جوان‌سازی پیرمردها! عجیب‌ترین فیس‌ لیفت‌ از پراید و 405 تا گلف و آوانته

پنج‌شنبه 2 تیر 1401 - 07:30
مطالعه 20 دقیقه
Cars-0
خودروسازان جهانی معمولاً هر چند سال یک‌بار، محصولات خود را به‌روزرسانی کرده و در قالب فیس‌لیفت یا نسل جدید راهی بازار می‌کنند تا بتوانند توان...
تبلیغات

خودروسازان جهانی معمولاً هر چند سال یک‌بار، محصولات خود را به‌روزرسانی کرده و در قالب فیس‌لیفت یا نسل جدید راهی بازار می‌کنند تا بتوانند توان رقابت خود را حفظ کنند اما عمدتاً در کشورهای درحال‌توسعه، برخی خودروها تا سال‌ها و حتی دهه‌ها پس از آنکه از روی خط تولید سازندهٔ اصلی کنار رفتند همچنان تولید می‌شوند و به دلیل بازار محدود یا قیمت ارزان‌تر کماکان خریدار دارند. در بسیاری از این موارد، سازندگان این خودروهای قدیمی آن‌ها را فیس‌لیفت می‌کنند تا با هزینه‌ای اندک بتوانند این پیرمردها را کمی بروز کرده و به نمونه‌های جدید نزدیک‌تر کنند. در کشورمان از این قبیل فیس‌لیفت‌ها زیاد دیده‌ایم اما نمونه‌های آن در دیگر کشورها هم وجود داشته و یا حتی دارد. حال در ادامه قصد داریم با مشهورترین نمونه‌ها از این پیرمردهایی که می‌خواستند به‌زور جراحی زیبایی جوان‌تر به نظر برسند آشنا شویم.

کپی لینک

سیتروئن 2CV

سال‌های تولید: 1948 تا 1990

سیتروئن 2CV پس از جنگ جهانی دوم به بازار آمد و خیلی زود بسیاری از کشورهای دنیا را فتح کرد. شاید عجیب باشد اما این خودرو تا سال 1990 توسط خود سیتروئن به تولید می‌رسید. البته در سال 1967 مدل جدید دایان (همان ژیان) بر اساس پلت‌فرم 2CV معرفی شد اما تولید 2CV هم همچنان ادامه داشت. یکی از کشورهایی که 2CV را تولید می‌کرد آرژانتین بود. شعبهٔ آرژانتینی سیتروئن تولید این خودرو را در سال 1960 آغاز کرد و هرچند این شعبه در سال 1982 تعطیل شد اما زندگی 2CV در این کشور همچنان ادامه یافت زیرا یک شرکت آرژانتینی بنام IES حقوق تولید و کارخانهٔ سیتروئن آرژانتین را خرید و تولید 2CV را ادامه داد. IES در سال 1986 مدل جدیدی بنام آمریکا را معرفی کرد که فیس‌لیفتی روی 2CV محسوب می‌شد. این خودرو به جلوپنجره و سپرهای جدیدی به همراه چراغ‌های جلوی مربعی مجهز شده بود تا چهرهٔ آن به دایان شبیه شود. این چراغ‌ها از رنو 6 گرفته شده بودند و در عقب هم از چراغ‌های جدیدی استفاده شده بود. با عرضهٔ آمریکا، فروش IES افزایش یافت و این شرکت یک سال بعد مدل سوپر آمریکا را با داشبورد جدید و بهبودهای فنی مثل انتقال دسته‌دنده به کف خودرو به بازار فرستاد. تولید سوپر آمریکا با ورشکستگی شرکت IES در سال 1990 خاتمه یافت.

کپی لینک

هندوستان آمباسادور

سال‌های تولید: 1957 تا 2014

هندوستان آمباسادور یکی از خودروهایی است که رکورددار تولید بدون تغییر است. این خودرو که درواقع موریس آکسفورد سری III بود، از سال 1957 تا 2014 در هند تولید می‌شد. آمباسادور چندین دهه بدون تغییر بزرگی روی خط تولید ماند تا اینکه در سال 2004 شرکت هندوستان موتورز نسخهٔ جدیدی از آن را با نام آویگو معرفی کرد. در این مدل جدید سعی شده بود ظاهر پنجاه‌سالهٔ آمباسادور با تغییراتی مثل چراغ‌های جلو و جلوپنجرهٔ جدید کمی مدرن‌تر شود.

