در بازار خودروی کشورمان، اوضاع بخش پیکاپها بهمراتب بدتر است و از عدم تنوع شدیدی رنج میبرد. در این بازار، بخش پیکاپهای ارزانقیمت تحت سلطهٔ مدلهای فسیلشدهٔ نیسان و مزدا است و کسانی که خواهان پیکاپ مدرنتر و مجهزتری باشند نیز انتخابی جز چینیها با قیمتهای میلیاردی نخواهند داشت. بااینحال، طی چند وقت اخیر، چند پیکاپ جدید راهی بازار شده یا بزودی خواهند شد تا به این بخش بیروح و متروک کمی طراوت ببخشند؛ بنابراین، قصد داریم در ادامه با جدیدترین پیکاپهای بازار ایران آشنا شویم.
مکث کلوت
قیمت دستی: 987 میلیون تومان
قیمت اتوماتیک: 1 میلیارد 237 میلیون تومان
مکث موتور درواقع زیرمجموعهٔ شرکت ماموت است و پیکاپ کلوت اولین محصول آن محسوب میشود که در سال 1400 راهی بازار شد. کلوت یک پیکاپ چینی بنام دایون V5 است اما این خودرو در اصل محصولی از شرکت فودی است و لایون F22 نام دارد. این پیکاپ برای اولین بار در سال 2015 راهی بازار چین شد و سپس در سال 2020، شرکت دایون نسخهٔ ریبج شدهٔ آن را با نام V5 به بازار فرستاد. همچنین نسخه شاسیبلند این پیکاپ هم با همین ظاهر و ویژگیها با نام Y5 تولید میشود که آن خودرو نیز توسط شرکت ایلیا در کشورمان عرضه شده است.
کلوت در ایران با یک پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو تحت لیسانس میتسوبیشی عرضه میشود که 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه، کلوت را به قویترین پیکاپ بازار کشور تبدیل کرده است. این پیکاپ در ابتدا گیربکس شش سرعتهٔ دستی به بازار عرضه شد اما در شهریور امسال مکث موتور فروش نسخهٔ شش سرعتهٔ اتوماتیک آن را هم آغاز کرد. کلوت پیکاپی دو دیفرانسیل است که در عقب از قفل دیفرانسیل بهره میبرد و ظرفیت حمل یک تن بار را دارد. نمایشگر لمسی 9 اینچی، کروز کنترل، گرمکن آینههای جانبی، دوربین دید عقب، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالاییها هم ازجمله تجهیزات کلوت هستند.
زامیاد زاگرس
قیمت: نامشخص
همانطور که گفته شد، کلوت درواقع نسخه ریبج شده پیکاپ فودی F22 است و عجیب اینکه زامیاد قصد دارد همان F22 را با نام زاگرس در ایران عرضه کند. اینکه چرا باید یک پیکاپ توسط دو تولیدکننده در کشورمان عرضه شود سؤالی است که احتمالاً هیچکس جواب آن را نمیداند. درهرحال، فودی همان شرکتی است که زامیاد سالها است با آن همکاری دارد و از اتاق پیکاپهای آن برای مدلهای شوکا و پادرا که بر اساس نیسان آبی ساخته شده بودند استفاده میکرد. حدود سه سال است که زامیاد قصد عرضه F22 را دارد اما این پروسه آنقدر طولانی شد که مکث موتور زودتر کلوت را راهی بازار کرد آنهم درحالیکه پروژهٔ کلوت بعد از زاگرس آغاز شده بود. زاگرس آخرین بار اوایل آبان امسال در نمایشگاه حملونقل تهران دیده شد و زامیاد خبر از عرضهٔ آن در آیندهای نزدیک داد.
