رقابت داغ در سختترین پیست آمریکا؛ از سوبارو و گلف تا مرسدس و بی ام و
وقتی حرف از ارزیابی خودروها میشود، هیچ معیاری بهتر از لپ تایم پیست نمیتواند پویایی ماشینها را نشان دهد. هیچ آزمایش دیگری نمیتواند همزمان هم شامل پیچیدن، شتاب گیری و ترمز گیری شود و هم رفتار و شخصیت خودرو را نشان دهد و هیچ پیستی در آمریکای شمالی تنوع و چالشهای پیست 6.6 کیلومتری بینالمللی ویرجینیا (بهطور مخفف VIR) را ندارد. به همین دلیل است که از سال 2006 رقابت جذاب لایتنینگ لپ یا دور صاعقه کارانددرایور در این پیست برگزار میشود. در دور صاعقهٔ امسال شانزده خودروی پرفورمنس مختلف حضور دارند که از یک کراساوور اسپرت و سدان الکتریکی گرفته تا رودستر لوکس و سوپرکار 670 اسب بخاری را شامل میشود.
البته سه خودروی بامو M240i، کادیلاک CT4-V بلکوینگ و فولکسواگن گلف GTI سال گذشته هم در این رقابت شرکت کردند اما به دلیل مشکلاتی که آن زمان برایشان پیش آمد، دوباره دعوت شدهاند تا فرصتی برای بهبود لپ تایم خود داشته باشند. بهرسم هرسال، برای شرکتکنندگان این رقابت پنج کلاس قیمتی مختلف از LL1 تا LL5 در نظر گرفته شده که از 40 تا بیش از 280 هزار دلار را شامل میشود. البته به دلیل تورم، امسال بازهٔ قیمتی این کلاسها بین 5 تا 30 هزار دلار افزایش داشته است. حالا بیایید وارد پیست شویم...
سوبارو WRX
تایم: 3:11.6
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 33,100 دلار |
قیمت تستشده | 37,490 دلار |
قدرت | 271 اسب بخار |
وزن | 1543 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.7 کیلو/اسب بخار |
تاکنون در مورد ویژگیهای ناامیدکنندهٔ فراوان سوبارو WRX جدید زیاد شنیدهایم. روکشهای پلاستیکی این ماشین زشت هستند. پیشرانهٔ 2.4 لیتری توربوشارژ آن تنها 3 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به 2 لیتری قبلی دارد. وزن آن بیشتر شده و بهطورکلی WRX خیلی رام و مؤدب شده است.
فولکسواگن گلف GTI
تایم: 3:11.4
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 39,425 دلار |
قیمت تستشده | 39,425 دلار |
قدرت | 245 اسب بخار |
وزن | 1457 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 6.0 کیلو/اسب بخار |
لپ تایم سال گذشتهٔ گلف GTI به دلیل خطای Vbox چندان قابلاعتماد نبود و به همین دلیل یکبار دیگر از آن برای حضور در رقابت دور صاعقه دعوت شده است. هرچند این هاچبک آلمانی نتوانست خیلی سریعتر از قبل عمل کند اما زمان 3 دقیقه و 12.1 ثانیهای سال گذشته را 0.7 ثانیه بهبود داده است.
هیوندای الانترا N
تایم: 3:07.3
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 33,245 دلار |
قیمت تستشده | 33,645 دلار |
قدرت | 276 اسب بخار |
وزن | 1450 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.2 کیلو/اسب بخار |
شاید تعجب کنید که چطور الانترا N نتوانسته کُنا N را مغلوب کند. دلیل لاستیک است. هیوندای برای این سدان اسپرت خود لاستیکهای اضافی نفرستاد و به همین دلیل الانترا N مجبور شد با همان لاستیکهای کهنه تایم بزند؛ بنابراین، مطمئناً اگر این ماشین از لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S نو استفاده میکرد میتوانست زمانی بهتر از این ثبت کند.
هیوندای کُنا N
تایم: 3:06.1
کلاس | LL1 |
قیمت پایه | 35,495 دلار |
قیمت تستشده | 35,495 دلار |
قدرت | 286 اسب بخار |
وزن | 1515 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 5.3 کیلو/اسب بخار |
هیوندای کُنا N کراساوور کوچک اسپرت و مقرونبهصرفهای است که هیچ همتایی ندارد. این ماشین آنقدر روی پرفورمنس تمرکز دارد که تهاجمیترین حالت تعلیق آن برای پیست VIR خیلی سفت است. این باعث شد تعلیق را روی حالت اسپرت قرار دهیم و اقدام به تایم زنی کنیم.
بامو i4 M50
تایم: 3:04.7
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 69,395 دلار |
قیمت تستشده | 82,820 دلار |
قدرت | 544 اسب بخار |
وزن | 2303 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.3 کیلو/اسب بخار |
خودروهای الکتریکی بازار از همیشه بیشتر شدهاند اما هنوز در دور صاعقه جایگاه خوبی ندارند. i4 M50 تنها سومین خودروی الکتریکی محسوب میشود که پس از تسلا مدل S سال 2015 و پورشه تایکان توربو S سال 2020 در این رقابت حضور پیدا کرده و با وجود قدرت بیشتر، 11.2 ثانیه از M3 کامپتیشن کندتر بوده است.
بامو M240i xDrive
تایم: 3:00.6
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 51,945 دلار |
قیمت تستشده | 59,745 دلار |
قدرت | 382 اسب بخار |
وزن | 1762 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.6 کیلو/اسب بخار |
چون M240i سال گذشته از پکیج خنککننده و لاستیکهای پرفورمنس بالا بیبهره بود، امسال دوباره به دور صاعقه آمده است. هرچند قبلاً هیچ مشکلی با خنککنندگی نداشتیم اما خودروی امسال با برخورداری از فن قویتر و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S پهنتر توانست حدود 2.5 ثانیه زمان خود را نسبت به سال 2022 بهتر کند.
تویوتا GR کرولا موریزو ادیشن
تایم: 2:59.6
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 51,420 دلار |
قیمت تستشده | 52,640 دلار |
قدرت | 300 اسب بخار |
وزن | 1445 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.8 کیلو/اسب بخار |
هرچند موریزو نام مستعار آکیو تویودا است اما در GR کرولا به معنای حذف صندلیهای عقب خواهد بود. نسخهٔ موریزو همچنین از کمکفنرهای سفتتر و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 پهنتری نسبت به GR کرولای معمولی بهره میبرد و این باعث میشود در پیچ یک چسبندگی بیشتری نسبت به بامو M4 CSL داشته باشد.
هوندا سیویک تایپ R
تایم: 2:58.8
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 46,170 دلار |
قیمت تستشده | 46,65 دلار |
قدرت | 315 اسب بخار |
وزن | 1440 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.6 کیلو/اسب بخار |
سیویک تایپ R یک خودروی پیست عالی برای کسانی است که نمیخواهند وقت تلف کنند. این ماشین نیازی به صبر کردن ندارند زیرا بهمحض فشردن پدال گاز به لطف دیفرانسیل لغزش محدود و ساختار تعلیق جلو که برای کنترل 315 اسب بخار قدرت طراحی شده، بدون انحراف از مسیر موردنظر، بهآرامی از پیچ خارج میشود. البته بخشی از این چسبندگی در پیچها به خاطر لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 با عرض 265 است.
تویوتا GR سوپرا دستی
تایم: 2:55.6
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 54,095 دلار |
قیمت تستشده | 58,865 دلار |
قدرت | 382 اسب بخار |
وزن | 1515 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.9 کیلو/اسب بخار |
سوپرا که همواره انگ «این فقط یک بامو است» میخورد، درواقع از Z4 که بر اساس آن ساخته شده بهتر است. این ماشین احساس تعادل و کنترل بهتر و همینطور وزن سبکتری داشته و برخلاف Z4، با گیربکس دستی هم قابل خریداری است. البته معمولاً گیربکس دستی به لپ تایم خودروها اضافه میکند و دادهها نشان دادهاند که تعویض دندههای دستی ما از گیربکس اتوماتیک سریع سوپرا کندتر است ولی سوپرای امسال در خط مستقیم سرعت بیشتری نسبت به نمونهٔ اتوماتیک داشت.
کادیلاک CT4-V بلکوینگ
تایم: 2:54.6
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 71,715 دلار |
قیمت تستشده | 85,215 دلار |
قدرت | 472 اسب بخار |
وزن | 1770 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.7 کیلو/اسب بخار |
سال گذشته با CT4-V بلکوینگ در پیچ 10 اسپین شدیم و یکی از اتصالات تعلیق جلوی سمت را شکست؛ بنابراین، چون این سدان آمریکایی سزاوار فرصتی دوباره است، امسال هم آن را دعوت کردیم. با حضور نمایندگان کادیلاک و رانندهٔ توسعهٔ جنرال موتورز در محل، بلکوینگ توانست یک ثانیه لپ تایم خود را بهتر از سال قبل کند.
