10 خودروی آفرود ارزان‌قیمت، از پاجرو و FJ کروزر تا چروکی و رنجر

پنج‌شنبه 18 خرداد 1402 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-11
در این مطلب 10 پیکاپ و شاسی‌بلند دست‌دوم مناسب آفرود را معرفی خواهیم کرد که بین تنها 4 هزار دلار تا 20 هزار دلار قیمت دارند.
تبلیغات

این روزها خودروهای آفرودی در انواع و اقسام مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که از مدل‌های جمع‌وجوری مثل فورد برانکو اسپرت گرفته تا پیکاپ‌های غول‌پیکری هوی دیوتی را شامل می‌شود. بااین‌حال، اگر خواهان یک شاسی‌بلند خانوادگی جادار و توانمند در آفرود مثل جیپ گرند چروکی باشید باید حدود 60 هزار دلار هزینه کنید. آیا می‌توان با یک شاسی‌بلند 60 هزار دلاری راهی مسیرهای خشنی شد که ممکن است آسیب‌های فراوانی به خودرو وارد کند؟ برای ماجراجویی در طبیعت اما لزوماً نیازی به خرید خودروی نو نیست و می‌توان سراغ مدل‌های کارکردهٔ قدیمی‌تر رفت که بعضاً از تکنولوژی‌های مدرنی مثل کنترل پایین رفتن از شیب هم برخوردار هستند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با 10 جایگزین ارزان‌تر برای خودروهای آفرودی نو آشنا شویم که حداکثر 20 هزار دلار قیمت دارند.

کپی لینک

جیپ چروکی XJ

چروکی XJ بدون شک یکی از بهترین مدل‌ها در تاریخ جیپ محسوب می‌شود. پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر خطی این خودرو (متعلق به دوران AMC) بهتر از نمونه‌های 3.7 لیتری و 3.2 لیتری V6 نسل بعدی است. همچنین چروکی در نسل‌های بعدی بخش زیادی از توانایی‌های آفرود خود را از دست داد. البته قطعاً چروکی‌های قدیمی مشکلات فنی مثل روغن‌ریزی و روشن شدن چراغ چک دارند اما پیشرانهٔ 4 لیتری آن بسیار ساده بوده و به‌راحتی می‌توان در خانه بسیاری از تعمیرات آن را انجام داد. آخرین نمونه‌های نسل XJ یعنی مدل 2001 هم‌اکنون زیر 10 هزار دلار قیمت دارند.

کپی لینک

فورد رنجر نسل سوم

رنجر از سال 1983 تا 2011 در ایالات‌متحده عرضه شد و سپس در سال 2019 به این بازار بازگشت. عرضهٔ دوبارهٔ این پیکاپ در آمریکا قیمت‌های مدل‌های قبلی را بشدت تحت تأثیر قرار داد. قبلاً یک رنجر مدل 2011 حدود 20 هزار دلار قیمت داشت اما هم‌اکنون همان مدل با پیشرانهٔ 4 لیتری V6 تنفس طبیعی و سامانهٔ چهارچرخ محرک را می‌توان با تنها 10 هزار دلار خرید. این پیکاپ هرچند ظاهر خیلی شیکی ندارد اما از سیستم تهویه و پنجره‌های برقی بهره می‌برد.

کپی لینک

تویوتا فورانر

تویوتا به‌تازگی نسل جدید پیکاپ تاکوما را معرفی کرده که این یعنی نسل جدید فورانر هم به‌زودی معرفی خواهد شد. این خودرو بر اساس تاکوما ساخته می‌شود و بنابراین پیشرانهٔ 4 لیتری V6 محبوب و جان‌سخت آن کنار خواهد رفت. این اما خبر خوبی برای خریداران نمونه‌های کارکردهٔ فورانر خواهد بود زیرا قیمت‌های نسل کنونی کاهش پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که فورانر مدت‌ها است در بازار آمریکا حضور دارد، هم‌اکنون می‌توان یک مدل 2000 آن را با قیمت زیر 6 هزار دلار پیدا کرد درحالی‌که یک مدل 2015 از تیپ لیمیتد (بالاترین تیپ با تمام آپشن‌ها) حدود 20 هزار دلار قیمت دارد.

کپی لینک

تویوتا تاکوما

مثل فورد رنجر، با ورود نسل جدید تویوتا تاکوما به بازار، نمونه‌های دست‌دوم نسل قبلی ارزش خود را از دست خواهند داد. مثل اکثر خودروهای این لیست، هم‌اکنون تاکوماهای زیادی در بازار دست‌دوم پیدا می‌شود که می‌توان از بین آن‌ها نمونه‌های سالم و تمیزی پیدا کرد. هرچند تاکوما به قابلیت اطمینان بالا شهرت دارد اما زنگ‌زدگی شاسی مشکلی است که زیاد در این پیکاپ ژاپنی دیده می‌شود و بنابراین هنگام خرید نمونه‌های کارکرده باید دقت کرد. در بازار گزینه‌های خرید تاکوما بسیار متنوع بوده و از مدل 2006 دو کابین 4x4 با قیمت 12 هزار دلار تا TRD Pro مدل 2015 با قیمت 20 هزار دلار را شامل می‌شود.

