زوتی DL5 پارس خودرو؛ مشخصات فنی و قیمت کراس اور جدید بازار ایران

دوشنبه 11 تیر 1403 - 17:30
مطالعه 10 دقیقه
zotye_t300
با همکاری پارس‌خودرو و زوتی چین، مونتاژ یک کراس‌اور کامپکت در ایران آغاز می‌شود. این مدل زوتی T300 است که در کشورمان به نام زوتی DL5 عرضه خواهد شد.
تبلیغات

سایپا در حدود سال‌های 1395 و 1396، زوتی Z300 را برای بازار ایران مونتاژ کرد. این خودرو تا حد زیادی موفق به جذب مشتری و جلب رضایت خریدران شد اما با ظهور تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به پایان عرضه رسید. حالا با گذشته چند سال، پارس خودرو زیرمجموعه سایپا همکاری جدیدی با زوتی چین را آغاز کرده است و می‌خواهد کراس‌اور کوچک T300 را در ایران مونتاژ کند.

علاوه‌بر آریو، دو کراس‌اور اندازه متوسط و بزرگ زوتی نیز در سال‌های اخیر وارد کشور شدند اما به دلایل مختلف، فروش محدود داشتند. زوتی T210   توسط ریگان خودرو به نام کوپا مونتاژ شد و دامای X7 هم توسط یاران خودرو به بازار ایران رسید.

حدود ۱7 سال پیش، شرکت زوتی (زوتیه) در چین، بنیان نهاده شد. این گروه صنعتی، کاملا خصوصی است و با نام کامل Zotye International automobile Trading در شرق چین و شهر ژجیانگ فعالیت می‌کند. هرچند که برند زوتیه، جوان و کم‌سابقه به نظر می‌رسد، امروزه  انواع خودرو شامل کراس‌اور، سدان، وانت پیکاپ، هاچبک و مدل‌های کوچک شهری را در خط تولید دارد. این مجموعه، از نظر کیفیت محصولات، در سطح متوسط خودروسازان چینی، ارزیابی می‌شود و با برندهای خارجی، از جمله تویوتا، دایهاتسو و فیات، همکاری دارد. میانگین فروش محصولات زوتی در چین، سالانه حدود 350 هزار دستگاه است.

با نگاهی به محصولات مختلف زوتی، متوجه می‌شویم که ضعف طراحی در این برند، کمتر از دیگر خودروسازان چینی است، چراکه مدیران شرکت، خرید پلتفرم و الگوبرداری از مدل‌های خارجی را مورد توجه قرار داده‌اند و در بسیاری موارد، مثل آریو S300 که توسط سایپا مونتاژ می‌شد؛ حق امتیاز استفاده از پلت‌فرم و طراحی بدنه‌ی تویوتا را استفاده کردند.

مدل T300 در کلاس کراس‌اور کوچک (Subcompact crossover) یکی از موفق‌ترین خودروهای تولیدشده توسط زوتی است. این خودرو بین سال‌های 2017 تا 2021 در چین تولید شد و حالا پارس‌خودرو برای مونتاژ این مدل قدیمی و از رده خارج، آماده می‌شود.

کپی لینک

طراحی بیرونی و نمای ظاهری پارس خودرو زوتی DL5

چراغ‌های بزرگ و اسپرت با جلوپنجره 6 ضلغی برای DL5، حس یک خودروی اسپرت و جوان‌پسند را تداعی می‌کند. این سبک طراحی به وفور در مدل‌های چینی، مثل جک S5 و S3 دیده می‌شود.

نصب  ادوات فلزی داخل جلوپنجره و حضور مه‌شکن مدرن در طرفین سپر، نکات مثبت زوتی T300 هستند. همچنین، ادوات سیاه پلاستیکی در نمای اصلی خودرو، نسبتا کوچک و خارج از دید استفاده شده‌اند. حجم‌دهی بدنه برای سپر، کاپوت جلو و گلگیرها نیز، قابل قبول به نظر می‌رسد.

نمای جانبی DL5 پارس خودرو یادآور چانگان CS35 است؛ اما فرم کلی درها و دستگیره‌ها، آینه بغل، شیب سقف و بخش پایین بدنه نزدیک رکاب، طراحی بهتری برای زوتی فراهم می‌کنند. این خودرو با رینگ‌های 15 اینچ تولید می‌شود که البته برای کراس‌اورها، ابعادی حقیر و ناخوشایند دارد.

