جانسختترین خودروهای تاریخ که هنوز در جادهها دیده میشوند!
در کشورهای غربی، با افزایش سن خودرو، هزینههای نگهداری آن بسیار گران میشود و به همین دلیل، پس از گذشت چندین سال از تولید یک خودرو، هزینهٔ تعمیر پیشرانه یا گیربکس آن بیشتر از خرید یک نمونهٔ جدیدتر یا کمکارتر از همان خودرو تمام میشود. خودروهای مدرن امروزی میتوانند حدود 320 هزار کیلومتر را بدون نیاز به تعمیر اساسی پیشرانه طی کنند اما این موضوع به چگونگی نگهداری خودرو هم بستگی دارد. مثلاً اگر روغن و مایعات بهطور منظم تعویض نشوند عمر مفید خودرو کاهش پیدا میکند. بااینحال، دوام همهٔ خودروها باهم یکسان نیست و برخی از آنها بسیار جانسخت هستند. حال در ادامه با تعدادی از این خودروها آشنا خواهیم شد که هنوز در جادهها دیده میشوند و احتمالاً کسانی که آنها را در حال تردد میبینند تعجب میکنند که چطور اینقدر دوام آوردهاند.
1-تویوتا کمری مدل 1992 به بعد
قطعاً همهٔ خودروسازان دوست دارند محصولاتشان به دوام بالا شهرت پیدا کنند و تویوتا پادشاه این شهرت در ایالاتمتحده و سراسر جهان است. این شهرت زمانی جدی شد که تویوتا کمری مدل 1992 را بهعنوان مدلی جهانی معرفی کرد. این خودرو به دلیل تعمیر و نگهداری ساده، به قابلیت اطمینان و هزینههای نگهداری پایین شهرت یافت. سپس با افزایش سن این نسل از کمری، دیدن کارکردهای 300 تا 500 هزار کیلومتر روی صفحه آمپر آن به موضوعی معمول تبدیل شد درحالیکه عمر مورد انتظار آن 250 هزار کیلومتر بود. حتی تاکنون کمریهایی با کارکردی بیش از 500 هزار کیلومتر را دیدهایم که مالکان آنها گفتهاند در طول این سالها فقط روغن خودرو را عوض کردهاند. تویوتا کمری هرگز خودروی هیجانانگیزی نبوده است اما قطعاً شهرت فوقالعادهای به دوام و قابلیت اطمینان دارد.
2-هوندا آکورد مدل 1989 به بعد
مثل کمری، نسل سوم هوندا آکورد هم در دههٔ 90 به دوام بالا شهرت یافت. نسلهای سوم و چهارم این سدان ژاپنی به خودروهای نامیرا شهرت پیدا کردهاند که دلیل آن مشاهده نمونههایی با کارکرد بیش از 1.5 میلیون کیلومتر است. بهعنوانمثال، یک آکورد مدل 1990 در سال 2011 از مرز کارکرد یک میلیون مایل یا 1.6 میلیون کیلومتر گذشت و مالک آن کاری جز سرویسهای دورهای توصیهشده توسط سازنده را انجام نداده بود. هوندا به مالک این خودرو یک آکورد صفرکیلومتر هدیه کرد. اخیراً یعنی در سال 2019 نیز یک آکورد مدل 2000 در کارولینای شمالی از مرز کارکرد یک میلیون مایل عبور کرد.
3-تمام مدلهای قدیمی ولوو
محصولات ولوو با نامهای سه عددی متعلق به دهههای 70، 80 و اوایل 90، به تانکهایی شهرت دارند که هیچگاه از بین نمیروند. بسیاری از نمونههای ولوو 240 استیشن توسط والدین به فرزندان دانشجو داده شدند و با جان سالم به دربردن از سفرهای جادهای طولانی و تعمیرات و سرویسهای دیربهدیر، به دست مالکین چهارم و پنجم رسیدند؛ اما مشهورترین ولوو به جانسختی، یک P1800 مدل 1966 متعلق به شخصی در نیویورک است که در سپتامبر سال 2018 به کارکرد سه میلیون مایل معادل 4.8 میلیون کیلومتر رسید. همچنین یک ولوو 245 GL مدل 1979 که بهعنوان خودروی شرکتی مورداستفاده قرار میگرفت نیز توانست به کارکردی بیش از 2.5 میلیون کیلومتر دست پیدا کند.
