آمار فروش پیکاپها در سهماهه سوم سال، صدرنشینی سری F و پیشروی هامر
هرچند به سهماههٔ پایانی سال 2022 وارد شدهایم ولی خودروسازان سراسر جهان همچنان با مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات دستوپنجه نرم میکنند که تولید خودرو را محدود کرده است. در ایالاتمتحده، پیکاپها پرفروشترین خودروها هستند و ازآنجاییکه همهٔ خودروسازان بزرگ بازار این کشور آمار فروش سهماههٔ سوم خود را گزارش کردهاند میتوانیم ببینیم که مشکلات مذکور چه تأثیری بر این بخش بسیار مهم و پرسود بازار گذاشته است.
فورد چندین دهه است که بر قلمروی پیکاپهای فول سایز حکمرانی میکند و به نظر میرسد این سلطنت در سال 2022 هم ادامه داشته باشد. مجموع فروش سری F در سهماههٔ سوم سال جاری (ماههای جولای، آگوست، سپتامبر) 167,962 دستگاه بوده است. این ناشی از فروش مناسب سری F در ماههای جولای و آگوست بوده خصوصاً در آگوست که فروش پیکاپ محبوب فورد 21 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. بااینحال، فروش سری F در سپتامبر بشدت کاهش یافته و 26.6 درصد کمتر از سال قبل شده است. با معرفی نسل جدید فورد سوپر دیوتی اما عملکرد فروش سری F در ماههای پایانی امسال جالب خواهد بود.
فورد علیرغم کاهش فروش در سپتامبر، درمجموع فروش سهماههٔ سوم همچنان بالاتر از رقبای سنتی خود قرار دارد درحالیکه رم نیز با فروش 118,106 دستگاهی و اختلافی جزئی نسبت به سیلورادو با فروش 117,198 دستگاهی، در جایگاه دوم قرار گرفته است. البته درمجموع فروش 9 ماه امسال سیلورادو با اختلاف از رم جلوتر است. فروش هردوی این پیکاپها کاهش داشته همانطور که فروش جیامسی سییرا کمتر شده و به 50,169 دستگاه رسیده است. از سوی دیگر، فروش تویوتا تاندرا که بهتازگی با نسل جدیدی راهی بازار شده است، با افزایشی 30 درصدی به 30,203 دستگاه رسیده است.
و سپس به نیسان تایتان میرسیم که در کل سهماههٔ سوم سال تنها 1,275 دستگاه فروخته و با کاهشی 75 درصدی مواجه شده است. به همین دلیل است که شایعات زیادی در مورد خاتمهٔ تولید تایتان در سال 2024 یا 2025 به گوش میرسند ولی بااینحال نیسان اعلام کرده است که این پیکاپ فول سایز همچنان پس از مدل 2022 هم به بازار عرضه خواهد شد؛ اما جدیدترین پیکاپی که به بخش فول سایز بازار وارد شده جیامسی هامر است. از این پیکاپ الکتریکی در سهماههٔ سوم 411 دستگاه به خریداران تحویل داده شده که افزایش قابلتوجهی را نسبت به تحویل 272 دستگاهی سهماههٔ دوم نشان میدهد اما هنوز هم در برابر رزروهای خرید بیش از 90 هزار دستگاهی رقم بسیار ناچیزی است.
به همین دلیل، جیامسی پذیرش رزروهای خرید هامر را متوقف کرده است. تاکنون مجموعاً تنها 783 دستگاه از این پیکاپ به خریداران تحویل داده شده است اما انتظار میرود به لطف شروع تولید سلولهای باطری در اوهایو، تولید هامر بهتدریج افزایش پیدا کند. به گفتهٔ جنرال موتورز، بهزودی در هر سهماهه هزاران دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد. از سوی دیگر، درحالیکه تنها سه ماه تا پایان سال 2022 باقی مانده است، فورد در آمار فروش برتری خوبی نسبت به شورلت و رم دارد و باید بتواند امسال هم همچنان عنوان پرفروشترین خودروی آمریکا را حفظ کند؛ بنابراین، نبرد واقعی برای جایگاه دوم خواهد بود یعنی جایی که سیلورادو تا اینجای سال برتری 18,248 دستگاهی نسبت به رم دارد.
پیکاپ | فروش سهماههٔ سوم | فروش 9 ماه اول | تغییر 9 ماه |
فورد سری F | 167,962 دستگاه | 467,307 دستگاه | -12.6 درصد |
شورلت سیلورادو | 117,198 دستگاه | 381,337 دستگاه | -8.0 درصد |
رم | 118,106 دستگاه | 363,089 دستگاه | -16.0 درصد |
جیامسی سییرا | 50,169 دستگاه | 169,107 دستگاه | -11.5 درصد |
تویوتا تاندرا | 30,203 دستگاه | 74,519 دستگاه | +14.1 درصد |
نیسان تایتان | 1,275 دستگاه | 12,487 دستگاه | -45.2 درصد |
جیامسی هامر | 411 دستگاه | 783 دستگاه | - |