مشابه بسیاری دیگر خودروهای اقتصادی ساخت چین، زوتی T300 هم با ضعف طراحی در نمای عقب تولید می‌شود. بخش بزرگی از درپوش صندوق، چراغ یا تزئینات خاص ندارد اما در کمال تعجب، محل نصب پلاک به پایین سپر منتقل شده است. حجم‌دهی بدنه و ابعاد چراغ‌ها نیز، هماهنگ با دیگر اجزا به نظر نمی‌رسند.

در مجموع می‌توان با ارفاق، زوتی T300 محصول احتمالی پارس خودرو را به شرط عرضه و ثبت قیمت منطقی، خودرویی با طراحی مناسب برای عامه مردم ایران توصیف کرد. کراس‌اور DL5 طول 4,387  میلی‌متر، عرض 1,835  میلی‌متر، ارتفاع سقف 1,642  میلی‌متر و فاصله محوری 2,600  میلی‌متر دارد.

کپی لینک

طراحی کابین و نمای داخلی پارس خودرو زوتی DL5

فرم کلی داشبورد، نمایشگر و فرمان T300 شباهت زیادی با کراس‌اورهای کامپکت چری مثل X22 و X33 مونتاژ مدیران خودرو دارد. البته نصب پنل دیجیتال پشت فرمان، حس مدرن‌ و جوان‌پسند محصول پارس‌خودرو را تقویت می‌کند.

در بخش سمت چپ داشبورد، ادواتی شبیه فیبرکربن استفاده شده است که البته پلاستیکی است. نمایشگر لمسی 7 اینچ هم مشابه دیگر نمونه‌های دیده شده در خودروهای اقتصادی ساخت چین به نظر می‌رسد. ظاهرا مواد به کاررفته در فرمان، داشبورد و کلیدها نیز پلاستیک ارزان‌قیمت هستند. حتی برای طراحی دسته دنده نیز، مدل قدیمی استفاده شده است.

نصب سانروف، استارت دکمه‌ای و کلیدهای گردان روی فرمان، نکات مثبت در طراحی داخلی زوتی T300 هستند. بعضی تصاویر تبلیغاتی منتشر شده از این خودرو، چرم قهوه‌ای در داشبورد و تودری‌ها را نشان می‌دهند که امیدواریم برای پارس خودرو DL5 استفاده شود.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی پارس خودرو DL5 زوتی

در بازار چین، دو نوع پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ 1/5 لیتر برای زوتی T300 وجود دارد. ارزان‌ترین مدل با گیربکس دستی 5 سرعته، 112 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه توربوشارژ، 145 اسب بخار و 205 نیوتن‌متر دارد.

خودروی احتمالی پارس‌خودرو با موتور قوی‌تر و گیربکس اتوماتیک CVT عرضه خواهد شد. این مدل، 1360 کیلوگرم وزن و میانگین مصرف سوخت 7/5 لیتر در صد کیلومتر دارد. دیگر اطلاعات فنی از DL5 منتشر نشده است اما می‌توان احتمال داد سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 11 تا 12 ثانیه با نهایت سرعت 170 کیلومتر برساعت داشته باشد.

کپی لینک

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی زوتی DL5 پارس خودرو

در کلاس خودروهای اقتصادی ساخت چین، نمی‌توان انتظار فناوری‌های مدرن داشت. با این شرایط، زوتی T300 نیز فاقد سیستم‌های مفیدی مثل کنترل لغزش (TCS) یا مدیریت تعادل (ESP) است. این خودرو در تست‌های تصادف موسسه استاندارد جاده‌ای چین (C-NCAP) پنج ستاره ایمنی دارد.

دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ضد قفل (ABS)، سانروف، نمایشگر لمسی با ناوبری فارسی، ورود و استارت بدون کلید (Key Less)، تهویه اتوماتیک، دوربین پارک، سنسور عقب، رابط USB و امکان اتصال بلوتوث، امکاناتی هستند که احتمالا در پارس خودرو DL5 ارائه خواهند شد.

کپی لینک

قیمت پارس خودرو زوتی DL5 در ایران و مقایسه با رقبا

روی کاغذ، شباهت فنی زوتی T300 و X55 مدیران خودرو واضح است. حتی از نظر ابعاد بدنه و فضای کابین نیز، تفاوت خاصی دیده نمی‌شود؛ اما در بحث امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی، X55 برتری‌هایی نسبت به پارس‌خودرو DL5 دارد.

در چین، آستانه قیمت زوتی T300 با پیشرانه 112 اسب بخار و گیربکس دستی، 7 هزار دلار است. مدل توربوشارژ همراه جعبه دنده CVT  و امکانات اضافی به قیمت 12 تا 14 هزار دلار فروخته می‌شود. برای اطلاع از قیمت روز زوتی DL5 در کارخانه و بازار این صفحه را دنبال کنید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.