معرفی تمام خودروهای برقی ساخت بریتانیا که تا سال 2030 تولید می‌شوند

چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Cars-1
در این مطلب به مرور برنامه‌های الکتریکی برندهای آستون‌مارتین، بنتلی، جگوار، لندروور، لوتوس، مک‌لارن و رولزرویس تا سال 2030 خواهیم پرداخت.
تبلیغات

این روزها خودروسازان بریتانیایی به لطف مالکین ثروتمند هندی و چینی (جگوار-لندروور و لوتوس)، سرمایه‌گذاری‌های خارجی (آستون‌مارتین و مک‌لارن) و شرکت‌های مادر آلمانی (بنتلی، مینی و رولزرویس)، توانسته‌اند به حیات خود ادامه دهند اما پس از اینکه در سال 2030 پیشرانه‌های درون‌سوز به آخر خط رسیدند، برندهای خودروسازی انگلستان تغییرات بزرگی را تجربه خواهند کرد و چاره‌ای ندارند که خط تولید خود را به ‌جایی منتقل کنند که باطری‌ها تولید می‌شوند یعنی چین، قارهٔ اروپا و حتی شاید آمریکای شمالی. بااین‌حال، در دوران الکتریکی ممکن است برندهای لوکس بریتانیایی مثل جگوار دوباره شکوفا شوند. به همین دلیل، قصد داریم تأثیراتی که تغییر به سمت خودروهای الکتریکی روی برندهای سطح بالایی که هنوز هم خود را بریتانیایی می‌دانند خواهد گذاشت را بررسی کنیم.

آستون‌مارتین

آستون‌مارتین قصد دارد اولین خودروی اسپرت الکتریکی خود را در سال 2025 معرفی کند اما پیش از آن، اولین محصولات پلاگین‌هیبریدی این برند را خواهیم دید که شامل سوپرکار والهالا و همین‌طور کراس‌اوور DBX می‌شود. در این خودروها مثل مدل جدید DB12، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی قدیمی مرسدس با نمونهٔ جدید و بهبودیافته‌ای جایگزین خواهد شد. به گفتهٔ «لارنس استرول»، رئیس و مغز متفکر استراتژی آستون‌مارتین، این برند علاوه بر خودروهای اسپرت جدید، روی یک GT چهارنفرهٔ ساختارشکن هم کار می‌کند. همچنین طبق شایعات، ساخت یک ونکوئیش جدید هم برای قرار گرفتن بالاتر از DBS در دستور کار قرار دارد. البته برخلاف کانسپت موتور وسطی که چند سال پیش با نام ونکوئیش معرفی شد، این مدل جدید خودرویی موتور جلو خواهد بود و گفته می‌شود با قیمتی 1.2 میلیون پوندی، ممکن است در جشن سالگرد 110 سالگی آستون‌مارتین معرفی شود. علاوه بر این، برند بریتانیایی مذکور دو خودروی اسپرت دونفرهٔ موتور وسط جدید را هم در دست توسعه دارد که یکی پلاگین‌هیبریدی و دیگری الکتریکی خواهد بود.

بنتلی

بنتایگا در سال 2026 به اولین محصول الکتریکی بنتلی تبدیل خواهد شد. این خودرو از پلت‌فرم الکتریکی جدید SSP که توسط پورشه برای برندهای لوکس گروه فولکس‌واگن طراحی شده استفاده خواهد کرد. مدیرعامل بنتلی «آدریان هالمارک» مجموعاً عرضه پنج بنتلی الکتریکی جدید را تا پایان سال 2030 وعده داده است. البته پیش از آن انتظار می‌رود شاهد فیس‌لیفت‌های بزرگی روی کانتیننتال و فلاینگ اسپور باشیم. همچنین قرار است طی یک سال آینده، قدرت، گشتاور و برد قوای محرکهٔ هیبریدی V6 بنتلی افزایش پیدا کند ولی هنوز نمی‌دانیم که آیا قوای محرکهٔ هیبریدی قوی‌تر V8 که در محصولات آئودی و پورشه استفاده خواهد شد برای بنتلی هم ارائه می‌شود یا نه. بنتلی هنوز حرف زیادی در مورد مدل‌های الکتریکی آیندهٔ خود نزده است ولی علاوه بر بنتایگا، انتظار می‌رود جایگزین الکتریکی کانتیننتال در سال 2027 و سپس جایگزین الکتریکی فلاینگ اسپور در سال 2028 معرفی شود. از سوی دیگر، احتمال احیای نام محبوب مولسان هم برای یک سدان سطح بالاتر وجود خواهد داشت درحالی‌که گفته‌هایی در مورد اضافه شدن یک شاسی‌بلند فول سایز به سبد محصولات بنتلی برای رقابت با رولزرویس کولینان هم مطرح شده است.

جگوار

جگوار در سال 2025 با معرفی سه مدل جدید بر اساس پلت‌فرم پیشرفتهٔ پانترا که JEA هم شناخته می‌شود کاملاً الکتریکی خواهد شد. گفته می‌شود این محصولات شامل یک کوپهٔ اسپرت لوکس چهاردر و دو کراس‌اوور خواهد بود که یکی در سال 2025 و مدل بزرگ‌تر در سال 2026 معرفی خواهد شد. ظاهراً جگوار تصمیم گرفته به رقابت با پورشه پانامرا، ماکان و کاین الکتریکی برخیزد. اعلام شده این پلت‌فرم از قابلیت شارژ سریع، امکان ساخت نسخه‌های پرفورمنس بالای SVR و رانندگی خودکار سطح سه برخوردار خواهد بود. بااین‌حال، استراتژی اصلی جگوار و ویژگی‌های برجستهٔ این محصولات هنوز اعلام نشده و این می‌تواند باعث کاهش اعتماد خریداران و نمایندگی‌ها به برنامه‌ای شود که به نظر می‌رسد یک تلاش مبهم دیگر از سوی این برند بریتانیایی است.

