بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ، از کیا پروسید تا فراری FF

سه‌شنبه 13 تیر 1402 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Shooting-Brak-11
خودروهای شوتینگ بریک مدل‌هایی کمتر شناخته شده در دنیای خودروسازی هستند. همچنین خیلی‌ها این خودروها را با استیشن‌ها اشتباه می‌گیرند اما شوتینگ...
تبلیغات

خودروهای شوتینگ بریک مدل‌هایی کمتر شناخته شده در دنیای خودروسازی هستند. همچنین خیلی‌ها این خودروها را با استیشن‌ها اشتباه می‌گیرند اما شوتینگ بریک‌ها معمولاً دودر هستند و فرمی اسپرت و کوپه مانند دارند. با این توضیح سراغ معرفی بهترین خودروهای شوتینگ بریک تاریخ می‌رویم.

کپی لینک

آستون‌مارتین DB5 و DB6 شوتینگ بریک

اولین شوتینگ بریک آستون‌مارتین برای مالک شرکت «دیود براون» ساخته شد اما وقتی خریداران این خودرو را دیدند، خواهان داشتن یکی از آن شدند. به همین دلیل، آستون‌مارتین سراغ شرکت اتاق‌سازی هارولد رادفورد رفت تا DB5 و DB6 را به شوتینگ بریک تبدیل کند. در این نسخه، از شیشهٔ جلو به بعد همه چیز جدید بود و بنابراین فضای سر و بار مناسبی فراهم می‌شد. بااین‌حال، این تغییر 50 درصد به قیمت خودروها اضافه می‌کرد و برای همین تنها 12 دستگاه DB5 و 12 دستگاه DB6 شوتینگ بریک ساخته شد.

کپی لینک

ولوو 1800ES

استیشن‌های ولوو از دیرباز مشهور بوده‌اند اما این شرکت با مدل 1800ES در ساخت خودروهایی که امروزه با عنوان شوتینگ بریک می‌شناسیم پیشگام بود. تبدیل کوپهٔ قدیمی P1800 به یک شوتینگ بریک حرکت جسورانه‌ای بود اما عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و بین سال‌های 1971 تا 1973 تعداد 8,077 دستگاه از آن فروخته شد. درب هاچ‌بک شیشه‌ای یک‌تکه 1800ES در آن زمان ویژگی نوآورانه‌ای بود و ولوو در مدل 480ES سال 1986 آن را دوباره احیا کرد.

کپی لینک

جنسن GT

جنسن به ساخت ولوو P1800 کوپه کمک کرده بود اما در ساخت نسخهٔ شوتینگ بریک آن نقشی نداشت. بااین‌حال، این شرکت بریتانیایی در سال 1975 تصمیم گرفت وارد این بخش از بازار شود. جنسن GT در اصل بر اساس جنسن هیلی ساخته شده بود اما قابلیت اطمینان و کیفیت بالاتری داشت. این یک خودروی جادار و کاربردی بود که از پیشرانهٔ سرحال لوتوس استفاده می‌کرد و پرفورمنس مناسبی را به نمایش می‌گذاشت اما هرگز فروش خوبی نداشت و در سال 1976 تنها 473 دستگاه فروخت.

کپی لینک

لینکس جگوار ایونتر

طراحی خاص ستون‌های عقب جگوار XJ-S همواره موافقین و مخالفینی داشت. برای برطرف کردن این مشکل، شرکت بریتانیایی لینکس به طرز ماهرانه‌ای بخش عقبی این کوپه جگوار را به شوتینگ بریک تبدیل کرد تا خودروی زیباتری خلق کند. یکی دیگر از تغییرات XJ-S شوتینگ بریک که ایونتر نام گرفته بود، تجهیز به صندلی‌های عقب تاشو بود که فضای بار را افزایش می‌داد. ساخت هر دستگاه ایونتر 14 هفته طول می‌کشید و بین سال‌های 1986 تا 2002 تنها 67 دستگاه از آن تولید شد.

کپی لینک

ب‌ام‌و Z3 M کوپه

یک سال پس از معرفی Z3 M رودستر، تیم توسعهٔ ب‌ام‌و توانست هیئت‌مدیرهٔ شرکت را برای تولید نسخهٔ کوپهٔ این خودرو متقاعد کند. Z3 M از همان پیشرانهٔ 3.2 لیتری شش سیلندر خطی M3 نسل E46 استفاده می‌کرد و پرفورمنس سریعی را ارائه می‌کرد. بااین‌حال، این ماشین فروش پایینی داشت زیرا ب‌ام‌و برای جلوگیری از رقابت با E46، هیچ تبلیغی برای آن نمی‌کرد. Z3 M کوپه با تعداد ساخت تنها 1,112 دستگاه، یکی از کم‌تیراژترین محصولات ب‌ام‌و محسوب می‌شود.

کپی لینک

فراری FF

فراری FF آن‌قدر ویژگی‌های خاص و جذابی داشت که در زمان رونمایی به فرم شوتینگ بریک آن چندان توجه نشد. این یک فراری چهارچرخ محرک با پیشرانهٔ 6.2 لیتری 660 اسب بخاری V12 بود که شتاب صفرتاصد 3.7 ثانیه‌ای داشت و به حداکثر سرعت 335 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. علاوه بر این، FF می‌توانست چهار نفر را با راحتی کامل به همراه 450 لیتر فضای بار حمل کند اما همهٔ این‌ها هزینه داشت و محصول کاربردی و خانوادگی فراری با قیمت 226 هزار پوند به فروش می‌رسید.

کپی لینک

مرسدس بنز CLA شوتینگ بریک

مرسدس بنز که از موج محبوبیت کوپه‌های چهاردر بهرهٔ زیادی برده بود، تصمیم گرفت شانس خود را در بخش شوتینگ بریک هم امتحان کند و به همین دلیل، در سال 2015 نسخهٔ استیشن CLA را با نام شوتینگ بریک معرفی کرد. هرچند این خودرو به خاطر سقف شیب‌دار فضای بار زیادی در صندوق‌عقب خود نداشت ولی هنوز هم جایگزین کاربردی‌تری برای همتای سدان خود محسوب می‌شد. همچنین در نسخهٔ CLA45، پرفورمنس هم به این ترکیب اضافه می‌شود.

کپی لینک

مرسدس بنز CLS شوتینگ بریک

مرسدس بنز در نسل دوم CLS نسخهٔ شوتینگ بریک را به خانوادهٔ آن اضافه کرد و این استیشن کوپه به لطف ظاهر جذاب خصوصاً در نسخهٔ AMG بلافاصله توجهات را به خود جلب کرد. CLS شوتینگ بریک علیرغم سقف شیب‌دار، هنوز هم فضای بار بیشتری نسبت به آئودی A6 آوانت یا ب‌ام‌و سری 5 تورینگ زمان خود ارائه می‌کرد. بااین‌حال، مرسدس در نسل سوم CLS نسخهٔ شوتینگ بریک را کنار گذاشت.

کپی لینک

کیا پروسید

جدیدترین خودرویی که وارد دنیای شوتینگ بریک‌ها شده کیا پروسید است. این نسخه در نسل سوم کیا سید جایگزین نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در شده است. پروسید در کنار نسخه‌های هاچ‌بک و استیشن سید ارائه می‌شود اما ظاهر جذاب‌تری دارد. عرضهٔ این خودرو نشان می‌دهد که هنوز هم تقاضا برای استیشن‌های شیک‌تر وجود دارد زیرا برخی از کراس‌اوورها خسته شده‌اند. همچنین پروسید ازآنجایی‌که جای سید سه‌در را گرفته است، روی شخصیت اسپرت هم تأکید دارد.

کپی لینک

آستون‌مارتین ونکوئیش زاگاتو

آستون‌مارتین با ونکوئیش زاگاتو شوتینگ بریک به سنت اتاق‌سازی خودرو بازگشته است. از این خودرو تنها 99 دستگاه توسط بخش Q آستون‌مارتین ساخته شد. ونکوئیش زاگاتو علاوه بر برخورداری از ظاهر منحصربه‌فرد، 27 اسب بخار قدرت بیشتری هم از موتور V12 ونکوئیش معمولی بیرون کشیده است. هرچند این خودرو همچنان دونفره باقیمانده اما به گفتهٔ آستون‌مارتین، به لطف درب صندوق برقی و سقف دو حبابی، حالا به یک گرند تورر فوق‌العاده کاربردی تبدیل شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.