میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی

دوشنبه 26 خرداد 1404 - 09:00
مطالعه 12 دقیقه
mitsubishi-eclipse-2023-9
اکلیپس کراس محصول میتسوبیشی در فهرست خودروهای وارداتی ایران ثبت شده است. این کراس‌اور کوچک، توسط آرین موتور عرضه می‌شود.
تبلیغات

بهار سال 1397 شرکت آرین موتور پویا طی مراسمی با حضور خبرنگاران و شخصیت‌های مختلف، میتسوبیشی اکلیپس کراس را برای بازار ایران رونمایی کرد؛ اما تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، این پروژه را به ثمر نرساند. در نمایشگاه خودروی شیراز 1404 شرکت آرین‌پارس‌موتور در غرفه آرینا درایو، رونمایی رسمی از اکلیپس کراس 2025 را برای ورود به ایران انجام داد.

بیشتر بخوانید:مزدا ۳ جدید در ایران 

حدود یک قرن پیش، میتسوبیشی موتورز، بینان نهاده شد. این مجموعه قبل از روی آوردن به خودروسازی، با عنوان غول کشتی‌سازی ژاپن شناخته می‌شد. میتسوبیشی اولین خودروی بنزینی با خط تولید تجاری را در سال ۱۹۱۷، شروع کرد و نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت. این مجموعه تا دهه‌ی ۸۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا بود، اما با شروع دهه‌ی ۹۰، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد. قدیمی‌ترین خودروساز ژاپن، با شروع قرن بیست و یکم در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در نهایت، مجبور به فروش تمامی خطوط تولید خود، در خارج ژاپن شد. شاید بتوان، نیسان را ناجی میتسوبیشی دانست که با خرید ۳۴درصد از سهام این برند، سازنده‌ی لنسر و پاجیرو را از ورشکستگی نجات داد.

در سال‌های ابتدایی دهه‌ی ۷۰ خورشیدی، هنگامی که واردات خودروهای خارجی به تعداد محدود و برای مدتی نسبتا کوتاه انجام شد؛ میتسوبیشی پاجیرو، به‌عنوان تنها شاسی‌بلند مدرن بازار ایران مطرح بود. در شرایطی که نیسان پاترول مونتاژ پارس‌خودرو و مدل‌های قدیمی لندرور و لندکروزر، معدود گزینه‌های مناسب برای علاقه‌مندان کلاس شاسی‌بلند محسوب می‌شدند، میتسوبیشی پاجیرو توانست، توجه خریداران متمول زمان خود را جلب کند و با کیفیت سواری خوب در کنار امکانات رفاهی مناسب، موفق ظاهر شود.

پاجیرو در کنار لنسر، خاطره‌ی خوبی از برند میتسوبیشی در ذهن مردم ایران باقی گذاشت. اواخر دهه 80 خورشیدی هم، نسل جدید لنسر، اوتلندر و ASX وارد کشورمان شدند. حالا میتسوبیشی یک برند ژاپنی مشهور برای جامعه ما محسوب می‌شود و اکلیپس کراس هم، مشتریان بالقوه در ایران دارد.

سال 2011 تولید اکلیپس در کلاس اسپرت دودر (کوپه کوچک) متوقف شد. نسخه کراس‌اور با نام اکلیپس کراس، سال 2017 به نمایشگاه‌های خودرو رسید و 2018 تولید انبوه را شروع کرد. این محصول از بسیاری جهات، مشابه ASX است. اکلیپس کراس هم‌زمان در ژاپن، برزیل و چین مونتاژ می‌شود اما احتمالا با توقف فعالیت خودروسازی میتسوبیشی در چین، طی سال‌های آینده کاهش تولید جهانی داشته باشد.

کپی لینک

طراحی بدنه و نمای بیرونی میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی

فرم کلی چراغ‌ها برای اکلیپس کراس، زبان طراحی مشابه اوتلندر دارد. ادوات کروم به شکل C در طرفین سپر دیده می‌شود و همراه خطوط بدنه، حس یک کراس‌اور کوپه اسپرت را تقویت می‌کند.

اکلیپس کراس از مهم‌شکن‌های بزرگ در طرفین سپر استفاده می‌کند  و فاقد LED های ظریف مرسوم در خودروهای مدرن ژاپنی است. نسخه‌های آپشنال و خصوصا مدل پلاگین هیبرید، صرفا در بخش کوچکی از پایین سپر، ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ دارند.

در نمای جانبی، حالت کوپه به خوبی دیده می‌شود. خطوط عمیق روی بدنه، امتداد دستگیره‌ها و گلگیر عقب تا رکاب را پوشش می‌دهند. مدل‌های کم آپشن و ارزان‌قیمت اکلیپس کراس، در آینه بغل، قاب گلگیر و رکاب، پلاستیک سیاه‌رنگ ارزان‌قیمت دارند. ریل باربند و رینگ 18 اینچ امکانات پایه این خودرو هستند.

باتوجه به ابعاد و سبک بدنه، نمای پشت اکلیپس کراس دارای طراحی بسیار خوب است. حالت بوم رنگی چراغ‌ها، چشم‌نواز به نظر می‌رسد و حجم‌دهی بدنه برای سپر و جایگاه پلاک، ظرافیت مورد انتظار را فراهم می‌کند. انتن کوسه‌ای، بال عقب (اسپویلر) و جزئیات پلاستیکی زیر سپر عقب هم، راضی کننده هستند.

