پرفروشترین خودروهای تاریخ کمپانیهای مشهور دنیا (قسمت پایانی)
- سوزوکی: واگن R (سال 1993 تاکنون)
- کیا: اسپورتیج (سال 1993 تاکنون)
- بیوک: لسابر (سال 1959 تا 2005)
- سئات: ایبیزا (سال 1984 تاکنون)
- فیات: اونو (سال 1983 تا 1994)
- اشکودا: اوکتاویا (سال 1998 تاکنون)
- مینی: هاچبک (سال 1959 تاکنون)
- آئودی: A4 (سال 1998 تاکنون)
- میتسوبیشی: لنسر (سال 1973 تاکنون)
- پژو: 206 (سال 1998 تا 2013)
- مرسدس بنز: C کلاس (سال 1994 تاکنون)
- شورولت: مالیبو (سال 1964 تاکنون)
- الدزموبیل: کاتلاس (سال 1961 تا 1999)
- هیوندای: النترا (سال 1990 تاکنون)
- بی ام و: سری 3 (سال 1975 تاکنون)
- رنو: کلیو (سال 1991 تاکنون)
- لادا: ریوا (سال 1980 تا 2015)
- اوپل/واکسهال: کورسا (سال 1982 تاکنون)
- هوندا: سیویک (سال 1972 تاکنون)
- فولکسواگن: گلف (سال 1974 تاکنون)
- فورد: سری F (سال 1984 تاکنون)
- تویوتا: کرولا (سال 1966 تاکنون)
احتمالاً شما نیز در فکر این بودهاید که پرفروشترین خودروهای تاریخ هر خودروساز چه محصولی بوده است. یافتن برخی اطلاعات در این زمینه کار راحتی بود اما برخی نیز زمان برد. همچنین برخی نتایج به دست آمده سورپرایز کننده بودند و بسیاری از خودروهای پرفروش اسیر زمانه شده و از یادها رفتهاند. لیست خودروهایی که در ادامه مطالعه خواهید فرمود از کمترین میزان فروش تا بیشترین آنها مرتب شده است.
همچنین بخوانید:
پرفروشترین خودروهای تاریخ کمپانیهای مشهور دنیا (قسمت اول)
پرفروشترین خودروهای تاریخ کمپانیهای مشهور دنیا (قسمت دوم)
سوزوکی: واگن R (سال 1993 تاکنون)
میزان فروش: 5.2 میلیون دستگاه
سوزوکی واگن R در خلال تولید خود همواره عنوان پرفروشترین خودروی ژاپن را به خود اختصاص داده و تا سال 2008 رکورد فروش 3 میلیون دستگاه را ثبت کرده بود. دلیل اصلی چنین موفقیتی را باید به رعایت قوانین خودروهای Kei در ژاپن و ابعاد کوچک مربوط دانست. با ایجاد حداکثر فضای کابین و ابعاد بیرونی جمعوجور، واگن R فضای مناسبی را برای یک خانواده فراهم میکند. جدیدترین نسخههای این خودرو با قوای محرکه هیبریدی تولید میشوند تا بیش از پیش دوستدار محیطزیست باشند.
کیا: اسپورتیج (سال 1993 تاکنون)
میزان فروش: 6 میلیون دستگاه
زمانی که اولین نسل اسپورتیج در سال 1993 عرضه شد آینده روشنی برای آن متصور نبودیم چراکه فروشش پایینتر از حد انتظار بود و کیفیت سواری و هندلینگ ضعیف نیز اوضاع را بدتر میکرد؛ اما پس از خرید کیا توسط هیوندای و عرضه دوباره اسپورتیج در سال 2004 این خودرو جان تازهای گرفت. اگرچه اسپورتیج در آن زمان طراحی زیبایی نداشت اما فروش خوبی را تجربه کرد و نهایتاً نسل بعدی آن بود که احیای کامل این خودرو را در پی داشت.
بیوک: لسابر (سال 1959 تا 2005)
میزان فروش: 6 میلیون دستگاه
زمانی که بیوک اولین نسل این خودرو را در اواخر دهه 50 میلادی عرضه کرد همه شاهد تولید رقیبی قابلاعتنا برای کادیلاک بودند. لسابر تا دهه 60 میلادی جزو انتخابهای اول خریداران بود اما از دهه 70 میلادی به بعد دوران افول لسابر شروع شد. در نهایت باید گفت محصول یاد شده توانست 6 میلیون فروش را ثبت کرد که عملکرد بسیار خوبی است.
