بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را بشناسید (قسمت اول)
نوشتهای که پیش رو دارید بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را معرفی میکند. گفته میشود حدود 1.2 میلیارد دستگاه خودرو در سراسر جهان تردد میکنند و هرساله حدود 95 میلیون دستگاه خودروی جدید نیز تولید میشود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، بازههای زمانی بازنشسته شدن یک خودرو و تولید نسل جدید آن کوتاهتر و کوتاهتر میشود و البته خریداران با گزینههای بیشتری برای خرید روبرو هستند. رقابت بین خودروسازان نیز داغتر از همیشه دنبال میشود؛ اما زمانی بود که خودروها سالهای سال در خط تولید باقی میماندند و البته رکوردهای فروش را نیز جابجا میکردند. در ادامه بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم پس با ما همراه باشید.
فورد مدل T (سال 1908)
این خودروی مشهور که با نام مستعار تین لیزی شناخته میشود آمریکا را روی ریل قرار داد. بیش از 15 میلیون دستگاه از مدل T تولید شد و در یک برهه خاص نیمی از تمامی خودروهای موجود در آمریکا از نوع مدل T بودند چراکه راندمان تولید انبوه را به خوبی نشان میداد. تولید مدل T تا سال 1927 ادامه یافت و در آن زمان بود که رقبای جدیدتر وارد میدان شدند؛ اما در آن زمان هنری فورد به یکی از ثروتمندترین افراد در دنیا بدل شده بود.
موریس بول نوز (سال 1913)
یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را میتوان موریس بول نوز دانست که البته بهصورت رسمی با نام آکسفورد عرضه شد. خودروی موردبحث از پیشرانه 1 لیتری استفاده میکرد. تا سال 1925 تقریباً نیمی از خودروهای فروخته شده در بریتانیا از نوع بول نوز بودند و به ویلیام موریس کمک کرد تا از نظر تأثیر روی صنعت خودرو و ثروت معادل انگلیسی هنری فورد باشد.
آستین سِوِن (سال 1922)
خانواده سون همه سلایق را به خوبی پوشش میداد و 326 نسخه از آن در طول حدود 2 دهه تولید عرضه شد. شرکت بریتانیایی آستین حدود 300 هزار دستگاه از سون را تولید کرد اما نکته مهمتر اینکه خودروی موردبحث را مردم عادی میتوانستند بخرند و این موضوعی مورد تأکید ماست.
فورد مدل Y (سال 1932)
مدل Y را میتوان یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم دانست. این خودرو در کشورهای زیادی تولید و عرضه شد و در بریتانیا با نام فورد 8 نیز شناخته میشود. مدل Y اولین خودرویی بود که در بریتانیا با قیمت 100 پوند معادل امروزی حدود 7400 پوند فروخته شد.
فیات توپولینو (سال 1936)
پاسخ فیات به آستین سون دهه 20 میلادی خودروی 500 بود که البته با نام مستعار توپولینو یا میکی ماوس هم شناخته میشود. این خودرو تنها ظرفیت حمل 2 نفر را داشت و از پیشرانه کوچک 13 اسب بخاری استفاده میکرد. این خودرو در فرانسه با نام سیمکا نیز عرضه شد. تا سال 1955 تعداد 520 هزار دستگاه از توپولینو تولید شد.
فولکسواگن بیتل (سال 1945)
بیتل بیشک جزو بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم است. این خودرو اولین بار قبل از جنگ جهانی دوم معرفی شد تا آلمان نازی را روی ریل بیندازد. بیش از 21 میلیون دستگاه از بیتل هوا خنک خطوط تولید را در طول بیش از نیمقرن ترک کردند. خودروی کاملاً جدید گلف نیز قبل از خداحافظی بیتل با دنیا معرفی شد، خودرویی که بازهم برای عموم مردم تدارک دیده شده بود.
رنو 4CV (سال 1946)
رنو 4CV را اصول میتوان بیتل فرانسویها دانست. این خودرو بهصورت سری و در زمان اشغال توسط آلمان توسعه یافت و پس از جنگ گزینهای عالی و ارزانقیمت برای عموم مردم فرانسه بود. آلمانها بخش اعظم این خودروها را به سرقت بردند. مدلهای متنوعی از 4CV تولید شد و در طول بیش از 15 سال حدود 1.1 میلیون دستگاه از آن تولید شد. این خودرو در اواخر عمر خود قدرت 21 اسب بخاری داشت.