کپی لینک

جیپ رانگلر JK

کسانی که خواهان یک جیپ رانگلر هستند اما تمایلی ندارد برای خرید یک روبیکان نو نزدیک به 50 هزار دلار پرداخت کنند می‌توانند سراغ نسل قبلی با نام JK بروند. همچنین کسانی که موتور 3.8 لیتری V6 قدیمی را نمی‌خواهند و به دنبال پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 پنتااستار هستند باید سراغ مدل‌های 2012 به بعد بروند. هم‌اکنون یک رانگلر روبیکان مدل 2012 حدود 15 هزار دلار قیمت دارد. نمونه‌های کارکردهٔ روبیکان نسل کنونی (JL) هنوز قیمت بالاتری نسبت به سقف 20 هزار دلاری ما دارند اما نسخه‌های صحرا و اسپرت را هم‌اکنون می‌توان با این قیمت پیدا کرد.

کپی لینک

میتسوبیشی پاجرو نسل سوم

پاجرو در بازار آمریکا همیشه برای خارج شدن از زیر سایهٔ تویوتا فورانر تلاش می‌کرد و به همین دلیل میتسوبیشی نسل چهارم آن را در این بازار عرضه نکرد اما این هرگز به معنای ضعف پاجرو نبود. این خودرو در کشورهای جهان سوم فروش بالایی داشت و جایگزین مناسبی برای نیسان پاترول و لکسس GX محسوب می‌شد. پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 میتسوبیشی بسیار قابل‌اعتماد است و از لحاظ سروصدا، لرزش و ارتعاش هم قابل‌قبول خواهد بود. البته در پاجرو ویژگی‌های اتصالی جدید پیدا نمی‌شود اما در چنین خودرویی چه کسی به این چیزها اهمیت می‌دهد؟

کپی لینک

سوزوکی جیمنی

در ایالات‌متحده سوزوکی جیمنی خیلی کم پیدا می‌شود و به همین دلیل قیمت بالایی دارد اما خوشبختانه حتی بااین‌وجود هم همچنان زیر سقف قیمتی موردنظر ما قرار دارد. هم‌اکنون با 19 هزار دلار می‌توان یک جیمنی مدل 1987 خرید که رانندگی با آن به همان اندازهٔ نمونهٔ جدید هیجان‌انگیز خواهد بود. البته جیمنی خودرویی بسیار ساده و ابتدایی است. این ماشین از یک پیشرانهٔ 1.3 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس پنج سرعته دستی استفاده می‌کند و از قفل دیفرانسیل بی‌بهره است. بااین‌حال، به لطف ابعاد جمع‌وجور جینی به‌راحتی می‌توان از بین موانع عبور کرد.

کپی لینک

تویوتا FJ کروزر

FJ کروزر خودرویی عالی بود که در زمانی نامناسب به بازار عرضه شد. این خودرو در سال 2006 به بازار آمد یعنی زمانی که رکود اقتصادی آغاز شد و به همین دلیل FJ کروز هرگز نتوانست انتظارات فروش تویوتا را برآورده کند. همچنین در بازار آمریکا فورانر هم با کابین جادارتر و قیمت ارزان‌تر حضور داشت. هم‌اکنون اما FJ کروز در بین آمریکایی‌ها محبوب شده است. ظاهر رتروی این خودرو اکنون بسیار جالب به نظر می‌رسد و به لطف اوورهنگ‌های کوتاه، در آفرود از فورانر بهتر است. به همین دلیل، قیمت نمونه‌های کارکردهٔ FJ کروزر افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون بسته به کارکرد و شرایط، بین 12 تا 20 هزار دلار قیمت دارد.

کپی لینک

کیا اسپورتیج

شاید انتظار دیدن نام اسپرتیج را در این لیست نداشته باشید اما نسل اول این خودرو توانایی‌های آفرود بسیار خوبی داشت. کیا برای این ماشین سامانهٔ چهارچرخ محرک پارت تایم با ضریب سنگین را در نظر گرفته بود اما در نسل دوم تصمیم گرفت آن را به یک کراس‌اوور تبدیل کند. نمونه‌های نسل اول اسپرتیج بسیار ارزان هستند و تنها حدود 4 هزار دلار قیمت دارند. البته اولین محصولات کیا کیفیت داخلی چندان جالبی نداشتند و بنابراین نباید انتظار زیادی از اسپرتیج داشت اما ازآنجایی‌که بسیار ارزان است، در صورت آسیب دیدن در آفرود، ناراحت‌کننده نخواهد بود.

کپی لینک

نیسان اکسترا

اکسترا در آمریکا هیچ‌گاه نتوانست حریف فورانر شود و نیسان نهایتاً به عرضهٔ آن پایان داد. به همین دلیل، امروز نمونه‌های کارکردهٔ این خودرو کمتر پیدا می‌شود. هم‌اکنون یک اکسترا مدل 2015 (آخرین سالی که این خودرو در آمریکا عرضه شد) با کارکرد 110 هزار دلار حدود 20 هزار دلار قیمت دارد. اکسترا از پیشرانهٔ V6 تنفس طبیعی اثبات‌شدهٔ نیسان استفاده می‌کند و کابین آن با پلاستیک‌های خشک اما بادوام، هنوز هم نسبتاً مدرن به نظر می‌رسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.