مرسدس AMG SL63
تایم: 2:52.6
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 196,850 دلار |
قیمت تستشده | 216,250 دلار |
قدرت | 585 اسب بخار |
وزن | 1917 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.3 کیلو/اسب بخار |
SL63 چهارنفره جدید خودرویی برای پیست نیست و حتی به دلیل فقدان سقف فلزی و محافظت لازم از سرنشینان در هنگام واژگونی، مجوز دور زنی در اکثر پیستها را نخواهد داشت ولی دور نگه داشتن این ماشین از پیست واقعاً ناراحتکننده است زیرا SL63 قطعاً میتواند لپ تایمهای آتشینی بزند.
آئودی RS3
تایم: 2:52.5
کلاس | LL2 |
قیمت پایه | 67,695 دلار |
قیمت تستشده | 75,045 دلار |
قدرت | 400 اسب بخار |
وزن | 1637 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 4.1 کیلو/اسب بخار |
لاستیکهای چسبندهٔ پیرلی P Zero تروفئو R واقعاً آئودی RS3 را متحول کردهاند. این لاستیکها منجر به افزایش شدید سرعت خودرو در پیچها میشوند. به همین دلیل، RS3 جدید در VIR بیش از 13 ثانیه سریعتر از نسل قبلی عمل کرد و با توجه به اینکه قدرت این خودرو با نسل قبلی برابر است، این لاستیکها که بهصورت سفارش با قیمت تنها 450 دلار ارائه میشوند، بهترین آپشن RS3 بهحساب میآیند.
بامو M4 CSL
تایم: 2:47.5
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 140,895 دلار |
قیمت تستشده | 145,395 دلار |
قدرت | 550 اسب بخار |
وزن | 1623 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 3.0 کیلو/اسب بخار |
اگر بخواهیم صرفاً از روی اعداد قضاوت کنیم، M4 CSL با تایم 2 دقیقه و 47.5 ثانیه عملکرد چشمگیری دارد. این سریعترین بامویی است که تاکنون در VIR آزمایش کردهایم. این ماشین حتی از M5 CS با 635 اسب بخار قدرت و مدل متمرکز بر پیست M4 GTS نسل قبلی هم سریعتر بوده است.
لامبورگینی اوراکان تکنیکا
تایم: 2:43.9
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 249,495 دلار |
قیمت تستشده | 342,595 دلار |
قدرت | 640 اسب بخار |
وزن | 1560 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.5 کیلو/اسب بخار |
نشان لامبورگینی مترادف با سرعت است و تعجبی ندارد که اوراکان تکنیکا به سریعترین خودروی رقابت امسال از لحاظ حداکثر سرعت تبدیل شد. این ماشین بدون محدودیتهای ناشی از قطعات آئرودینامیکی عظیم، توانست در VIR به حداکثر سرعت 265 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
پورشه کیمن GT4 RS
تایم: 2:40.5
کلاس | LL4 |
قیمت پایه | 183,315 دلار |
قیمت تستشده | 186,975 دلار |
قدرت | 500 اسب بخار |
وزن | 1385 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.8 کیلو/اسب بخار |
پورشه میگوید کیمن GT4 RS نباید در دور پیست سریعتر از 911 GT3 باشد ولی از دید ما، این ادعا به نوع پیست بستگی دارد زیرا GT4 RS با ثبت زمان 2 دقیقه و 40.5 ثانیه در VIR، یکدهم ثانیه سریعتر از 911 GT3 بوده که سال قبل تایم 2 دقیقه و 40.6 ثانیه را در اینجا ثبت کرد.
شورلت کوروت Z06
تایم: 2:38.6
کلاس | LL3 |
قیمت پایه | 137,180 دلار |
قیمت تستشده | 141,855 دلار |
قدرت | 670 اسب بخار |
وزن | 1654 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 2.4 کیلو/اسب بخار |
کوروت Z06 جدید با 670 اسب بخار قدرت که از موتور LT6 بیرون میآید قویترین کوروت تاریخ نیست و با وزن 1654 کیلوگرمی قطعاً سبکترین کوروت تاریخ هم بهحساب نمیآید اما هیچ کوروت دیگری در پیست نمیتواند حریف آن شود. این C8 Z06 بهترین کوروت جادهای تاریخ است.