رالی خزر تا خلیج فارس، فصل جدیدی در مسابقات با محوریت گردشگری

شنبه 16 اردیبهشت 1402 - 18:09
مطالعه 10 دقیقه
rally khazar khalij fars (1)
اولین دوره رالی بین‌المللی گردشگری خزر تا خلیج فارس با حضور تیم پدال و بیش از 50 تیم و 100 شرکت‌کننده آغاز شد.
تبلیغات

این رالی نخستین رویداد اتومبیلرانی کشور در این کلاس است که در تقویم FIA ثبت شده و با محوریت عبور از اماکن گردشگری ممتاز کشور در مسیر خزر تا خلیج فارس برگزار می‌گردد. قرار بود تیم‌هایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر نیز در این دوره از مسابقه شرکت نمایند که به علت مشکلات گمرکی در ورود خودروهایشان به کشور، از این مسابقه جا ماندند. علاوه بر پیشکسوتان آفرود و سافاری کشور، تعدادی از هنرمندان نیز در این مسابقه حضور دارند.

اما تیم پدال نیز شامل آقایان سعید روشن و جواد عقیلی با حمایت شرکت خودروسازی ایلیا که یک عدد دایون Y5 آفرودی را در اختیار ما قرار دادند در این مسابقات شرکت نموده است. هدف پدال از حضور در این مسابقات، علاوه بر تولید محتواهای آموزشی و کسب تجربه، آشنایی با پیشکسوتان این حوزه و ضبط تجربیات آن‌ها و حمایت از تلاش‌های برگزارکنندگان است. شاید این برای اولین بار باشد که یک رسانه در چنین مسابقه‌ای سنگین و طولانی شرکت می‌کند تا مستقیماً و از نزدیک در فضای مسابقات قرار گیرد.

با هدف تثبیت نام خلیج همیشه فارس و اشاعه فرهنگ گردشگری داخلی و نمایش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، توسط شرکت مدیریت رویداد آریانا برگزار می‌شود. مسیر مسابقه از استان‌های گیلان و شهرهای قزوین، کاشان، اصفهان، شیراز و کیش عبور می‌کند. در هرکدام از این مسیرها یک استیج برگزار می‌شود.

در ابتدای مسابقه به هر تیم نقشه‌ای داده می‌شود که مسیر، زمان و سرعت در قطعات کوچک در آن آورده شده است. بعلاوه در طول مسیر، چک پوینت‌هایی نیز قرار گرفته‌اند که تایم دقیق هر شرکت‌کننده را ثبت می‌کنند. دقت عبور از هر بلوک و مسیر به متر و ثانیه است و هرگونه سرعت بیشتر یا کمتر مشمول کاهش امتیاز می‌شود.

یکی از قوانین این مسابقه، پذیرش تنها خودروهای دو دیفرانسیل است. خودروهای شرکت‌کنندگان شامل انواع تویوتا هایلوکس، پرادو و لندکروزر، نیسان‌های پاترول، سافاری و سرانزا، پیکاپ‌های جدید کلوت مکس موتور و کرمان موتور T8 و خودروهای کلاسیکی چون شورولت بلیزر و لندروور دیفندر و رنجروورهایی با عمر بالای 50 سال و کارکردهایی بالای یک و نیم میلیون کیلومتر هستند.

کپی لینک

رالی خزر تا خلیج فارس: گیلان-چمخاله

استیج اول و استارت مسابقه از شهرستان ساحلی چمخاله و در روز 9 اردیبهشت ماه آغاز شد. تیم‌های شرکت‌کننده از یک روز قبل در این شهرستان مستقر شدند. استارت مسابقه در ساعت 9 صبح با حضور مسئولان استانی زده شد و تیم پدال هم با شماره 15 وارد مسابقه شد.