سئات: ایبیزا (سال 1984 تاکنون)
میزان فروش: 6 میلیون دستگاه
سئات ایبیزا به لطف شرکت طراحان پورشه، کارمن و ایتال دیزاین در فرایند تولید با کلاس کاری بالایی تولید شد. همین امر باعث شد نسل اول ایبیزا به فروش 1.3 میلیون دستگاهی برسد و پس از آن بود که فولکسواگن سئات را خریداری کرد که دومین نسل ایبیزا بر اساس پلتفرم پولو تولید شد. ایبیزا از آن زمان به بعد موفقیتهای زیادی به دست آورد.
فیات: اونو (سال 1983 تا 1994)
میزان فروش: 6.2 میلیون دستگاه
با توجه به اینکه فیات اقدام به تولید خودروی خاطرهانگیز 500 کرد و سپس نسخه مدرن شده آن را نیز روانه بازار نمود، حضور اونو در این لیست شاید سورپرایز کننده باشد. البته نباید این سوپرمینی جعبهای را دسته کم گرفت زیرا استقبال بسیاری زیادی از آن به عمل آمد. نام خودرو از برفپاککن تکی گرفته شده و نسخه توربو ie آن نیز جزو سریعترین خودروهای کلاس خود بوده است.
اشکودا: اوکتاویا (سال 1998 تاکنون)
میزان فروش: 6.3 میلیون دستگاه
چند سال پیش درباره اشکودا جوکهای زیادی میساختند اما این برند هماکنون وضعیت بسیار خوبی دارد. چکیها که زیر چتر حمایتی فولکسواگن روزگار میگذرانند بیش از 6 میلیون دستگاه اوکتاویا را از زمان عرضه در سال 1998 تاکنون به دست مشتریان رساندهاند. اوکتاویا همچنان جزو محبوبترین خودروهای برخی کشورهای اروپایی بوده و همواره در لیست 10 خودروی پرفروش قاره همیشهسبز حضور داشته است.
مینی: هاچبک (سال 1959 تاکنون)
میزان فروش: 6.4 میلیون دستگاه
نسلهای اول مینی با بدنهای دو درب و ساده فروش بیش از 3.75 میلیون دستگاهی داشتهاند. بی ام و با قبول ریسک احیای برند مینی در سال 2001 نسخهای مدرن از این خودروی کلاسیک را تولید کرد. قمار ژرمنها به خوبی جواب داد و این خودرو توانست بیش از 2 میلیون مشتری جدید را جذب خود کند. هندلینگ چابک، فرمان تیز و ظاهری زیبا جزو فاکتورهای موفقیت مینی هاچبک بودهاند. مدل فیس لیفت مینی در سال 2018 راهی بازار شد و حالا نیز بریتانیاییها در حال تولید محصولات برقی هستند.
آئودی: A4 (سال 1998 تاکنون)
میزان فروش: 6.9 میلیون دستگاه
تصور سبد محصولات آئودی بدون A4 سخت است هرچند رقیب اصلی این خودرو یعنی بی ام و سری 3 فروش بالاتری داشته است. با این وجود فروش A4 روزبهروز بیشتر شده و یکی از دلایل آن کیفیت خوب و گزینه سیستم چهار چرخ محرک بوده است.
میتسوبیشی: لنسر (سال 1973 تاکنون)
میزان فروش: 7.4 میلیون دستگاه
میتسوبیشی لنسر یکی از شناختهشدهترین خودروهای ژاپنی است که از دل رالی برآمده و مدلهای اوو آن عملکرد بسیار خوبی داشتهاند. البته نسخههای عادیتر این خودرو بخش اصلی فروش 7.4 میلیون دستگاهی آن را تشکیل دادهاند. لنسر اگرچه معمولاً بهصورت سدان دیده شده اما مدلهای هاچبک و استیشن آن نیز تولید شدهاند و تا به امروز در چین با موفقیت به فروش میرسند.
