تورم ماهانه خرید خودرو در مردادماه امسال منفی 1.7 درصد اعلام شد. این نرخ تورم در تیرماه 3.1 درصد، خرداد 8 درصد و شهریورماه 2.9 درصد اعلام شده است. گفته شده سامانه یکپارچه خودرو باعث حذف دلالی در این بازار شده است اما قطعاً تأثیر ثبات نرخ ارز در 5 ماه نخست سال و کاهش نوسانهای شدید اقتصادی، اخبار مثبت سیاسی، افزایش تولید و تحویل خودروها و آغاز تحویل خودروهای وارداتی در این زمینه مؤثرتر بودهاند. در بازار خودرو، خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمتها را دارند و تا حدود زیادی بازار خریدوفروش راکد شده است.
برای نخستینبار در چند سال اخیر، قیمت تعداد زیادی از خودروها به زیر قیمت کارخانه رسیده است. برخی از مونتاژکنندگان، قیمتگذاری محصولات خود را بر اساس نرخ انتظاری ارز تعیین کرده بودند که بالاتر از قیمت تمام شده و معقول این محصولات است و اکنون عدم هماهنگی ارزش این خودروها با قیمت فروش توسط مشتریان و خریداران به شدت احساس و درک میشود و لازم است تجدیدنظر در کاهش قیمت رسمی خودروها، مخصوصاً چینیهای بازار نیز صورت گیرد. البته ازآنجاکه سامانه خرید خودرو، باعث پیش فروش شدن تمامی تولیدات امسال و حتی سال آینده برخی از این شرکتها شده، لزومی به اعمال کاهش قیمت توسط آنها دیده نمیشود اما با افزایش فاصله بین قیمت بازار و کمپانی، احتمال انصراف بسیاری از خریداران این سامانه نیز محتمل خواهد بود که باعث فشار برای تصمیمگیری مجدد مدیران این شرکتها خواهد شد.
تغییرات قیمت بازار برخی خودروها در نیمه نخست سال 1402
قیمت فروردین 1402 | قیمت شهریور 1402 | |
تارا دنده اتومات | 1,050,000,000 | 750,000,000 |
هایما S7 پلاس | 1,870,000,000 | 1,335,000,000 |
دنا پلاس توربو اتومات | 1,060,00,000 | 810,000,000 |
شاهین | 735,000,000 | 562,000,000 |
ام وی ام X55 پرو | 1,700,000,000 | 1,235,000,000 |
چری تیگو 8 پرو | 3,150,000,000 | 2,140,000,000 |
جک S5 | 1,195,000,000 | 1,335,000,000 |
لاماری ایما | 2,350,000,000 | 1,600,000,000 |
کی ام سی KMC T8 | 2,150,000,000 | 1,330,000,000 |
دیگنیتی پرایم | 2,430,000,000 | 1,490,000,000 |
رهبر ایران در دیدار با اعضای هیئت دولت، معیشت مردم را اولویت مهم و اصلی اعلام کرد و خواستار کاهش قیمتها و کنترل تورم شده. ازآنجاکه خودرو هم کالای مهم و مصرفی و استراتژیک و تأثیرگذار در معیشت مردم محسوب میشود، لازم است کنترل قیمت آن نیز برای حمایت از اقشار آسیبپذیر، مصرفکنندگان کالاهای غیر لوکس و آحاد مردم در اولویت قرار گیرد. درصورتیکه عزم واقعی در دولت برای کاهش قیمت وجود داشته باشد باید نگاه خود را صنعت خودرو بهعنوان بنگاههای درآمدساز برای خود تغییر داده و با گذشتن از سهم درآمدی خود به نفع مردم، اجازه دهد قیمت خودروها در ایران نیز به بازارهای جهانی نزدیک شود و مردم بتوانند از حق خود برای خرید خودروهای روز دنیا به قیمت منصفانه و رقابتی استفاده کنند. موضوعی که میتواند بحرانهای متعددی چون تورم زنجیرهای، ایمنی نامناسب خودروها، آلایندگی و بحران مصرف سوخت را به شدت کنترل نماید و تأثیرات مثبتی روی اقتصاد کلان کشور نیز برجا بگذارد.
جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در توییتر نوشت:
با حمایتهای وزیر صمت و نظارتهای مستمر مجلس، واردات خودرو سرعت گرفته است و با کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی به صفر درصد، پلاگین هیبرید ۶ درصد، هیبرید ۱۶ درصد و ۱۵۰۰ سیسی ۵۵ درصد و تصویب آییننامه واردات خودروهای کارکرده در دولت، حتماً شاهد افزایش واردات و کاهش بیشتر قیمتها خواهیم بود.
طبیعی است که نمیتوان کاهش یا افزایش قیمت خودرو را بهصورت قطعی پیشبینی کرد اما اگر عواملی مثل تورم و نرخ ارز همانند چند ماه اخیر باشند و میزان تولید خودروی داخلی، مطابق وعدههای داده شده تحقق یابد و همچنین در صورت آزادسازی واقعی واردات خودروهای نو و دست دوم و رسیدن تعداد بیشتری از آنها به دست مشتریان و افزایش رقابت در عرضه، میتوانیم انتظار کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار ایران را داشته باشیم. موضوعی که تأثیرات مثبت آن علاوه بر حوزه خودرو میتواند به سایر ارکان اقتصادی کشور نیز رسوخ کند.
قیمت خودرو در ایران هنوز بسیار گران است. قسمت عمدهای از این گرانی را دولت به مصرفکنندگان تحمیل کرده است و سهم دیگر را سودجویی و دلالی افراد، شرکتها و بنگاهها برعهده دارند. امیدواریم که این چرخه معیوب و فسادزا یک روز برای همیشه باطل شود و همه مردم بتوانند مثل هر نقطه دیگر دنیا به خودروهای روز، زیبا، ایمن، کم هزینه و مورد پسند خود بدون هزینه گزاف و مازاد دسترسی داشته باشند.