سیتروئن 2CV (سال 1948)
سیتروئن 2CV یا همان ژیان خودمان جزو بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم است. سیتروئن نیز همانند هموطن خود یعنی رنو روند بیسروصدایی را برای توسعه 2CV در پیش گرفت. رئیس این شرکت خواهان خودرویی شده بود که جایگزین دوچرخه، موتورسیکلت و کالسکهها باشد. مهندسان سیتروئن این کار را انجام دادند. 2CV یکی از شناختهشدهترین طراحیهای خودرویی را در دنیا دارد و واقعاً خودرویی مردمی محسوب میشود زیرا ممکنترین روشها را برای کاهش هزینهها در نظر گرفته بود و نگهداری آن بسیار راحت بود. تولید 2CV بیش از 40 سال ادامه یافت و حدود 4 میلیون دستگاه از آن تولید شد.
موریس مینور (سال 1948)
یکی از بهترین خودروهای مردمی دنیا مینو بود که برای اولین بار بین خودروهای بریتانیایی توانست به رکورد فروش 1 میلیون دستگاهی برسد. این خودرو بهصورت سدان، استیشن و کانورتیبل عرضه شد و البته نسخههای ون و وانت آن نیز در دسترس بودند. تولید مینور تا سال 1971 ادامه داشت.
استاندارد اِیت (سال 1953)
زمانی که بحث حملونقل ساده و پایه مطرح شود خودروهای معدودی به اندازه استاندارد اِیت بریتانیایی خواهند توانست عمل کنند. این خودرو از حداقل تجهیزات ممکن برای کاهش هزینهها سود میبرد. مدلهای اولیه حتی فاقد درب صندوقعقب بودند و برای دسترسی به فضای بار باید صندلیهای عقب را به جلو خم میکردید؛ اما اِیت خودرویی ارزانقیمت بود و قطعاً سوار شدن بر آن بهتر از راه رفتن با پای پیاده جلوه میکرد!
بی ام و ایستا (سال 1955)
این بی ام و کوچک توسط شرکت ایتالیایی ایزو توسعه یافت و نام آن نیز معادل عبارت ایتالیایی "بچه ایزو" است که به لطف ابعاد کوچکش انتخاب شد. مدلهای متنوعی از ایستا عرضه شد و برخی نیز در بریتانیا روی خط تولید رفتند. این خودرو به بی ام و کمک کرد از نظر مالی روی پا باشد.
رنو دوفین (سال 1956)
یکی دیگر از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم را میتوان دوفین دانست که همانند 4CV یک محصول ارزانقیمت و پیشرانه عقب بود. این خودرو راحتی و فضای زیاد را با نوآوریهای سورپرایز کننده همراه کرد. حدود 2.2 میلیون دستگاه از این خودرو وجود داشت هرچند اکثر آنها بدنهای زنگ زده داشتند.
فیات 500 (سال 1957)
ایتالیا پذیرای یک خودروی اقتصادی دیگر برای عموم بود. فیات 500 از پیشرانه 499 سیسی هوا خنک در عقب استفاده میکرد و قدرت 13 اسب بخاری داشت. این خودرو توانایی حمل چهار نفر را با سیستم تعلیق مستقل ارائه میکرد. حدود 300 دستگاه از این خودرو در اوایل دهه 60 میلادی راهی آمریکا شدند و البته راندن این کوچولوی ایتالیایی بین خودروهای بزرگ آمریکایی حس جالبی داشت. تا سال 1975 تعداد 3.9 میلیون دستگاه از فیات 500 تولید شد.
داف دافودیل (سال 1958)
تلاش هلند برای تولید یکی از بهترین خودروهای دنیا برای عموم مردم کاملاً موفق نبود اما به لطف تولید گیربکس ضریب متغیر پیوسته CVT نامی از خود بر جای گذاشت.
آستین هیلی اسپرایت (سال 1958)
دانشجویان با توان مالی ضعیف میتوانستند با دیدن این خودرو در هرجایی خوشحال شوند. خودرویی اسپرت برای عموم مردم! کمتر از 50 هزار دستگاه از اسپرایت تولید شد اما در دورانی که خودرو هنوز برای اکثر مردم وسیلهای لوکس بود با قیمت ارزان عرضه شد.
آستین/موریس مینی (سال 1959)
قوانین مدرن باعث میشوند هرگز خودرویی شبیه مینی را نبینیم. این خودرو یکی از بهترین خودروهای مردمی دنیاست و 80 درصد از فضای درون کابین آن قابلاستفاده است. مینی همچنین به معنای واقعی کلمه اولین خودرویی بود که به طبقه خاصی از مردم اختصاص نداشت. تولید مینی تا سال 2000 ادامه یافت و تعداد 5.3 میلیون دستگاه از آن تولید شد.
ادامه دارد...