بررسی کامل جتا VS7: مشخصات فنی، امکانات و قیمت + ویدیو
هفتهی قبل، بررسی سدان جتا VA3 در پدال انجام شد. این مدل، از نظر فنی مشابهت بسیار زیادی با فولکس واگن جتا دارد و احتمالا بهزودی توسط ماموت یا یکی از شرکتهای زیرمجموعهی آن، وارد بازار کشورمان میشود. از سویی دیگر، کراساور چینی جتا هم به ایران آورده شده و درحال انجام تستهای فنی است.
گروه خودروسازی فاو (FAW) در چین، طی همکاری با فولکس واگن، یک برند جدید به نام جتا در اختیار دارد که از پلتفرمهای مشترک با شریک آلمانی استفاده میکند . به همین دلیل، محصولات جتا ساخت FAW چین فاقد نشان تجاری VW فولکس واگن هستند.
خودروسازی فاو –فولکس واگن ۳۲ سال پیش تاسیس شد. حدود ۴۰ درصد سهام این مجموعه به فولکس واگن تعلق دارد و ۶۰ درصد تحت مالکیت فاو چین است. بسیاری از خودروهای پرفروش فولکسواگن و آئودی و اشکودا برای بازار آسیا، توسط گروه خودروسازی فاو –فولکس واگن در چین تولید میشوند. از سال ۲۰۱۱ تا کنون، سالانه حدود ۱/۲ میلیون خودرو توسط این مجموعه تولید شده است.
جتا VS7 یک کراساور اندازه متوسط محسوب میشود که طراحی براساس پلفترم MQB A2 گروه فولکس واگن دارد. چند خودروی پرفروش بازار اروپا شامل نسل فعلی فولکس واگن تیگوان، آئودی Q3 و اشکودا کودیاک، از پلفترم MQB A2 استفاده میکنند.
کراساور جتا VS7 از سال 2020 در چین عرضه میشود. موتور و گیربکس این خودروی چینی، کاملا مشابه فولکس واگن جتا سدان موجود در بازار جهانی است. دیگر نکتهی جالب اینکه، بهتازگی خودروی مذکور توسط شرکت مشهور ABT آلمان هم تیونینگ شده و نسخهی ویژه دارد.
برای اطلاع از آخرین اطلاعیه ها و شرایط ثبت نام خودرو وارداتی ۱۴۰۳ به این لینک مراجعه کنید.
جدول مشخصات خودرو جتا VS 7
ویژگی | مشخصات |
---|---|
مدل | جتا VS7 |
نوع موتور | ۴ سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۴ لیتر |
قدرت موتور | ۱۵۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
نوع گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | حدود 11 ثانیه |
ظرفیت بار | ۴۶۰ کیلوگرم |
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) | 4624 × 1841 × 1633 میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷30 میلیمتر |
سایر ویژگیها | مجهز به سیستمهای ایمنی و تکنولوژی روز |
طراحی بدنه و نمای ظاهری جتا VS7 ماموت خودرو
برخلاف انتظار، طراحی بدنه و نمای بیرونی جتا VS7 شباهت چندانی به فولکس واگن تیگوان یا اشکودیا کودیاک ندارد. از سویی دیگر، الگوبرداری واضح از فولکس واگن T-Roc ارائه میکند.
طراحی خودروهای جتا شامل VS7 و VA3 و VS5 با فرم 6 ضلعی جلوپنجره شناخته میشود. حالت خاص چراغها که داخل یک مجموعه جاسازی شدهاند نیز در سه محصول جتا، مشترک است. از سویی دیگر، VS7 گرانترین خودروی جتا چین محسوب میشود و به همین دلیل، روشنایی روز LED در طرفین سپر دارد. ادوات پلاستیکی سیاهرنگ نیز به وضوح، بخش بزرگی از سپر، جلوپنجره و رکابها را پوشاندهاند.
نمای پشت جتا VS7 هماهنگ با استانداردهای جهانی به نظر میرسد و دارای الگوبرداری کامل از کراساورهای آئودی و اشکودا است. در نمای جانبی هم، استفادهی دقیق از خطوط حجمدهنده وجود دارد که بهندرت در خودروهای چینی دیدهایم. شیشهی عقب بزرگ، جایگاه مناسب پلاک، چراغهای اسپرت LED و رینگهای اسپرت 18 اینچ، جتا VS7 را بسیار شبیه کراساورهای اروپایی جلوه میدهند.