هرچند زاگرس و کلوت در ظاهر و داخل تقریباً بهطور کامل باهم یکسان هستند اما در بخش فنی تفاوتهای مهمی بین آنها دیده میشود زیرا زامیاد قصد دارد این پیکاپ را با پیشرانههای بنزینی و دیزلی به بازار عرضه کند. پیشرانهٔ بنزینی زاگرس برخلاف کلوت، یک نمونهٔ 2.4 لیتری تنفس طبیعی است که در کاپرا 2 و آمیکو آسنا هم به کار رفته و 136 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نسخه دیزلی این پیکاپ هم با یک پیشرانه 2 لیتری توربو ارائه خواهد شد که 150 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی هردو موتور توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی صورت میگیرد و برخلاف کلوت، خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. زامیاد هنوز قیمت زاگرس را اعلام نکرده اما با توجه به سطح پایینتر قوای محرکه نسبت به کلوت، قیمتی در حدود 800 میلیون تومان برای آن پیشبینی میشود که در این صورت میتواند سهم مناسبی از بازار پیکاپهای کشور را به خود اختصاص دهد.
زامیاد کارون
قیمت: 499 میلیون تومان
زامیاد 24 یا همان نیسان آبی خودرویی نامیرا در صنعت خودروسازی کشورمان محسوب میشود! این وانت از سال 1349 در ایران بدون تغییر چندانی در حال تولید است اما زامیاد از اواخر دههٔ 80 شمسی، با استفاده از اتاق وانتهای شرکت فودی، مدلهای جدیدی از نیسان آبی را با نامهای شوکا و پادرا به بازار فرستاد که هردو ناموفق بودند. سپس در سال 1400، مدل پادرا پلاس با اتاقی جدیدتر به بازار آمد و در تیرماه امسال نیز زامیاد مدل دو کابین کارون را معرفی کرد. این وانت درواقع نسخهٔ دو کابین پادرا پلاس محسوب میشود و همچنان بر اساس شاسی نیسان آبی ساخته شده است.
اتاق کارون از وانت فودی F16 گرفته و روی شاسی نیسان نصب شده است. این یعنی کارون همچنان از همان پیشرانهٔ 2.4 لیتری بنزینی تنفس طبیعی قدیمی با تنها 94 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صرفاً به چرخهای عقب منتقل میشود. بااینحال، ظرفیت بار کارون 1620 کیلوگرم اعلام شده که از تمام وانتهای دو کابین بازار کشور بیشتر است. اواخر مرداد امسال، زامیاد برای اولین بار اقدام به فروش این پیکاپ با قیمت 420 میلیون تومان کرد. در حال حاضر نیز کارون با قیمت 499 میلیون تومان، پس از وانت کارا (مزدا)، ارزانترین وانت دو کابین بازار کشور محسوب میشود.
کینگلینگ تاگا
قیمت: نامشخص
شرکت نوپایی بنام صنایع خودروسازی پادرا در اوایل تیرماه امسال پیکاپ تاگا را در ایران رونمایی کرد. این پیکاپ محصول یک شرکت چینی بنام کینگلینگ موتورز است که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد و کار خود را با مونتاژ محصولات تجاری ایسوزو آغاز کرد. رفتهرفته کینگلینگ به بازوی فروش ایسوزو در چین تبدیل شد و هماکنون ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت ژاپنی است. پس از سالها مونتاژ محصولات ایسوزو، کینگلینگ در سال ۲۰۱۷ پیکاپ تاگا را بهعنوان اولین محصول با برند خودش معرفی کرد. این پیکاپ بر اساس نسل قبلی ایسوزو D-Max ساخته شده و از لحاظ فنی و تکنولوژی بشدت مبتنی بر پیکاپ ایسوزو است. در ژانویهٔ ۲۰۲۱ نیز کینگلینگ نسخهٔ جدیدی از پیکاپ خود را با نام تاگا H معرفی کرد. پادرا دیزل قصد دارد همین نسخهٔ جدید تاگا H را در ایران عرضه کند که از لحاظ طراحی، کابین و تجهیزات یک سر و گردن از تمام همتایان چینی خود در کشورمان بالاتر قرار میگیرد.