لندروور

اولین شاسی‌بلند الکتریکی لندروور نسخهٔ تمام برقی رنجروور خواهد بود که سال آینده معرفی می‌شود. البته هرچند رنجروور و رنجروور اسپرت الکتریکی همچنان از پلت‌فرم MLA استفاده خواهند کرد که توانایی‌های آفرود بالایی دارد، اکثر محصولات برقی آیندهٔ لندروور روی پلت‌فرم 800 ولتی EMA ساخته می‌شوند که بیشتر برای جاده مناسب خواهد بود؛ اما این سؤال مطرح می‌شود که چرا باید دو پلت‌فرم الکتریکی مجزا برای جگوار و لندروور توسعه داد درحالی‌که الزامات فنی محصولات دو شرکت بسیار مشابه بوده و می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد؟ درهرحال، لندروور هم مثل جگوار قصد دارد از سال 2025 صرفاً محصولات الکتریکی و هیبریدی به بازار عرضه کند. جایگزین ولار در سال 2025 و اووک در سال 2026 الکتریکی خواهند شد و از باطری‌های جدیدی با چگالی بالا استفاده خواهند کرد که در کارخانه‌ای در دست احداث در بریتانیا تولید خواهد شد. سپس دیسکاوری و دیسکاوری اسپرت الکتریکی بر اساس پلت‌فرم EMA به بازار خواهند آمد و بعداً نوبت به دیفندر خواهد رسید که به‌تدریج پیشرانه‌های درون‌سوز و پلاگین‌هیبریدی را با تمام الکتریکی جایگزین خواهد کرد. علاوه بر این، انتظار می‌رود تا سال 2027 لندروور محصول پایهٔ جدیدی که فعلاً بچه دیفندر شناخته می‌شود را معرفی کند.

لوتوس

اولین لوتوس‌های الکتریکی هایپرکار اویجا و کراس‌اوور الترا بودند که دومی در چین عرضه شده است. بااین‌حال، مدل‌های الکتریکی بیشتری از این شرکت در راه هستند ازجمله تایپ 135 که شبیه مدل بنزینی امیرا خواهد بود. لوتوس اواخر سال جاری نیز سدان تایپ 133 را معرفی خواهد کرد تا به مصاف پورشه تایکان برود. گفته شده این خودرو از عناصر مشترکی با پولستار 5 GT استفاده می‌کند. خودروی بعدی لوتوس کراس‌اوور کامپکتی بنام تایپ 134 است که برخلاف مدل‌های قبلی، بر اساس پلت‌فرم SEA جیلی ساخته می‌شود.

مک‌لارن

مک‌لارن هم‌اکنون روزهای سختی را سپری می‌کند زیرا مشکلات سیستم هیبریدی و ورشکستگی تنها تأمین‌کنندهٔ باطری این شرکت عرضهٔ سوپرکار آرتورا را به تأخیر انداخت و مدل جدید 750S هم تا پیش از سه‌ماههٔ اول سال آینده به شرایط سوددهی نخواهد رسید؛ بنابراین، تعجبی ندارد که کاسهٔ صبر سهامداران مک‌لارن و در درجهٔ اول صندوق دولتی PIF عربستان در حال لبریز شدن است. در همین حال، مدیرعامل مک‌لارن «مایکل لیترز» به دنبال شریکی برای سرمایه‌گذاری در پروژهٔ حیاتی شاسی‌بلند این شرکت است که قرار است در سال 2028 راهی بازار شود. افزودن یک کراس‌اوور به سبد محصولات مک‌لارن برای تضمین آیندهٔ شرکت ضروری است و بنابراین حالا که ب‌ام‌و از همکاری با مک‌لارن کنار کشیده، شاید لوسید که سهام آن‌هم در اختیار PIF عربستان است گزینهٔ خوبی برای شراکت باشد. در چند سال آینده باید شاهد معرفی جانشین P1 هم باشیم که مطمئناً کار را برای فراری، پورشه و لامبورگینی سخت می‌کند. گفته شده قوای محرکهٔ هیبریدی جدید این خودرو با خروجی چهاررقمی بسیار کارآمدتر خواهد بود.

رولزرویس

کوپهٔ اسپکتر که اخیراً معرفی شده برای اولین بار رولزرویس را به دنیای الکتریکی وارد کرده است درحالی‌که این برند فوق لوکس مدل‌های الکتریکی بیشتری را در راه دارد. البته پیش از آن فیس‌لیفت مدل‌های گوست، فانتوم و کولینان در سال‌های 2025 و 2026 معرفی خواهند شد. انتظار می‌رود در بهار سال 2027 اسپکتر کانورتیبل را ببینیم. از همین پلت‌فرم در سه مدل تمام الکتریکی دیگر شامل کولینان در سال 2026، فانتوم در سال 2027 و گوست در سال 2028 استفاده خواهد شد؛ اما چرا رولزرویس از پلت‌فرم الکتریکی جدید ب‌ام‌و بنام نیو کلاس که در سال 2025 ارائه می‌شود استفاده نمی‌کند؟ چون از یک سو قطعات موردنیاز رولزرویس روی این پلت‌فرم تا پیش از سال 2029 آماده نمی‌شود و از سوی دیگر این پلت‌فرم آزادی کامل را به طراحان و مهندسان برند فوق لوکس بریتانیایی نمی‌دهد.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.