پژو: 206 (سال 1998 تا 2013)
میزان فروش: 8.4 میلیون دستگاه
206 توانست موفقیت پژو 205 را بهصورت بسیار پررنگتر تکرار کند. استایل جذاب و پیشرانههای کممصرف به همراه بدنههای 3 و 5 درب موجب جذب خریداران شدند. این خودرو همچنین بهصورت روباز و استیشن نیز تولید شده است. تمامی مدلهای 206 محبوب بودهاند و اگرچه فروش آن در اروپا با عرضه 207 در سال 2006 متوقف شد اما در کشورهایی همچون چین و آمریکای شمالی همچنان عرضه شد و به فروش بالایی دست یافت. این خودرو در کشور ما همچنان عرضه میشود...
مرسدس بنز: C کلاس (سال 1994 تاکنون)
میزان فروش: 10.2 میلیون دستگاه
اولین نسخه C کلاس کد W202 بر اساس شهرت مرسدس بنز 190 تولید شد. این خودرو که به دنبال رقابت با بی ام و سری 3 بود بیشتر روی راحتی تمرکز داشت تا هندلینگ و سواری اسپرت. همین موضوع جواب داد و تا به امروز نیز C کلاس رقابت تنگاتنگی با سری 3 دارد و این میزان فروش در حالی ثبت شده که C کلاس حدود 20 سال کمتر از باواریایی ها در بازار حضور داشته است. پنجمین نسل خودروی یاد شده اوایل سال 2021 معرفی شده است.
شورولت: مالیبو (سال 1964 تاکنون)
میزان فروش: 10.3 میلیون دستگاه
مالیبو همیشه به دنبال جذب خریداران خودروی میان سایز بوده و به مدت شش دهه در بازار آمریکا حضور داشته است. این خودرو در ابتدا با بهبودهای فنی برای رقابت در کلاس محصولات عضلانی تولید شد درحالیکه سالهای بعدی روی مصرف سوخت پایین تمرکز داشت. آخرین نسخه مالیبو با پیشرانه هیبریدی تولید شده و با خاتمه عرضه ایمپالا، مالیبو تنها سدان شورولت در بازار آمریکا محسوب میشود.
الدزموبیل: کاتلاس (سال 1961 تا 1999)
میزان فروش: 11.9 میلیون دستگاه
کاتلاس خاطرات زیادی را به یاد 11.9 میلیون خریدارش میآورد چراکه ظاهر زیبایی در نسلهای اولیه داشت. مدلهای بعدی پرفورمنس و هندلینگ خوبی داشتند هرچند طراحی آنها به پای نسلهای اول نمیرسید. کاتلاس 1961 همچنین به خاطر استفاده از پیشرانه 8 سیلندر 3.5 لیتری تمام آلومینیومی مشهور شده بود. نشان الدزموبیل نیز در آوریل 2004 برای همیشه بازنشسته شد.
هیوندای: النترا (سال 1990 تاکنون)
میزان فروش: 13.7 میلیون دستگاه
اگر از سرسختترین طرفداران هیوندای پرسیده شود پرفروشترین خودروی تاریخ این برند چیست احتمالاً نام النترا به میان نخواهد آمد. بخشی از موفقیت این خودرو به ویژگیهای عامهپسند و همچنین هزینه پایین نگهداری و قابلیت اطمینان خوب مربوط میشود. هیوندای النترا در برخی بازارها با نام i40 نیز عرضه میشود.
بی ام و: سری 3 (سال 1975 تاکنون)
میزان فروش: 13.7 میلیون دستگاه
سری 3 تعریف کننده عصر خود یعنی دهه 70 و 80 میلادی است. نسلهای مختلف سری 3 تکامل یافتهاند و این تکامل کاملاً برنامهریزی شده بوده به گونهای که گاهی اوقات قدمهای روبهجلوی چشمگیری برداشته شده و گاهی اوقات هم تنها بهبودهای جزئی در آن رخ دادهاند. همین امر باعث شده است سری 3 پیشتاز کلاس خود از نظر میزان فروش و جذابیت سواری باشد. هفتمین نسل این خودرو سال 2019 راهی بازار شد.
رنو: کلیو (سال 1991 تاکنون)
میزان فروش: 15 میلیون دستگاه
بیش از 15 میلیون کلیو تاکنون راهی خانهها شده است. این رکوردی بسیار خوب برای رنوست و داستان موفقیت کلیو در بازارهای گوناگون تکرار شده است. جذابیت ظاهری این خودرو باعث شده سوپرمینی فرانسویها همواره در لیستهای فروش رتبههای بالایی داشته باشد. پنجمین نسل کلیو سال 2019 راهی نمایشگاههای فروش شد.