از دیدگاه نگارنده، VS7 برخلاف بسیاری خودروهای چینی، در طراحی عقب بسیار بهتر از نمای جلو عمل کرده است و برای المانهای اصلی، ایراداتی دارد؛ اما در مجموع برای مخاطب ایرانی محروم از محصولات مدرن بازار جهانی، راضیکننده است.
ابعاد جتا VS7 شامل طول 4,624 میلیمتر، عرض 1,841 میلیمتر، ارتفاع 1,633 میلیمتر و فاصله محوری 2,730 میلیمتر است. این خودرو از نظر، طول و عرض و فاصله محوری، اندازه بیشتری نسبت به فولکس واگن تیگوان موجود در ایران دارد. ابعاد جتا VS7نزدیک به فونیکس تیگو 8 مدیران خودرو است؛ اما با ارتفاع سقف کمتر.
طراحی داخلی و نمای کابین جتا VS7ماموت خودرو
فرم کلی ادوات داشبورد و المانهای اتاق جتا VS7، ساده به نظر میرسد؛ اما به لطف نمایشگرهای دیجیتا بزرگ، عامهپسند است. طراحی تودریها، فرمان و کلیدهای نزدیک دستهدنده، جذابیت دارد اما نصب خروجی هوای مرکزی در نزدیکی مانیتور لمسی، چشم بیننده را آزار میدهد.
نمایشگر اصلی VS7، حاشیههای زیادی دارد و 8 اینچی است. هرچند که بسیاری از خودروهای مدرن چینی، مانیتور بزرگی برای سیستم سرگرمی استفاده میکنند اما جتا VS7 در پنل دیجیتال پشت فرمان، این کمبود را جبران کرده و نمونهای بسیار بزرگ در اختیار راننده میگذارد.
پلاستیک سخت، مادهی اصلی در بخش بالای داشبورد است. بعضی قسمتها مثل فرمان و کنسول میانی، چرم مصنوعی دارند. همچنین بخش میانی داشبورد نیز، باکیفیتتر از دیگر اجزا به نظر میرسد. صندلیهای راحت و حجیم با پوشش چرم، سقف پانورامیک، صندوق عقب جادار و فضای بسیار خوب برای 4 سرنشین بلند قد، نکات مثبت برای جتا VS7 هستند.
پیشرانه و تجهیزات فنی جتا VS7 ماموت خودرو
تنها پیشرانهی ارائه شده برای VS7، موتور 1/4 لیتر توربوشارژ تحت لیسانس فولکس واگن است. پیشتر اشاره شد که پیشرانه و گیربکس اتوماتیک 6 سرعتهی این خودروی چینی، روی بسیاری از محصولات با برند آلمانی، شامل فولکس جتا و آئودی Q3 استفاده میشود.
جتا VS7 اتوماتیک با قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتنمتر، 1425 کیلوگرم وزن دارد. این مدل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت 11 تا 12 ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت 180 کیلومتر برساعت فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت جتا VS7 حدود 7 لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است. این خودرو همچنین، فقط با سیستم دیفرانسیل جلو تولید میشود.
قیمت خودرو جتا VS 7 و مقایسه با رقبا
جتا VS7 با گیربکس دستی و امکانات مدل پایه در چین به قیمت 15 هزار دلار فروخته میشود. نسخههای فول آپشن این خودرو، نزدیک به 20 هزار دلار قیمت دارند.با توجه به صفحه قیمت روز خودرو این خودرو در بازار ایران در تاریخ 13 بهمن 1403 قیمتی حدود ۲,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ در بازار دارد.
نکتهی جالب برای جتا VS7، ابعاد مشابه چری تیگو 8 با تجهیزات فنی نزدیک به چری تیگو 7 پرو است. محصول جدید ماموت، مشابه شاسیبلند پرچمدار مدیران خودرو، قدرتمند نیست و در هیچ نسخهای، تجهیزات دو دیفرانسیل ارائه نمیکند؛ اما از سویی دیگر، به وضوح بزرگتر از تیگو 7 خواهد بود و علاقهمندان جلب توجه با خودروهای چینی را جذب خواهد کرد. نصب لوگوی فولکس واگن روی پیشرانهی جتا VS7 نیز، دیده شده و قطعا تاثیر مهمی بر مخاطب ایرانی خواهد گذاشت.
تماشا در یوتیوب:
تماشا در آپارات: