 12 پایه و اساس برند داچیا را برای سال‌های زیادی تشکیل داد. تولید رنو 12 در رومانی به مدت 26 سال پس از توقف در فرانسه ادامه یافت. این خودرو به شکل‌های مختلفی از جمله کوپه اسپرت با نام 1410، یک لیفت بک با نام 1320 و وانت دو یا چهار درب ادامه یافت. نسل اول داچیا لوگان سرانجام به عنوان گزینه‌ای پایه و ارزان جانشین رنو 12 شد.

کپی لینک

مرسدس بنز G کلاس (سال 1979 تا 2017) – سی‌وهشت سال

مرسدس بنز G کلاس معادل خودرویی رویای آمریکایی است و مرزها و کلاس‌های اجتماعی را درنوردیده است. این خودرو از یک آفرودر سرسخت به یکی از گران‌ترین اعضای خانواده مرسدس بدل شده و می‌توان آن را مترادف اشرافیت، پرفورمنس و انحطاط بی‌شرمانه دانست. خودروی موردبحث در سال 2017 با خط تولید وداع کرد و نسل جدید آن اگرچه از نظر ظاهری تغییر زیادی نداشته اما به کابینی مدرن‌تر و تکنولوژی‌های روز مجهز شده است. در آینده نزدیک نیز نسخه تمام الکتریکی G کلاس معرفی خواهد شد.

کپی لینک

پژو 504 (سال 1968 تا 2006) – سی‌وهشت سال

پس از کسب جایزه خودروی سال اروپا در سال 1969، پژو 504 راه پدر خود را در ارائه محصولی بادوام برای بازارهای نوظهور طی کرد. این خودرو در بخش‌هایی از آفریقا با عنوان پادشاه جاده شناخته می‌شود. مدل‌های مختلف 504 با بدنه‌ی سدان، استیشن و حتی وانت، در آرژانتین و چین تولید شد و حتی کشور نیجریه تا سال 2006 به تولید نسخه به‌روزتر آن ادامه داد. محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق ایران در سال 2010 پژو 504 مدل 1977 خودش را حراج کرد و این خودرو با قیمت 2.5 میلیون دلار به فروش رفت تا یکی از گران‌ترین پژوهای تاریخ لقب گیرد. عواید حاصل از فروش این خودرو به ساخت خانه برای افراد کم‌درآمد اختصاص پیدا کرد.

کپی لینک

پیکان یا هیلمن هانتر (سال 1966 تا 2005) – سی‌ونه سال

هانتر یا پیکان خودمان اولین بار توسط گروه روتس در سال 1966 تولید و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بریتانیا در طول 13 سال عمر خود در این کشور بدل شد. البته این خودرو امروز در بریتانیا کاملاً فراموش شده است اما اندکی پس از تولید نسخه‌های اولیه، ایران‌خودرو با امضای قراردادی آن را به کشور آورد. همان‌گونه که می‌دانید هیلمن هانتر در کشورمان با نام پیکان عرضه و سریعاً به خودروی ملی ایرانیان تبدیل شد. پیکان هزینه‌های نگهداری کمی داشت و به عنوان خودروی تاکسی انجام‌وظیفه می‌کرد. این خودرو در مقطعی نیز با پیشرانه پژو 504 مونتاژ شد. پیکان در سال 84 برای همیشه با خط تولید خداحافظی کرد اما ظاهراً پیشرانه آن قصد خداحافظی ندارد زیرا تا سال‌ها بعد در دل پیکان وانت قرار داشت و هم‌اکنون نیز آریسان از آن استفاده می‌کند!

کپی لینک

مینی (سال 1959 تا 2000) – چهل‌ویک سال

با تولید 5.3 میلیون دستگاهی، نسل اول مینی معادل گروه موسیقی بیتلز در صنعت خودروی بریتانیاست. فرایند طراحی اولیه تا تولید این خودرو فقط 27 ماه طول کشید. قرار دادن چهار نفر در کابین یک خودروی کوچک کار آسانی نیست اما خلاقانه‌ترین ویژگی آن زیر کاپوت قرار داشت. کمپانی بریتیش موتور یک پیشرانه 4 سیلندر آب‌خنک را به‌صورت عرضی و به همراه گیربکس 4 سرعته دستی در این خودرو نصب کرد و همین طراحی باعث شد نیازی به فضای زیاد نباشد. مینی خودروهای شهری و سوپرکارهای زیادی را تحت تأثیر قرا داد. زمانی که لامبورگینی نتوانست پیشرانه 12 سیلندر 4 لیتری را در پشت بخش سرنشینان میورا قرار دهد یکی از مهندسان شرکت نگاهی به زیر کاپوت مینی انداخت تا از آن الهام بگیرد.