کپی لینک

پژو 504

سال‌های تولید: 1968 تا 2006

پژو 504 در سال 1968 معرفی شد و به‌سرعت به یکی از موفق‌ترین محصولات پژو مبدل گشت. هرچند این خودرو در سال 1983 از روی خط تولید پژو در فرانسه کنار رفت اما در کشورهای دیگری مثل نیجریه و کنیا تا سال‌ها بعد همچنان تولید می‌شد. در آرژانتین نیز شرکتی بنام SAFRAR در سال 1969 تولید 504 را آغاز کرد و تا سال 1999 به تولید آن ادامه داد. این شرکت اما در سال 1991 پژو 504 را با نمای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد تا با چراغ‌ها و سپرهای تازه، شاید چهرهٔ فرتوت این پیرمرد فرانسوی کمی بروز شود. در این فیس‌لیفت هرچند چراغ‌های جلو همچنان مشابه نمونهٔ اولیه بودند ولی برای عقب چراغ‌های کاملاً متفاوتی طراحی شده بود. این شرکت آرژانتینی داخل 504 را هم بازطراحی و مدرن‌تر کرد.

کپی لینک

فولکس‌واگن گلف

سال‌های تولید: 1974 تا 2009

فولکس‌واگن گلف برای اولین بار در سال 1974 به بازار آمد و وظیفهٔ سنگین جانشینی بیتل افسانه‌ای را به بهترین نحو انجام داد. این خودرو در کشورهای مختلفی به تولید رسید که یکی از آن‌ها آفریقای جنوبی بود. تولید گلف در سال 1978 در این کشور آغاز شد و هرچند در سال 1984 نسل دوم گلف به بازار آمد اما این خودرو حالا بزرگ‌تر و گران‌تر از قبل شده بود درحالی‌که فولکس‌واگن آفریقای جنوبی با تقاضای بالایی برای یک خودروی کوچک و ارزان‌قیمت مواجه بود. بهترین گزینه برای پاسخ به این تقاضا ادامه تولید نسل اول گلف بود. بدین ترتیب، نسل اول این هاچ‌بک مشهور آلمانی در سال 1984 با نام سیتی گلف در آفریقای جنوبی عرضه شد و تولید آن تا سال 2009 ادامه داشت. در سال 2004، سیتی گلف فیس‌لیفتی را تجربه کرد و در داخل به داشبورد جدیدی مجهز شد که از اشکودا فابیا گرفته شده بود. سپس در سال 2006 سیتی گلف دوباره به اتاق جراحی رفت و سپر جلو و چراغ‌های عقب جدیدی برای آن طراحی شد.

کپی لینک

فولکس‌واگن جتا

سال‌های تولید: 1984 تا 2013

نسل دوم فولکس‌واگن جتا در سال 1984 راهی بازار شد و هرچند در سال 1992 با نسل سوم جایگزین شد اما یک سال پیش از خاتمه تولید یعنی در سال 1991 از طریق جوینت ونچر فولکس‌واگن فاو در چین روی خط تولید رفت و تا سال 2013 به تولید رسید. نسل دوم جتا در طول دوران تولید خود در چین چندین فیس‌لیفت را تجربه کرد که آخرین آن‌ها در سال 2010 صورت گرفت. در این فیس‌لیفت، سدان سالخوردهٔ فولکس‌واگن به چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجرهٔ جدیدی مجهز شد تا ظاهری مدرن‌تر پیدا کند. سرانجام در مارس 2013 تولید این جتای قدیمی در چین پایان یافت و با نسل کاملاً جدیدی جایگزین شد.

کپی لینک

کیا پراید

سال‌های تولید: 1986 تا 2020

پراید درواقع خودرویی بود که به سفارش فورد توسط مزدا توسعه پیدا کرد و سپس کیا هم آن را با نام پراید در سال 1986 روی خط تولید برد. این خودرو در اوایل دههٔ 70 شمسی به کشورمان آمد و سایپا تولید آن را در سال 1372 یا 1993 آغاز کرد. اگر مدل 141 که حدود یک دهه پس از آغاز تولید پراید در کشورمان به بازار عرضه شد را در نظر نگیریم، اولین فیس‌لیفت بزرگ روی پراید در سال 1386 با نام 132 معرفی شد. در این فیس‌لیفت، تغییراتی نسبتاً کلی در جلو و عقب خودرو با چراغ‌ها و سپرهای جدید صورت گرفت تا چهرهٔ پیر پراید اندکی مدرن‌تر شود. البته در کنار 132 همچنان تولید همان پراید قدیمی هم با نام صبا و سپس 131 ادامه یافت. هرچند تولید پرایدهای سواری در سال 1399 به پایان رسید اما نسخهٔ وانت آن همچنان روی خط تولید است.

کپی لینک

پژو 405

سال‌های تولید: 1987 تا 2022

پژو 405 به‌عنوان یک محصول موفق و بروز اروپایی در سال 1369 روی خط تولید ایران‌خودرو رفت. هرچند پژو پارس که یک دهه بعد راهی بازار کشورمان شد در اصل فیس‌لیفتی از 405 بود اما تولید آن پژوی سالخورده هم همچنان ادامه یافت و ایران‌خودرو در سال 1386 یا 2008 نسخهٔ فیس‌لیفت آن را با نام SLX رونمایی کرد. در این فیس‌لیفت، 405 تغییراتی جزئی را در گرافیک چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرها تجربه کرده بود تا بدون آنکه وارد قلمروی پارس شود، نمای تازه‌تری به خود بگیرد. البته به‌رسم خودروسازان داخلی، تولید همان 405 قدیمی یا GLX هم همچنان ادامه یافت ولی SLX بیشتر روی خط تولید دوام آورد و تا همین امسال تولید می‌شد.

کپی لینک

پژو 206

سال‌های تولید: 1998 تاکنون

206 یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ پژو محسوب می‌شود. از این خودرو بیش از 8 میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسید. 206 علاوه بر فرانسه، در کشورهای دیگری مثل چین، برزیل و ایران هم روی خط تولید رفت. حدود یک دهه پس از معرفی این خودرو، شعبهٔ برزیلی پژو بجای عرضهٔ جانشین آن یعنی 207، همان 206 را فیس‌لیفت کرد. این مدل جدید با تغییرات بزرگی در قسمت جلو، دماغهٔ، کاملاً شبیه 207 اصلی شده بود اما در عقب فقط گرافیک داخلی چراغ‌ها و سپر تغییر کرده بود. این خودرو در برزیل و ایران با نام 207 عرضه شد درحالی‌که به دلیل محبوبیت 206 در اروپا، پژو آن را با نام 206 پلاس در این قاره هم عرضه کرد. تولید این 206 فیس‌لیفت در فرانسه در سال 2012 و در برزیل در سال 2014 خاتمه یافت اما در کشورمان همچنان تولید می‌شود و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.

کپی لینک

رنو کلیو

سال‌های تولید: 1998 تا 2017

رنو نسل دوم کلیو را در سال 1998 معرفی کرد و با اینکه نسل سوم آن را در سال 2005 به بازار فرستاد اما نسل دوم را با چند فیس‌لیفت همچنان تا سال 2012 روی خط تولید خود در فرانسه نگه داشت. پس از این نیز تولید کلیو در کشورهایی مثل آرژانتین و کلمبیا تا سال 2017 ادامه یافت. در اکتبر سال 2012 نسخهٔ جدیدی از کلیو در نمایشگاه خودروی سائوپائولو برای بازار آرژانتین با نام میو معرفی شد. این نسخه مطابق با زبان طراحی جدید رنو در آن زمان، تغییرات ظاهری بزرگی را خصوصاً در قسمت جلو تجربه کرده بود و سعی داشت شبیه نسل چهارم کلیو شود که تقریباً هم‌زمان در همان سال در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. کلیو میو به‌عنوان ارزان‌ترین محصول رنو در آمریکای لاتین عرضه می‌شد و سرانجام در اکتبر سال 2016 با خط تولید خداحافظی کرد.

