خودروهایی که به برند مستقل تبدیل شدند، از رم و جنسیس تا کوپرا و پولستار

پنج‌شنبه 12 مرداد 1402 - 14:16
مطالعه 4 دقیقه
Car-Brand-7
گاهی خودروسازان به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند نام یکی از محصولات خود را به برندی مستقل با محصولات اختصاصی تبدیل کنند. در ادامه قصد داریم با...
تبلیغات

گاهی خودروسازان به دلایل مختلفی تصمیم می‌گیرند نام یکی از محصولات خود را به برندی مستقل با محصولات اختصاصی تبدیل کنند. در ادامه قصد داریم با مصادیق این موضوع آشنا شویم.

رم

هرچند دوج از قبل از جنگ جهانی دوم از نشان سر قوچ رم در برخی تراک‌های خود استفاده کرده بود اما در پاییز سال 1980 بود که اولین پیکاپ دوج رم برای جایگزینی با پیکاپ‌های سری D پدیدار شد. سی سال بعد در سال 2010 پس از ادغام شرکت مادر دوج یعنی کرایسلر با فیات، رم تراکس به‌عنوان برندی کاملاً مجزا تأسیس شد تا اقدام به عرضهٔ پیکاپ‌ها و ون‌های مختلف کند.

جنسیس

برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2008 نام جنسیس را در گروه هیوندای دیدیم. این خودرو یک سدان لوکس پرچم‌دار با پیشرانهٔ V8 برای رقابت با ب‌ام‌و سری 5 بود. سپس جنسیس کوپه به بازار آمد و شش سال بعد، نسل دوم جنسیس سدان رونمایی شد. در سال 2015 اما هیوندای با الگوبرداری از تویوتا و با هدف تکرار موفقیت فوق‌العادهٔ لکسوس در بازار آمریکا، جنسیس را به یک برند لوکس مستقل تبدیل کرد. اولین محصول اختصاصی جنسیس، سدان فول سایز G90 بود.

دی‌اس

سیتروئن با معرفی هاچ‌بک DS3 در سال 2009 که پاسخ فرانسه به مینی بود، قصد داشت سدان لوکس و نوآورانهٔ DS که بین سال‌های 1955 تا 1975 تولید می‌شد را یادآوری کند. سیتروئن این حرکت را با معرفی مدل بزرگ‌تر DS4 در سال 2010 و DS5 یک سال پس از آن ادامه داد اما وقتی در سال 2012 در آسیا دی‌اس از سیتروئن جدا شد، معلوم شد فرانسوی‌ها برنامه‌های بزرگ‌تری برای این نام دارند. گروه PSA در آن سال‌ها از دو برند پژو و سیتروئن تشکیل شده بود و ابزاری برای عرضهٔ مدل‌های لوکس نداشت. به همین دلیل، در سال 2015 دی‌اس به برند مستقل تبدیل شد و از آن زمان در تلاش است همه را متقاعد کند که رقیب شایسته‌ای برای آئودی است.

پولستار

دقیقاً مثل AMG که در قالب یک شرکت مستقل اقدام به اصلاح محصولات مرسدس بنز برای مسابقات می‌کرد و بعداً توسط مرسدس تصاحب شد، پولستار هم برای فعالیت‌های مسابقه‌ای تأسیس شد. این شرکت که ابتدا فلش ریسینگ نام داشت، در اواخر دههٔ 90 محصولات ولوو را برای مسابقات قهرمانی تورینگ سوئد تجهیز می‌کرد و در سال 2005 به پولستار ریسینگ تغییر نام داد. چهار سال بعد، این شرکت قراردادی را برای ساخت نسخهٔ پرفورمنس بالای محصولات جاده‌ای ولوو امضا کرد تا اینکه در سال 2015 ولوو به‌طور کامل پولستار را خرید. این اما پایان ماجرا نبود و در اکتبر 2017 ولوو اعلام کرد پولستار را به یک برند مستقل برای ساخت خودروهای الکتریکی تبدیل می‌کند.

کوپرا

سئات برای اولین بار در سال 1996 از نام کوپرا (مخفف Cup Racing) برای نسخهٔ داغ ایبیزا استفاده کرد که به مناسبت پیروزی در مسابقات قهرمانی رالی کاپ جهان ساخته شده بود. در سال 2000 نیز این حرکت با هاچ‌بک داغ لئون کوپرا ادامه یافت ولی در آن زمان کمتر کسی تصور می‌کرد زمانی این نام به یک برند مستقل تبدیل شود. بااین‌حال، در سال 2018 گروه فولکس‌واگن همین کار را انجام داد و کوپرا در قالب برندی مستقل، کراس‌اوور جذاب فورمنتور را به‌عنوان اولین محصول اختصاصی خود به بازار فرستاد. البته این برند همچنان نسخهٔ پرفورمنس محصولات سئات را هم به بازار عرضه می‌کند.

کوروت

هرچند کوروت لوگوی اختصاصی خود را دارد و مثل یک برند مجزا احساس می‌شود اما درواقع بخشی از خانوادهٔ شورلت است و تاکنون از این نام فقط برای یک محصول استفاده شده است. این شرایط اما در سال 2025 تغییر خواهد کرد زیرا قرار است کوروت به برندی مستقل تبدیل شود و اقدام به عرضهٔ شاسی‌بلندهای مختلف و همین‌طور یک کوپهٔ چهاردر کند تا در کنار انواع مختلف سوپرکار موتور وسط C8 قرار گیرند. این محصولات جدید اما همچنان بسیار سریع و اسپرت خواهند بود تا شایستگی نام و نشان کوروت را داشته باشند.

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.