کلوپ خودروهای اسپرت با شتاب زیر 2 ثانیه؛ از دیمون 170 تا ریمک و تسلا پلد
اعداد پرفورمنس دوج چلنجر دیمن 170 با هر قیمتی که حساب کنیم خیرهکننده به نظر میرسد. اگر حتی این یک هایپرکار الکتریکی 10 میلیون دلاری بود، بازهم همهٔ ما از شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 1.66 ثانیه و 400 متر 8.91 ثانیه دچار سرگیجه میشدیم؛ اما موضوع شگفتانگیزتر اینکه اعداد مذکور توسط یک خودروی محرک عقب چهارنفره با قیمت صد هزار دلاری به دست آمدهاند.
دیمن 170 با 1025 اسب بخار قدرت، 96,666 دلار قیمت دارد که البته مبلغ کمی نیست ولی در قبال پرفورمنسی که ارائه میکند ناچیز به نظر میرسد. فقط سه خودروی تولیدی دیگر ادعا کرده یا در آزمایشهای مستقل ثابت شده که میتوانند در کمتر از دو ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسند و دوتا از این خودروها 20 برابر گرانتر از دوج هستند. همچنین هیچکدام از این خودروها پیشرانهٔ درونسوز ندارند.
پینینفارینا باتیستا
شتاب: 1.79 ثانیه
قیمت: 2.2 میلیون دلار
هایپرکار پینینفارینا باتیستا حتی از خودروی فوقالعاده سریعی که بر اساس آن ساخته شده یعنی ریماک نورا هم سریعتر است. چهار موتور الکتریکی باتیستا مجموعاً 1900 اسب بخار قدرت و 2340 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. طی آزمایشهایی که با لاستیکهای میشلین پایلوت اسپرت کاپ 2R انجام شد، این خودرو شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 1.79 ثانیه ثبت کرد و 400 متر را در 8.55 ثانیه پیمود. البته مثل اعداد دوج، شتاب باتیستا هم طبق قوانین مسابقات درگ ثبت شده و بنابراین، رولاوت 30 سانتیمتری ابتدای مسیر در تایم آن محاسبه نشده است. اکثر مجلههای خودروی آمریکایی شتاب خودروها را با همین روش ثبت میکنند درحالیکه مجلات و اکثر خودروسازان اروپایی شتاب را از حالت سکون کامل ثبت میکنند. رولاوت معمولاً بین دو تا سهدهم ثانیه از تایم کمی میکند.
ریماک نورا
شتاب: 1.85 ثانیه
قیمت: 2.2 میلیون دلار
ریماک نورا کمی از برادرخواندهٔ خود، پینینفارینا قویتر است اما کمی هم کندتر عمل میکند. این خودرو مجموعاً 1914 اسب بخار قدرت و 2360 نیوتن متر گشتاور دارد اما هایپرکار کرواتها برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت به 1.85 ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این شتاب روی پیست مخصوص درگ با اصطکاک بالا و همینطور احتساب رولاوت ثبت شده است.
تسلا مدل S پلد
شتاب: 1.99 ثانیه
قیمت: 109,990 دلار
تسلا نیز برای ثبت شتاب 1.99 ثانیه با مدل S پلد سه موتورهٔ 1020 اسب بخاری از پیست درگ فوقالعاده چسبناک استفاده کرد. زمانی که کارانددرایور این خودرو را در آسفالت معمولی آزمایش کرد، توانست شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را در 2.1 ثانیه و 400 متر را در 9.4 ثانیه طی کند. البته این زمانها هم با احتساب رولاوت 30 سانتیمتری است که و درواقع باید 0.2 ثانیه به آنها اضافه کرد. علاوه بر این، برای ثبت شتاب زیر 2 ثانیه با پلد یک شرط دیگر هم وجود دارد. برای اینکه کار، خودرو باید در حالت Drag Strip قرار گیرد که شامل گرمکن کردن باطریها تا رساندن به دمای مطلوب میشود و میتواند چند دقیقه طول بکشد.
بنابراین، مدل S پلد با قیمت 110 هزار دلاری هم بهاندازهٔ دیمن 170 سریع نیست ولی هنوز هم سرعت وحشتناکی دارد و همچنین نباید فراموش کرد که اعداد دیمن هم روی پیست چسبندهٔ درگ با احتساب رولاوت و با سوخت E85 ثبت شدهاند. اگر باک خودرو با بنزین پر شود خروجی موتور به 900 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور کاهش پیدا میکند. دوج نگفته که آیا دیمن 170 با این قدرت کمتر هنوز هم میتواند ظرف حدود دو ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت برسد یا نه ولی بهعنوان تنها خودروی درونسوز این جمع، مطمئن هستیم که تکچرخ زدن با یک ماسل کار V8 بسیار هیجانانگیزتر از ثبت شتاب زیر دو ثانیه با خودروهای الکتریکی خواهد بود.