طول و عرض و ارتفاع اکلیپس کراس به صورت 4,545  و 1,805  و 1,685  میلی‌متر همراه فاصله محوری 2,670  میلی‌متر ارایه می‌شود. از این نظر، تنها تفاوت خودروی مذکور با میتسوبیشی ASX به 18 سانتی‌متر طول بیشتر و 4/5 سانتی‌متر ارتفاع بیشتر برای اکلیپس کراس مرتبط است.

کپی لینک

طراحی داخلی و نمای کابین میتسوبیشی اکلیپس کراس 2023

پلاستیک خشک و ارزان قیمت در سراسر داشبورد اکلیپس کراس دیده می‌شود. فرمان کاملا گرد و نمایشگر دیجیتال قدیمی مخصوص سیستم تهویه (کولر /بخاری) هم بسیار قدیمی به نظر می‌رسد.

در مدل 2023، حتی دسته دنده هم حس یک خودروی مدرن را منتقل نمی‌کند. مدل پایه نمایشگر لمسی 7 اینچ دارد و نمونه 8 اینچ مخصوص نسخه‌های آپشنال است. صندلی‌های چرم باکیفیت، نکته مثبت اکلیپس کراس هستند اما برای ردیف عقب، طراحی ساده و تخت دارند.

اکلیپس کراس یک خودروی 4 نفره محسوب می‌شود و مسافر پنجم روی صندلی ردیف دوم، شرایط ناخوشایندی دارد. این کراس‌اور، به دلیل حالت کوپه و شیب سقف در عقب، فضای اید‌ه‌آل برای افراد بلندقد فراهم نمی‌کند و احتمال برخورد سر با سقف هنگام عبور از دست‌اندازها وجود دارد.

با وجود ابعاد نه چندان بزرگ، صندوق 405 لیتری برای اکلیپس کراس مناسب به نظر می‌رسد. طبیعتا صندلی‌های عقب قابلیت جمع شدن دارند و 1418 لیتر فضا برای این خودرو فراهم می‌کنند.

کپی لینک

پیشرانه و تجهیزات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی

باتوجه به اینکه اکلیپس کراس در کشورهای مختلف دنیا از شرق آسیا تا استرالیا و اروپا و امریکا عرضه می‌شود؛ تنوع جالبی از پیشرانه‌های مختلف دارد. مدل‌های مختلف این خودرو، محرک جلو یا دو دیفرانسیل هستند.

در امریکا و سایر کشورهای متمول، اکلیپس کراس مجهز به موتور 1/5 لیتر توربو با قدرت 152 اسب بخار و گشتاور 249 نیوتن‌متر است. این مدل، گیربکس CVT با قابلیت 8 سرعته دارد و در زمان 9 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت اکلیپس کراس توربو، 9 لیتر در صد کیلومتر است. در بعضی منابع ایرانی، قدرت این خودرو 163 اسب بخار ذکر شده که متفاوت با اطلاعات موجود در سایت رسمی میتسوبیشی است.

مدل پلاگین هیبرید اکلیپس کراس به شرط استفاده از تخفیف مالیاتی برای خودروهای وارداتی، گزینه‌ای جذاب برای بازار ایران خواهد بود. این پیشرانه، همراه موتور بنزینی 2/4 لیتر، 188 اسب بخار و 193 نیوتن‌متر تولید می‌کند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای اکلیپس کراس پلاگین هیبرید، 11 ثانیه است؛ اما میانگین مصرف سوخت یک تا 2 لیتر بنزین در صد کیلومتر و امکان 55 کیلومتر رانندگی تمام برقی، نکات مثبت محسوب می‌شوند.

در کشورهای امریکای جنوبی و افریقا، اکلیپس کراس مجهز به موتور 2 لیتر تنفس طبیعی نیز وجود دارد. این مدل با قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 198 نیوتن‌متر، گیربکس دستی یا CVT ارایه می‌کند. میانگین مصرف سوخت 8 لیتر در صد کیلومتر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 12 ثانیه، مهم‌ترین مشخصات ارزان‌ترین اکلیپس کراس هستند.

کپی لینک

قیمت میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار جهانی و ایران

باتوجه به توقف تولید محصولات میتسوبیشی در چین، احتمالا نسخه مونتاژ ژاپن وارد ایران خواهد شد. قیمت این خودرو با پیشرانه 1/5 لیتر توربو در بازار جهانی از 23 هزار دلار شروع می‌شود و همراه امکانات کامل نسخه دو دیفرانسیل، 28 هزار دلار است. هزینه خرید برای نسخه پلاگین هیبرید از 30 هزار دلار شروع می‌شود. حتی اکلیپس کراس موتور 2 لیتر دنده دستی هم، آستانه قیمت 20 هزار دلار دارد.

از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که میتسوبیشی اکلیپس کراس دنده اتوماتیک وارداتی، 3 تا 3/5 میلیارد تومان برای مصرف کننده ایرانی، هزینه خرید داشته باشد. حتی اگر مدل پلاگین هیبرید با تخفیف مالیات و عوارض وارد کشورمان شود، قیمتی در حدود 1/8 میلیارد تومان خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.