4-فولکسواگن بیتل مدلهای 1950 تا 1979
بیتل سالهای سال بدون تغییر روی خط تولید ماند اما برای اولین بار در سال 1950 به ایالاتمتحده آمد و در سال 1979 واردات آن متوقف شد. این روزها نمونههای اولیهٔ این خودرو بیشتر در کلکسیونها نگهداری میشوند اما هنوز هم میتوان مدلهای دهههای 60 و 70 آن را دید که بدون پوسیدگی در حال تردد در جادهها هستند. بیتل به خاطر نگهداری بسیار ساده و آسان توانست کل دنیا را فتح کند. مهمترین ویژگی این خودرو پیشرانهٔ هوا خنک آن بود که یعنی هیچ سیستم خنککننده با آبی در آن وجود نداشت و به همین دلیل فقط زنگزدگی میتوانست آن را از پای درآورد. حتی در حال حاضر نیز هنوز قطعات این خودرو بهراحتی پیدا میشوند و میتوان آن را در پارکینگ خانه تعمیر کرد.
5-مرسدس بنز 240D و 300D مدل 1975 به بعد
E کلاس نسل W123 بهعنوان یکی از بادوامترین محصولات تاریخ مرسدس بنز شناخته میشود. نمونههای دیزلی این خودرو از این لحاظ شرایط بهتری دارند و از دوام بسیار بالایی برخوردار هستند. این مدلها پیشرانهٔ دیزلی ساده و خوشساختی دارند که میتوانند بیش از 800 هزار کیلومتر را بدون نیاز به سرویس یا تعمیر اساسی طی کنند. بهترین مثال برای اثبات دوام بالای این مرسدس پیدا کرد، نمونهای متعلق به یک راننده تاکسی یونانی است که کارکردی بیش از 4.5 میلیون کیلومتر دارد.
6-فورد کراون ویکتوریا
در مورد دوام فورد کراون ویکتوریا حتی یک کتاب نوشته شده است! هرچند نسخههای پلیس و تاکسی این خودرو با قطعات ارتقاءیافته مثل سیستم تعلیق و خنککنندهٔ روغن قویتر تولید شدند اما این قطعات برای رانندگیهای معمولی نمونههای شخصی ضروری نیستند و فرمول کلی همهٔ نسخههای کراون ویکتوریا باهم یکسان بود: یک پیشرانهٔ V8 قدرتمند، اکسل عقب صلب، شاسی مستقل مشابه پیکاپ و گیربکس خراب نشدنی. هرچند کراون ویکتوریا در سال 2011 از روی خط تولید کنار رفت اما هنوز در بازار خودروهای کارکرده هزاران نمونه از آن وجود دارد و احتمالاً تا ده بیست سال دیگر همچنان در جادهها تردد خواهند کرد. کراون ویکتوریا همچنین یکی از قابلاعتمادترین خودروهای تاریخ آمریکا محسوب میشود تا جایی که یک ناشر آمریکایی با یک نمونه از آن بیش از 750 هزار کیلومتر رانندگی کرد و سپس کتابی با عنوان «خودرویی که نتوانستم فرسوده کنم» را در این رابطه نوشت.
7-جیپ چروکی XJ مدلهای 1987 تا 2001
هرچند جیپ چروکی XJ در سال 1984 به بازار آمد اما زمانی که در سال 1987 پیشرانهٔ شش سیلندر خطی برای آن ارائه شد به دوام بالا شهرت یافت. البته اگر در حال حاضر یک نمونه از این خودرو را بخرید، داخلی کثیفی دارد، پنجرههایش پایین نمیآیند و رادیوی آن زمزمهٔ آزاردهنده دارد اما همچنان بدون مشکل راه میرود. هرچند چروکی XJ شاسی مستقل ندارد (این خودرو یکی از مدعیان اصلی اولین کراساوور دنیا است) اما از تواناییهای آفرود مناسبی برخوردار است از و سیستم انژکتور فوقالعاده بادوامی بهره میبرد.