لادا: ریوا (سال 1980 تا 2015)
میزان فروش: 18 میلیون دستگاه
لادا ریوا که با نام واز 2105 و نووا نیز شناخته میشود طول عمر زیادی داشته است. بلوک شرق در دوران جنگ سرد نیازمند خودرویی ارزانقیمت و خشن بود تا بتواند در جادههای ضعیف دوام بیاورد و به همین خاطر ریوا تولید شد. البته نباید از این خودرو انتظار راحتی یا دینامیک سواری بالا را داشته باشید هرچند چنین چیزی اولویت 18 میلیون خریدار آن نبوده است.
اوپل/واکسهال: کورسا (سال 1982 تاکنون)
میزان فروش: 18.6 میلیون دستگاه
نام کورسا اولین بار در سال 1982 و برای محصولی مختص بازارهای اروپایی استفاده شد. این خودرو در بریتانیا با نام نووا شناخته میشد و بین سالهای 1982 تا 1993 به فروش بیش از 500 هزار دستگاهی دست یافت. البته دومین نسل کورسا در بریتانیا با همین نام عرضه شد. از آن زمان به بعد بود که طرفداران کورسا روزبهروز بیشتر شدند تا این خودرو بتواند در لیست پرفروشها جایگاه خوبی داشته باشد.
هوندا: سیویک (سال 1972 تاکنون)
میزان فروش: 20 میلیون دستگاه
سیویک از نظر طراحی باب میل همه افراد نبود اما همیشه ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی داشت و از ویژگیهای بسیار خوب و پیشرانههای قابلاعتماد و کممصرف سود میبرد. مدلهای تایپ R سیویک عملکرد بسیار خوبی داشتند و نام این خودروی ژاپنی را بر سر زبانها انداختند. هوندا اخیراً اعلام کرد کارخانه خود در بریتانیا را که به تولید سیویک میپردازد تعطیل خواهد کرد.
فولکسواگن: گلف (سال 1974 تاکنون)
میزان فروش: 35.5 میلیون دستگاه
شاید بسیاری از افراد پرفروشترین خودروی فولکسواگن را بیتل بدانند اما این گلف است که با فروش 35.5 میلیون دستگاهی توانسته بیتل با فروش 21.5 میلیون دستگاه را پشت سر بگذارد. ژرمنها در سال 2013 سی میلیونمین دستگاه از گلف را تولید کردند. حالا میزان فروش این خودرو از 35 میلیون دستگاه عبور کرده و به این ترتیب هر روز حدود 2000 هزار دستگاه از گلف تولید میشود. نسل جدید این خودرو سال 2020 رونمایی شده است.
فورد: سری F (سال 1984 تاکنون)
میزان فروش: 43 میلیون دستگاه
آمریکای پس از جنگ بر اساس فورد سری F که در ابعاد و اشکال گوناگون تولید میشد شکل گرفته است. این خودرو محبوبترین محصول در آمریکا بوده و همواره پرفروشتر از مدلهای سواری کممصرفتر و راحتتر ظاهر شده است؛ اما جذابیت سری F در چیست؟ سادگی، خشونت ذاتی و قیمت مناسب باعث شده خریداران زیادی جذب آن شوند. نسل جدید F-150 در سال 2020 رونمایی شده است.
تویوتا: کرولا (سال 1966 تاکنون)
میزان فروش: 46 میلیون دستگاه
با اختلافی قابلتوجه تویوتا کرولا پرفروشترین خودروی دنیاست، جایگاهی که تنها 8 سال پس از تولید به دست آمد تا فولکسواگن بیتل را کنار زده و خود اول شود. کرولا پادشاه فروش خودرو در دنیاست و گزینه اول بسیاری از خریداران خودرو در بازارهای جهانی محسوب میشود. مدت تولید طولانی و شکلهای گوناگون باعث شدهاند جایگاه کرولا در سطح جهان حفظ شود. تویوتا در هر 15 ثانیه یکی از این خودروها را تولید میکند. جدیدترین نسل کرولا که در سال 2019 عرضه شده جزو بهترین خودروهای هیبریدی محسوب میشود.