با عبور از شهرهای لنگرود، لاهیجان و سیاهکل، خودروها در مسیر جاده زیبای دیلمان قرار گرفتند. اولین ایستگاه توقف نیز در کنار آبشار لونک بود. پس از این توقف کوتاه، خودروها در مسیر دیلمان به سمت دریاچه ویستان قرار گرفتند. این مسیر هرچند برای خودروهای آفرودی سخت به نظر می‌رسد اما ارزش سفر و لذت از زیبایی‌های آن را دارد. تیم‌ها برای صرف نهار در کنار دریاچه اتراق کردند و بعد از ساعاتی مجدد طبق برنامه به سمت قزوین به راه افتادند. ورود به دومین استیج نیز در ساعات غروب اتفاق افتاد. باوجودی که مسیر عادی مبدأ و مقصد ممکن است حدود 3 ساعت طول بکشد اما مسیر رالی با عبور از راه‌های ناشناخته‌تر و ارتفاعات و جاده‌های خاکی و سنگی و آفرودی در نهایت یک روز تمام به طول کشید.

کپی لینک

رالی خزر تا خلیج فارس: قزوین

بعد از یک شب استراحت تیم‌ها، صبح مجدداً در خط استارت قرار گرفته و نقشه‌های مسیر جدید نیز به آن‌ها داده شد. این مسیر عموماً از جاده‌های شهری عبور می‌کرد و سرعتی‌تر از مرحله قبل بود. بعد از سه چک پوینت، تیم‌ها در شهر قم برای صرف نهار توقف نمودند. بعد از یک ساعت نیز مسابقه به سمت کویر مجدداً آغاز شد. شهر ابوزیدآباد، از کویرهای معروف شهرستان کاشان بوده و مقصد بسیاری از تیم‌های آفرودی و گروه‌های کویرگردی داخلی و خارجی است. توقف گاه شبانه تیم‌ها نیز در متین آباد بود.

کپی لینک

رالی خزر تا خلیج فارس: اصفهان

صبح روز سوم رالی تیم‌ها بعد از کویرنوردی‌های گروهی، مجدداً در خط استارت قرار گرفتند. بعد از عبور از مسیرهای خاکی کویری، خودروها وارد جاده شدند تا در هوای بسیار گرم، از مسیرهایی نامعمول به سمت اصفهان حرکت کنند. این مرحله نسبت به مراحل قبلی کوتاه‌تر بوده و در نهایت همه تیم‌ها توانستند تا ساعت 2 عصر، از خط پایان در ورزشگاه نقش جهان عبور کنند.

خودروهای شرکت‌کننده ابتدا در ورزشگاه، دور افتخار زدند و سپس شرکت‌کنندگان از موزه باشگاه سپاهان بازدید کردند. بعد از آن در رژه مشترکی با خودروهای کلاسیک در خیابانهای این شهر زیبا حضور پیدا کردند. جشن شبانه در میدان امام نیز پایان بخش برنامه‌های این روز بود.

مهمان‌نوازی میزبانان اصفهانی هم آنقدر چشمگیر بود که دل‌کندن از این شهر را سخت می‌نمود.

کپی لینک

رالی خزر تا خلیج فارس: شیراز

ترک اصفهان آن هم به این سرعت بدون فرصت تماشای سیر زیبایی‌های آن سخت بود. استارت مرحله چهارم بازهم از ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. تیم‌ها وارد یک مسیر جاده‌ای نزدیک 500 کیلومتری شدند که تا حدودی با حضور خودروهای سنگین و عرض باریک جاده، ناامن و خسته‌کننده بود.

نقطه فینیش یا پایان این استیج، در تخت جمشید قرار داشت. برای استقبال از تیمها، موتورسواران سنگین از کانون موتورسواری فارس در این مکان حضور داشتند.

پس از این مرحله، ورود به شهر و عبور از دروازه قرآن خستگی‌ها را برطرف کرد. خودروها در رژه‌ای به سمت حافظیه که محل جشن نیز بود حرکت کردند. قرار است روز 13 اردیبهشت هم شرکت‌کنندگان در یک شیراز گردی حاضر شوند.