کپی لینک

سیتروئن 2CV دایان/ ژیان (سال 1948 تا 1990) – چهل‌ودو سال

دیکشنری آکسفورد می‌تواند از تصویر سیتروئن 2CV یا ژیان به عنوان تعریف واژه "نابهنگام" استفاده کند. این حلزون کوچک چندین دهه زنده ماند و به موفقیت فوق‌العاده‌ای رسید. رمز طول عمر بالای ژیان سادگی محض آن بود. تمامی قطعات این خودرو از فلسفه ترجیح عملکرد نسبت به طراحی سود می‌بردند. 2CV یکی از معدود خودروهای بی‌تکلف بود و چیزی برای اثبات نداشت. سیتروئن 5.1 میلیون دستگاه از این خودرو شامل 1.2 میلیون نسخه ون را تولید کرد. زمانی که مدل‌های مشتق شده از 2CV همچون سری آمی، دایان و مهاری را در نظر بگیرید میزان تولید این خودرو به بیش از 9 میلیون دستگاه خواهد رسید.

کپی لینک

واز 2121/لادا نیوا/لادا 4x4 (سال 1977 تا حال حاضر) – چهل‌وپنج سال و هنوز ادامه دارد!

لادا نیوا برای پاسخ به تقاضای تولید یک خودروی خشن و توانا در خارج از جاده عرضه شد. اگرچه این خودرو از برخی قطعات مشترک با 2101 سود می‌برد اما به‌طور کامل در روسیه طراحی شد. نیوا یک خودروی سبک، جمع‌وجور و ارزان‌قیمت بود که در یک شب گل کرد و بیش از تمامی محصولات لادا صادر شد. لادا با کیفیت شناخته نمی‌شود اما نیوا چندین دهه زنده مانده و دلیل آن دوام بالای این خودروست. تولید آن هنوز هم ادامه دارد و برای سال 2020 به‌روزرسانی ملایمی را تجربه کرده است. البته پایان عمر نیوا نزدیک خواهد بود زیرا انتظار می‌رود نسل جدید آن در سال 2025 از راه برسد.

کپی لینک

هندوستان آمباسادور (سال 1958 تا 2007) – چهل‌ونه سال

شرکت هندوستان موتورز خودروی آمباسادور را پس از خرید حق مونتاژ موریس آکسفورد سری III تولید کرد. فکر نمی‌کنیم هر فردی که در عقد این قرارداد حضور داشت فکرش را می‌کرد که خودروی شکل ‌گرفته بر اساس آکسفورد حدود نیم‌قرن زنده بماند! آمباسادور در طول عمر خود تغییر چندانی نداشت و تنها در سال 2004 بود که مدل آویگو با ظاهری بهتر معرفی شد. پژو مبلغ 10 میلیون پوند برای برند آمباسادور در سال 2017 پرداخت کرد تا بتواند پس از غیبتی 23 ساله به بازار خودروی هند بازگردد.

کپی لینک

مورگان 4/4 (سال 1955 تا 2019) – شصت‌وچهار سال

قوانین اصلی تکامل صنعت خودرو به مورگان گوشزد کردند خودروی 4/4 باید در دهه 60 میلادی از رده خارج و نسل جدید آن معرفی شود اما این خودروساز بریتانیایی همه‌چیز را نادیده گرفت و آن را مدت زیادی تولید کرد. اگرچه این خودرو در طول عمر خود تغییراتی را داشته است اما پایه و اساسش به همان دهه 50 میلادی بازمی‌گردد. 4/4 از زمان عرضه با پیشرانه‌های فورد در دسترس بود اما به مدت محدودی نیز با پیشرانه 4 سیلندر فیات تولید شد.