این پیکاپ درواقع نسخهٔ چینی ایسوزو D-Max محسوب میشود و پادرا دیزل نیز بسیار روی بهرهمندی تاگا از تکنولوژی ایسوزو تأکید دارد تا از این موضوع بهعنوان یک برگ برنده در برابر دیگر رقبای چینی حاضر در بازار کشور استفاده کند. تاگا با دو پیشرانه شامل ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی توربو با ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۳ لیتری توربودیزل چهار سیلندر با ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور به بازار عرضه خواهد شد. انتقال نیروی هردو موتور هم فعلاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما قرار است بهزودی گیربکس اتوماتیک هم برای آن ارائه شود. هنوز قیمت تاگا برای عرضه در ایران اعلام نشده اما با توجه به سطح تجهیزات و قوای محرکه، قطعاً بیش از یک میلیارد تومان قیمت خواهد داشت.
فوتون تونلند فیسلیفت
قیمت: 1 میلیارد و 109 میلیون تومان
ایرانخودرو از اواسط دهه 90 شمسی عرضه پیکاپ فوتون تونلند را آغاز کرد. این پیکاپ در آن سالها به خاطر اشتراک پلتفرم با تویوتا هایلوکس و قیمت گرانتر، در بازار ایران در سطح بالاتری نسبت به وانتهایی مثل کاپرا و دانگفنگ ریچ قرار میگرفت؛ اما با ورود رقبای جدیدی به بازار همچون آمیکو آسنا و کیامسی T8، ایرانخودرو نیز باید تونلند را ارتقاء میداد تا بتواند با این پیکاپهای تازهنفس و مجهزتر رقابت کند. به همین دلیل، این شرکت در جریان نمایشگاههای سال جاری، نسخهٔ فیسلیفت تونلند را به نمایش درآورد و فروش آن را از نیمهٔ اول امسال آغاز کرد. این نسخهٔ فیسلیفت برای اولین بار توسط فوتون در نمایشگاه پکن 2018 رونمایی شده بود.
تونلند فیسلیفت علاوه بر چهرهٔ جدید، از تجهیزات بیشتری هم بهره میبرد و کابین مدرنتری دارد. ایرانخودرو این پیکاپ چینی را با یک پیشرانهٔ 2.8 لیتری توربودیزل ساخت کامینز عرضه میکند که 174 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور دارد و قویترین پیکاپ دیزلی بازار محسوب میشود. انتقال نیروی این موتور اما از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد و خبری از گیربکس اتوماتیک نیست. حدود یک سال پیش گزارشاتی در مورد عرضهٔ نسل جدید تونلند در کشورمان هم مطرح شد اما تا به امروز خبری از این خودرو نیست.
آریسان 2
قیمت: 285 میلیون تومان
آریسان در سال 1394 بهعنوان جایگزین وانت پیکان به بازار عرضه شد اما این وانت ارزانقیمت که بر اساس پژو روآ ساخته شده بود و از پیشرانهٔ 1.7 لیتری OHV پیکان با انتقال قدرت محرک عقب استفاده میکرد، به دلیل مشکلات متعددی مثل ضعف شاسی و کیفیت پایین قوای محرکه نتوانست چندان موفق عمل کند. به همین دلیل، ایرانخودرو در سال 1399 به تولید آریسان پایان داد و پروژهٔ توسعهٔ نسخهٔ جدید آن را آغاز کرد. این نسخهٔ جدید که با نام آریسان 2 شناخته میشود، چند ماه پیش رونمایی شد و بهتازگی فروش آن با قیمت 285 میلیون تومان آغاز شده تا پس از پراید 151، ارزانترین وانت بازار کشور لقب گیرد.
تغییر مهم آریسان 2 تجهیز به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ XU7 پژو 405 است که 96 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور دارد و نسبت به موتور قبلی با 87 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور قویتر است. همچنین نیروی اين موتور بجای عقب به چرخهای جلو منتقل میشود. این یعنی حالا آریسان 2 به خودرویی دیفرانسیل جلو تبدیل شده که برای یک وانت چندان ایدهآل به نظر نمیرسد. حداکثر ظرفیت بار این خودرو با دو سرنشین 750 کیلوگرم و ظرفیت بار خالص آن 600 کیلوگرم اعلام شده است.