کپی لینک

رالی خزر تا خلیج فارس: کیش

ظهر روز چهارشنبه به تیم‌ها اعلام شد که باید مجدداً در خط قرار گیرند. بنابراین برنامه شیرازگردی هم منحل شد. این موضوع برای ما که خود را آماده ملاقات با سعدیه، ارگ کریم‌خان و باغ ارم کرده بودیم ناراحت‌کننده بود. بااین‌حال به سرعت خود را برای یک سفر طولانی لااقل 8 ساعته جاده‌ای مهیا کردیم.

مسیر ما از شیراز تا بندر چارک بود. متاسفانه بیشتر طول این مسیر را جاده‌هایی با کیفیت پایین و کم‌عرض که با عبور خودروهای سنگین، نسبتاً خطرناک هم بود شکل می‌داد. ایستگاه توقف اول ما در فیروزآباد بود. مکانی سنتی و زیبا برای این توقف در نظر گرفته شده بود. پس از آن در مسیر لامرد قرار گرفتیم. عبور از کنار دریاچه سد تنگاب و تغییر تدریجی اقلیم هم جلب توجه می‌کرد. در این مسیر با نخلستان‌های زیبایی هم مواجه شدیم. اما جایی که ما را به توقف واداشت، بنای چهارطاقی کنار سیاه مربوط به دوره ساسانیان بود که البته به حال خود رها شده بود اما نشان از تمدنی دیرین و استوار داشت.

قسمت انتهایی مسیرها جاده‌ای کوهستانی و بسیار پر پیچ‌وخم بود که برای افراد ناآشنا می‌تواند خطرآفرین باشد. نهایتاً توانستیم در تاریکی شب به اسکله بندر چارک برسیم و در صف ورود به لندینگ کرافت جا بگیریم.

صبح روز پنجشنبه خودروها به ترتیب وارد لندینگ کرافت شدند تا یک سفر 2 ساعته دریایی به مقصد کیش آغاز شود. ورود به کیش که نگین خلیج فارس محسوب می‌شود با طبیعت بسیار زیبا و مدرنش لذت‌بخش بود.

درنهایت پس از طی مسیر 2 هزار و 300 کیلومتر این رالی در مقصد نهایی خود به پایان رسید و تیم پدال هم باوجود مشکلات متعدد و البته تمرکز روی فیلم‌برداری، یکی از این تیم‌هایی بود که تواتنست تمام مراحل را به اتمام برساند. این تجربه‌ای با ارزش برای ما به شمار می‌رود.

این رویداد برخلاف تصور اولیه، کاملاً منظم و هماهنگ و در کلاسی جهانی برگزار شد. مصادف شدن آن با روز شیراز و روز خلیج فارس هماهنگی برای یک سفر یک هفته‌ای برای این تعداد خودرو و نفر، تأمین لجستیکی و برنامه‌ریزی برای برنامه‌های جانبی مثل جشن‌های شبانه در تمام شهرها و استقبال از تیم‌ها، فضای بسیار دوستانه و محترمانه و فنی باعث شد تا برای شرکت در دور بعدی این رویداد هم بی‌تاب باشیم. بر خود واجب می‌دانیم از زحمات بی‌دریغ و خالصانه آقایان مجید کاکاوند، دبیر برگزاری، محمدعلی عرفانی، رئیس دبیرخانه، داوود نجفی، مسئول برگزاری، آرش طاهری، مسئول فنی، محمدرضا مظفری، مسئول تشریفات، صادق زکایی، مسئول امور مالی و همه عزیزانی که در برگزاری این رالی جذاب و فراموش‌نشدنی تلاش داشتند صمیمانه سپاسگزاری نماییم.

امیدواریم با باز شدن درهای کشور به روی خودروهای جدید، در دورهای بعدی با خودروهایی به‌مراتب جدیدتر و مدرن‌تر بتوانیم چالش‌های بزرگ‌تر و سخت‌تری را پذیرا باشیم. بعلاوه امکان حضور تیم‌های خارجی هم می‌تواند بر شناخت بهتر جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری کشورمان به تمام دنیا کمک بسزایی بنماید.به‌زودی گزارش‌های کامل‌تری هم از تجربیات ما و هم از بررسی‌های خودروی دایون تیم و سایر موارد جذاب و مفید این رالی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.