کپی لینک

مزدا 323

سال‌های تولید: 1998 تا 2012

نسل نهم مزدا 323 که در کشورمان هم عرضه شد، در سال 1998 معرفی شد و سازنده ژاپنی در سال 2003 مدل جدید مزدا 3 را جایگزین آن کرد. شرکت چینی هایما اما که در آن سال‌ها با مزدا همکاری می‌کرد، در همان سال پایان عمر نسل نهم 323، آن را روی خط تولید برد و این سدان ژاپنی را با نام هایما فامیلی در چین عرضه کرد. سپس هایما در سال 2010 اقدام به فیس‌لیفت فامیلی کرد و آن را با چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد. تولید فامیلی تا سال 2012 ادامه یافت و سپس هایما نسل دوم آن را با طراحی کاملاً جدیدی معرفی کرد.

کپی لینک

هیوندای آوانته

سال‌های تولید: 2000 تا 2014

نسل سوم هیوندای آوانته یا همان الانترا که در سال 2000 معرفی شد هم یکی دیگر از خودروهای این لیست است که در کشورمان عرضه شد. این خودرو با تجربهٔ یک فیس‌لیفت در سال 2004، تا سال 2006 روی خط تولید هیوندای در کره جنوبی باقی ماند و سپس با نسل چهارم جایگزین شد. تولید نسل سوم الانترا در سال 2003 توسط جوینت ونچر پکن هیوندای در چین آغاز شد و در سال 2010 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. در این فیس‌لیفت، چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب خودرو تغییر کردند و هرچند سعی داشتند چهرهٔ جدیدی به این سدان سالخورده ببخشند اما هماهنگی چندانی با فرم کلی قدیمی آن نداشتند.

کپی لینک

داچیا لوگان MCV

سال‌های تولید: 2004 تاکنون

لوگان به‌عنوان یک محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت، توسط رنو برای داچیا توسعه داده شد و از سال 2004 در نسخه‌های مختلفی شامل سدان، وانت و استیشن یا MCV به بازار آمد. با اینکه در سال 2012 نسل دوم لوگان معرفی شد اما در همین سال، نسخهٔ MCV نسل اول این خودرو در قالب پروژهٔ مشترکی بین رنو، نیسان و لادا، در روسیه با نام لادا لاگروس روی خط تولید رفت تا خلأ یک استیشن ارزان‌قیمت در سبد محصولات لادا که با خاتمهٔ تولید مدل کهن‌سال ریوا در سال 2010 ایجاد شده بود را پر کند. این خودرو در ابتدا در ظاهر به‌جز تغییر لوگوها به لادا و تغییراتی جزئی در سپرها و جلوپنجره، هیچ تفاوتی با لوگان MCV نداشت اما در سال 2021 لادا نسخهٔ بروز شدهٔ آن را معرفی کرد که در جلو به چراغ‌های نسل دوم لوگان مجهز شده است.

کپی لینک

نیسان میکرا

سال‌های تولید: 2010 تاکنون

نسل چهارم نیسان میکرا در نمایشگاه ژنو 2009 رونمایی شد و در سال 2016 جای خود را به نسل پنجم داد که در نمایشگاه پارس معرفی شد. بااین‌حال، تولید نسل چهارم همچنان برای بازارهای آمریکای لاتین ادامه دارد و در ژانویهٔ سال 2021 نسخهٔ فیس‌لیفت آن معرفی شد. در این فیس‌لیفت، دماغهٔ میکرا طبق زبان طراحی کنونی نیسان کاملاً بازطراحی شده تا شبیه نسل پنجم شود. مثل اکثر فیس‌لیفت‌ها اما تغییرات بخش عقبی خودرو جزئی هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.