کپی لینک

فولکس‌واگن تایپ 2 (سال 1949 تا 2013) – شصت‌وچهار سال

این خودرو که با نام های باس یا کومبی نیز شناخته می‌شود زمانی متولد شد که وارد کننده هلندی این برند درخواست توزیع پلات واگن مورد استفاده از حمل قطعات اطراف کارخانه ولفسبورگ را داشت. اروپایی‌ها برای کار از اتوبوس استفاده می‌کردند درحالی‌که آمریکایی‌ها نسخه‌های کمپر را دوست داشتند. خودروی کاراول یا ترانسپورتر جایگزین هر دو نسخه شد اما تولید آن در بازارهای آمریکای لاتین همچون مکزیک و برزیل ادامه یافت. در سال‌های بعد این خودرو بجای پیشرانه 4 سیلندر هوا خنک از نسخه 79 اسبی آب‌خنک سود برد. مدل‌های آب‌خنک دارای رادیاتور در بخش جلو بودند. نسخه ون این خودرو حتی تا چند سال پیش در برزیل به فروش می‌رفت اما فولکس‌واگن ترجیح داد بجای نصب کیسه هوا و ترمز ضد قفل روی آن تولیدش را خاتمه دهد. 600 دستگاه آخر تولیدی با نسخه سفارشی لست ادیشن عرضه شدند و فقط مختص بازار برزیل بودند. در کل بیش از 10 میلیون دستگاه از تایپ 2 تولید شد.

کپی لینک

فولکس‌واگن بیتل (سال 1938 تا 2003) – شصت‌وپنج سال

و بالاخره به فسیل صنعت خودرو می‌رسیم... فولکس‌واگن بیتل! محبوبیت این خودرو چیزی فراتر از جذابیت‌های خودروهای کلاسیک است. بیتل در همه جای دنیا یک نماد بوده و به اندازه لوگوی کوکاکولا شناخته شده است. میراث بیتل غیرمنتظره بود. فولکس‌واگن فقط نیازمند روی ریل انداختن اقتصاد آلمان بود. بیتل از دل جنگ جهانی دوم بیرون آمد. این خودرو پس از جنگ تقریباً بریتانیایی یا آمریکایی شد اما هیچ‌یک از خودروسازان بریتانیایی خواهان بیتل نبودند و فورد نیز علاقه‌ای به آن نشان نداد. مقامات بریتانیایی می‌گفتند این خودرو نیازهای فنی اساسی یک خودرو را برآورده نمی‌کند و برای یک خریدار متوسط کاملاً غیر جذاب است؛ اما بیتل دوباره روی پای خود ایستاد و به یکی از محبوبیت ترین خودروها تبدیل شد. تولید این خودرو در سال 2003 و با نسخه سفارشی اولتیما ادیشن در مکزیک به پایان رسید. بیش از 21 میلیون دستگاه از بیتل در حدود 15 کشور تولید شد.

کپی لینک

مهمان قابل‌احترام: نیسان وانت آبی (سال 1970 تا حال حاضر) – پنجاه‌ودو سال و هنوز هم ادامه دارد!

نیسان وانت یا همان زامیاد 24 مشهور که می‌شناسیم در سال 1349 شمسی روانه بازار کشورمان شد. این خودرو با نام اصلی جونیور شناخته می‌شد. وانت‌های جونیور نیسان از سال‌های 1956 تا 1982 تولید شدند و سه نسل از آن‌ها وجود داشت که سومین و آخرین نسلش همچنان با قیمت‌های نجومی در کشورمان عرضه می‌شود. این خودرو با پیشرانه‌های دوگانه‌سوز و دیزلی نیز تولید شد و زامیاد اخیراً با همکاری شرکت‌های چینی اقدام به تولید نسخه‌های متنوع از آن با نام پادرا و پادرا پلاس کرده است. این مدل‌ها اگرچه ظاهر متفاوت و امکانات بیشتری دارند اما از همان شاسی و پیشرانه نیسان قدیمی استفاده می‌کنند و جالب اینکه محبوبیت نمونه اصلی را نیز ندارند. اگرچه وضعیت بخش وانت‌های کشور بسیار تأسف‌بار بوده و گزینه‌های قابل‌اعتنا و مدرنی برای باربری وجود ندارند اما نیسان وانت آبی خودمان حداقل از ظرفیت بارکشی مناسب برخوردار است و نان‌آور خانواده‌های زیادی به شما می‌رود.

معرفی خودروهایی که رکورددار حضور در خط تولید هستند (قسمت اول)

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.